Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

vielä pientä säätöpulmaa

Aloittaja jsiksu, 31.05.07 - klo: 18.15

jsiksu

Hobao-ST)
Eli olen nyt säädellyt autoa edestakaisin (pääneulaa) ja ihmetyttää että 5-10minuutin säätö vaikuttaa todella paljon eli asennossa 45min röpeltää kiihdyttäessä sekä täydelläkaasulla tuntuu että loppuu "vaihteet" kesken ja nykii vähäsen, savua tulee kohtalisesti lämmöt tuolla huonolla mittarilla siinä 100-110c

Asentoon 50-55 min savua tulee lähinnä kiihyttäessä ja kulkee hyvin mutta lämmöt ovat olleet jopa 140c ja peloittaa ruvennut peloittaa että kone hajoo.. Kokeilin talouspaperilla ja tulee piilistä märkää mutta tosiaan lämmöt on "korkeet?" näin pienellä säädöllä...

(alaneulaa säädin n.7min kireemmälle ja kiihtyvyys tuli ok.)

Sitten ihmetyttää vielä se aluksi lähti lähes heti käyntiin ja vastusta tuntui olevan, mutta nyt vetokäynnistimessä ei juuri tunnut vastusta ja välillä tuleekin ns. tyhjiä vetoja ja kiskoa saa "30" kertaa käyntiin saamiseksi... vaikka kokeillee antaa vähän enemmän polttoainettakin jne... mistä johtuu vai onko normaalia?
Naisen mieli on miehen mieltä puhtaampi, se vaihtuu useammin.

säästäjä

Se vetokäynnistys johtuu siitä että vetokäynnistyksellä ei yksinkertaisesti saada autoa käyntiin kun sitä on käytetty jonkin aikaa.Eli tulee tyhjiä vetoja ja sen jälkeen kohta alkaa naru katkeilee.
[Hong Nor x1crt]

Mika R

se on "normaalia" jos yksisuuntalaakerissa on öljyä --> ei pidä ja pyörii tyhjää tai moottori on niin väljä ettei kuumana käynnisty, vain kylmänä

jsiksu

Miten sitten kun narulla ei enään käyntiin?
Toivottavasti ei ole väljä vielä kun vasta puoli gallonaa mennyt...  :azn:
Niin kylmänä lähtee huonosti lämpimänä kyllä heti...
Naisen mieli on miehen mieltä puhtaampi, se vaihtuu useammin.

Mika R

Jaa no mä ymmärsin sun tekstin väärin että lähtee aluksi mutta ei sitten enää.. tarkoitit ilmeisesti että kone lähti narulla uutena hyvin käyntiin mutta ei enää.. no sitten se vika on yksisuuntalaakerissa varmaankin eli siellä on öljyä eikä ota kiinni..tyypillinen vika ilmeisesti näissä... ota auki ja kuivaa laakeri..saattaa auttaa hetken. tosin en ole narustarttien asiantuntija koska en niitä käytä .... tuskin se kone väljä sitten on jos pelaa muuten käy ja kukkuuu

jsiksu

Pitää opetella aukaisu..

Muuten käy ihan hyvin mutta kuten tuossa alussa tuo säätö vähän ihmetyttää... siis että 5min vaikuttaa kuin yö ja päivä...
Naisen mieli on miehen mieltä puhtaampi, se vaihtuu useammin.

blaah

Eli jos vahtipyörä ei liiku vetäessäsi starttia niin on laakerissa vika..
Itsellä auttoi ripaus CRC:tä sen laakerin päälle.. Tosin piti sitten tehä uudestaan aika nopeasti.. Vaihdoin jopa laakerin jossain vaiheessa, mutta sama rumba jatkui..

