Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kone jäykkä

Aloittaja Jocke, 16.05.07 - klo: 13.23

Jocke

Pitäisi ajaa tuollainen STS D21B kone sisään. Ongelma on se että kone on niin pirun tiukka ilmeisesti että starttiboksi ei jaksa sitä pyöritää tiukassa paikassa ympäri. Sormin tuota saa juuri ja juuri pyöritettyä kokonaan ympäri ympäri jos koneen ottaa irti ja pyörittää vauhtipyörästä, mut todella tiukka siis. Mikä avuksi?

- J

Mika R

eikö todella löytyny vastausta haulla tähän kysäriin..ainakin 1000000 kertaa keskusteltu samasta asiasta täällä formuissa. ja varmaan myyjäkin olis osannu asian kertoa.....

no mutta kaikesta huolimatta:

ryypytä vähän tulpan reiästä tai puhaltamalla paineletkusta fuilia koneeseen
lämmitä konetta kuumailmapuhaltimella (5-10 sek)
avaa hieman tulppaa jengoilta
hehkuta
potkaise käyntiin

MrOllinmaki

..
#2
..

Jocke

#3
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Käytin kai huonoja hakusanoja =)

edit: eikun my bad yläkuolo siis

- J

Mika R

Ei kai...
Yläkohtaan se jää jos et lämmitä sitä, koska mäntä ei mahdu sylinteriin
siksi pitää lämmittää koska sylinteri laajenee ja mäntä mahtuu pyrörimään

JUkka-san

On siis ihan normaalia että noin 60 asteiseksi lämmitettyä konetta ei jaksa käsin vauhtipyörästä pyörittää ympäri ilman tulppaa?

Jocke

Käsin ja vauhtipyörästä? Kyllä tota kylmänäkin pyöritti vauhtipyörästä, ilman tulppaa ja tulpalla.

Hetken säädin tota hiustenkuivaajalla (50+ astetta). Tulppaa löysemmälle ja säädin tyhjäkäyntiä. Ja lähti käyntiin!!

Nosti kyllä lämmöt helposti OS a3 tulpalla satasen lämpimämmälle puolelle (ei paljoa 100-110c). Tulpan kannasta mitattuna. Kone sivusta oli ohjekirjan mukaan sallituissa rajoissa (noin. 80c). Mistä kuuluu mitata?

Katellaan taas huomenna kun nostelen kierroksia että miten lämmöille käy.

- J

HYPER 11 WRC

ps. kun sammutat uuden koneen, niin varmista ettei jää mäntä jää ylös!

Divi

aika korkealta kuullostaa 100c jo sisäänajossa mutta tiedä sitten nouseeko tuosta paljon kun kiristelee... Kokeilemalla selviää. Muistat vaan ajaa tarpeeksi sisään sitä konetta :wink:

Normaali tyyli mitata tulpan juuresta.

säästäjä

Miten niin 100c on iso sisäänajolämpö.
[Hong Nor x1crt]

Jocke

#10
Kieltämättä ensimmäinen ei RTR kone jonka ajan sisään. Tehnnyt suoraan manuaalin ohjeitten mukaan tähänmennessä. Manuaalissa puhutaan kokoajan "main needlestä", epäselväksi jää. Onko tuo yläpään ruuvi vai alapään. Tyhjäkäynnillä säädetäään vain tyhjäkäyntiä?

edit: anti clockwise oli vastaus.

- J

ps. ainakin tuolla väitetään että nämä koneet vaan käyvät "todella" kuumina ja sisäänajoon kannattaa panostaa reilusti nitroa: http://www.rcuniverse.com/forum/m_4807868/mpage_13/printable.htm

Divi

itellä pyöri lämmöt viimeks sisäänajossa tossa 70 molemmin puolin 10 asteen ulkoilmassa. siitä kun lähtee kiristelemään niin nousee luonnollisesti. 100 ekoilla tankeilla korkee mun mielestä siks että esim. jotkin koneet toimii säädettynä 110c lämmöissä hyvin.

JK Nitro

Tuo STS on jo muutaman omistajan voimin todettu olevan melko pitkäänkin tiukkaa tavaraa startata, itsellä nyt 2,5 litraa ajettu ja vieläkin on kylmänä melko nahkea starttaamaan, tulppaa joutuu löysäämään. Isompi, D28M moottori, joka oli aiemmin monsussani, löyseni sopivaksi ja rupesi toimimaan loogisesti vasta reilun gallonan jälkeen.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Jocke

Jep, sain lämmöt alas. idle on nyt about 80c. Piti aloittaa rullailu, mutta kone ei suostu ottamaan kierroksia ilman et hyytyy. Kumpaa pitäis säätä? :p

- J

Divi

booaa vai röpeltää?

miksalo

jos se hyytyy matalilla kieroksilla ni alapäätä vähän kerrallaaan kiinni.mutta ei tietenkään liikaa kun on uusi kone kyseesssä.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Jocke

#16
Lainaus käyttäjältä: Divi - 17.05.07 - klo: 12.40
booaa vai röpeltää?

