Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

O.S Moottorit, V-SPEC jne

Aloittaja JQ, 02.11.06 - klo: 13.43

mehtis

Mitenkäs etulaakerin suojakumit kestää 200 astetta? Mulla siis etulaakeri jo paikoillaan ja jossain välissä pitäs takalaakeri laittaa, kunhan saapuu ensiksi.
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

jopex

Tervehdys kaikille! Tässä uutena jäsenenä vastaan ensin ja kysyn sitte. Eilen irrotin vanhasta Hpi:n K4.6 koneesta laakerit "uuni konstilla", lämpöä uunin suussa reilut 2oo celc. Muutama minuutti ja laakerit tippu kuin itsestään eikä etulaakerin kumi ollut moksiskaan. Mutta veikkaan että hiukkasen pitempään uunissa niin rupeaa tiivisteen huuli kärsimään. Eli hyvää konetta oon etsinyt hinta luokassa n.200€ ja aattelin OS XZ-B:tä. Mikä pilli olisi hyvä ja edullinen tähän koneeseen?Autona tulee olemaan Xray 808. Mitä mieltä yleensä tästä OSsin mallista? Alphan koneitakin mietin mutta tais olla oma topikki.

InfernoSP4

Laakerinvaihtoprojekti jatkuu...

Eli tänään sain inspiraation laittaa uudet laakerit paikalleen. Lohko taas uuniin lämpenemään ja sitten sovittamaan uutta etulaakeria paikalleen. Ei meinannut mennä, ei sitten niin millään. Lopulta otin erävoiton mutta voimakeinoja tuli kyllä käytettyä.   :embarrassed:  Tuo laakeri oli merkkiä Protek, liekkö Ossin oma laakeri olisi ollut helpompi tapaus sovittaa paikalleen?

Takalaakeri menikin sitten yllättäen kampiakselin kanssa ihan heittämällä paikalleen.
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Niko

Laakerissa ei tarvitse olla kuin satasen heitto ja ei meinaa sopia nätisti paikalleen. Varmasti sopivan kokoisia ja edullisia aftermarket etulaakereita on SKF:llä, joita saa esim HoBaolta ja HPI:lta. Muiden moottorimerkkien laakeritkin käy. Kiinan laakereita kannattaa moottorissa vältellä. Kiinan omissa moottoreissakaan ei usein näe Kiinalaisia laakereita.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Bathory

Nyt alkaa huumori loppuun tuon 21tm:n kans! (Kyseinen kone on siis revossa kiinni) Tuli tuos pari kolme viikkoo sitten ajeltua pikku pakkasilla ja noin kuukauden puolen toista seisonnan jälkeen, niin sillon kone lähti käyntiin laakista niinkun aina ennenkin vaikka olis pitempäänkin ollu käyttämättä.
Viime vkonloppuna piti lähtee heittään lenkit niin ei kirveelläkään käyntiin, ei vaikka mitä kokeili! On vaihdettua tiivisteet putkeen ja tankkiin(mitkä kyllä valskas aikalailla) nyt saa ainakin ainetta paremmmin, säätöihin ei juuri oo koskettu kun entisillä lähti hyvin käyntiin. Auto pidetty sisätilossa ja suurinpiirtein samassa lämpötilassa talvella käynnistelty. Uutta tulppaa on vaihdettu useempaan otteeseen, eikä siltikään lähde, välillä lupailee ja lähtee ehkä maksimissaan n. 15-20 sekunniks käyntiin, kaasua antaa niin sammuu välittömästi. Puristukset on tallella ja koneella ajettu reilun gallonan verran.
On kokeiltu laittaa tehdas säädöillekin, ei mitään vaikutusta. Polttoaineena Byronin 20%!!
Mistä pitäs lähtee seuraavaks haeskeleen vikaa?
Tarttis saada ny jonkun viisaamman neuvoo.

ampperi

JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

Bathory

Juu tulppa on ok. On kokeiltu eri asteisiakin uusia ja vanhoja, antaa kunnon hehkun mutta ei lähde käyntiin.

tansu95

Villi veikkaus että säädöt pielessä... Yleensä talvella kone on rikkaammalla kun kesällä, talvella/ kylmällä on ilmassa enempi happee :wink: Pyörittelet neuloja vähän auki ja kohti uusia seikkauluja. Kesälläkin saa usein säätää joka ajokerta pikkusen konetta, että oikeesti saa kaikki mehut irti ja toimii. Joskus kun on ollu koko päivänkin radalla niin päivällä on erisäädöt kun illemmalla, vaikka niihin ei koskiskaan. Muutenkaan en mielellään suosittelis ainakaan talvella ajelemaan.
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

Bathory

Jeps. On noita vähän tullu säädeltyä mut pitää vissiin kokeilla lähtee nollista pyöritteleen jahka tässä töiltä ehtii. Kesällä toimi erittäin hyvin ja talvellakin vaikka sääti rikkaammalle. Samassa tallissa ja lämpötilassa käynnistelty aikasemminkin ja hyvin on lähteny, nyt vaan jostain syystä takkuaa.!?? Alkaa herään epäilys että onko sittenkin jotain sisuskaluja tullu tiensä päähän?

