Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

MegaForce ja talvi

Aloittaja Ari, 28.01.03 - klo: 14.45


jippii

Putsaats sä tota autoa ajon jälkeen?
Tietysti se auto menee peeks tuolla ulkona, mutta lelujahan nämä on ainakin monsterit :mrgreen:

Ari

...paineilmaa ja CRC:tä.
Tarpeellisin osin purkamista ja kuivattamista, mutta ei aina.
Vastaanotin ja akkupaketti ulos koteloistaan kuivumaan jne.

Ainoat todelliset hajoamiset tämän talven aikana ovat johtuneet törmäämisistä.
Ohjausservo piti vaihtaa voimaservoksi jo kesällä, kun originaali sanoi sopimuksen irti.

Servoihin sitten menee kosteus sisälle ihan väkisin (vaikka sitä ei sinne paineilmalla työntäisikään), joten niitä on tullut availtua ja huollettua, kun ovat yrittäneet hitusen jumittaa.  Rasvaa peliin ja ongelmat ovat loppuneet...

Mre

Lainaamutta lelujahan nämä on ainakin monsterit
Joo, jenkeissähän ne ajaa Monstereilla kilpaa jopa mattoradalla  :roll:

Että mikä sitten on lelu ja miten se määritellään...  :)

Ari: loistavia kuvia. Kunhan saan E-Maxxin iskuun, niin laitan omat kuvat jakoon. Sähkiksillä pitää vaan vähän varoa kastumisen kanssa, ESCit tuppaa hajomaan, jos ne pääsee pahasti veden kanssa tekemisiin. Muutenhan ne paikat saakin hajota mitkä ei kestä.

Et ole ajatellut lumiketjuja? Ehkä nelivedolla niistä ei ole suurta hyötyä, mutta takavetoisessa Trackerissa ne tekivät kyllä yön ja päivän eron.

BTW. Miten noi valot on toteutettu?
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Rc-Poika

Aloinpa tässä ihmettelemään vähällä kokemuksellani polttiksista että mitä nuo kaksi putkea, jotka tuolta takaa tulevat esiin, oikein ovat? Ensin mietin että niitten on pakko olla jotain pakoputkeen liittyvää, mutta sitten mietin tarkemmin että niin ei voinut olla.
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Mika R

Joo.. meneeköhän tossa moottorin hengitys ihan kohalleen noilla putkilla? Voi olla että tehoa katoaa "jonkin" verran. Hienoja kuvia anyway!

Ari

;-)

Kyl ne kaks silikoniputkea on tosiaan pilliltä yläkautta taakse vedetty, haaroitettu pakoputki...
Kokeilu sekin.

Kun putki on pilliltä lähtien halkaisijaltaan selkeästi suurempaa, kuin mitä pillin rööri, niin ajattelin ettei se ehkä ahdistaisi ja koska se on joustavaa silikonia, niin pohdiskelin, ettei se enää siinä vaiheessa pahasti vaikuttaisi rasonanssiviritykseen ja näin on. Mahdollisesti toi Kyoshon oma pilli on niin surkea, ettei sen virityksiä voi sotkea?

Ainoa ero mikä on ajossa tullut eteen, niin äänitaso on hiljaisempi ja sekin silloin, kun toinen ulostulevista tuplista on tukittu. Kulkevuudessa en ole eroa huomannut.

Jokatapauksessa on selvä, että aion taas lähipäivinä testata myös ilman tuplaletkutusta, ettei vaan pääse tuntuma unohtumaan ja pysyy muistissa miten se liikkuu ilman..

touho

JUMA...ari!  oot sitten salaa kuvannu meitin talon mitä ny pari omenapuuta vähän on edessä...

Ari

Valot on neljä kappaletta kirkkaita 3,7voltin teholedejä.
Porattu puskurista läpi ja liimattu paikalleen.
Kytketty kahteen sarjaan (3V käyttöjännite) ja virta omalta takapuskurin etupuolella olevalta 4xAA paristopaketilta.