Booaa.. siis 50% kaasua.. ja sit rupee booaan. Eli pääneulaa vastapäivään?

- J

miksalo

#17
pääneulaa vähän kiinni jos oot ajanu koneen jo sisään.voi sitä muutenki vähän kiristää kunhan et vedä liian piikille.2-3 minuuttia kerrallaan.
(ei vastapäivään)vaan aivan normaalisti kuten ruuvia kiristäisit.
jos kone meinaa sammua kokonaan niin sulla voi olla yläpää jo liian laihalla.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Divi

booaaminen vaikuttais siltä että on liian laihalla. Tosin säätämisen neuvominen netin yli on sama kuin virittäis kitaraa netin yli. Pitäis nähdä ja kuulla miten se auto käy ja mitä se tekee niin osas neuvoa :wink:

Jocke

Joh. Noi stsmicroengines sivustolla mainitut oletus asetukset ovat todella rikkaat. Sain koneen röpöttämään 80-100c tyhjäkäynnillä pari tankkia. Kassua painamalla sai pillin tyhjentämään noin litran nitroa jalalle =)

Pikkasen säädetty kytkin/vauhtipyörä kombo ei taida kestää, joten laitoin wercksin setin tilaukseen.

- J

Jocke

Tuli mieleen tällanen: koituuko haittaa jos ajan tota sisään ilman vauhtipyörää jne? Ei siis olisi vastusta. Tyhjäkäynnillä litran tai kaks käyttäis ton läpi?

- J

Tukez

Ei taida käydä edes tyhjäkäytiä koko moottori ilman vauhtipyörää.

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Jocke - 17.05.07 - klo: 19.37
Joh. Noi stsmicroengines sivustolla mainitut oletus asetukset ovat todella rikkaat.

- J

Eipä niitä oletuksia kannattakkaan tuijotella, koska jokainen kone on yksilö. Ja jokainen kone vaatii myös erilaiset säädöt toimiakseen hyvin.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

säästäjä

Lainaus käyttäjältä: Jocke - 17.05.07 - klo: 20.39
Tuli mieleen tällanen: koituuko haittaa jos ajan tota sisään ilman vauhtipyörää jne? Ei siis olisi vastusta. Tyhjäkäynnillä litran tai kaks käyttäis ton läpi?

- J
Häipyykö ne puristukset johonki jos ottaa vauhtipyörän pois?
[Hong Nor x1crt]

Catiska

Niin, mikä vastus häipyisi tuon vauhtipyörän mukana? En näe mitään syytä yrittää edes ilman vauhtipyörää, ei auttaisi asiassa mitenkään. Ja, se moottori ei käy ilman vauhtipyörää kuin korkeintaa korkeilla kierroksila, jos onnistut saamaan sitä edes käyntiin.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

tomppa82

Puristukset ei häviä, ne riippuu siitä, kuinka tiivis männän ja synteriputken väliin jäävä rako on. Tai noh jos nyt ihan tarkoja ollaan, niin mikäli männän ja sylinteriputken välistä pääsee valskaamaan liikaa, niin silloin ei tule tarpeellisia puristuksia.

Vauhtipyörän merkityksestä voi joku muu kertoa tarkemmin, mutta koneen pyöriviin massoihin sen merkitys liittyy...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Divi

isommalla vauhtipyörällä kone käy tasaisemmin, pienemmällä saadaan kaasuvaste nopeammaksi ja sitäkautta keräämään kierroksia nopeammin mutta ei siitä näin pienessä ja valmiiksi jo nopeasti kiihtyvässä koneessa mitään iloa saada. Etenkään sisäänajossa :wink:

CluBBaH

Isompi ja painavempi vauhtipyörä taasen tuo lisää vääntöä kun ei myöskään niin herkästi laske ne kierrokset.
XRAY 808 2009 Spec |

TJT

Lainaus käyttäjältä: CluBBaH - 11.07.07 - klo: 00.52
Isompi ja painavempi vauhtipyörä taasen tuo lisää vääntöä kun ei myöskään niin herkästi laske ne kierrokset.
Nusnus, vauhtipyörän koko/paino ei vaikuta koneen tehoihin/vääntöihin tuon taivaallista ;)
Ainoa mikä muuttuu on vauhtipyörän hitausmomentti.



CluBBaH

Lainaus käyttäjältä: TJT - 11.07.07 - klo: 16.17
Lainaus käyttäjältä: CluBBaH - 11.07.07 - klo: 00.52
Isompi ja painavempi vauhtipyörä taasen tuo lisää vääntöä kun ei myöskään niin herkästi laske ne kierrokset.
Nusnus, vauhtipyörän koko/paino ei vaikuta koneen tehoihin/vääntöihin tuon taivaallista ;)
Ainoa mikä muuttuu on vauhtipyörän hitausmomentti.




No mutta tiesit mitä tarkotan. En todellakaan tarkota että isommalla vauhtipyörällä koneeseen tulee lisää ruutia. Anteeksi epäselvä sanamuoto.
XRAY 808 2009 Spec |