Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ohjeita LiPo akkuja varten.

Aloittaja TimoK, 27.02.07 - klo: 14.44

Janezki

Laittelin noihin omiin lipoihin ympärille 0.8mm vahvaa sileää kumia jossa toisella puolella tarrapinta, reikiin kuumaliimaa ja päälle vielä kutistemuovi. Eiköhän noilla nyt pärjää.

Habaku

Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

MikaelY

#32
-

5R

siellä on joku virhe ,kun 7,4 volttisessa lipossa on kaksi kennoa.(niin sanottiin toisessa topicissa)
Traxxas Rustler MM 5700

Janezki

#34
Kyllä siinä neljä kennoa on, kaksi kennoa kytketty rinnan ja näitä paketteja kaksi kytketty sarjaan.
Minulla on juuri tuo akku itsellä käytössä (kuvassa ennen suojausta).

historia

Pitääkö Lipoille olla oma nopari tai motti?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Duster1

Ei tartte.
Pitää vaan muistaa, ettei koskaan aja akkua liian tyhjäksi.
Axial SCX 10 TR

-SS-

Itse käsitin, että tuo medasecin akku on 2 kennoinen setti, eikö vain? Tietääkö kukaan sanoa sen todellista jatkuvaa C-arvoa. Akussa kyllä lukee 25C, mutta jostain kuulostelin sen olevan vain 15C jatkuvana. Miten asia sitten oikeasti on?

historia

Onko Nimh akun 7,2 volttia saman kokoinen kun Lipon 7,4 volttia?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

historia

Voitteko laittaa vaihtoehtoisia Lipo latureita?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Janezki

#40
Lainaus käyttäjältä: historia - 09.07.07 - klo: 09.47
Onko Nimh akun 7,2 volttia saman kokoinen kun Lipon 7,4 volttia?
Jos tarkoitat akun fyysisiä mittoja, niin yleensä ainakin autokäyttöön tarkoitetut 7,4v ja 11,2v LiPo-akut ovat samankokoisia kuin NiMh-akut (tosin ilman "pyöristettyjä reunoja").
Lainaus käyttäjältä: historia - 09.07.07 - klo: 09.57
Voitteko laittaa vaihtoehtoisia Lipo latureita?
Lipo latureita löytyy tuhottomasti - monet vaan tarvitsevat erillisen balanserin vielä kaveriksi.
Itse käytän Bantam BC-5:sta, suhteellisen edullinen sisäisellä balanserilla varustettu malli. Tämä tosin tarvitsee erillisen virtalähteen verkkovirtakäyttöön.

Kannattaa lueskella myös tuo toinen LiPo-ketju, LiPo akut autokäytössä, josta löytyy myös tärkeätä tietoa.

Janezki

Lainaus käyttäjältä: -SS- - 09.07.07 - klo: 09.31
Itse käsitin, että tuo medasecin akku on 2 kennoinen setti, eikö vain? Tietääkö kukaan sanoa sen todellista jatkuvaa C-arvoa. Akussa kyllä lukee 25C, mutta jostain kuulostelin sen olevan vain 15C jatkuvana. Miten asia sitten oikeasti on?
Kyllä niitä kennoja tuossa LRP 5000:ssa se neljä on. Purkuvirroista valmistaja ilmoittaa jatkuvana 15C ja piikkinä sen 25C.

5R

Eikö se ole paljon isompi jos se olisi neljäkennoinen?
Traxxas Rustler MM 5700

blaah

neljä kennoa siinä on kuten joku jo mainitsi.. Neljä "pientä" kennoa = sopivan kokoinen akku...?!
kennot siis kytketty pareittain sarjaan (eli jännite on kaksi kertaa yhden kennon jännite, ja kapasiteetti (amppeeritunnit) kaksi kertaa yhden kennon..)

-SS-

Voisiko joku laittaa linkin tuosta valmistajan antamasta 15C jatkuvasta virrasta?

