Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Moottorin viilentäminen

Aloittaja l150040, 04.02.03 - klo: 11.06

l150040

Tuli vain viimeksi pitempään ajellessa mieleen seuraava idea moottorin jäähdyttämiseksi. Onko kukaan kokeillut jäähdyttää moottoria kylmäsprayllä. Moottorin saisi ainakin nopeasti pudotettua alempiin lämpötiloihin. Onko haittavaikutuksia tai hyötyä? Kannattaako edelleen turvautua puhaltimiin tarvittaessa? Olisiko mitään hyötyä ottaa moottori "pakkasesta" juuri ennen ajoa, eli vaikka kylmäsprayllä jäähdyttää moottori reilusti miinuksen puolelle? Lämpeneminen liian kuumaksi ainakin venyisi pitemmälle.

APK

Vastaan voisi tulla se että magneetit voisivat haljeta nopeista lämpötilan muutoksista. Samoin kannun metallimateriaalissa olisi se lämpölaajenemisseikka...


Kyllähän treeneissä joskus kiiressä (=kun on pakko ajaa kaks akkua melkein perä perään samalla motilla) niin tulee se motti PRF:llä jäähdytettyä, mutta sitä tulisi välttää.

Orionilla on V2-konsepti meneillään, ja yhdessä vaiheessa päädyn päässä oli n. päädyn kokoinen puhallin, joka siis toimi ajon aikana. V2 tulee olemaan varmasti mielenkiintoinen kunhan tulee markkinoille.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Otsomaani

No sitten kun käämin johdot halkee lämpötilan vaihtelusta, niin hyvä tulee :D

TeemuR

onko säänöissä kielletty korin sisässä olevaa puhallinta? tietokoneen prosessori tuuletin vois toimia hommassa vallan mainiosti
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

solar4

Pari vuotta sitten lueskelin paljonkin juttua jenkkifoorumeilta siitä, että moottoreita jäähdytettiin hiilihappojäällä (dry ice), mutta ilmeisesti sitä ei hirveästi enää suosita. Käsittääkseni magneetit heikkenevät nopeista lämpötilavaihteluista ja hiilihappojään ollessa jotain 70 pakkasasteen lähellä, voidaan kuvitella minkälaisia lämpötilavaihteluita moottoriin tulee.

Käytännössä jos moottorin saisi hitaasti jäähdytettyä kylmäksi, ei magneetit heikkenisi yhtä paljon ja moottori tarjoaisi maksimitehoa pidemmälle.. Joku jenkki olikin kehittänyt jonkin "kylmäpussin" joka laitetaan moottorin päälle ja jäähtyy hitaasti. En muista miten se oli tehty, mutta nestekiertoon ja jonkinlaiseen lauhduttimeen se muistaakseni perustui. Sama hemmo oli tehnyt myös "kylmälaukun" missä säilyttää akkujaan, mutta se menee mielestäni jo aika pitkälle jeesustelun puolelle.

Mutta ilmaa kylmempi esinehän myös "huurustuu" eli kondensoi ilmankosteutta pintaansa, eikä sähkövehkeille kosteus koskaan hyvää tee. Vaikka eipä silti, moottori varmaankin lämpeää varsin nopeasti vaikka hieman pakkasenkin puolella erän alussa olisi.

Itse kyllästyin moottoreita kärventämään ja vaihdoin turistin mattoautoon. Enää ei pala hiilet, eikä tarvitse leikkiä puhaltimien kanssa..

Ja tuskin säännöissä on puhallinta kieletty. Prosessorin cooleri ei välttämättä olisi paras vaihtoehto, sillä se pyörii varsin laiskasti 7.2 voltilla. Komponenttikaupoista pitäisi löytyä 5 voltin tuulettimia ja sopiva halkaisija voisi olla jotain 4-6 sentin välillä.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

CAi

Stanussa kesällä koneen jäähdyttäminen on ok.

Ennen ajoa kone jääkaappiin tai jäiden sekaan ja lämpötila pudotetaan alle nollaan.
Akkujen piikkaus juuri ennen lähtöä (6-8 amp)... kone pidetään kylmänä jääsprayllä...Ei ajeta ennen lähtöä metriäkään vaan kannetaan auto lähtöpaikalle, ehkä tippa Peak Power drops:ia kollektoriin ja käsin pyöräytys ja kilpailijat jää ja kauas 8) . Vaikutus kestää n. 2-3 kierrosta mutta sen jälkeen muut onkin jo puoli kierrosta perässä. Kokemusta on
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

winqqu

Lainaus käyttäjältä: "CAi"Ennen ajoa kone jääkaappiin tai jäiden sekaan ja lämpötila pudotetaan alle nollaan.

