Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

RC18T ja kadonnut suorituskyky

Aloittaja sjtm, 31.05.07 - klo: 19.03

sjtm

Onkos kellään heittää arvoita mitä on tapahtunut, kun kolmisen viikkoa vanha viitisentoista akullista ajettu RC18T tuntuu hukanneen suorituskykynsä jonnekin. Auton vauhti on ehkä 60-75 prosenttia siitä, mitä se oli vielä viikko sitten. Efekti on vähän kuin akun alkaessa hiipua tai jos olisi säätänyt ohjaimesta täyskaasua hiljemmalle, joista kummastaan ei tässä nyt pitäisi olla kyse. Elleivät laturi ja/tai akku ole epäkunnossa.

Muutaman edellisen neljän viiden ajokerran jälkeen moottori on ollut erittäin kuuma, suorastaan polttava. Sekö on nyt kärähtänyt eläkekuntoon?

Laturina ja akkuna on käytetty paketissa mukana tulleita. Autossa on blinginä alumiiniset vanteet, jotka ovat toki hivenen vakioita painavammat, olisiko niiden pyörittäminen rasittanut moottoria tai jotain?

Voimansiirto lienee kunnossa, auto ainakin tuntuisi rullaavaan aivan siinä missä ennenkin.

Jos tässä on nyt pulma moottorissa ja uuden hankinta edessä, niin tuleeko esim Reedy Minimaxin mukana kaikki tarvittavat johdot ja liittimet, vai pitääkö ne kannibalisoida tuosta vanhasta? Käykö tuo kone Asson vakiosäätimen kanssa?

HPI-man


5R

Sähkö autoja ei ole pakko sisään ajaa.
Traxxas Rustler MM 5700

Vermilion

Eihän kukaan ole väittänyt että niitä olisi pakko sisäänajaa,sisäänajo on vain plussaa moottorille.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: HPI-man - 01.06.07 - klo: 12.13
Sisään-ajoitko koneen?

Lainaus käyttäjältä: 5R - 01.06.07 - klo: 12.31
Sähkö autoja ei ole pakko sisään ajaa.

Autoja ei, mutta hiilelliset moottorit kyllä, ja siitä käsittääkseni nytkin on kyse....

Kollektorin puhdistus vähintäänkin edessä....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Futaba

Ja sitä kun ei niin vain putsakaan asson vakiomoottorissa, pitää rälläkällä vetää moottori auki ennenku onnistuu :mrgreen:
| Academy | Axial |

5R

Onhan sähkömoottorit hyvä sisäänajaa mutta luulen ettei ongelma johdu sisään ajon puutteesta....
Traxxas Rustler MM 5700

TTKoo

#7
Lainaus käyttäjältä: Futaba - 01.06.07 - klo: 13.16
Ja sitä kun ei niin vain putsakaan asson vakiomoottorissa, pitää rälläkällä vetää moottori auki ennenku onnistuu :mrgreen:

Miksi? Kertoisitko tarkemmin !

Siksikö ettei ole ruuvikiinnitteinen pääty?
Hiilikanavan kautta niitä kollektoreja on puhdistettu, joten ei kai se nyt ihan umpinainen voi olla (?).
Sorvausta varten tarvii vasta moottori avata, ja jos pääty on kiinni niillä kielekkeillä, niin on niitä tullut avattua muutama kymmenen kertaa, ja ilman rälläkkää....

Lainaus käyttäjältä: sjtm - 31.05.07 - klo: 19.03
Onkos kellään heittää arvoita mitä on tapahtunut, kun kolmisen viikkoa vanha viitisentoista akullista ajettu RC18T tuntuu hukanneen suorituskykynsä jonnekin. Auton vauhti on ehkä 60-75 prosenttia siitä, mitä se oli vielä viikko sitten. Efekti on vähän kuin akun alkaessa hiipua tai jos olisi säätänyt ohjaimesta täyskaasua hiljemmalle, joista kummastaan ei tässä nyt pitäisi olla kyse. Elleivät laturi ja/tai akku ole epäkunnossa.

Muutaman edellisen neljän viiden ajokerran jälkeen moottori on ollut erittäin kuuma, suorastaan polttava. Sekö on nyt kärähtänyt eläkekuntoon? 
Ei hyvältä "kuullosta", minkäkuntoiselta se kollektori näyttää....

Onko akkujen huolto tuttu asia....käytössä kait pötköakut....purettu koskaan....
http://rc10.fi/index.php?topic=3074.0
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

J.Hovi

#8
Vakiokone tuossa pikkuassossa on kyllä todella helppo polttaa piloille vakiovälitysten ollessa hieman pitkähköt. ..varsinkin jos ajaa vaikkapa nurmikolla.
Kun uusi samanlainen moottori(speed300/mabuchi)maksaa esim sil-shopissa jotain 6€, niin ei kannata sitä ainakaan huoltamaan alkaa (etenkin kun se on suht mahdotonta).

Vakiosäädin kestää kyllä Minimaxin. välityksiä saapi maxiin lyhentää aikalailla. kyllä siinä moottorissa tulee muistaakseni piuhat mukana. ..ja samalla kannattaa vaikka hommata toinen vähän tehompi akku, se vakio on aika laiskiainen.

ps. yks ei-poltettu minimax lojuu nurkissa (n.15akkua), ja 2kpl lrp1400 7,2v akkuja(n.10kertaa ladatut) ..jos kiinnostaa.

sjtm

Moottoria ei tosiaan sen kummemin ole sisäänajettu. Akku kiinni ja menoksi. Akun kanssa sama homma, autosta laturiin ja takaisin.

En ole tuota moottoria ryhtynyt sen kummemmin auki repimään, enkä tiedä viitsinkö moiseen ryhtyäkään. Osaako joku arvioida, millä todennäköisyydellä mahdollisen vian saa kuntoon? Pystyykö sitä sörkkimään jollain piippurassilla noista moottorin aukoista tms?

Minkäs sorttiset rattaat tuon reedy minimaxin kanssa kannattaa hommata, että välitykset on sopivat?

Kiitokset kaikille vastanneille!

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: sjtm - 01.06.07 - klo: 23.16
Moottoria ei tosiaan sen kummemin ole sisäänajettu. Akku kiinni ja menoksi. Akun kanssa sama homma, autosta laturiin ja takaisin.

En ole tuota moottoria ryhtynyt sen kummemmin auki repimään, enkä tiedä viitsinkö moiseen ryhtyäkään. Osaako joku arvioida, millä todennäköisyydellä mahdollisen vian saa kuntoon? Pystyykö sitä sörkkimään jollain piippurassilla noista moottorin aukoista tms?

Minkäs sorttiset rattaat tuon reedy minimaxin kanssa kannattaa hommata, että välitykset on sopivat?

Kiitokset kaikille vastanneille!
J. Hovi edellä vastasikin jo, ja tiedän Hänellä olevan ko. auton.
Jos moottoreita saa tuolla hinnalla, niin ei paljoa kannata alkaa huoltelemaan.
Todennäköisyys voi olla vaikea näkemättä arvioida.

Akku on siis pötköakku, sekin voidaan purkaa tyhjemmäksi ennen latausta, mutta sitä ei saa erillispurettua, niinkuin kuuluisi sen toiminnan ja iän takia saada.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

sjtm

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 01.06.07 - klo: 23.52
Akku on siis pötköakku, sekin voidaan purkaa tyhjemmäksi ennen latausta, mutta sitä ei saa erillispurettua, niinkuin kuuluisi sen toiminnan ja iän takia saada.

Joo, akku on tosiaan pötköakku. Tai siis asson vakioakku, mutta eiköhän se ole sellainen?

Sil-shopin nettisivuilla ei listattu yhtään hiilellistä moottoria, onko niitä siellä liikkeessä laajempi valikoima, vai oliko tuo tieto vanhentunutta?

miksalo

Lainaus käyttäjältä: 5R - 01.06.07 - klo: 12.31
Sähkö autoja ei ole pakko sisään ajaa.
eikä myöskään nitrokoneita tarvitse sisään ajaa,mutta sen kyllä huomaa jos jättää väliin..... :mrgreen:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

J.Hovi

Jeps, tosiaan en tiedä onko sil:in valikoimissa kuinka hyvin nuita moottoreita nykyään. "Tieto" perustui muistikuvaan siitä kun viimeksi asioin ko. paikassa hiilellisten koneiden tiimoilta. Kannattaa soittaa ja kysyä.

Kyllähän Rc-pistekin myy noita vakiomotteja, samoin kun moni muukin mesta..
graupner speed300 nimellä yleisimmin.

Ainakin kolme piikkiä vakiota pienempi pinioni saisi mini-max:in kanssa olla.

Tuon vakiokoneenkin saa toki hieman paremmin kulkemaan kun vaihtaa pinionin vaikkapa pari piikkiä pienempään, ja vääntää lukkosokkapihdeillä n.2mm ennakkoa päätyyn :wink:
..toki siis ehjään moottoriin.

sjtm

Jooh, uusi moottori ja vauhtia piisaa taas. Alle kympin hinta ei nyt varsinaista vararikkoa aiheuta, mutta ei noita silti viitsisi parin viikon välein ostella. Eli edelleen mietityttää, että mikä tässä lopulta oli syynä.

Teippasin tuosta vanhasta koneesta nuo kyljissä olevat aukot umpeen hiekan sisäänmenon estämiseksi, onko tämä vahingollista? Olisiko parempi pistää moottori ilmapallon sisään tms?

Hiekalla tuli ajeltua suojaamattomallakin koneella, että olisko moottoriin mennyt hiekka sittenkin ollut syypää? Vaiko kenties hiekalla ajamisesta seuraava runsas sutiminen tjsp?

Tuo uusikin moottori tosin kuumeni ajaessa (asfaltilla), että mitenköhän tässä nyt taas käy...

J.Hovi

Nuo liukulaakeroidut moottorit on aika kovia kuumenemaan..
Ei siis kannata laittaa umpeen ainoita reikiä joista ilma pääsee kiertämään koneessa, kuumuus tekee pahempaa tuhoa kuin hiekka.

Kannattaa varustaa moottori jäähdytyssiilillä.. ja koko akun ajaminen ilman mitään taukoja on myös aika varma keino polttaa koneet.
vakiona assossa tosiaan on liian pitkät välitykset.. 1 piikki kenties poies pinionista..