Elvisrc

Lainaus käyttäjältä: jsiksu - 31.05.07 - klo: 18.15
Hobao-ST)
Eli olen nyt säädellyt autoa edestakaisin (pääneulaa) ja ihmetyttää että 5-10minuutin säätö vaikuttaa todella paljon eli asennossa 45min röpeltää kiihdyttäessä sekä täydelläkaasulla tuntuu että loppuu "vaihteet" kesken ja nykii vähäsen, savua tulee kohtalisesti lämmöt tuolla huonolla mittarilla siinä 100-110c

Asentoon 50-55 min savua tulee lähinnä kiihyttäessä ja kulkee hyvin mutta lämmöt ovat olleet jopa 140c ja peloittaa ruvennut peloittaa että kone hajoo.. Kokeilin talouspaperilla ja tulee piilistä märkää mutta tosiaan lämmöt on "korkeet?" näin pienellä säädöllä...

(alaneulaa säädin n.7min kireemmälle ja kiihtyvyys tuli ok.)

Sitten ihmetyttää vielä se aluksi lähti lähes heti käyntiin ja vastusta tuntui olevan, mutta nyt vetokäynnistimessä ei juuri tunnut vastusta ja välillä tuleekin ns. tyhjiä vetoja ja kiskoa saa "30" kertaa käyntiin saamiseksi... vaikka kokeillee antaa vähän enemmän polttoainettakin jne... mistä johtuu vai onko normaalia?
Mä suosittelen startti boksia, se on kyllä aivan ehdoton apu. Minkälainen mittari sulla oli laseriko? Mulla on kans laseri ja se näyttää jotain 70 ja kun sylkäsin koneen päälle niin kiehui iloisesti eli kuumempi on mitä mittari näyttää  :roll:

jsiksu

Mittari on tee se itse lehden tilaajalahja jolla välillä kiehuva vesisikin on 150c...  :azn:

Pitää hankkia uusi mittari, ja putsata tulpan ympärys kun siihen on tullut aluksi vähän öljyä ja nyt kaikkea roskaa tarttunut kiinni...

Eikö kenelläkään ole tietoa tuosta säädön vaikutuksesta mitä oli ekan viestin aluksi?
Naisen mieli on miehen mieltä puhtaampi, se vaihtuu useammin.

CluBBaH

riippuen koneesta 5min säätö voi olla todella paljon , tai sitten ei juuri mitään.
XRAY 808 2009 Spec |

Mika R

Lainaus käyttäjältä: jsiksu - 01.06.07 - klo: 20.05
Eikö kenelläkään ole tietoa tuosta säädön vaikutuksesta mitä oli ekan viestin aluksi?

Tietoa ja osaamista on varmasti yllin kyllin täällä mutta paha ottaa kantaa näkemättä ja mä en ainakaan edes jaksa ymmärtää mitä olet kysymässä...

jsiksu

kysymässä sitä että onko tosiaan näin paljon eroa 5:minuutin verran kun säätää pääneulaa:

- Auto käy röpeltäen, savuttaa reilusti jne.. lämmöt 110c lähtee hyvin käyntiin.

-Kun taas säätää laihemmalle siis tuon 5:min lähtee lämpösenä käyntiin mutta ei millään kylmänä.
lisäksi savuttaa vähän ja kulkee aivan erillä lailla.  lämmöt 140c

Eli 5:llä minuutilla ero kuin yöllä ja päivällä.. onko se normaalia...???

Tosin on totta että vaikea on säätää veistien avulla autoa mutta apua siitä on tähän asti ollut.
Täällä pohjanmaalla kun näitä harrastajia on vähän... Pitää varmaan ilmaatua kesäloman aikana ihmisten ilmoilla että saa paremmin apua...
Naisen mieli on miehen mieltä puhtaampi, se vaihtuu useammin.

ST

Missäpäin pohjanmaata asut?

jsiksu

Naisen mieli on miehen mieltä puhtaampi, se vaihtuu useammin.

Divi

Mökki löytyy pietarsaaresta mutta en ole nyt ihan lähiaikoina sinne päin tulossa.  :undecided:Voisin käydä vähän tutkimassa kesän aikana kun ehdin jos et saa mottia säätöihin. :wink:

Elvisrc

Lainaus käyttäjältä: jsiksu - 02.06.07 - klo: 19.31
kysymässä sitä että onko tosiaan näin paljon eroa 5:minuutin verran kun säätää pääneulaa:

- Auto käy röpeltäen, savuttaa reilusti jne.. lämmöt 110c lähtee hyvin käyntiin.

-Kun taas säätää laihemmalle siis tuon 5:min lähtee lämpösenä käyntiin mutta ei millään kylmänä.
lisäksi savuttaa vähän ja kulkee aivan erillä lailla.  lämmöt 140c

Eli 5:llä minuutilla ero kuin yöllä ja päivällä.. onko se normaalia...???

Tosin on totta että vaikea on säätää veistien avulla autoa mutta apua siitä on tähän asti ollut.
Täällä pohjanmaalla kun näitä harrastajia on vähän... Pitää varmaan ilmaatua kesäloman aikana ihmisten ilmoilla että saa paremmin apua...
No mikä ongelma se 140cc siitä nyt tekee? Jos se auto vaan pelaa parhaiten siinä lämmössä niin anna palaa vaan, sitte kannattaa jo huolestua jos se näyttää 170.

jsiksu

Lainaus käyttäjältä: Divi - 02.06.07 - klo: 19.41
Mökki löytyy pietarsaaresta
Otan osaa.. :grin: Voidaan katsoa tarkemmin mutta itse olen kesän Kouvolan suunnilla. Mutta voin laittaa viestiä jos satuttas törmäämään, tuossa härmässäkin olisi kuulema rata..?
Naisen mieli on miehen mieltä puhtaampi, se vaihtuu useammin.

jsiksu

LainaaNo mikä ongelma se 140cc siitä nyt tekee? Jos se auto vaan pelaa parhaiten siinä lämmössä niin anna palaa vaan, sitte kannattaa jo huolestua jos se näyttää 170.

Sitä ei saa käyntiin ollenkaan vetostartilla ja ei ole starttiboxia vielä hankittuna...
Naisen mieli on miehen mieltä puhtaampi, se vaihtuu useammin.

Maakari

Tommosilla "naruilla" leikkimisen minä ainakin unohtaisin suosiolla heti. Koska mielestäni tossa rytkimisessä ei mene kuin hermot. Ja on myöskin paljon helpompaa käynnistää autoa boksilla, ei tarvitse ensin kiskoa narua "hikipäässä" ja sitten kun on "kuollut" nii päästä ajamaan. Kun vaihtoehtoisesti voit vain painaa auton lootaa vasten ja lähteä ajelemaan. (mutta ei se lootakaan sillon käynnistä autoa heti jos säädöt seilaa)

-Aki-
.|RC-Garage|.
Asso+Futaba+LRP

Elvisrc

Lainaus käyttäjältä: Maakari - 02.06.07 - klo: 20.01
Tommosilla "naruilla" leikkimisen minä ainakin unohtaisin suosiolla heti. Koska mielestäni tossa rytkimisessä ei mene kuin hermot. Ja on myöskin paljon helpompaa käynnistää autoa boksilla, ei tarvitse ensin kiskoa narua "hikipäässä" ja sitten kun on "kuollut" nii päästä ajamaan. Kun vaihtoehtoisesti voit vain painaa auton lootaa vasten ja lähteä ajelemaan. (mutta ei se lootakaan sillon käynnistä autoa heti jos säädöt seilaa)

-Aki-
Meinasin kyllä juuri sanoa samaa, mä repisin kans pelihousuni toisena päivänä sen naru startin kans.

ElmoRc

Eli ajattelin laittaa tänne omia pulmiakin, ettei uutta aihetta tarvitse väsätä.

1. Kun jo 5 minuutin ajon jälkeen hehkun ottaa pois, auto sammuu siihen paikkaan. Nyt on kyse sisäänajosta, tyhjäkäynnillä olen jo ajanut kolme tankkia, ja rauhallista kurvailua 4-5tankkia. Moottorin lämpötila on 90-100 astetta, johtuuko ongelma siitä?

2. Kun autolla kaasuttaa, sen kaasu jää ikäänkuin päälle, ja vaikkei painaisikaan kaasua, se liikkuu samalla vauhdilla vielä yleensä todella pitkäänkin.