Koska valot ovat nyt alijännitteellä aion muuttaa kytkennän rinnankytkennäksi, jolloin jokaiselle tulisi 6V, mutta samalla aloitan NimH akkujen käytön, jolloin jokaiselle tulee 4,8V.
Ovat sitten ylijännitteellä nimellisjänniteeseensä verrattuna ja kestävät sen minkä kestävät.
Näille kyseisille ledeille on kylläkin määritelty 6V maksimiksi ;-)

Seuraava vaihe valoissa voisi olla se, että nämä jäävät sumareiksi ja ajovalot hakeutuvat koriin oikeille paikoille, mutta sitä ennen hommaan uuden korin, kun tää meni jo kesällä melko pärekoriksi ;-)

Sitten punaiset tavalliset ledit takavaloiksi ja äärivalot ja kylkivalot ja...
No joo.. ei saa tehdä liian hienoa ja monimutkaista, kun sitten sillä ei enää uskalla hyppiä jä rypyttää muutenkin.

Seppo K

Ari, suosittelen kyllä etuvastuksia noihin ledeihin.

Kirkkaat ledit ovat sen verran kalliita ja vastukset lähes ilmaisia, jotta sellaisen kannattaa juottaa suoraan johtimeen. Pari lediä voit kytkeä yhteiseenkin etuvastukseen.  
Käytän itse noissa valorakennelmissani jännitteitä 4.8V - 9V ja etuvastuksen pistän aina jännitteen mukaan.  Muista vielä, että erivärisillä ledeillä on erilainen kynnysjännite, joten viimeistään silloin joudut noita vastuksia tinailemaan.

Tarkista vielä käytämäsi ledin virta-arvo, ja sitten saatkin vastuksen arvon kaavalla: R = (U käyttö - U kynnys) / I.
Seppo K

Ari

Etuvastus saattaa olla ihan hyvä idea...

Alan käyttämään niitä kuitenkin ehkä vasta sitten kun joskus ensimmäinen ledi kimahtaa... voi olla, että kimahtaa tossa autossa äkkiäkin, kun ylijänitettä aletaan työntämään.

Nyt menee kyllä vähän ohi aiheen, mutta menköön tämän kerran ja vain tämän kerran.

Tähän asti en ole vielä onnistunut käräyttämään yhtään lediä, vaikka mm. koko puutarhani kohdevalaistus on toteutettu ledisarjoilla, jotka ottavat virtansa auton akusta, jota ladataan kellokytkimen ohjaamana. :-) Valaistus palaa näin talviaikaan 24h, turha noita on välillä sammutella.

Että kokeilen nyt ensin jonkun 100.000 tuntia tällä "ledimerellä" ja harkitsen etuvastuksia sitten uudelleen, ellei yllättäviä ongelmia ilmene. Nyt on mennyt vasta noin 2000 tuntia :-( Tosin tavallinen hehkulamppu olisi sanonut mahdollisesti jo tuossakin ajassa sopimuksen irti ja syönyt sähköäkin koko ledipatterin arvon verran.

No joo... elektroniikasta en ymmärrä edelleenkään yhtään mitään, mutta kaikkea on kiva kokeilla ja rakentaa.
Peruutusvalokytkin varmaan pitää MegaForceen asentaa. Ja turvakaari, johon katsastusmiehen kauhuksi työvaloja tusina.  Hää!
Ja laturi koneen kylkeen, niin ei lopu virta heti.

Olisko missään myytävänä RC-polttisrekkaa, Kenworth olis aika hyvä, niin vois tehdä siitä semmosen cocacolajoulumainosmallin?

Ari

Touho...

Mä vaan yritin saada samaan kuvaan sun Dodgen paripyörät, mutta kun se menee niin maan saakutin vikkelästi hangen alla, nih en sitten onnistunut :-(

Olis se ehkä ollut vähän liian kaukanakin kyllä toisaalta.
Parempi tuuri ensikerralla?

jt

kaua sull kesti saada toi sun mega force käyntii?
kato mulla on myös mega force ja on ollu jo 3 kuukautta eikä lähe.
Mutta mä meen ens lauantaina kokeneele kaverille ni me laitetaa se kuntoo.
Mega on paras jee!!

blenheim

Aika hauska vekotin tuo mega isojen renkaittensa ansiosta. Itselläni on QRC Snake joka ei aivan lumessa mene ilman ketjuja...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

!marco!

muuten paljos tommonen auto maksais ja onko se helppokäynnistää??

