Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mitä mieltä hiilettömistä moteista?

Aloittaja Otsomaani, 28.01.03 - klo: 19.15

Jasu92

Ja sitähän hän ei ole vielä päättänyt eikä varmaan paljastakkaan... ;)

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"Joo kiitos, luulin että tuolta löytyisi ihan paketteja joissa olisi motti ja nopari samassa, mutta eipä näköjään.
Tosiaan Truckiin olen noita miettinyt...

Noille Basic sarjan moottoreille riittää Warrior 7018 säädin.
Basic moottorit http://www.bk-electronics.com/catalog/index.php?cPath=35_129&osCsid=ac6f399bef5ca92a5426fe7359849594
Warrior 7018 säädin http://www.bk-electronics.com/catalog/index.php?cPath=35_129&osCsid=ac6f399bef5ca92a5426fe7359849594

Mutta suurin osa Basic XL moottoreista tarvitsee jo Warrior 9918 säätimen.
Warrior 9918 http://www.bk-electronics.com/catalog/product_info.php?cPath=36_56&products_id=333&osCsid=ac6f399bef5ca92a5426fe7359849594
Ja Basic XL moottorit http://www.bk-electronics.com/catalog/index.php?cPath=35_130&osCsid=ac6f399bef5ca92a5426fe7359849594
Huomaa että hinnat on dollareina (Vaihda euroiksi sivun oikeasta reunasta).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

testi6

Onko kellään kokemusta FEIGAO moottoreista, speksien mukaan on ainakin vertailu kykyinen Lehneriin + halpahinta
http://www.feigao.com/sdp/85838/4/cp-102738.html

Jankka

Jenkit käyttää aika paljon projekteissaan noita Feigaon moottoreita juuri edullisen hintansa takia ja niitä verrataan lähinnä Hackerin moottoreihin, koska ovat lähes identtisiä ja silti puolet halvempia. Täältä voit katsella hintoja http://www.rc-monster.com/products.php?cat=20&pg=2

jeejee

Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Jesse|K

Tämä kuuluu varmaankin tänne, vaikkei mielipide olekkaan, kysymys pikemminkin..? Elikkäs;
Äsken olin ajelemassa autolla, joka on varustettu lehner warrior 70amp säätimellä, ja lehner basic 2400motilla, akkuinka käytin aivan tavallisia sanyon 2000mah nicd akkua, ja jännite 7,2volttia. Aivan kesken ajon moottori menetti tehojaan, luulin että eikai akut jo nyt lopu kesken..Lopulta vauhti hidastui niin että auto ei enää liikkunut mihinkään, mutta koneessa jokin kyllä pyöri kun painoi kaasua.. Noh, auton luokse vain ja ajattelin että pinionin ruuvi kumminkin löysällä.. Nostin auton ilmaan ja tarkastelin lähempää, kokeilin pinioni mutta se oli aivan hyvin kiinni, kun painoin kaasua niin moottorin akselikaan (missä pinioni on kiinni) ei pyörinyt yhtään..  :shock:  Mutta jokin moottorin sisällä pyörii, kun painaa kaasua niin kuuluu aivan normaali ääni mutta ankkuri ei silti pyöri..  

Siispä, voisiko olla niin käynyt että ankkurin akseli olisi jollain keinolla irronnut itse ankkurista, ja näin ollen kaasua painettaessa mangeetit pyörii, mutta akseli ei? En ole saanut konetta auki, pääty on niin perhanan tiukassa..

Toivottavasti saitte selvän, mitä tarkoitin.. :roll:
Brushless rc18t 8000kv, tc3 ft.

GolluB

on tuo mahdollista hyvinkin, joku jopa taisi vastaavasta viasta täällä kertoakkin. Muistaakseni lääkkeeksi löytyi joku (loctiten?) lukite.

puzzle

Lainaus käyttäjältä: "jesse1010"Tämä kuuluu varmaankin tänne, vaikkei mielipide olekkaan, kysymys pikemminkin..? Elikkäs;
Äsken olin ajelemassa autolla, joka on varustettu lehner warrior 70amp säätimellä, ja lehner basic 2400motilla, akkuinka käytin aivan tavallisia sanyon 2000mah nicd akkua, ja jännite 7,2volttia. Aivan kesken ajon moottori menetti tehojaan, luulin että eikai akut jo nyt lopu kesken..Lopulta vauhti hidastui niin että auto ei enää liikkunut mihinkään, mutta koneessa jokin kyllä pyöri kun painoi kaasua.. Noh, auton luokse vain ja ajattelin että pinionin ruuvi kumminkin löysällä.. Nostin auton ilmaan ja tarkastelin lähempää, kokeilin pinioni mutta se oli aivan hyvin kiinni, kun painoin kaasua niin moottorin akselikaan (missä pinioni on kiinni) ei pyörinyt yhtään..  :shock:  Mutta jokin moottorin sisällä pyörii, kun painaa kaasua niin kuuluu aivan normaali ääni mutta ankkuri ei silti pyöri..

Mulla kävi samallalailla LB4200 kanssa(kitisevä ääni). Pinjonin puoleisesta päädystä se aukeaa, ja ON tiukassa. Sain pysymään sen mangneetin akselilla ruuvilukitteella. Annat kuivua puristuksessa 24h, ja hyvä tulee. Ja VARO SITÄ MANGNEETTIA, kilahtaa meinaan aika vauhdilla metalliin. :lol:
....viimeiset ratkaisut ovat aina parhaita.

Jankka

Kannattaa ilmoitella noista Lehnerin moottorien oireista sinne kauppiaalle mistä olette moottorinne ostanut esim. bk-electronicsille.

puzzle

Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Kannattaa ilmoitella noista Lehnerin moottorien oireista sinne kauppiaalle mistä olette moottorinne ostanut esim. bk-electronicsille.

Ainakin minä ilmoitin BK-Electronicsille, ja olis pitänyt lähettää se takaisin.
Eli suosittelen lähettämään takaisin ne rikkoutuneet moottorit. Huomaa selvästi eron uuden ja korjatun välillä, eli saa sen toimimaan mutta ei siitä uudenveroista tule...
....viimeiset ratkaisut ovat aina parhaita.

Jankka

Mulle tuli ensin mailia ,et sitä mun hajonnutta XL4200 moottoria ei korvattaisi koska se ei voi ajamalla hajota ja toinen perustelu oli se kun olin itse avannut sen. No, pistin hieman palautetta ja perustelin oman näkökantani asiasta ,niin nyt sitten saan uuden moottorin tilalle kun bk-electronics oli neuvotellut asiasta Lehnerin kanssa , hieman ihmettelin kun näin kävi mut hieno homma jokatapauksessa.

Juke-

Mitä konetta noista feiagon koneista suosittelette ultima st:hen. http://www.rc-monster.com/products.php?cat=20&pg=2
joo o

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "juge2"Mitä konetta noista feiagon koneista suosittelette ultima st:hen. http://www.rc-monster.com/products.php?cat=20&pg=2

No tuossahan ei ole ultimaan kuin joko 6S tai 8S, muut on "pitkiä" ja tarkoitettu E-Maxxiin (Niinkuin kennomääristäkin voi lukea).
Tuo 6S tarkoittaa että vastaa 6 lankaista suurinpiirtein ja 8S samaten, jotenka on maku asia kumman noista valitsee...
8S on teholtaan noin 520W ja 6S noin 699W, eri asia kestääkö ultima (Normaalilla 3300mAh akulla ajo aika voi olla 2-5 min noilla tehoilla).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Juke-

Paljo ajoaika olisi jos on kaksi 3600 akkua :?:
joo o

Juke-

Saako suomesta harjatonta pakettia mistään alle 200 euroa tai toimittaako mikään firma ulkomailta
joo o

Juke-

Saako suomesta harjatonta pakettia mistään alle 200 euroa tai toimittaako mikään firma ulkomailta :?:
joo o

Juke-

Sori, oli vähän häikkää koneessa tai sivustossa :mrgreen:
joo o

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: "juge2"Paljo ajoaika olisi jos on kaksi 3600 akkua :?:

