Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hong Nor X1-CRT Truggy

Aloittaja moukari, 31.10.06 - klo: 00.26

tpl2

Mulle ei oikeastaa oo väliä onko truggy vai buggy,mut joku polttiskikotin on saatava...Viimeistää huomenna  :grin:
Mut kiitti säästäjä,eiköhän tuo jo piisaa,huomenna rc-garageen yhteys...
Never heard drivers

Divi

truggyn olemus ja astetta rauhallisempi käyttäytyminen mutta silti vauhdin ja ajo-ominaisuuksien säilyminen... se tekee eron minun silmissä :wink:

Tuukka

100% buggymekaanikon mielestä jos teitin renkaat turpoaa, niin teillä on joku diffi liian laihalla öljyllä varustettu. Jos toinen eturengas turpoaa, niin etudiffi on löysä. Jos sen sijaan molemmat eturenkaat turpoaa kiihdytyksessä, niin silloin on keskidiffi löysä. Jos kaikki renkaat turpoaa, niin sitten pitää hellittää kaasusta.

Tuo renkaiden turpoaminen on hyvä ajatella niin, että voima pääsee karkuun tyhjää jauhavan renkaan kautta. Sitten etsitte sille parin vasen-oikea vai etuakseli-taka-akseli. Sen diffin öljyä jäykistätte mikä on parin välissä.

Hotti

LainaaJos kaikki renkaat turpoaa, niin sitten pitää hellittää kaasusta.
:lol:

Ja jos ja kun kyseessä oli rtr auto niin avaisin kyllä kaikki diffit ja heittäsin niihin jonku yleispätevän setupin.Noissa rtr autoissa on ylejään ollu vain tira sitä öljyä..tähänastisissa..mutta omaltakohdaltani rtr autot on jo kuvioista poistuneet.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Divi

jos kaikki renkaat turpoaa ni se vaan tarkottaa että etenkin keskidiffissä on juurikin riittävän vahvat öljyt :wink:

Maddis

Nyt on melkein gallona mennyt ja auto vaikuttaisi toimivan ok.

Hieman mietityttää neulojen asennot. Olen varuilta käyttänyt autoa hieman rikkaalla, kun en tiedä mikä on hyvä lämpö moottorille. Kyseessä on siis Force .28, joka tulee RTR-paketissa. Lämmöt tuntuvat nousevan varsin helposti tuonne 130 - 140 paikkeille. Manuaalissa puhuttiin vain sisäänajolämmöistä eikä sitten normiajosta oikeastaan mitään. Onko tuo 130-140 jo liikaa? Aukaisin tuulilasiin jonku kokoisen reiän, että on helpompi vetää tankin korkki auki. Kunhan pääsen takaisin 'ihmisten ilmoille' voisi käydä jonkin kokeneemman kanssa säätämässä auto paremmin kohdilleen.

Huomasin, että yläneulan ympärys oli märkä. Toivon, että yläneulanpidikkeen kiristäminen saa vuodon lakkaamaan sekä selittämättömät sammumiset loppumaan. Auto siis saattoi sammua, kun päästi kaasun ja sitä ei ole aiemmin ilmennyt. Lisäksi mietityttää, että vaikuttaako se mitään kun polttoaine letku kiertää lohkon varsin likeltä(tod.näk. letku koskettaa lohkoa), että vaikuttaako tuo jotenkin epäsuotuisasti menoon.