Janezki


Fbzero

Mikä lipojen suurin ero Nicd/Nimh kapasiteetin lisäksi? Huomattavasti kevyempiä? Antavat suuremman tehon kerralla? Käytetäänkö kilpailuissa?

Ps. Nyt kun akuista puhe niin onko edelleen Nicd se josta saa kerralla eniten virtaa irti (vs Nimh)

Kun viimeksi ajoin ja harrasti sähköautoja vuonna 1997 :) Tänä kesänä vaan innostus palasi jostain.

------------------------------------------------------------
http://www.veikkausforum.com - parhaat päivittäisen vetovihjeet

Janezki

Tuolta toisesta lipo-ketjusta poimittua.

Lainaus käyttäjältä: Hermanni - 28.07.05 - klo: 21.26
...
Miksi sitten käyttää LiPo akkuja autossa.
Parasta LiPo akuissa on niiden kapasiteettipainosuhde, LiPo akun energiatiheys on noin 80% parempi kuin NiMh akuilla.
Nyt harjattomien aikakaudella eivät enään perinteiset akut pysty antamaan riittäviä virtoja kyykähtämättä ulos (Moottori nykii lähdössä esim eikä silloin pysty käyttämään täyskaasua, tuttu ilmiö monillekkin tällä foorumilla), vaan pelastukseksi on tilleet jopa 40C purkuvirrat mahdollistavat LiPo akut (Kokam).
LiPo akut ovat helppohuoltoisemmat kuin perinteiset kennot, onhan vain kaksi kennoa tasattavana (Voi ja jotkut käyttävätkin kolme kennoa, silloin on kaksi tasaladattava kennoa akussa).
LiPo akuilla ja harjattomilla koneilla ei ole mahdottomuus yli 45min ajo-ajat, itselläni olikin Stampede Lehnerin 3100 Basicilla ja yli 7000mAh akulla joka mahdollisti tuon, silti akku ei painanut yhtä perinteistä NiMh  pötköakkua enempää (Huomaa että kaksikennoinen LiPo vastaa 7 kennoista MiMh/Nicd akkua).
Koska LiPoilla ei ole muisti ilmiötä niin jo kahdella akulla on mahdollisuus päästä keskeytymättömään ajoon, LiPo akku latautuu noin 20min 90% täyteen, eli voit jo sen jälkeen ottaa akun käyttöön.
...

Duster1

Lipoja ei tarvitse tyhjentää ennen latausta vaan voi ladata miten huvittaa. Ei ole muisti ilmiötä.

Lipo akut (kennot) pitää kuitenkin tasaladata, koska kennot ovat vika herkkiä liian pienelle/suurelle jännitteelle. Siksi akuissa on tasaus liitin. Turvallinen väli on 2.8V-4.2V.

Axial SCX 10 TR

rb

hello miten olette tasanneet lipot jos ei ole tasalataus liitintä akussa
mulla on käytössä dualsky pcm pro tasuri pitäs vaan keksiä siihen johdot että voi käyttää.

-SS-

Mikä on suositeltava tasausväli ajokerroissa? Joka 5 ajokerran välein tasaus, vai?
Itse olen kuitenkin käsittänyt, että siitä ei ole haittaa, vaikka tasalataa jokaisella kerralla, kuten itse teen. Eikös lipo pysy silloin varmasti parhaassa kunnossa? Korjatkaa jos teoriani on väärä.

blaah

#51
Lainaus käyttäjältä: -SS- - 24.08.07 - klo: 08.40
Itse olen kuitenkin käsittänyt, että siitä ei ole haittaa, vaikka tasalataa jokaisella kerralla, kuten itse teen. Eikös lipo pysy silloin varmasti parhaassa kunnossa? Korjatkaa jos teoriani on väärä.

Pitää paikkansa, itse teen samoin lähes aina..