Vaikee sanoa, riippuu paljon ajotyylistä. Noilla koneilla ei kovinkaan montaa minuuttia kuitenkaan. Ja NiMh-akkujahan ei ole kovin suotavaa rinnankytkeä kennojen erojen takia. Paljon järkevämpää on koota suurikapasiteettinen ajoakku Li-Po-kennoista...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

JAM

Olisko ehdotuksia...autona asson B4 kokoonpanolla LB 4200+Warrior 70A,
akkuina GP3300/ 6cel

Nyt olis tarkoitus siirtyä lipo aikaan eli akuiksi 3 kennoa (11.1v) ja n.5000-7000mAh  

Olisko hyviä ehdotuksia minkälainen paketti kannattais kasailla ?
Paljonko c -arvo pitäis olla ja mistä olis hyvä hankkia?

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "JAM"Olisko ehdotuksia...autona asson B4 kokoonpanolla LB 4200+Warrior 70A,
akkuina GP3300/ 6cel

Nyt olis tarkoitus siirtyä lipo aikaan eli akuiksi 3 kennoa (11.1v) ja n.5000-7000mAh  

Olisko hyviä ehdotuksia minkälainen paketti kannattais kasailla ?
Paljonko c -arvo pitäis olla ja mistä olis hyvä hankkia?

Noin isoja yksittäisiä kennoja on vaikea löytää, ja jos löytyisikin ei ne todennäköisesti sopisi fyysisesti autoon.
Isoimmat "oikeankokoiset" kennot taitanee olla Kokamin valmistamia, siis näitä http://www.hepf.com/shop/product_info.php?products_id=1128

Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Jankka

Otappas Hermanniin yhteyttä, hän osaa kertoa sulle paremmin noista kennoista, mut muistaakseni Kokamin uudet SHD-kennot ovat hyviä ja luovuttaa virtaa n.20C, ..kokeile vaikka 3-rinnan ja 3-sarjaan pakettia Kokamin SHD-2100mAh eli kapasiteetiksi tulisi 6300mAh ja jännitteeksi 11.1V,.... joka lennättää kyllä tuon sun B4:sen lähimpään puuhun radalta tuolla moottorilla. Tässä vielä linkki yhteen putiikkiin: http://www.rchobbies.org/kokam-batteries.htm , mut soitappas vaikka printechobbyyn niin saat tilattua noita kennoja sieltäkin.

Jankka

.... jaahas Hermanni kerkisikin jo vastata .....

Hermanni

Saksasta saa näköjään CEN:in autoja harjattomilla moottoreilla varustettuna.
Hinnatkaan eivät ole järkyttäviä, alkaen 429€.........
http://www.krick-modell.de/shop_fachhandel/produktuebersicht.asp?grp=1,5,1


Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

puzzle

Kestääkö Warrior 99Asäädin ja LB4200XL tuota 11.1V lipoakkua?
Ei sen ainakaan pitäis kestää :shock: ...tänään pitäs lipot tilata spedeen, laittakaahan linkkejä jos tiedätte hyviä.
....viimeiset ratkaisut ovat aina parhaita.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "puzzle"Kestääkö Warrior 99Asäädin ja LB4200XL tuota 11.1V lipoakkua?
Ei sen ainakaan pitäis kestää :shock: ...tänään pitäs lipot tilata spedeen, laittakaahan linkkejä jos tiedätte hyviä.

Kestää kyllä, sehän kestää 18 NiCd/NiMh kennoa maksimissaan (Eli 21.6v).
Kärkkäisellä on Kokamit halpoja http://www.karkkainen.com/lelu/tuotteet.php?vaid=1916&tyyppi=19322&aid=1884&laj=

EDIT Noita kennoja tarvitset kuusi kappaletta (Jos 7.4v 6000mAh), sittenkin jatkuva virta on vain 90A ja piikeissä 180A.......
Ei ole mitään järkeä tehdä enään tuolle moottorille ja Stampeden yhdistelmälle kolmikennoista (Sarjaan kytkettyä siis) akkua.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

puzzle

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Ei ole mitään järkeä tehdä enään tuolle moottorille ja Stampeden yhdistelmälle kolmikennoista (Sarjaan kytkettyä siis) akkua.