Muuten on kyllä pelannut auto ok joskin täytyy tilailla jäykemmät öljyt diffeihin.

säästäjä

Mullaki on vähä vielä säätämistä,kun kaasua pitää pohjassa noin 3 sekuntia nii tehot laskee ja kuuluu outo ääni.eli mitä pitäisi tehdä,että tämä loppuisi?Ite luulen,että liian laihalla mutta mitä mieltä te olette.
[Hong Nor x1crt]

Ilmari_S

Lainaus käyttäjältä: säästäjä - 30.04.07 - klo: 16.46
Mullaki on vähä vielä säätämistä,kun kaasua pitää pohjassa noin 3 sekuntia nii tehot laskee ja kuuluu outo ääni.eli mitä pitäisi tehdä,että tämä loppuisi?Ite luulen,että liian laihalla mutta mitä mieltä te olette.
Kokeilemalla selviää.  :wink:
Huehue

moukari

Lainaus käyttäjältä: säästäjä - 30.04.07 - klo: 16.46
Mullaki on vähä vielä säätämistä,kun kaasua pitää pohjassa noin 3 sekuntia nii tehot laskee ja kuuluu outo ääni.eli mitä pitäisi tehdä,että tämä loppuisi?Ite luulen,että liian laihalla mutta mitä mieltä te olette.

Neuloja auki samoin tien että et saa mitään pahaa koneeseen aikaan. Katso myös polttoine letkut niissä voi olla reikä ymm polttoiane järjestelmän tiiviys. Mutta aloita nyt siitä neulasta vastapäivään vaikka pari kierrosta ja sitten alat pikkuhiljaa kiristelemään.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

säästäjä

Nyt säädetty rikkaammalle ja toimii.Mutta huomasin,että jos auto on vähintään 3s väärinpäin niin se sammuu mikä vikana?
[Hong Nor x1crt]

miksalo

ainahan auto sammuu jos se on väärin päin tarpeex kauan.. :mrgreen:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

säästäjä

Niin mut 3s no mut nyt se alko taas taas toimimaa sille et se ei sammu
[Hong Nor x1crt]

Mika R

Mulla sammuili bugi selällään sen takia että kytkinjousi oli poikki. Kai se kytkin sit laahas sen verran että selällään sammui.

säästäjä

Vaikka en näistä nyt mitään tiedä niin luulin,että ilman jousta auto ei kulje.
Jos joku jaksaisi laittaa sen kytkimen toiminnan tänne niin saisin tietää mitä se jousi siellä sitten toimittaa.
[Hong Nor x1crt]

Mika R

#254
Tossa vakiokytkimessä (Kyosho) on kolme jousta, joten ei yhden katkeamiseen vielä matka tyssää. Mutta ajamisesta tulee hieman hankalaa kun kytkin (= yksi kolmesta kytkinpalasta josta jousi poikki) ottaa kiinni lähes koko ajan.

moukari

Eli kolmelapainen kytkin on jousilla jännitetty olemaan irti kytkinkellosta. Kytkimen toimintaperiaate on vastaavan lainen kun kone kerää kierroksia kytkin jousi alkaa taipumaan auki ja päästää palan ottamaan kelloon kiinni, ja siitä voima välittyy päärattaalle ja sieltä etu/taka diffin kautta pyörille. Eli jos kytkimessä ei ole jousta ollenkaan paikalla (esim katki) niin palat ottavat koko ajan kiinni kun kone käy. Kytkimen kiinniotto kierroksia voidaan saäädellä eri paksuisilla jousilla ja palan painoilla. Eli mitä jäykempi jousi ja kevyempi pala niin sitä korkeimmilla kierroksilla auto alkaa liikkumaan ja siitä tulee ärhäkkäämpi lähtemään ja painavilla ja ohuimmilla jousilla päin vastoin ja auto lähtee rauhallisemmin liikkeelle. Toivottavasti tämä avasi vähän edes toiminta periaatetta.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Henkka.

Henry Tanskanen
HB R10

miksalo

#257
kaverin honkk-ari.sekin "tuunattu" osittain upgrade clown tarrasarjalla...
autossa lrp-28.spec3.truggy ja werksin kumit.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

RC-BASTARD

[Auto-Air colors][Faskolor][SpazStix]
-F.B-Creations PKSRCA

Mika R

tosi hieno - varmasti myös näkyy!!

Maddis

Onko muilla ollut ongelmia kytkinlaakereiden kestävyyden kanssa? Itselläni meni just toinen satsi laakereita ja autolla on ajettu noin 1.5 gallonaa. Ekat laakerit meni omaa tyhmyyttäni, kun säädin välyksen liian pieneksi.

