Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ohjeita LiPo akkuja varten.

Aloittaja TimoK, 27.02.07 - klo: 14.44

TimoK

Moro,

Foorumilaisilla tuntuu olevan osalla vähän puuttelliset tiedot LiPo akuista ja niiden käsittelystä. Lennokkipuolella niiden kanssa on harrastettu jo vuosia ja sieltä löytyy melko hyvää tietoa asiasta. Harvempi täältä kuitenkaan jaksaa lennokit.net foorumia lähteä selailemaan joten laitan nyt tähän lyhyen yhteenvedon joka jokaisen uuden LiPo käyttäjän olisi syytä lukea.

1. LiPo akkua ei koskaan saa ladata laturin millään automaattiohjelmalla. Vaan aina pitää valita oikea LiPo ohjelma johon asetetaan oikea kennomäärä ja latausvirta. Latausvirraksi suositellaan normaalisti 1C eli esim 4800mAh akkua voi ladata 4,8 ampeerin virralla.

2. Jos LiPo akussa on useampia kennoja sarjassa kuten esimerkiksi ajoakuissa on kaksi kennoa 2s akku, ja lähettimen akuissa 3s kennoissa on. Aina, ihan aina syytä latauksen yhteydessä käyttää tasaajaa. Tämä siitä syystä, että jos kennot ovat epätasapainossa ja akkupakettia ladataan yhden kennon tullessa täyteen, yliladataan sitä täyteen tullutta kennoa ja se useinmiten räjäyttää tai särkee kennon. Tasauslaite purkaa täyteen tullutta kennoa sitä mukaan kun laturi ylilataa sitä, joten se pysyy täytenä kunnes muutkin kennot ovat täynnä ja lataus loppuu.

3. LiPo akkua ei koskaan saa purkaa NiMh ja NiCd akkujen tapaan. Jos LiPo akku pääsee tyhjenemään liian tyhjäksi, sen kapasiteetti taisi pudota 25%, joten se heikkenee todella merkittävästi. Sama juttu koskee kännyköiden ja läppäreiden akkuja. Jos ne menee ihan tyhjäksi, niin akut heikkenee radikaalisti.

4. LiPo akkuja saa ladata vaikka se olisi melkein täynnä. LiPo akkuja ei myöskään tarvitse ladata täyteen. Niissä ei ole mitään muistia ominaisuutta kuten NiMh akuissa on.

5. LiPo akut tyhjenee itsekseen pikkuhiljaa. Eli jos LiPo akkuja säilyttää pidempään ilman käyttöä, kannattaa ne ladata täyteen ennen säilytystä.

6. Osa ainakin kännykkäkauppijaista ohjeistaa edelleen kännykän ostajaa pitämään kännykkää yön yli laturissa ensimmäisellä latauskerralla. Siis joku hidaslataus ajatuksena. Ennen aikaan NiCd akuille tehtiin moinen hidaslataus jolla varmistettiin se, että kaikki akkupakan kennot tulevat täyteen. Latausvirran ollessa pieni, ei kyseiset NiCd kennot vaurioituneet vaikka niitä ylilatasi pienellä virralla. Tämä akun tasauslataus selkeästi paransi akun toimintaa. RC-auto puolella ajoakkuja tasauspuretaan sama idea mielessä, eli jos kaikki kennot ovat yhtä tyhjiä niin latauksessa ne tulevat samaan aikaan täyteen. Kennoissa on aina eroja ja siksi nuo uudet laturit jotka lataavat joka kennon erikseen pitävät akusta vielä parempaa huolta. LiPo akuilla ei moista akun hidaslatausta "yön yli" tarvi eikä voi suorittaa. LiPo laturit lopettaa akun lataamisen heti kun akku on täynnä. Koska LiPo akku vaurioituu jos se tyhjenee, niin ei sitä saa tasauspurkaakaan. Akkupaketin kennojen tasapainosta huolehditaan sillä balanserilla jota suosittelen käytettäväksi aina, ihan aina kun LiPo akkua lataa.

--
Timo Keränen

Nasty

tuohon vaan 1 kohtaan korjaus. AINA LATAUS valmistajan ilmoittamien c arvojen mukaan, meinaan täältä löytyy suuren hönkäsen antava lipo jossa lataus on ainoastaan 0,5c.
sitten muuta yleistä lipo ei hyödy mitään jos sitä lataillaan hissukseen vaan kenno yleensä vanhuuttaan menettää tehonsa akut yleensä kestää noin 1-2v vaikka niitä ei pahemmin käyttäisi edes.

jatkoa tuohon listaa yleensä valmistajat suosittelevat lipon säilytettäväksi noin 50-70% varauksessa mutta pitkässä säilytyksessä riski että kenno jännitteet menee liian alas.

Lisää jatkoa muistakaa sitten myös tarkastella max purkuvirtoja kun kennot tuppaa pullisteleen ja  hajoilee jos sieltä otetaan liian kovia virtoja ulos.

lisää lisää jatkoa muistakaa että raakakennot eivät kestä juuri minkäännäköisiä kolhuja huonolla tuurilla jo terävällä kynnellä saa lipon rikki ja pullistumaan viimeistään seuraavassa latauksessa.

pps jos timok viitsii ja katsoo että nämä vastaukset on aiheellisia voisi lisätä tuohon omaansa parhaaksi katsomansa vinkit ja vaikka oikolukisi ne :D kun itse en ole kirjailia tai edes sinne päin ;). saisi siistin topikin jossa on alotus postauksessa kaik olennainen.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

reittila

Lainaus käyttäjältä: "TimoK"... RC-auto puolella ajoakkuja tasauspuretaan sama idea mielessä, eli jos kaikki kennot ovat yhtä tyhjiä niin latauksessa ne tulevat samaan aikaan täyteen....
--
Timo Keränen

Hieman OT, mutta ihan vaan tiedoksi, että tuo lause ei pidä paikkaansa ,vaan kennojen latausajoissa on huomattaviakin eroja, vaikka ne olisivat ns. mätsättyjä ja tasapurettuja.
Edit: Niin siis tämä johtuu luonnollisesti siitä, että kennoja ei mätsätä latausajan, vaan ainoastaan purkuajan perusteella.
-Pekka

ezmo

Lipo akun elinkikä on n.3vuotta. pakan "kuoleminen" alkaa heti tehtaalla valmistumisen jälkeen. Akun kemia alkaa vanheta ja kasvattaa sisäistä vastusta, mikä rajoittaa ulostulevan virran määrään. Eli ladatessa vahna akku saattaa ottaa sisäänsä kaiken sen kapasiteetin, minkä lupaa, mutta antaa virtaa ulos vain muutamia ampeereja.

Kohtaan 5. Ei täytenä säilötä. Lipoakkuja ei saisi säilöä pitkiä aikoja täytenä, tämäkin kiihdyttää sisäisen vastuksen kasvamista. Paras lepojännite on tuo nimellisjännte. Eli n 7.4V 2 kennon pakassa. Lipokennon itsepurkautuminen on todella pientä.
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...

Duster1

Mikä estää automaattiohjelman käyttöä?

Ei mikään. Tietysti pitää tarkistaa mitä laturi tarjoaa ja hyväksyä annetut arvot.
Axial SCX 10 TR

TimoK

Lainaus käyttäjältä: "Duster1"Mikä estää automaattiohjelman käyttöä?

Ei mikään. Tietysti pitää tarkistaa mitä laturi tarjoaa ja hyväksyä annetut arvot.

Automaatti ohjelma on tehty NiCd / NiMh latureille. Tietysti jos kyseessä on ainoastaan LiPo akkujen lataukseen tehty laite, niin siinä se saattaa toimia. Tosin siinäkin pitää latausvirta määrittää itse. Akut kun ei ilmoittele millaisilla virroilla niitä saa ladata.

Koska normilatureissa se automaattiohjelma on tarkoitettu NiMh ja NiCd akkujen lataamiseen jossa latausalgoritmi on aivan erilainen kuin LiPo akuissa ei se tietenkään sovella LiPo akkujen lataamiseen. Ainakin niissä latureissa jotka itselläni on ollut on ohjeissa painotettu, että automaatti ohjelmalla ei missään tapauksessa saa ladata LiPo akkuja.

Yksi syy tähän on jo se, että Lipo akun jännite ei ala laskemaan akun tullessa täyteen kuten NiMh ja NiCd akuilla tapahtuu. Joten Delta peak ei katkaise latausta vaan automaattilataus surutta ylilataa LiPo akkua. Enkä suosittele kokeilemaan mitä siitä seuraa.

--
Timo

jerzirccar1

Yksi syy tähän on jo se, että Lipo akun jännite ei ala laskemaan akun tullessa täyteen kuten NiMh ja NiCd akuilla tapahtuu. Joten Delta peak ei katkaise latausta vaan automaattilataus surutta ylilataa LiPo akkua. Enkä suosittele kokeilemaan mitä siitä seuraa.

Tää oli se syy luultavasti mikä sai minun akun pullistumaan koska se minun laturi antaa automaattisesti 30mv mutta kuin se on säädettävissä ja olen nyt ymmärtänyt että sen pitää olla 05-10mvssä.
Se minun laturi ymmärtää kyllä kuinka monta kennoa on paketissä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

TimoK

Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Tää oli se syy luultavasti mikä sai minun akun pullistumaan koska se minun laturi antaa automaattisesti 30mv mutta kuin se on säädettävissä ja olen nyt ymmärtänyt että sen pitää olla 05-10mvssä.
Se minun laturi ymmärtää kyllä kuinka monta kennoa on paketissä.

Milloin se antaa sen 30mv? Etkai tarkoita, että se 30mv on deltapeakin katkaisuraja autommaattiohjelmassa? Juuri yritin selventää, että LiPo akuilla ei mikään DeltaPeak toiminto toimi, siksi ei mitään automaattilatausta saa käyttää yleislatureissa. Mikäli jossain yleislaturissa automaattiohjelma tunnistaa LiPo akun niin itse en ainakaan uskaltaisi siihen luottaa.

LiPo laturi nostaa akun lataustilan mukaan latausjännitettä. Jos vaikka s2 LiPo akku on 8V, pitää laturin ladata sitä yli 8 voltilla jotta lataus onnistuisi. Joten tällöin edes mikään 5mv ylläpito lataus ei toimisi.

--
Timo

Duster1

Noinhan se. Ajattelin tuon automaattiohjelman tarkoittavan automaattista kennomäärän tunnistamista.
Eipä tullut itsellä mieleen, että joku olis niin tyhmä ja latailis Lipoja NiCd/NiMh laturilla  :shock:

Eihän Lipoille edes ole mitään DeltaPeak arvoja? Tai ei ainakaan minun laturissa ole säädettävänä?
Ja siis puhun Lipo käytöstä ja nuo Nikkeliakut on sit erikseen.

Turvallista matkaa :mrgreen:

Ps edelleen: Oliskohan joillakin aiheellista opetella etukäteen miten mikin toimii :wink: Ja etenkin uudet käyttäjät opetelkaa ennenkuin rupeatte sähläämään.
Axial SCX 10 TR

ezmo

RTFM = Read The Fucking Manual ;=0
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: "ezmo"RTFM = Read The Fucking Manual ;=0

:x

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

kristian

Elikkäs lipotasaajaa pitäisi siis ilmeisesti käyttää melkein aina..
Itse olen kolmella eri lipolla ajellut/lentänyt n. 40 latausta, enkä omista tuota lipotasaajaa.

Tuleeko se tasaaja jotenkin laturin ja akun väliin, vaiko suoraan akkuun, vai miten? (tästäkin kyllä varmasti paljon juttua)

http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018 itselläni on tuollainen laturi, elikkäs minkälainen tasaaja tuohon kävisi?
jep jep

Jankka

Sabesta löytyy Apachen li-po balanceria joka on suht edullinen ja on ainakin itselläni toiminut erittäin hyvin.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: kristian - 08.03.07 - klo: 14.51
Elikkäs lipotasaajaa pitäisi siis ilmeisesti käyttää melkein aina..
Ei sitä tasaajaa aina tarvitse käyttää, vain silloin kun kennoissa ilmenee heittoa.
Jos ei jaksa/viitsi mittailla kennokohtaista jännitettä niin silloin on parempi käyttää aina tasalataajaa.
Tasalataaja ei ole mikään pakollinen ostos, yhtä hyvin kummankin kennon voi ladata erikseen tarvittaessa.
Itse hankin tänään vasta ensimmisen tasalataajan, monta vuotta pärjäsin LiIon ja Lipo akkujen kanssa ilman sitä, pelkän yleismittarin avulla (Ja ilman vahinkoja).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

next

Ja kun käytät tasaajaa AINA kun lataat useampi kennoista lipoa niin pitenee lipon elinikä.
Omassa käytössä olen todennut sen. Toinen 3S pakka on ladattu nyt 74 kertaa ja alkaa olla tiensä päässä kun taas toista on ladattu 120 kertaa ja paukkuu melkein uuden lukemia ladatessa/purkaessa.
Poikkeuksena on että lipotasurin ostin vasta myöhemmin ja toisen kanssa olen käyttänyt sitä alusta asti.


stribu

Tässä olen astumassa lipojen ihmeelliseen maailmaan, yksi asia vielä askarruttaa ennen kuin alan lataamaan lipoa. Eli akku on 2 kennoinen 1700mah, 2-4 kennoisille tarkoitettu balanser on välissä, laturista voipi valita kennomäärän ja mA määrän.

Mutta nyt kun tuo balanser on välissä, niin "näkeekö" se laturi tuon akun yks kennoisena vai valitaanko kennomääräksi kaksi niin kuin akku todellisuudessa on?

Ja mA arvoksi voipi valita 300-500-1200-2000, näin amatöörinä valitsisin 1200mA, onko oikea valinta? Latausaika silloin koko akulle olisi jotain alle 3tuntia?

Mielellään erittäin pikainen vastaus jos suinkin mahdollista, kiitos  :laugh:

Habaku

Täytyy valita kenno määräksi 2:ksi. Ja 1200 mah on oikea valinta, jos ei 1700 voi laittaa  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

stribu


Duster1

Ja latausaika on alle 3 tuntia. Pikemminkin n. 1.5 tuntia.
Axial SCX 10 TR

-SS-

Itelläni on tuo medasecin: Astro Flight LiPo-tasaaja -> http://www.medasec.com/do?action=group&id=29

Tuntunut toimivan erityisen hyvin, kun itsekin juuri siirrytty lipojen maailmaan. Manuaalissa luki, että balanseria / tasaajaa voi käyttää ennen latausta, latauksen aikana tai latauksen jälkeen. Itse olen tasannut kennot aina latausten jälkeen, eikös sen niin voi tehdä? Onko muita suosituksia?

Oheisessa balanserissa on valomerkit ledeillä varustettuna. Ledit sitten kertovat ovatko kennot balanssissa ja jos ovat, niin mitään ihmeempää ei tapahdu, mutta mikäli balanseri huomaa epätasapainoa kennojen väillä, niin valo alkaa vilkkua ja balanseri alkaa tasaamaan kennoja kohti balanssia.

Hyvin on toiminut, itse ei ollut hajuakaan balansereista tätä ennen, mutta tuon oppi suhteellisen hyvin, hyvien ohjeiden avulla manuaalista. Tuli ostettua medasecista noita 5000mAh lipoja, joita on nyt 2 kertaa ladattu ja joka kerta aion balanseria käyttää, että pysyvät parhaassa iskussa, eikä seuraa ikäviä yllätyksiä  :wink:

Habaku

Itse tasapainottasin latauksen aikana, koska ladattaessahan ne pitäs olla balanssissa.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

LasHi

No jopas olikin hyviä ohjeita LiPo akuista näin
aloittelevalla LiPo käyttäjälle.

Mutta näin kun akkuja on kokonaista 1kpl ja
mulla on sillä ajoaikaa M18MT monsterilla n. 30-40min.
Niin jotenkin tuntuis turhalta ostaa kaiken
mailman tasureita.

Kuitenkin taitaa olla niin että tuota tasauslatausta
pitäis tehdä ainakin silloin tällöin.

Niin tuli mieleen että voisko tuon 3 kennosen
LiPo paketin ladata ensin n.12 voltiin ja sitten
kenno kohtaisesti lopuun siitä tasaus liittimestä ?
Jolloin kaikki kolma kennoa on samalla LiPo laturilla
ladattu täyteen.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Hotti

Jospa nyt ostat vaikka 30€ maksavan tasaajan ja käytät sitä joka latauksessa niin vältyt ainakin pintaremontilta.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Duster1

Onnistuu se tuollein kennokohtaisestikin, jos vaan haluaa näprätä.

Axial SCX 10 TR

Habaku

Ja kuten next tuolla ylempänä mainitsi, niin akku pysyy pitempään hyvässä iskussa kun tasuria käyttää.
Itse en lähtisi tässä kohtaa säästämään.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

reittila

#25
Edit: Siirretty mainos oikeaan osioon.
-Pekka

stribu

#26
Edit: Balansereja löytyy myydään osiosta kun selailee ;)

LasHi

#27
Reittilän balanseri on ilmeisesti tälläinen lataus balanseri :
http://www.sky-holic.com/shop/step1.php?number=352


ps. Olen näköjään saanut ylennyksen.
    Uudesta jäsenestä jäseneksi


Edit:poistettu OT ja vastattu Reittilälle YV:nä
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Janezki

Olettekos muuten off-road lipoilijat suojanneet akkujanne autossa mitenkään?
Tuli vaan tuossa mieleen kun nyt ensimmäisiä lipoakkuja testailin autossa sorapinnalla, että kannattaisi ehkä jonkinlaista suojaa noille tehdä - pienet (ja isommatkin) kivet kun lentelee sopivasti rungon (akkutelineen) ja akun väliin, niin puhkovat pian nuo ohuet suojakalvot ja saa hienon radio-ohjatun soihdun tuosta autosta...  :lipsrsealed:

Duster1

Tottakai on 380€ Lipot suojattu.

Ensin reilulla silikoonilla johtojen juuret, päälle pakastepussi ja teipillä ja nippusiteellä kiinni. Sitten akun ympärille erittäin kestävää lattian merkkaus teippiä 3 kierrosta.

Axial SCX 10 TR