Nii vähän ajattelinkin, jotekin vaan kiinnostais kokeilla :roll:
Tuo 7.2V ja 9.6V ero on jo järkyttävä, voipi olla 11.1V jo liikaa...vai lataako orbitti lipotkin hiukan yli? Nuo mun NiMH 9.6V akut se katkasee (FORMAT#8 ohjelmalla) jossain 11.6V kohdilla.

Noilla pidemmillä välityksillä olen huomannut molemmilla 4200 ja XL moottoreilla huomattavaa lämpenemistä? Voikohan johtua jarruista?
Tuo XL varsinkin oli vakio välityksillä n.kädenlämpöinen vielä 20min rälläyksen jälkeenkin, ja pysähtyikin kuin seinään. Nyt jarrut on tehottomat ja joutuu käyttään pidempään. Eli ainkin pinjoni lähtee vaihtoon...

EDITTIÄ:
Vai voiko johtua tuosta laturin vaihdosta tuo lämpeeminen? En ole katsonut paljonko se edellinen latas noihin akkuihin.

P.S (Muistakaa pestä hampaanne, meni just 800e selälleen!!!) :oops:
....viimeiset ratkaisut ovat aina parhaita.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "puzzle"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Ei ole mitään järkeä tehdä enään tuolle moottorille ja Stampeden yhdistelmälle kolmikennoista (Sarjaan kytkettyä siis) akkua.

Nii vähän ajattelinkin, jotekin vaan kiinnostais kokeilla :roll:
Tuo 7.2V ja 9.6V ero on jo järkyttävä, voipi olla 11.1V jo liikaa...vai lataako orbitti lipotkin hiukan yli? Nuo mun NiMH 9.6V akut se katkasee (FORMAT#8 ohjelmalla) jossain 11.6V kohdilla.

Noilla pidemmillä välityksillä olen huomannut molemmilla 4200 ja XL moottoreilla huomattavaa lämpenemistä? Voikohan johtua jarruista?
Tuo XL varsinkin oli vakio välityksillä n.kädenlämpöinen vielä 20min rälläyksen jälkeenkin, ja pysähtyikin kuin seinään. Nyt jarrut on tehottomat ja joutuu käyttään pidempään. Eli ainkin pinjoni lähtee vaihtoon...

EDITTIÄ:
Vai voiko johtua tuosta laturin vaihdosta tuo lämpeeminen? En ole katsonut paljonko se edellinen latas noihin akkuihin.

P.S (Muistakaa pestä hampaanne, meni just 800e selälleen!!!) :oops:

Ei ainakaan oma orbittini ylilataa LiPoja, (Onneksi ei, polttaisin muuten vielä talonikin).
LiPokennohan on täytenä 4.2v, muista sitten että LiPo akusta ei heti saa kaikkea "tehoa" irti vaan ne vaativat muutamia "totuttelukäyttökertoja" ennenkuin ovat "vireessä" (Noin 5-10 käyttökertaa ja alkavat "toimia" niinkuin pitääkin, ja muista tasaladata ne alussa usein ja myöhemmin sitten tarpeen mukaan).
Jos ei pysähdykkään luulempa että "vika" on akuissa / niiden tehottomuudessa.
Harjattomissahan moottorilla jarrutetaan teholla, ja jos akut on huonot ei tehotkaan riitä pysähtymiseen.
Tuo 4200XL "haluaa" virtaa sen verta mitä normaalit NiCd/NiMh akut eivät pysty luovutamaan kyykähtämättä (110A jatkuvaa).
Kun saat tuon "virtapuolen" kuntoon niin eikähän huku nuo pysähtymis ongelmatkin.  :wink:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

puzzle

Näin varmaan on, ja huomenna saapuukin tuo uusi "perheenjäsen" taloon, harjaton Nuke. Täytyy opiskella noita lipoja vielä noista valmiista paketeista, en uskaltanut vielä tilata ns. autokäyttöön. Osittain johtuu näistä yllättävistä laskuistakin. :oops: Ei nuo lomarahat näköjään kaikkeen riitä...onneks pääsee kohta taas töihin (eka päivä lomalla) :mrgreen:
....viimeiset ratkaisut ovat aina parhaita.

MAaltonen

LainaaEi ainakaan oma orbittini ylilataa LiPoja, (Onneksi ei, polttaisin muuten vielä talonikin).
LiPokennohan on täytenä 4.2v, muista sitten että LiPo akusta ei heti saa kaikkea "tehoa" irti vaan ne vaativat muutamia "totuttelukäyttökertoja" ennenkuin ovat "vireessä" (Noin 5-10 käyttökertaa ja alkavat "toimia" niinkuin pitääkin, ja muista tasaladata ne alussa usein ja myöhemmin sitten tarpeen mukaan).
Jos ei pysähdykkään luulempa että "vika" on akuissa / niiden tehottomuudessa.
Harjattomissahan moottorilla jarrutetaan teholla, ja jos akut on huonot ei tehotkaan riitä pysähtymiseen.

Taisin tätä jarrutuskysymystä kommentoida jo aiemmin. En tiedä millä perusteella sanot että harjattomissa jarrutetaan teholla, koska ainakin minun kaikissa harjattomissa säätimissä jarrutus tapahtuu moottorin napoja oikosulkemalla jolloin moottorista tulee generaattori joka vastustaa pyöritystä. Sen voi vaikka itse kokeilla kun ottaa ajoakun irti ja jarruttaa ja samalla pyörittää moottoria, silloinhan ajoakku ei voi syöttää moottorille virtaa mutta kuitenkin jarru toimii ihan normaalisti. Tuollai toimii mm. Lehner, Kontronik, Castle Creationin, Schulzen ja Hackerin säätimet, on nimittäin kaikista kokemuksia

Tuo jarrujen tehottumuus johtuu jostain muusta syystä.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "MAaltonen"
LainaaEi ainakaan oma orbittini ylilataa LiPoja, (Onneksi ei, polttaisin muuten vielä talonikin).
LiPokennohan on täytenä 4.2v, muista sitten että LiPo akusta ei heti saa kaikkea "tehoa" irti vaan ne vaativat muutamia "totuttelukäyttökertoja" ennenkuin ovat "vireessä" (Noin 5-10 käyttökertaa ja alkavat "toimia" niinkuin pitääkin, ja muista tasaladata ne alussa usein ja myöhemmin sitten tarpeen mukaan).
Jos ei pysähdykkään luulempa että "vika" on akuissa / niiden tehottomuudessa.
Harjattomissahan moottorilla jarrutetaan teholla, ja jos akut on huonot ei tehotkaan riitä pysähtymiseen.

Taisin tätä jarrutuskysymystä kommentoida jo aiemmin. En tiedä millä perusteella sanot että harjattomissa jarrutetaan teholla, koska ainakin minun kaikissa harjattomissa säätimissä jarrutus tapahtuu moottorin napoja oikosulkemalla jolloin moottorista tulee generaattori joka vastustaa pyöritystä. Sen voi vaikka itse kokeilla kun ottaa ajoakun irti ja jarruttaa ja samalla pyörittää moottoria, silloinhan ajoakku ei voi syöttää moottorille virtaa mutta kuitenkin jarru toimii ihan normaalisti. Tuollai toimii mm. Lehner, Kontronik, Castle Creationin, Schulzen ja Hackerin säätimet, on nimittäin kaikista kokemuksia

Tuo jarrujen tehottumuus johtuu jostain muusta syystä.

Kyllä näinkin, mutta koitapas oikosulkea moottorin navat ja pyörittää moottoria käsin.
Jarrutusvoima on erittäin pieni pienillä kierroksialla ja ei  riitä pitämään esim E-Maxxin painoisen auton pyöriä lukossa (Varsinkaan pysähtymiseen asti) vaikka näin käytännössä käy (Ainkaan Lehnerin 4200 Basic).
Tosin moottorin pyörintänopeuden kasvaessa myös oikosuljetaessa käämitys jarrutusteho kasvaa......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.