Toisia laakereita laittaessani säädin spurrin ja kytkinkellon välyksen käyttäen normi tulostuspaperia. Auto rullasi hyvin eikä ahistanut ollenkaan. Kuitenkin puolen gallonan jälkeen laakerit korkkas taas. Olikohan välys _kuitenkin_ liian pieni vai mistä moinen oikein voisi johtua.

Muita ongelmia ei oo juuri ollut, kun moottorikin tuntuisi toimivan ok sen jälkeen kun tiivistin kaasuttimen.

Maakari

No kytkinlaakerit on "kulutus" tavaraa.. Itse vaihdan ne noin 2 litran välein. Mielestäni on aika kumma jos ne kestää gallonankin varran. Tai no losin iso laakeri kesti kuulemma 2.5 gallonaa.
.|RC-Garage|.
Asso+Futaba+LRP

Maddis

Lainaus käyttäjältä: Maakari - 06.05.07 - klo: 17.04
No kytkinlaakerit on "kulutus" tavaraa.. Itse vaihdan ne noin 2 litran välein. Mielestäni on aika kumma jos ne kestää gallonankin varran. Tai no losin iso laakeri kesti kuulemma 2.5 gallonaa.
Vaihdat vai _joudut_ vaihtamaan ne? Siinä on vissi ero. ;)  Itse hieman arvelin jotain vastaavaa että ne ei kestä kulutusta, mutta unohtu sitten mainita tuossa ekassa viestissä.

Noh, uskottava se kai on. Pikkuveljellä taitaa olla kolmas gallona jo menossa samoilla laakereilla ja autona Thunder Tiger ST-1 joten liekö tosi hyvää tuuria vai mistä moinen johtuu.

Maakari

#263
Laakereiden kestävyys riippuu että onko keraamisetlaakerit vai "tavalliset" Ja siis vaihdan vaikka ei olisi pakkokaan.
.|RC-Garage|.
Asso+Futaba+LRP

Hotti

Yksi laakereita rasittava on myös kuumana käyvä kone.Varman toimivuuden varmistamiseksi itse vaihdan 1-2L välein....ovat kuitenkin halpoja...
-Team lapsena liian vähän leluja-

Maddis

Lainaus käyttäjältä: Hotti - 06.05.07 - klo: 20.12
Yksi laakereita rasittava on myös kuumana käyvä kone.Varman toimivuuden varmistamiseksi itse vaihdan 1-2L välein....ovat kuitenkin halpoja...
Olen katsellut, että tulpan juuresta mitattuna lämmöt on siinä 120-130 hujakoilla. Parannan ilmankiertoa korin sisällä, kun se on aika tiivis tällä hetkellä eikä varmaan varsinkaan kesällä olisi pahitteeksi vaikka ilma kiertäisi paremmin.

Maddis

Tulipas käytyä taas pöristeleen. Yhteensä on nyt menny kahdet kytkinlaakerit ja autolla on ajettu kohta 2gallonaa.

Tänään sitten hajos pakoputki, mutta eripaikasta kuin viimeksi. Murtui läheltä etukiinnityskohtaa. Liekö ollut hieman kierossa tms. putki ja vääntänyt sitten. On varmaan vähitellen murtunut, kun on ollut jonkin aikaa märkä siitä mutten tajunnut että se putki vuotaa, vaan oletin että tankatessa on roiskunut. Tänään sitten murtui niin että kuuli äänestä että jotain ei oo kohdallaan ja kopan aukastua näin mikä on pielessä.

Toinen mikä saattanut olla, on lämpö. Kone ottanut semmosta 120-130 astetta, mutta tänään sitten vaihdoin OS A5 tulpan ja käänsin melkein 1/4 kierrosta rikkaammalle. Lämmöt tipahti _ehkä_ 10 astetta, mutta konetta saa vastaavasti lämmitellä aika pitkään ennen kuin alkaa kulku löytymään. En tiedä paljonko 10 astetta tulpan juuressa vaikuttaa pakoputkessa, mutta putki meni kuitenkin.

