Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

O.S Moottorit, V-SPEC jne

Aloittaja JQ, 02.11.06 - klo: 13.43

Niko

Väljällä etulaakerilla ajelu tuhoaa, myös kalliimman takalaakerin.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Niko

Etulaakerin ja kampiakselin voitelu on toteutettu hieman eri tavalla eri merkin koneissa. O.S.:ssa on etulaakeriin voitelukanava, kun muutamissa muun merkin koneissa etulaakeriin ei varsinaisesti mene ollenkaan kanavaa ja etulaakerit ovat näissä koneissa lyhyempi ikäisiä. Voitelukanavan kautta menee niin vähän polttoainetta etulaakeriin, että ei tule varsinaisesti läpi. Korkeintaan "hikoilee".
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 09.03.09 - klo: 20.52
Pointtini on se että vaikka laakeri olisi uusi, jos siinä tiiviste vuotaa,
ei sillä tee mitään koska silloin se vuotaa.

Lainaus käyttäjältä: AkiM - 09.03.09 - klo: 15.59
Pari faktaa etulaakerista ja moottorin toiminnasta:
1. Laakeri ei ole tiiviste. Vaan kampiakselin ja lohkon pieni välys tekee mekaniikasta tiiviin. Välyksen menettänyt kone on tiivis uudella kumisuojatulla tiivisteellä vain hetken.

Kampiakselin ja lohkon välissähän menee voitelukanava etulaakerille, jonka takia tämä fakta ei mielestäni toimi.

Mutta ollaan silti edelleen kaikki sitä mieltä että nämä on huippukoneita ja väännetään laakeri asioista voorumilla - Kyllä se aina ajamisen voittaa :grin:

Mikäli laakerin tiiviste toimii mielestäsi koneen tiivistyksessä niin kerroppas miten ihmeessä ratakoneet toimivat metallisuojatulla etulaakerilla???
Rakene on muuten sama.
Sen laakerin kun ei tarvitse olla nestetiivis, koneen silti ollen täysin tiivis, eli ilma ei pääse koneeseen väärästä paikasta, eikä kampikammion paine myöskään pääse väärästä paikkaa ulos.

Yhdessäkään koneessa ei ole laakeria joka ei vuotaisi nestettä lävitseen.
Kumisuoja ainoastaan suojaa laakeria pölyltä. Se ei ole tiiviste.

Ile__

Eli siis sen etulaakerin ei tarvitse olla tiivis? Kone on siis tiivis ilman pälysuojaakin.
Pölysuoja pitää vain lian ulkona?
Asia selvä. Metalli suojatulla laakerillahan koneet on toiminu pois tiehensä omienkin kokemusten mukaan(esim GS21R).
Pitänee testata vielä ilman pölysuojaa puhtaissa olosuhteissa, niin minäkin uskon jos ilma ei kerran pääse menemään suojaamattoman etulaakerin lävitse ja haittaamaan koneen seoksia.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

*HOKE*

Mikäli laakeri itsessään on kunnossa, eikä kulunut klappaava niin kone on rakenteensa takia tiivis...
Ilma ei siis tule laakerin läpi haittaamaan moottorin toimintaa, eikä myöskään paineet katoa laakerin kautta ulos.

Tämä siis mikäli moottori on muuten täysin kunnossa ja säädöissään.

YLI-G

nyt ei kyllä kuulosta jotenkin loogiselta..eli moottorin pitäisi käydä/toimia täysin normaalisti vaikka laakerin pölysuojalla heittäisi vesilintua.
semmosen käsityksen ainakin sain näistä tarinoista :grin:
hobao hyper 8

*HOKE*

Jos et usko niin ole hyvä ja kokeile.

Katso esim metallisuojattuja laakereita vähän tarkemmin.
Sisäkehän ja tämän metallisuojan välissä on niin iso rako että kynsi menee heittämällä väliin.
Ne eivät siis ole tiiviitä ollenkaan.
Metallisuoja on vain suojaamasta isommilta kivenmuruilta jotka rikkoisivat/jumittaisivat laakerin välittömästi.

Kumisuoja ei sekään ole kuin vain suojaamassa isommalta pölyltä.
Kumisuoja antaa periksi aivan helposti kun kokeilet sitä kynnellä sisäkehän ja kumisuojan raosta.
Se ei siis ole mikään tiiviste joka pitäisi ilman tai mitään painetta kummallakaan puolella suojaa.

YLI-G

#427
kesän tullen asia testataan :cool:
hobao hyper 8

Petri T

Vaihdoin uuden etulaakerin viime kesänä V-Speciin ja säädin koneen kohtalaisen hyviin säätöihin, mutta silti oli hieman hikoilua (ei vuotoa) motin etuosassa. Joka on normaalia eikö näin? Joten se laakerin muovitiiviste suojaa vain laaakeria kuten Hoke sanoi. Korjatkaa jos olen täysin väärässä, mutta eikös tämä ns kosteus just tee tämän tiivistyksen, ettei koneeseen pääsee ilmaa etulaakerin kautta?

*HOKE*

Kuten aki on jo edellä sanonut.
Koneen tiiveys kampuran kohdalta tulee kampuran ja lohkon pienestä välyksestä.
Rakenne tiivistää koneen sen käydessä kampuran osalta.
Ei etulaakeri.
Laakerin tehtävä on vain kantaa kampuraa.

Niko

Ennen vanhaan ei moottorin etulaakerissa ollut suojaa ollenkaan.

Tää homma näyttäis menevän filosofoinniksi. Mennääks ajamaan vaan?  :afro:
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

miksalo

Omassa 21-ratakoneessa paistaa päivä etulaakerin läpi ja hyvin toimii.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Niko

Joissakin laakereissa suoja on muovia tai vastaavaa, kuten usein Novarossin moottoreissa. Eli ei ollenkaan metallia kuten yleensä. Kumisuojatuissa laakereissa kumi on valettu metallisuojan päälle.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Casull

Jos asentaa keraamisen etulaakerin, pitääkö siitä ottaa sisempi kumisuoja pois?

Mulla on uusi etulaakeri joka pitäisi olla keraamisilla kuulilla ja siinä on kumit molemmin puolin.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Niko

Mulla on myös samanlainen uusi keraaminen etulaakeri ratamoottoria varten. Toinen suoja kannattaa ottaa pois.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

wictro

Lälhden tässä postiin hakemaan V-speciä, niin mitäs olette mieltä? Purkaanko sen heti ensiksi? Vai käynkö sellaisenaan sisäänajoon?

Mitäs muuta pitäis ottaa huomioon?

Mistäs saisin moottoripukit, joilla pulttaisin sen Kyoshon RTR infernoon?

.w
-Lithium Love Racing-

Niko

Sellaisenaan sisäänajoon, jos kerta on O.S.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

blaah

Hmm, eikö sinne pitäisi se sisäänajo prikka laittaa kannen alle? Tai muistanko väärin, onko se jo paikallaan?

Antti M

Mitä mieltä ootte V-SPEC:istä truggyssä?
Kun saisin halpaan hintaan tuommoisen truggyn kanssa.
Ja kun ei ole vielä kauhean suuri tarve kilpailla vaan harjotella ainaki alku kaus ja sitte joitan kisoja voi koittaa ajaa.

-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

blaah

Aika monet taisi viime kesänä ajaa .21 koneella truggyssä, ihan hyvin toimii. Itsekkin sitä edeltävän kesän ajoin v-spec:llä. Ero .28 koneeseen on lähinnä alaväännössä joka tekee ajamisesta hauskempaa (-> enemmän kaatoja) sekä tankkivälissä (noin pari minuuttia tippui)..

wictro

Lainaus käyttäjältä: blaah - 12.03.09 - klo: 14.12
Hmm, eikö sinne pitäisi se sisäänajo prikka laittaa kannen alle? Tai muistanko väärin, onko se jo paikallaan?

Pitänee tavata manuaalista, on siinä ainakin mukana yks ylimääränen.

.w
-Lithium Love Racing-

Ile__

Laita se mukana tullu kuparin värinen 0,1mm prikka paikalleen sisäänajon ajaksi.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

wictro

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 12.03.09 - klo: 17.29
Laita se mukana tullu kuparin värinen 0,1mm prikka paikalleen sisäänajon ajaksi.

Manuaali ehdottaa sitä myös myöhempään käyttöön. Kuluttaa vähemmin, mutta ei saa kaikkia tehoja irti. Saattaa olla että on tarpeeks tehokas mulle sen kanssa, mutta aika näyttää.

.w
-Lithium Love Racing-

Petri T

Tuo prikka myös helpottaa ensimmäistä käynnistystä.

wictro

Eli vastauksista päätellen, prikka kannen väliin ja sisäänajoon, ilman sen kummempia kommervenkkejä.

Näissä ei siis ole ollu valupurseita, työstöjälkiä tai muuta tarkistettavaa suoraan tehtaalta?

.w
-Lithium Love Racing-

Ilmari_S

Annat sen olla siellä ensimmäisten muutaman litran ajan. Sen jälkeen kone alkaa olla selvinnyt alkukankeudestaan, joten prikan voi hyvin ottaa pois.
Huehue

Niko

Lainaus käyttäjältä: wictro - 12.03.09 - klo: 18.19
Eli vastauksista päätellen, prikka kannen väliin ja sisäänajoon, ilman sen kummempia kommervenkkejä.

Näissä ei siis ole ollu valupurseita, työstöjälkiä tai muuta tarkistettavaa suoraan tehtaalta?

.w

O.S.:ssa ei ole valupurseita, joita tarvitsee ottaa pois kuten entisaikoina.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

meitsi

Tuli tuossa 1/8 crossari hommattua ja olisi moottoria vaille valmis, onko muita suosituksia kuin tämä OS:n v-spec? Tuntuu hieman liian suolaiselta hinta kun en tiedä kannattaisiko heti ihan noin pro-moottoreita katsoa kun ajokokemusta on vain kymppitouringista. Pistänpäs siis kysymyksen tähän threadiin kun muita about aiheeseen sopivia ei osunut silmiin. Tietysti pitäisi olla kilpailuihin kelpaava pitkäikäinen .21, mutta jolla ei jäisi heti jalkoihin, suosituksia? :huh:

*HOKE*

Haluamillasi kriteereillä v-spec on mielestäni paras vaihtoehto.
Se on ihan tosissaan yksi parhaista kisakoneista, mutta ei hinnalla pilattu.
Jos siis vertaat noin 50e halvempiin moottoreihin niin eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Mielestäni et siis saa yhtäpaljon rahallesi vastinetta mikäli hieman edullisemman koneen hankit, koska suorituskyky ja muut asiat heikkenevät suhteessa enemmän kuin rahallinen säästö on.

meitsi

Ok, kiitti vastauksesta, pitää harkita