Matias V

Lainaus käyttäjältä: "jt"kaua sull kesti saada toi sun mega force käyntii?
kato mulla on myös mega force ja on ollu jo 3 kuukautta eikä lähe.
Mutta mä meen ens lauantaina kokeneele kaverille ni me laitetaa se kuntoo.

!marco!,
Tosta päätellen ei kovin helppo käynnistää...

Hinnan saat tietää kyosho jälleenmyyjältäsi.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

jt

Mä maksoin mun mega forcesta 600euroo.
Mega on paras jee!!

!marco!

jaah no mielummin sit ostan HPI savagen.. vähän ehkä enmmän maxaa mutta onpas parempi vai onko?

mike_87

No ite asiassa saat savagen halvemmalla ja on pikkusen eri luokan auto verrattuna tähän megaan. itselläni kummastakin kokemusta. megassa yksinkertaisesti liian pieni kone.

jt

No tota mä en oo nähny enkä kuulu tosta savagesta mutta voi se olla ihan hyvä auto.
Mä uskon että siinä on niin íso kone ku mad forcessa ett mä kävin kysyy paljo maksaa mad force ni 1000euroo ett savage on varmaa saman hintane.
Mega on paras jee!!

mara

HPI Savage 25 RTR 669€ ja Savage SS 625€ Hobby LInnassa.
http://www.hobbylinna.fi/tuotteet.php?action=showgroup&pgroup=31
Tuolta löytyy tarkemmin noista autoista ja myös hinnat. Ja Mad Force 568€ Tietonikkarissa
Welcome to the Jungle!

jt

NII mut mä tarkoitan ett koko paketti ei vaa pelkkä auto.
Mä kävin vähä aikaa sitte pro hobbyssa ja ne sano ett koko paketti tulis maksaa noin 1000euroo
Mega on paras jee!!

!marco!

hei tota noin toi 25:tonen on redysetti! :P

miksu-

Tosta ei kyllä radiolaitteet tykkää  :D
Itekki oon ajellu TR-15:sta nyt lumessa ja oon pistäny ohjausservon muovipussin sisään ja teipannu sen vastaanotinkotelon umpeen...  :mrgreen:
HPI Nitro MT2

miksu-

Lainaus käyttäjältä: "jt"kaua sull kesti saada toi sun mega force käyntii?
kato mulla on myös mega force ja on ollu jo 3 kuukautta eikä lähe.
Mutta mä meen ens lauantaina kokeneele kaverille ni me laitetaa se kuntoo.

on kyllä aika outoa jos oot omistanu auton 3kk ja etkä oo kertaakaa konetta käyttäny?! Eihän se ihan ekalla kerralla tosta vaa lähekkään!
HPI Nitro MT2

OzmO

Lainaus käyttäjältä: "jt"NII mut mä tarkoitan ett koko paketti ei vaa pelkkä auto.
Mä kävin vähä aikaa sitte pro hobbyssa ja ne sano ett koko paketti tulis maksaa noin 1000euroo

Siis täh!?! kaveri osti RTR megaforcen joku vuos sit 650e... ja viel hesan prohobbysta...

fiesta6

on tainnu kusettaa sua 1000e  :mrgreen:

Sillä saa jo melkein 2kpl savagee, joka on paljon parempi. tää keskustelu kyl pitäs siirtää vapaan keskustelun puolelle---hintakeskuteluihin.
Taas kehissä.. ;)

OzmO

Joo Mika tai joku vois siirtää tän sinne...

jt

Hej Ari. monta kierosta sä pidät seosruuvia auki kun sä käynistät sun mega forcen?
Mega on paras jee!!

jt

Kun minun mega force ei käynisty jos neula on yli 1 kiekkaa
paljon sä pidät sitä Ari?
Mega on paras jee!!