Putkeksi olen suunnitellut tätä: http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=4

Osaako joku sanoa käykö tuossa mukana tulevat tiivisteet RTR:n Force .28 moottorin ja pakoputken väliin? Huomasin nimittäin, että alkuperäistä tiivistettä lohkon ja putken väliin ei saa tai ainakaan ei ole rc-garagen webbikaupassa. Tilasin tästä syystä epähuomiossa niitä pakosarjan ja -putken välisiä tiivisteitä ja nehän oli ihan liian ohkasia.

Jatkamme harjoituksia ens viikolla, kun huomiseksi kuitenkaan kerkeä putket enää.

Jameson

Lainaus käyttäjältä: Maddis - 10.05.07 - klo: 19.21
Tulipas käytyä taas pöristeleen. Yhteensä on nyt menny kahdet kytkinlaakerit ja autolla on ajettu kohta 2gallonaa.

Tänään sitten hajos pakoputki, mutta eripaikasta kuin viimeksi. Murtui läheltä etukiinnityskohtaa. Liekö ollut hieman kierossa tms. putki ja vääntänyt sitten. On varmaan vähitellen murtunut, kun on ollut jonkin aikaa märkä siitä mutten tajunnut että se putki vuotaa, vaan oletin että tankatessa on roiskunut. Tänään sitten murtui niin että kuuli äänestä että jotain ei oo kohdallaan ja kopan aukastua näin mikä on pielessä.

Toinen mikä saattanut olla, on lämpö. Kone ottanut semmosta 120-130 astetta, mutta tänään sitten vaihdoin OS A5 tulpan ja käänsin melkein 1/4 kierrosta rikkaammalle. Lämmöt tipahti _ehkä_ 10 astetta, mutta konetta saa vastaavasti lämmitellä aika pitkään ennen kuin alkaa kulku löytymään. En tiedä paljonko 10 astetta tulpan juuressa vaikuttaa pakoputkessa, mutta putki meni kuitenkin.

Putkeksi olen suunnitellut tätä: http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=4

Osaako joku sanoa käykö tuossa mukana tulevat tiivisteet RTR:n Force .28 moottorin ja pakoputken väliin? Huomasin nimittäin, että alkuperäistä tiivistettä lohkon ja putken väliin ei saa tai ainakaan ei ole rc-garagen webbikaupassa. Tilasin tästä syystä epähuomiossa niitä pakosarjan ja -putken välisiä tiivisteitä ja nehän oli ihan liian ohkasia.

Jatkamme harjoituksia ens viikolla, kun huomiseksi kuitenkaan kerkeä putket enää.

Toimii kaverilla on sama putki ollut FORCE28 koneessa ja itsellä SH21:ssä .
Ei mitään valittamista, niin ja tohon putkeen käy ne tiivisteet mitä sulla on.
Orange Patriot, Marzzochi, Hayes, Jotain ihan muuta...

Hotti

Niin...eli sulla on menny kahdet laakerit vajaan 8L aikana..kun taas osa porukasta vaihtaa niitä muutaman litran välein...eli ei mielestäni poikkeavaa.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Maddis

Lainaus käyttäjältä: Hotti - 11.05.07 - klo: 06.58
Niin...eli sulla on menny kahdet laakerit vajaan 8L aikana..kun taas osa porukasta vaihtaa niitä muutaman litran välein...eli ei mielestäni poikkeavaa.
Se on hyvä tietää, että tuo on 'normaali' tahti. Ei ole kovin kauheasti tullut polttisautokokemusta niin tuntui aluksi, että niitä menee aika usein.

Täytyy, kyllä sanoa että auto on muuten kestänyt kyllä ajoa hyvin. Taitaa tuo pakoputkikin olla oma kämmi tms.