Tuohon "rb":n esittämään kysymykseen toivoisin minäkin vastausta joltain fiksummalta; hankin juuri vastariakun jossa on vain virtapiuhat. Tästä voi tietenkin olettaa/toivoa että akkukennot ovat sen verran hyvin matchattuja ettei niiden välille synny järin nopeasti jännite-eroa.. Mutta silti hieman epäilyttävää, voipi olla että revin hieman muovia irti, ja mittailen kennojen jäännitettä varmuuden vuoksi(kunhan saan akun käyttöön jonain kauniina päivänä..).
Ei sen puolesta että 700mAh lipo mitään suurta pommia tekisi, mutta kun 100 euron vastari+ 30 euron regulaattori on samaisessa kotelossa niin..

EDIT: Joskus mittaillut jännite-eroja sen jälkeen kun lataillut noin 10 kertaa ilman tasausta, käytännössä olematon ero (tosin, tämä on tietenkin akkukohtaista, riippuu aivan siitä kuinka hyvin sovitettu yhteen)
Mutta, ei parista kerrasta todellakaan pitäisi saada mitään oikeata jännite-eroa edes aikaiseksi..

-SS-

Joo, kuten ajattelinkin ei siitä haittaa ole. Mikäs on suositusraja tasausten välillä? 5 latauksen välein vai? Onko mitään suositeltavaa standardia olemassa? Itellä kun on nyt maxampsin lipo, jossa eri liittimet eikä voi näin ollen tasaladata. Vkloppuna pitäs mennä ajelee sillä akulla, tosin sitä on 10 kertaa ladattu ja joka kerta tasaladattu, joten hätää tuskin on, jos nyt pari kertaa latailen ilman tasausta, vai?

Ensiviikolla kun saapuu uudet piuhat vanhaan balanseriin, niin saa sitten uutta akkuakin huolettua kunnolla.

Mika R

Älä nyt ole niin kamalan huolissasi. Eikö tuo nyt tullut jos selväksi ettei mitään ongelmaa ole vaikka tasalataisit vain silloin tällöin. Itse olen näin tehnyt.

Toisaalta sitten kun se balanceri löytyy niin miksei sitä käyttäin joka kerta? Melkein yhtä nopeeta, ellei aivan yhtä nopeeta, on ladata balancerin läpi. Näin ainakin teen itse nyt kun mulla se balanceri on.

-SS-

Joo, ei kun haluan tehdä nyt tällä kertaa kaiken oikeen kunnolla. Eli voin ladata huoletta lipon vaikka 5 kertaa, ennen tasalatausta. Kun saan balanserin, niin teen tasalatauksen joka kerta, siinä ei meinaan häviä mitään, voittaa vain, eikä ajallista eroa edes ole huomattavissa (riippuen balanserista). Pidetään lipot parhaassa iskussa!  :wink:

turtle

Lainaus käyttäjältä: historia - 08.07.07 - klo: 22.45
Pitääkö Lipoille olla oma nopari tai motti?

Tähän voisi vielä todeta, että useimmissa harjattomissa/brushless nopareissa on valmiina "Voltage cut-off" ominaisuus, joka varmistaa, ettei käytössä oleva akkupaketti(LiPo) pääse purkautumaan alle 3 Volttia / Kenno..

Vanhan teknologian :D nopareissa ei kai useimmiten tuollaista ominaisuutta ole, vai onko? Eli kannattaa tosiaan olla tarkkana, että ei pilaa kallista LiPo-pakettiaan, jos käyttää nopareita, joita ei ole suunniteltu LiPo käyttöön.

Edelläolevista syistä on markkinoilla mm. tälläisiä tuotteita:

http://pfmdistribution.com/secure/shop/item.asp?itemid=203&catid=48

solar4

#56
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 24.08.07 - klo: 10.29Toisaalta sitten kun se balanceri löytyy niin miksei sitä käyttäin joka kerta? Melkein yhtä nopeeta, ellei aivan yhtä nopeeta, on ladata balancerin läpi.
Käytännössä akun voi ladata vaikka 90% täyteen ilman balanceria ja sen jälkeen loput tasurilla, lopputulos on sama, mutta lataus nopeampi. Kennojännitteiden ero muuttuu "vaaralliseksi" vasta ylijännitteelle mennessä ja eron kertautuessa lataus-purku -sykleissä.

Karkeasti voi myös sanoa että mitä pienemmillä purkuvirroilla akkua puretaan, sitä vähemmän kennojen välinen balanssi kärsii. Eli jos akusta revitään raja-arvoja jatkuvasti, on balansointi "ehdotonta". Samoin mitä lähemmäs kennojen maksimi/minimijännitteitä purussa ja latauksessa mennään, sitä kriittisemmäksi tasaus tulee.

Käytännössä LiPoissa, kuten NiMHeissäkin kennojen väliset erot tulevat esille raja-arvoilla purkaessa. Huonompi kenno pystyy antamaan vähemmän virtaa ulos ja olosuhteista riippuen sen jännite joko jää korkeammaksi tai laskee alemmaksi. Mikäli akku vielä ajetaan tyhjäksi, saattaa jokin kenno pakasta päästä alijännitteelle ja mitä todennäköisemmin vaurioituu. Sittemmin pakkaa ladatessa kennojen väliset virranottokyvyt ovat erilaiset ja balanssi saattaa olla niinkin hyvin pielessä, että koko pakan jännitteen ollessa laturin tavoitejännite, onkin yksi kenno ja ylijännitteellä ja riskialtis.

Oleellista siis tasurin lisäksi on se, ettei akkupakkaa alimitoiteta, eikä ajeta alijännitteelle. Akkupakan alimitoitukseen täytyy käyttää hieman päätä, mutta alijännitteeseen auttaa säätimien cutoffit. Niitä vain ei tunnu kovinkaan monessa budjettihintaisessa- tai kisasäätimessä olevan. Lennokkipuolella säätimet ilman cutoffia ovat taas harvinaisia..

Mainittakoon että itse palasin vastariakkuina takaisin NiMHeihin. Ovat ne polttiskäytössä vaan niin paljon helpompia ja puoli-ilmaisia.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Mika R

Kiitos kattavasta selvityksestä!

Vai niin teki V-P. No itse vielä pysyn lipoissa buggyn vastarin akkuina. On se homma vielä toiminut mutta enpä kisakäytössä ole vielä kokeillutkaan. Onhan se jatkuvaa latailua mutta toisaalta kun niitä 2 niin toisella ajaa ja toista lataa. Kyllä se 800mAh akku sen 45min kestää...kai. Lataus on kuitenkin nopeeta.
Keveys on ..hmm kevyttä  :wink:

Maikkeli

Onko muuten ihan normaalia, että maxampsin 6000mAh 2S-lipoa tasaladatessa Bantamin BC-6:lla, kennojen jännitteet pysyvät 0.01v marginaalilla toisistaan latauksen keskivaiheilla, mutta toisen kennon saavuttaessa 4.20v, on jännitero toiseen jo n. 0.06-0.09v? Tasautuisikohan tuo vielä tuosta? Olen tuossa vaiheessa katkaissut aina latauksen manuaalisesti ylilatausta peläten.

tapsa92

#59
Njuu kyllähän noi volttierot muuttuu latauksen edetessä, kuuluu asiaan. Ite teen niin että ajon jälkeen kun on vielä volttivaraa tarpeeksi, tasaan akut ja laitan lataukseen, ja tuota rumbaa toistan joka latauksen välein. Tosin näillä akuilla ajelee yhdellä latauksella 3 tuntia ja vähän päälle normaalilla ajelulla. Kyseessä siis maxampsin 7.4v 10 000mAh LiPo akut joita käytän sarjassa (14.8v) . Huollan noita joka latauksen välein koska haluan pitää mahdollisimman hyvää huolta ja ajella niillä pitkään.

ps. mittaan yleismittarilla 3-5 kertaa voltit joka latauksen välein ja joka ajon jälkeen.

- Tapsa