CAi,
Oletko kokeillut dynossa pakastettua moottoria, olisi mielenkiintoista
nähdä erot tehossa/hyötysuhteessa ?
THR

Cruisaaja

Tuossa siis oli selkeä vinkki kaikille, jotka sen ymmärsivät!!! Porukoille seuraaviin kisoihin vaikka sellainen jää/viileä kaappi mukaan niin siinähän ne kulkee samalla piirakat, limsat, jätskit ja moottorit omissa lokeroissaan samalla kertaa mukana :wink:
Sponsored by own wallet

winqqu

Mulla löytyisi sellainen kätevä 200 L arkkupakastin jonka voisi raahata aina kisapaikalle mukaan.  :mrgreen:

Siellä voisi myös viilentää kiihkeitä isäpappoja ja A-finalisteja !!
THR

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "winqqu"Mulla löytyisi sellainen kätevä 200 L arkkupakastin jonka voisi raahata aina kisapaikalle mukaan.  :mrgreen:

Siellä voisi myös viilentää kiihkeitä isäpappoja ja A-finalisteja !!
Juu, isäpappa moottori kädessä pakastimeen puoleksi tunniksi ennen junnun starttia.

CAi

Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"Ennen ajoa kone jääkaappiin tai jäiden sekaan ja lämpötila pudotetaan alle nollaan.

CAi,
Oletko kokeillut dynossa pakastettua moottoria, olisi mielenkiintoista
nähdä erot tehossa/hyötysuhteessa ?

Olen kokeillut. Kun ajat konetta uudestaan ja uudestaan dynolla tehot laskevat n1-2% per ajo. Viilentämällä saat koneen takaisin alkuperäisiin tehoihin + hieman paremman hyötysuhteen sekä enemmän kierroksia.

Mieltä kohottaa myös koneen metalliseksi muuttunut ääni  8)
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Teppo

Joo jokaiselle arkkupakastin matkaan ja kisoihin!
Testailin omaa kannua hieman mittarin kanssa, normaalilämmössä, pakkasessa ja hellalla... eli ulkona oli se -20 astetta keskimäärin sisällä kämpässä +20 astetta ja hellan levyllä varmaankin 50-100 asteeseen, en sentään ihan punasella levyllä kehannu kokeilla..
Lopputulos on arvattavissa eli eniten magneettia pakkasessa ja vähiten liedellä... (vähän ei-tieteellinen koe  :oops:  )

Sama koskee radalla ajamista jos auto tuntuu kulkevan hyvin(kokopaketti, auto,moottori,akut,renkaat yms.) ei kaasun päällä tarvitse seistä vaan "pintakaasulla" pitelee sen vauhdin yllä, kiihtyy kevyesti ja erän jälkeen moottori on viileä ja akussa virtaa. Jos taas auto ei tunnu kulkevan tai moottorissa on esim. liiaksi ennakkoa yms niin parempi tulla korokkeelta alas kuin lämmittää vehkeet pilalle.

Nykyisten ja vanhempien kannujen erona on juuri tuosta lämpenemisestä palautuminen ja sen sietäminen. Muutaman vuoden vanhojen kannujen(esim. Trinity D4) vertaaminen uusimpiin (Reedy Ti ja Orion Core) tuo ensinnäkin eron uutena esiin, mutta suurempi ero on parin tai kymmenen akun jälkeen. D4 menettää parhaan teränsä akullisessa ja ei oikeastaan palaudu kuin pitkän ajan tai zapperin kanssa. Core kannu taas pitää pintansa huomattavasti paremmin ja jo muutaman tunnin jälkeen se voi olla samoissa kuin uutena.
Zapperi siis palauttaa vanhemmat ja myös uudemmatkin magneetit kohdilleen, riippuen tosin zapperin voimasta. Tarpeeksi voimakkaita zappereita ei Suomessa taida olla kuin muutama.

Vesa

Voinhan mä tuoda lunta teille etelän pojille, niin ei moottorit helteessä lämpene :wink:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Kuupo

hehe kyllä täällä etelässä on lunta ihan riittävästi, liikaakin jopa  8)

PJEP

Onko kukaan testannut, kuinka paljon moottorin viilentäjän tehoa vähentää moottorin päällä oleva etiketti?
Tarra viilentäjän ja moottorin välissä on ainakin jonkinmoinen eriste.
Hiomalla kaikki paperi ja maali moottorinpinnasta pois saadaan viilentäjästä suurin mahdollinen hyöty. Onko vain teoreettinen ajatus?

Ainakaan moottorin ilma-aukkoja ei kannata tukkia jäähdyttimellä, vai kuinka on? :?

TeemuR

Lainaus käyttäjältä: "PJEP"

Ainakaan moottorin ilma-aukkoja ei kannata tukkia jäähdyttimellä, vai kuinka on? :?

mulla asson lisä jäähyts jutussa on rekä moottorin omia jäähytys reikiä varten
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

pete||

Oliskohan järkevämpää ajaa ilman sitä pientä siiliä ?
Silloinhan moottori ei meinaan saa ilmaa kun siili tukkii aukot. Pohjan puolella on sitten toiset ilmanottoaukot (moottorissa), mutta olisko parempi kun ilma kiertäisi koneessa tasaisesti ?

Juho.nordgren

Saakos muuten autoon asentaa tuuletimen? esim. viilentämään moottoria.
Että onko se säännöissä kiellettyä?

mustavihannes

Kyllä se alumiinipalikka kandee pitää siinä, koska se johtaa lämmön pois moottorista ja sitten ilma jäähdyttää ne rivat... Sähkömoottorin ilmankierto on paljon vähäpätöisempi seikka kun esim. polttomoottorissa vastaava

saunamakkara

onko olemassa sähkö moottoreita joissa on sisään rakennettu jäähdytin?? ku toi mun kyosho ultima db:n moottori vetäs eilen vähä kuumaks ja liittimet suli samalla akun ja noparin väliltä ja sit menin koskee jäähdytys siileen ja kahtee solmee palovammat ...
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Chili

Joissain moteissa on pikku tuuletin roottorissa kiinni, mutta ei se mitään tee.
Päivitä jäähdytyssiiliä ja vaihda välitykset ja akku sellaiseksi että auto ei kuumene halutussa ajoajassa liikaa.
Itselläni kuumenee auto 15min päästä, jolloin ajan toisella autolla 20min ja jatkan sitten edellisellä autolla uudestaan.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

pijokela

Lainaus käyttäjältä: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 16.36
onko olemassa sähkö moottoreita joissa on sisään rakennettu jäähdytin?? ku toi mun kyosho ultima db:n moottori vetäs eilen vähä kuumaks ja liittimet suli samalla akun ja noparin väliltä ja sit menin koskee jäähdytys siileen ja kahtee solmee palovammat ...
Käsittääkseni ei. Noissa SC autoissa on vielä sellainenkin ongelma, ettei moottorin ulkopuolista jäähdytystä oikein saa käytettyä, koska moottorin ympärillä on joka puolella jotain.  :sad: Mutta kyllä tuo sinun tilanteesi kuulostaa ihan siltä, että auton välitykset ei nyt ole ihan oikeat.. mitä olet muuttanut siihen autoon oston jälkeen?

4WD SC autoissa käytetään kai isompia 550 koon mootoreita, koska ne kuumenevat vähemmän ja jäähtyvät paremmin. Mutta mitä olen itse katsonut, niin niissä on tajuttomasti tehoa 2WD autoon. Osaisiko joku vinkata jotain isompaa moottoria 2WD SC autoon, jossa olisi 300-500W tehoa 2S LiPO akulla?

(Upea löytö muuten tämä aihe vuodelta 2003  :wink:)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Chili

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6673
Itse käytän tuota 2wd lässissä, ja itselläni mahtuu ainakin jäähdytystä moottoriin kiinni jos niin haluaa.
2003 keskustelu osoittaa että hakua sentään käytetään, paras olisi tietysti että otettaisiin ne uudet keskustelut, mutta hyvä että haun käyttö on hallussa.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

saunamakkara

sain auton torstaina ja olen 13 vuotias autoon vaihdettiin vai sc muunnin sarja eli: eri kori pidikkeet kauttaa tornit mitkä nyt ovatkaan ja toinen kori ja eri puskurit jousia säädettiin ja laitettiin 540koon moottorin jäähdytyssiili koska autossa on 540koon moottori muutenkin auto on täysin vakio akku koko 8,4v ni-mh akkuja 3 kpl orion rocket pack 8.4v 4500mAh , orion rocket pack 8.4v 2700mAh ja sitten joku traxxas akku. ;)
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

saunamakkara

tää mun auto on taka veto :)
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

saunamakkara

mul kuumenee alle viiessä minuutissa :D
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

saunamakkara

Lainaus käyttäjältä: Chili - 09.07.11 - klo: 17.06
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6673
Itse käytän tuota 2wd lässissä, ja itselläni mahtuu ainakin jäähdytystä moottoriin kiinni jos niin haluaa.
2003 keskustelu osoittaa että hakua sentään käytetään, paras olisi tietysti että otettaisiin ne uudet keskustelut, mutta hyvä että haun käyttö on hallussa.
eikö tuo linkin moottori ole harjaton ???
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Chili

on, koska puhuin jokelalle.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

saunamakkara

ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC