Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya TRF 501X setuppeja ja tipsejä

Aloittaja Teppo, 28.05.07 - klo: 14.12

Teppo

Laitetaas tähän vähän ylös mitä autosta on kokemuksia.

Kasaillessa autoa keventelin hieman alumiinisia pukkeja varsinkin keskipukkia.
Vaihdoin titaani/alumiini ruuvit autoon vakioiden tilalle.
Etudiffin tilalle vaihdoin onewayn ja käytin valkoisia 36 hampaisia hihnapyöriä.
Muuten auto on kasattu suoraan paketista, enkä vaihtanut alumiinisia
osia ohjaukseen taikka casterpaloiksi vaikka ne olivatkin tarjolla.
Hihnat tuntuivat hieman kireille kasatessa, mutta löystyivät 10 akullisen
aikana herkiksi ja kiristin pykälän kumpaakin tuon jälkeen.
Diffi alkoi myös kuivua ensimmäisten 10 akullisen jälkeen
joten otin sen auki ja lisäsin rasvaa. Vakiona tulevat kuulatkin
tuntuvat kestävän tässä krossissa paremmin kuin touringissa.
Ainoat osat joita on mennyt rikki ovat alumiiniset linkinpallot
jotka vaihdoin vakioihin parin akullisen jälkeen.

Hieman setuppia alkuun,

Keulassa etulinkki keskimmäisessä reiässä, ei prikkoja sillan alla. Iskari tukivarressa keskimmäiseen ja tuessa toiseksi ulommaiseen. Numero 3 mäntä ja 25w xray öljy vakiojousella. Edessä voi kokeilla myös pykälää jäykempää jousta.

Takapäässä linkki keskimmäiseen hubissa ja sisälle sillassa, ei prikkoja sillan alla. Iskari tukivarressa ulommaiseen ja samoin iskarintuessa. Iskariin numeron 5 mäntä ja xrayn 30w öljy vakio jousella. Tukivarsi takana ja hubi edessä.

Ajokorkeus takana tukivarsi suorassa linjassa, edessä vetoakseli suorassa linjassa.
Ajoin 4,5 koneella 18 pinjonilla ja 5-kennon akuilla, kennon jätin pois koneen takana olevasta paikasta. 

Näillä säädöillä auto oli helppo ja nopea Hyvinkään radalla ja tuloksena oli voitto ensimmäisestä kilpailusta 10 akullisen treenin ja 6 välivuoden jälkeen krossista. Auto hyppäsi rauhallisesti ja tuli vielä kisan päätteeksi hienosti ylitse etusuoran neloishyppyristä ja nätisti mutkaan sisään, ei vaan kilpailuissa kerenny alkaa harjoittelemaan. Tässä kuva lentävästä Tamiyasta.


Tässä kuva vielä kisoista:



Ja muutama vielä varikolta.
http://www.teamentisetkuskit.com/teppo/RC_kuvat/Hyvingee/Kisat_27052007/RC%20072.jpg
http://www.teamentisetkuskit.com/teppo/RC_kuvat/Hyvingee/Kisat_27052007/RC%20026.jpg

Neuvoja saa kysellä vapaasti ja kokemuksia jakaa.



jarkkom

Ekat ajot ja kisat autolla takana. Tuntuu aika lailla hyvältä ajaa, eikä säätöjen kanssa varmaankaan kovin kaukana hyvästä olla. Kestävyyskin oli kohdallaan, sillä ainoat vaihdetut osat kolmen päivän aikana olivat huonon ruuvilukitteen takia kadonnut vetari ja väärään suuntaan rataa ajaneen auton katkaisema iskarintanko.

Tässä Vaasassa käyttämäni setuppi (http://www.saunalahti.fi/jarkkmus/501x_vaasa.pdf), joka varmaankin toimii vain lähtökohtana tai kuriositeettinä. Ainakin vaimennusta voi hioa johonkin suuntaan sekä myös vetotapaa diffi/keski 1-way/overdrive.

---

Aland

Mistä löytyisi sopivia pinioneita tähän autoon? Kuka valmistaa näitä pitkiä pinioneita jotka yltyvät spur:iin saakka? Minun mielestä Robinsonin pinionit ovat liian lyhyet.
Monster Energy Off-Road Team
ʞooן uǝʌǝ ʎɯ ǝɹnʇɐubıs sı uo sʇı ɟooɹ

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: Aland - 15.06.07 - klo: 20.52
Mistä löytyisi sopivia pinioneita tähän autoon? Kuka valmistaa näitä pitkiä pinioneita jotka yltyvät spur:iin saakka? Minun mielestä Robinsonin pinionit ovat liian lyhyet.

Mulla on Losin pinionit Sabesta. Jotain 3eur kpl ja yltaa.
---

jarkkom

Upataanpa tämä topikki kärkeen, sillä sähkökrossibuumi on jälleen tullakseen. Autoja on jo paljon liikeenteessä ja lisää vain on tulossa! Lisäksi Tuusulaan saadaan luultavasti vielä tämän vuoden puolella baana helpottamaan pk-seudun kuskien treenimahdollisuuksia.

Muutamia viimeisimpiä huomioita autosta:

- Slipperin palat 'lasittuvat', joten jos tuntuu tehonpuutetta varsinkin hiitin loppupuolella, tarkista ensin kireys.  :mrgreen: Slipperin jousesta kannattaa puristella löysät pois jo kasausvaiheessa, samoin kuin diffijousistakin, tietty.
- Diffiin ehdottomasti Tamiyan suojatarrat. Kasasin uuden diffin keraamisilla kuulilla (6 kpl) ja yhden kisapäivän jälkeen diffi oli vasta sisäänajettu.
- 3Racingin titaanivantit joka nurkkaan alkuperäisten teräksisten tilalle. Samoin uudistetut (reinforced) pallokupit vakioiden tilalle. Itselläni nämä eivät ole irtoilleet, mutta en ajatellut venyttää onneani liian pitkälle...
- BlingBling alumiiniset ohjausvarret. Lisää jämäkkyyttä ja ulkonäköä ohjaukseen.  :afro:

Kokeiltavia juttuja vielä low friction o-renkaat. Muuten auto on suoraan paketista loistava, ei voi kuin suositella...
---

Zakko

miten on noiden titaani vanttien kesto??

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: Zakko - 09.07.07 - klo: 15.37
miten on noiden titaani vanttien kesto??

Vaikka en ole Tamiyan teräsvantteja saanut väännettyä kieroksi, niin ainakin AE ja Kyosho teräsvantit vääntyy kaikista helpoiten. Titaanisia ei ole mennyt.

---

reittila

Titaaniset ei taivu, ne katkeaa, jos ylipäätään jotain tapahtuu.
On noita joskus turistissa titaanisiakin katkottu  :mrgreen:
-Pekka

kentech

Kuten moni varmasti tietää Tamiyan ykkös TRF krossikuski Hupo Hönigl oli testaamassa Vaasan radalla viikonloppuna 29.6-1.7. Hupo on hallitseva Euroopanmestari takaveto luokassa.

Olin ajamassa koko päivän Hupon kanssa sunnuntaina mikä oli todella mielenkiintoista. Hupo meni sunnuntaina ihan kovaa, paras kierrosaika tais olla 24.4 vaikka rata oli jo aika röykkyinen...   :shocked:


Tässä Hupon setuppi 3 päivän testaamisen jälkeen:

http://www.netikka.net/kentech/hupo_vaasa_testing_oople501x-setupsheet.pdf

Ajoin viimeiset akut samalla setupilla ja auto toimi mielestäni todella hyvin.


Tästä voi katsoa kuvia Hupon autoista:

http://s25.photobucket.com/albums/c99/kentech/hupo/


Muutama kommentti:

- Hupolla oli 2 autoa mukana, yhdessä hiilettömät vehkeet kiinni ja toisessa hiilimoottori. Hiiletön auto oli uusi missä kaikki viimeisimmät osat, hiiliauto oli jo aika vanha missä vielä muutama osa auton prototyyppi vaiheesta kiinni. Hupo ajoi lopulta testit vanhalla hiiliautolla koska ei tykännyt ajaa hiilettömälla moottorilla. Kokeili muutama akku perjantaina... ("I don't like brushless..."). Olis mieluummin ajanut uudella autolla mutta ei sitten jaksanut vaihtaa sähköt.

- Uudessa autossa oli kiinni uudet 37T ja 18T pulleyt sekä pidemmät hihnat. Toivottavasti saamme näitä EM:iin. Auto oli TODELLA herkkä näillä osilla.

- Autossa oli myös kiinni kaikki alumiiniosat (ohjaus, hubit ja caster palat). Muutama osa ohjauksessa ei oo anodisoitu mutta geometria on sama kuin tuotanto osissa.

- Autossa oli myös titaaniruuvit ja vantit.

- Hupo ajoi diffillä edessä ("easier to drive in the jumps and I have enough steering anyway")

- kannattaa testata Tamiyan Low Friction männät! Käytimme lopulta 1.4 takana ja 1.3 edessä.

53976 TRF501X Low Friction Piston (1.2mm x 2)
53977 TRF501X Low Friction Piston (1.3mm x 2)
53978 TRF501X Low Friction Piston (1.4mm x 2)

- iskareissa MIPin siniset o-renkaat

- diffissä ei mitään erityistä, ainoastaan karbiidikuulat ja diffisuojat

- Hupo testasi eri eturenkaita, Proline Inside Job sekä Holeshot ja Losin Taper Pin Red. Ei huomannut mitään suuria eroja niiden välillä. ("...have to try at the Euros and see which one of these to use").


Jos löytyy kysymyksiä Hupon testistä niin yritän vastata.





Mika M

Kiitoksia kentech:lle Hupo:n setupista.

Kävin tuota myös muutaman akun Oulun radalla kokeilemassa, kun en oikein uskonut, että diffillä voi saada auton kääntymään riittävästi. Väärässä olin. Tuo setuppi tuntui kääntyvän ihan hyvin ja oli kiva ajaa. Tuosta jatketaan.

Noista jousista ei kyllä ollut mitään hajua, että mitä jäykkyyttä nuo Kyoshon keltaiset ovat. Onko jollain ?. Mulla oli takana AE hopea ja edesä ajoin Tamiyan keltaisilla ja sinisillä. Siniset teki autosta liian puskevan. Keltaiset oli hyvät.

Diffin suojauksesta vielä semmoinen, että olen myös painelaakerin suojannut pölyltä leikkaamalla halki iskarin hattuun tulevan foamin, niin että on vain puolet alkup. paksuudesta ja tunkenut tuon ulostuloon. Pitää painelaakerin puhtaana. Diffi pysyy hyvänä vielä pidempään.


Aland

Mikäs olisi sopiva pinioni seuraavalle setupille?:
- spur vakio 96
- 4.5t lrp vector
- suhtkoht iso rata - vaasan mallinen (pääsuora 45m)
- 6 kennoa

Ajan nyt 17 pinionilla mutta tuntuu että se ei olisi paras mahdolliinen ratas tähän kombinatioon. Pitäisikö kokeilla 18t pinionia?

Monster Energy Off-Road Team
ʞooן uǝʌǝ ʎɯ ǝɹnʇɐubıs sı uo sʇı ɟooɹ

AE-Mod

Nostetaan tätä vanhaa topiccia, kun Tamiya on nyt julkaissut seuraajan tälle autolle:

TRF511
http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=42139

Kohtuullinen suositushinta kitille: 985$
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 19.03.09 - klo: 08.29
Nostetaan tätä vanhaa topiccia, kun Tamiya on nyt julkaissut seuraajan tälle autolle:

TRF511
http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=42139

Kohtuullinen suositushinta kitille: 985$
Halpaa ku saippua  :tongue:

Red RC:n uutisesta löytyy lisää kuvia -> RÄPS
Old fart

MirosHima

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Tamppi

Ei hassumpi. RcMart myy autoa hintaan 429,90$.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 19.03.09 - klo: 08.29
Kohtuullinen suositushinta kitille: 985$

USAssa on ns. ovh hinnat hieman eri kuin itse retail hinnat. Tuntuu sitten kaupassa halvalta kun ovh on lähes tuplamäärän... Ne kulttuurierot...
---

AE-Mod

Näinhän se on.
Pistää vaan huvittamaan.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Janne A

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 19.03.09 - klo: 10.30
Stella myy 511 470$  ja 501 saa 310$   :shocked:

http://www.stellamodels.net/catalog/default.php?cPath=76




Suuruusluokkaa 330€ pitäisi maksaa, että saisi tuon 501:sen kotia alveineen, tulleineen Stellasta.

MirosHima

Minkäs verran 501 on ollu ongelmia hihnojen kanssa ulkona ajettaessa. Onko tyyliin 1 kivi järjestelmään ja se on siinä?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

redman

mistä tuohon trf501 (we):n löytää manuaalin netistä? kotisivut&googlea on kyllä kahlattu mutta...
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

JJ57

Lainaus käyttäjältä: redman - 21.03.09 - klo: 15.08
mistä tuohon trf501 (we):n löytää manuaalin netistä? kotisivut&googlea on kyllä kahlattu mutta...

http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=42105

ja tuosta product manual.

ja lisäksi tarvitset

http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=49401

josta TRF501X manuaali.

Jaska
Raja railona aukeaa. Edessä Aasia, Itä. Takana Länttä ja Eurooppaa; varjelen, vartija, sitä. -Uuno Kailas- 1931

redman

Lainaahttp://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=42105
ja tuosta product manual.
ja lisäksi tarvitset
http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=49401
josta TRF501X manuaali.

kiitoksia! aloinkin käymään jo epätoivoiseksi  :mrgreen:

Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

_valtsu_

Minkälaisella setupilla pitäisi lähteä liikkeelle ulappatorin radalla schumin renkailla ajettaessa? Autona Trf 511.

mof

Löytyykös tähän lipoakuille sopivaa kehikkoa?

Eli siis jotain vastaavaa kuin vaikkapa B44:lle:

pOINTER

Lainaus käyttäjältä: mof - 11.01.10 - klo: 11.32
Löytyykös tähän lipoakuille sopivaa kehikkoa?
Ebayssa ja Ooplen foorumille ruottalainen jamppa kaupannu tollasia: http://tinyurl.com/ye3bozv Itse ebaysta tilasin ja toimii.
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

hmort

Ostaa Pumilio Racing öljydiffit niin autosta tulee sairaan makee ajaa.... Eikä enään tarvii leikkiä diffien huoltoa joka toinen päivä... Jos joku kiinnostui niin voi ottaa minuun yhteyttä YV:llä 
-Henry Mort

MirosHima

#27
Nostetaas vanha ylös, tuli tuossa hommattua käyettty 501x we kotilo. Muutamia askarruttavia asioita

Hihnojen kireydestä on vissiin useempaa koulukuntaa,
saako hihna "hypätä" kovalla pidolla kiihytettäessä sillontällön vai pitääkö olla niin kiree ettei hypppää koskaan.

Mikä on se "sopiva kiereys". Jos kiertää pituus suunnassa ympäri hihnaa niin montako kertaa saa kiertyä, itellä menee 3 kertaa varsin kivuttomasti.

Iskarinvarret, noi tamiyan etuiskarin varret on todettu monen kuskin toimesta heikoksi, mahtaako jollakulla olla suoraan tiedossa paremmin kestävää mallia, jonkin toisen auton jonka pituus on sama ja männänkiinnitys sama. 

511 koppa varmaan passaa tähän, mutta mahtaako noi lipotelineet käydä?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

mof

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 17.11.10 - klo: 10.02
Nostetaas vanha ylös, tuli tuossa hommattua käyettty 501x we kotilo. Muutamia askarruttavia asioita

Hihnojen kireydestä on vissiin useempaa koulukuntaa,
saako hihna "hypätä" kovalla pidolla kiihytettäessä sillontällön vai pitääkö olla niin kiree ettei hypppää koskaan.

Mikä on se "sopiva kiereys". Jos kiertää pituus suunnassa ympäri hihnaa niin montako kertaa saa kiertyä, itellä menee 3 kertaa varsin kivuttomasti.

Mulla ei ainakaan kiihdytyksissä hyppinyt hihnat. Ratasdiffien kanssa kyllä jarrutuksissa rusahteli joskus kun hyppi keskipulleysta. Käytin noita DB01R/511 hihnoja, jotka huomattavasti parempia kuin normaalit TRF501 hihnat. Kireydestä on kyllä vaikea sanoa mitään tarkkaa ohjetta, enkä ole ohjeita löytänyt kun olen yrittänyt etsiä, kokeilun ja erheen kautta tuntuu olevan ainoa tapa säätää että sopivan kireyden löytää...

Lainaa
Iskarinvarret, noi tamiyan etuiskarin varret on todettu monen kuskin toimesta heikoksi, mahtaako jollakulla olla suoraan tiedossa paremmin kestävää mallia, jonkin toisen auton jonka pituus on sama ja männänkiinnitys sama. 
Paremmin kestävästä mallista en osaa sanoa, mutta totesin itsekin, että noita etuiskarinvarsia sai olla varastossa. Tuntui katkeavan osumista aika helposti, mutta uskoisin että olisi muutkin katkenneet vastaavista osumista. Osumat siis tyyliin sellaisia, että menee iskari edellä johonkin terävään kulmaan tms.
Lainaa
511 koppa varmaan passaa tähän, mutta mahtaako noi lipotelineet käydä?


511 koppa sopii, joskin vaatii hieman erilaisen leikkauksen keulasta. Mutta sopii kuitenkin.

511:n lipotelineet ei sovi 501:een, mutta 501:lle löytyy kyllä lipotelineet: http://www.oople.com/forums/showpost.php?p=353999&postcount=1

patez

Kyllähän se liukkaammin kulkee löysemmällä hihnalla, mutta sitten joutuu kuuntelemaan ajoittaista naksahtelua röykyissä ja kovalla pidolla jarrutuksissakin. Vähäisen hyppimisen en ole huomannut aiheuttaneen kulumisongelmia ainakaan durgassa, mutta se on tietysti makuasia. Ooplen ohjeissa kun sanotaan, että ei saa soida se hihna, niin minun mielestä semmone matala bassosointi on ihan ok. :grin:
Destiny RX-10S : Tamiya TRF 211XM TRF 503 : Agama A8 Evo : Ko Propo