3. Starttinaru on välillä todella jumissa, välillä toimii vapaasti :shock:

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :azn:

miksalo

ootko säätänyt sitä moottoria vai onko se vielä tehdas asetuksissa???
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Joel P

#22
e.

ElmoRc

Kiitos vastauksista, ne valaisivat mieleni.
Moottoria olen säädellyt, mutta ainoastaan pääneulaa. Rapartoin myöhemmin auttoiko. Auto on siis Cen sport MG10 mt.

Maakari

Pistä alhaaltakin kiinni. Niin ei jää huutamaan.
.|RC-Garage|.
Asso+Futaba+LRP

RÄPSÄ

Moi, ajelin tossa eka kertaa polttiksellani, auto on käytetty hyper 7, käyntiin lähtee startti lootalla tosi hereästi, savuttaa ajaessa ja toimii hyvin. Aluksi ajelin rauhallisesti jotta kone lämpiää (n.5min.). Sylkitestissä räkä kiehuu noin 2 sekunnissa pois. Mutta kun painaa kaasun pohjaan niin sammuu kuin saunalyhty. Käyntiin lähtee taas tosi hyvin kun starttaa. Eli mitä mun pitäs tehdä jotta kone ei sammu täydellä kaasulla??

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Huttunen93 - 03.06.07 - klo: 11.31
1. Etkai pidä viittä minuuttia hehkua autossa ennen kuin otat pois  :huh: Ei näin, vaan kun auto on saatu käyntiin ja se käy edes jotenkin niin hehku pois. Tarkista myös tehdassäädöt vaikkapa ohjekirjasta, tai kerro mikä auto on kyseessä ja kysy mistä voisi esim. saada nämä säätöasetukset

Hetkinen... Sisäänajossa oleva auto= säädöt toivottavasti melkoisen rikkaalla --> todennäköisesti tarvii sen hehkun, että polttoainetta palaa tarpeeksi.



Lainaa3. ...Toinen syy mikä voi aiheuttaa jumiutumisen, on se että mäntä on yläkuolokohdassa. Käännä vauhtipyörästä mäntä pois yläkuolokohdsta (näet tulpan raosta)
ja koeta sen jälkeen nykiä (tulppa tietenkin kiinni) Vetonaru saattaa "luistaa" koska yksisuuntalaakeriin on päässyt öljyä, ja laakeri ei enää pidä. Vetari pois, putsaat laakerin ja takaisin paikoilleen.

Moottorin esilämmitys esim. jo hiustenkuivaajalla helpottaa tilannetta, jos tuosta on kyse...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Mika R

Lainaus käyttäjältä: oskari - 08.06.07 - klo: 16.08
Moi, ajelin tossa eka kertaa polttiksellani, auto on käytetty hyper 7, käyntiin lähtee startti lootalla tosi hereästi, savuttaa ajaessa ja toimii hyvin. Aluksi ajelin rauhallisesti jotta kone lämpiää (n.5min.). Sylkitestissä räkä kiehuu noin 2 sekunnissa pois. Mutta kun painaa kaasun pohjaan niin sammuu kuin saunalyhty. Käyntiin lähtee taas tosi hyvin kun starttaa. Eli mitä mun pitäs tehdä jotta kone ei sammu täydellä kaasulla??

laittaa pääneulaa rikkaammalle kuten puhelimessa juteltiin ;-)

zereg

Joo elikkä itellänikin pientä säätöpulmaa.
Vaikka olen jo rakkaalla kyöstillä ajellut useamman vuoden, en koskaan ole saanut tyhjäkäyntiä niin alas, ettei kytkin olisi ottanut kiinni ja täten pyörät pyörisi. Moottori ei vaan pysy käynnissä kun tyhjäkäyntiä säätää alemmas. Kaikki muutkin säädöt/jutut on katsottu (kuten jo 3 vuotta polttiksella ajelleelta voi olettaa)  :roll: :p
Missä voisi olla vikaa? ...auto siis Ultima RB...
Kyosho Ultima Rb

Mika R

no jos ei muuta niin kytkinjousi tiukemmalle, ehkä sitä voi lyhentää hieman