MikkoH

Lainaus käyttäjältä: finski - 08.10.11 - klo: 07.46
HOKE rakas  :tongue:

oliko siulla mitään tietoa noista arrow:n sylinteriholkki/mäntäsarjoista tuohon Os vzb koneeseen?
väittäisivät maailmalla että on 1:1 Ossin kanssa, ja hinta olis alle puolet
Itse hommasin talvella Arrowin satsin vzb:n. Kone alkaa olla nyt sisäänajettu ja hyvinhän nuo toimii. Tehoa on vähintään riittävästi, oli jo tottunut väljemmällä setillä rauhallisempaan menoon. En koe että tuo Arrowin setti olisi alkuperäistä huonompi mutta halvempi kyllä. Suosittelen!

miksu79

on toi xz-b speedy vaan aika veikeä pata ajaa ja säätää. n litran ajellu tuolla ja kiukkua tuntuu olevan vähintäänkin riittävästi. pillinä os 2050
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

miksu79

hieno kone toi os speedy eilen eka stumppi  2 litran aikana mukaanlukien sisäänajo sekin stumppi hajonneen tulpan takia. ei paljon parempaa ja helpompaa konetta voi toivoa. toki kaikella on hintansa.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

*HOKE*

Onks toi Speedy joku erikoismalli mistä en oo kuullukaan?  :wink:

miksu79

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.07.12 - klo: 14.18
Onks toi Speedy joku erikoismalli mistä en oo kuullukaan?  :wink:

elä hoke ala vineemään se on spesial edition juuri minua varten tehty uniikki kappale :tongue:
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

*HOKE*

Enhän mä vinennykään.
Kunhan kysyin ja nyt vastauksenkin sain, eli on spesiaali malli  :smiley:

miksu79

agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

finski

heh aikas mielnkiintoista tekstiä tossa arrowsin break in oppaassa

http://www.arrow-racing.net/temp/Recommended-Break-In-Procedure.pdf

käyttää ylösalaisin ekat 2-3 litraa =)

on meinaan sen verta tiukka sylinteri / mäntäsarja et ei ainakaan mugen bII boksi jaksa pyöräyttää yläkuolon kohan ohi.

on lämmitetty,ja kokeiltu ilman tulppaa ja tulppa löysässä jne

putkitongeilla menee yläkuolon kohasta ohi :D

-PM-

#797
Lainaus käyttäjältä: finski - 02.10.12 - klo: 18.06
putkitongeilla menee yläkuolon kohasta ohi :D

:shocked:

Kuinka lämpimäks oot lämmittäny?

En kyl käyttäis ylösalasin yhtään tankkia, saatika 2-3 litraa :-D tai yleensäkkään ajais sisään 2-3 litraa. Tai käyttäis pukilla enempää kun max 0.75 tankkia.

 
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

finski

no nyt on kone saatu käyntiin, lämmittelin tohon 120 asteeseen mut ei auttanut.
sit tilasin ammattimiehen välineet apuun, eli hudy break-in bench  :afro:

on niin ameriikan meininkiä että piti vielä ostaa uus porakone  :cheesy:
ku eihän noissa 200-400 euron makitoissa oo pakissa tuota minium 2000rpm.

et semmosii, täält peräkorvesta taas


ukki

Heh nyt  on ossin max 28 xz sekasin..2vuotta seissyt kone lähtee käyntiin mutta kiekuu kiekat tapissa heti käynnistyksen jälkeen ja sitten sammuu..no ei siinä vielä kaikki ekoilla käynnistys kerroilla pyöri väärään suuntaan ..noh sain koneen pyörimään oikeaan suntaan ja tyhjä käynnin kohdilleen niin kaasua antaessa meinaa sammua mutta jarrua tarjottaessa ottaa jengaa ja kulkee kivasti etiäppäin..kaasu servo toimii oikein eli kaasua antaessa avaa luistinta ja toisin päin...lämmöt huutaa 135asteessa.. Välillä sammuu eikä meinaa saada käyntiin kun armottoman ryypytyksen jälkeen.tulppa on uusi p3. Bensana uutta 25 prossasta. Jännästi menny sekasin itekseen..viimeiksi kun ajoin kaikki toimi hienosti laitoin koneeseen  after run öljyt ja hyllylle odottelemaan inspistä....nooh  uuden koneen meinasin joka tapauksessa tilata..mut oli pakko avautua ...hämäriä laitteita nää polttikset :grin:
TEKNO EB410.2.    Xray xb4c 23

Sami L

Varmaankin hämärää jos availlaan luistimia, eikä olla edes sidottu niitä ensin.

On äärimmäisen epätodennäköistä, että mikäli luistia avataan: kone sammuisi/meinaisi sammua, jos se jarrua painamalla ottaa jenkaa, MIKÄLI linkistöt on oikein säädetty, kaasari on moottorissa oikein päin ja kaasuservo toimii oikeinpäin. Tarkistaisin ja vielä tarkistaisin kaksi kertaa uudelleen mikäli diagnoosi tällä hetkellä on "kaikki kunnossa" ja taudin kuvaus "kaikki sekaisin"?

Tyhjäkäyntejä tai säätöjä muutenkaan on turha ruuvailla mikäli linkistöt on päin prinkkalaa, ne voi tarkistaa ja asentaa oikein ilman koneen käymistäkin. Kun perusteet on kunnossa voi moottoria ruveta starttailemaan ja säätämään, usein pää/yläneulasta alkaen, koska sen vaikutus ulottuu kaikkialle. Mikäli moottori on ruuvattu ihan yöhön tehtaan lähtöarvoista sen voi ruuvata niihin sinnepäin takaisin tai säätää sen mukaan miten kone reagoi käynnistettäessä, jos lähtötilanteesta ei ole havaintoa.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

ukki

Kaikki linkistöt toimii oikein ja tyhjäkäynti on niin että kaasari 0,5 mm auki.  Ala neulaa ja keski neulaa ei ole ruuvailtu ylä neulaa ruuvatessa ei oikein tunnu tapahtuvan mitään kummenpaa muuta kuin että se löystyy niin paljon että heiluu ja pyörii itsekseen. :tongue:
TEKNO EB410.2.    Xray xb4c 23

*HOKE*

Ei ne sillon ole sielläpäinkään oikein jos jarrua painamalla kierrokset nousee.
Jarrun painaminen ei saa vaikuttaa pisaraakaan moottorin tyhjäkäyntiin, eikä se myöskään vaikuta silloin kun linkistö on oikein.

Joora

O.S. MAX 21XZ-B Ver 2 Löytyykö kokemuksia kyseisestä motista. Mikä pilli tuohon kannattaa ottaa? Alphan 2107 löytyy mutta pelaako sillä hyvin? Kasikrossiin tulossa.
P*skaa pitää kehua

*HOKE*


Joora

Päädyin sittenkin speed spec 2 mottiin joka lienee melkolailla sama.
P*skaa pitää kehua

foursquare

| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

nitropaimen

#807
Melko kattavat lupaukset tuossa "aftermarket" osassa, vaikka portitukset ovat aivan "peruskauraa"
säädöistä kun oli puhetta niin lähtökohta on että pääneulan asento holkin tasalla + puoli kierrosta auki
tyhjäkäynnin asetus holkin eli slaidin tasalla. ilmarako alle millin auki. lämmitä motti puhaltimella tai lämmittimellä sataan asteeseen. käynnistä motti ja anna mennä tyhjäkäynnille, jos kierrokset nousee, avaa luistin neulaa, jos laskee, ruuvaa kiini luistin neulaa. vedä motti täysille kierroksille, jos takeltelee, avaa  pääneulaa  niin  että pyörii kovaa mutta tulee reilusti pakokaasua. aja tankillinen startterilla ja sen jälkeen radalla pari tankkia. ala kiristämään  neulaa kiinni 10minuuttiastetta kerrallaan kunnes mylly kiekuu iloisesti suoralla mutta kiihtyy kaarteesta ulos.
muista puhdas ja hyvin öljytty putsari, vaihda kanki parin galloonan jälkeen ja laakerit kerran sesongissa
tässä pääpiirteittäin koko nitromoottorin mystiikka. kylmällä ilmalla käytä 3-5 tulppaa, kesäkuumalla #6 tulppaa.

Huoltona riittä että ajon jälkeen ota takaluukku auki, pyyhkäise kampuran reikää korvatikku pumpulipuikolla ja varmista ettei siihen tartu harmaata öljy/pöly töhnää joka kertoo että ilmanputsari ei tee tehtäväänsä.
ennen kasausta tiputa sisään mieluiten puhdasta rissaa after run  öljynä ja pyörittele että tunnet ettei laakereissa ole kulumaa. kasaa mylly seuraavaa kisaa varten, ennen ajamista motti ilman tulppaa ja paina sormi pillin  ulostuloon ja motin luisti täysin auki ja pyöritä jotta rasva huuhtoutuu tulpan reijästä pois ja tuoretta fuilia on motissa.
sitte vaan uusi tulppa kiinni ja hetken hehkutusta ja terävä napautus vauhtipyörään  niin het silleen  pitäisi olla menohaluja...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Fromi

Tarvis vetokäynnistimelle sopiva kampura, missä on männäntapin päässä se pikkutappi vetoa varten.

nitropaimen

Lainaus käyttäjältä: Fromi - 03.08.20 - klo: 09.49
Tarvis vetokäynnistimelle sopiva kampura, missä on männäntapin päässä se pikkutappi vetoa varten.
etsi tuolta varaosanumero niin on toivoa löytää oikea osa.. näitä osseja on aika monta erilaista
https://www.os-engines.co.jp/english/line_up/engine/car/carindex.htm
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa