Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya Mini Cooper | Tamiya M-Chassis

Aloittaja Divi, 22.06.07 - klo: 11.16

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 04.11.08 - klo: 13.31
Kuulostaa hyvältä, pitää katella silimä kovana jospa Lippiksessä näkyisi harjattomalla kyyditettyä Miniä. Voi olla että kohta lompakko taas huutaa hoosiannaa, 3x harjaton combo kiitos... :cool:

Tänään pääsee ekaa kertaa kurvaamaan matolle Minillä, katotaan miten sorvatut turistifoamit pelittää Minin alla. Ainakin on aika synkän näköinen isoilla vanteilla/matalilla kumeksilla :p

Noita Mini kisojen sääntöjä kun luin niin koritolppien reistä ja korin asennuksen korkeudesta en löytänyt mitään mainintaa. Onko sallittua laskea kori niin alas kuin mahdollista eli porata koritolppiin uudet reiät vai kuuluuko tämä tulkintaan: - kaikki osien muokkaaminen kielletty

Ainakin vanhoijen sääntöjen puitteissa sai tehdä. Tosin ei kyllä tarvinut, koska edessä kori makaa iskarin yläpäiden varassa ja takanakin sai raapimaan renkaisiin ilman lisäreikiä.

Koheltaja

Yhdet reiät porasin kokeeksi ja vasta nyt koppa makaa etuiskareiden yläpäiden varassa, orkkisreikien kanssa rakoa jäi luokkaa 4-5mm. Pienestä se on kiinni noin pienessä autossa :wink:

Pitääpäs sovittaa vielä orkkisrenkailla, sorvatut 57mm foamit mahtuu pyörimään mutta minin vanteet taitaa olla eri offsetilla ja tulee 1-2mm ulospäin Nosramin foameihin verrattuna.

No, eipä kai se haittaa vaikka koritolppiin tuli ylimääräiset reiät jos niitä ei tarviikkaan. Ainahan tiukka tuomari voi tarvittaessa hylätä auton kevennysten (4x1,5mm) vuoksi :grin:
Kylätason RC-kuski.

bluebeetle

Ei pysy foameilla pystyssä pätkääkään, kippaa joka kurvissa.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Janne A

#243
Lainaus käyttäjältä: AiR - 03.11.08 - klo: 09.40
Jep, näin ajattelinkin. Kiitos vastauksesta.

Jousitukseen ette ottaneet mitään kantaa? Minkähän jäykkysiä noi vakiojouset on esim. verrattuna tähän settiin.


Hommasin yllä olevia jousia vakioiskarien kaveriksi. Näyttäisi olevan liian lyhyet jouset.
Mihinhän settiin noi jouset nyt on tarkoitettu, jos ne kerta sopii hyvin Minin kera... :|

Joihinkin iskareihinhan tulee speisereitä, jos haluaa nuo toimimaan ko. iskareiden kanssa, niin nuo tarvitsee varmaan sit myös sitten niitä?

Koheltaja

Mulla oli alla kyseiset jouset vakiokeppien kanssa ja laitoin hyvin pikaisesti vakiojouset takaisin, auton balanssi katosi tyystin. Tilanne varmaan muuttuu kun saa öljykepit alle ja iskunvaimennuksen toimimaan, hämmästellään sitten uudestaan noita jousia.

Ei voi väittää että rahat olisi menneet hukkaan Minien hankinnassa, jumalattoman hauskoja ja helppoja ajettavia jopa vakiokuntoisena. Viiden auton kanssa ajeltiin sellaista painia että oli välillä naurussa pitelemistä, hirveetä vääntöä tasaväkisillä autoilla joten ajolinjat nousee arvoon arvaamattomaan :wink:
Kylätason RC-kuski.

Janne A

Jahas, nyt on autoon upgreidattu laakerit ja koitettu diffiä jäykistää. On vaan kohtalaisen hanurista tuo diffin aukaseminen. Saa vähän purkaa autoo... :|

bluebeetle

No ei sitä tartte, rungostahan toinen puolikas diffikotelosta lähtee ihan muutamalla ruuvilla irti...'

3 minsaa ja diffi pöydällä...  :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Janne A

Mites puskuri, servo, ohjausvarret ja takarunko? :)

TTKoo

Vasen ja oikea ovat kuin istuisi kuskin penkillä.

Eli:
- takarunko neljällä ruuvilla irti
- etupuskurista oikeanpuolen ruuvit löysälle, vasemmanpuolen ruuvit kokonaan auki
- moottorin kiinnitysruuvit auki
- servon vasen kiinnitysruuvi auki
- vasen servovarsi (raidetanko) irti kääntöpalasta
- eturungon kiinnitysruuvit auki, jolloin eturunko "halkeaa" ja diffiin pääsee käsiksi

Eiköhän ne siinä olleet....

Sähköjen asennuksessa kannattaa huomioida kaikki valmiiksi, kun tarvitsee alkaa purkamaan.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Janne A

^Aivan, kysymykseni oli retorinen. :)
Diffin huolto on varmaan auton isoin toimenpiteitä aiheuttava huoltotoimenpide.
Eipä se mitään, kun tuon saa kuntoon, niin ei sinne varmaan paljon tarvitse katella.

Onko porukka ajellu pitkään samoilla diffin rattailla tai voimansiirrolla? Että kestää?

IIVONEN

Alkuperäinen on kestänyt kiristettynä yli vuoden. Avattu on vain huoltoa varten parikertaa. Tamiyan kuuladiffi kiristettynä vain noin kymmenen ajaoketaa poorit ei kestänny. 3racingin kuuladiffi samajuttu ei kestänyt kiristystä. Paketti diffi on kaikkein paras.

ajomies

Nyt se on mini testattu Speed Passionin Combolla, sillä erolla että säätimenä Exige 2.0 ja ihan kiitettävästi tuntuu toimivan kunhan vaan saa vaan pitoa alle.
Team Durango DESC410R, Axial SCX10 Tundra, Xray T2R Drift project, HPI Cup Racer, Tamiya Mini

Koheltaja

Diffin kireyksiä kokeiltiin Lippiksessä ja diffi auki/säätö/kiinni menee palttiarallaa 5 minuuttia. En edes irroita takarunkoa vaan pelkästään vasemman etupuoliskon ja diffi on kädessä. Optiona pakissa on kuuladiffi mutta nykyinen pelittää mainiosti noilla setupeilla. Auton ajettavuus muuttuu aika radikaalisti diffin kireysasteen mukaan joten kannattaa hakea se "oma jäykkyys" siihen, meillä on joka kuskilla hieman eri jäykkyys diffissä ajotyylin/mieltymysten mukaan. Mitä löysempi, sitä helpompi ajaa. Liian jäykkä alkaa taas kaasun kanssa puskemaan ja hitaissa mutkissa auto spinnaa kaasua päästäessä ajosta tulee "kantikasta".
Kylätason RC-kuski.

Janne A

On nää kyllä melkosia vehkeitä.
5 akkua ja 5 tuntia ajoa perus motilla. :D



Vasemmalla kaverin, eilen valmistunut homostelevalla glitteri-neonkeltasella varustettu auto.
Oikealla allekirjoittaneen musta paholainen, racerace-raidoilla.

Vähän meinasi kerätä pölyä tallin lattialta. :D

sakke_

Lainaus käyttäjältä: AiR - 06.11.08 - klo: 23.34
On nää kyllä melkosia vehkeitä.
5 akkua ja 5 tuntia ajoa perus motilla. :D
http://www.ridingjkl.com/ridingjkl_kuvat/air/rc/jannea_ministerit.jpg
Vasemmalla kaverin, eilen valmistunut homostelevalla glitteri-neonkeltasella varustettu auto.
Oikealla allekirjoittaneen musta paholainen, racerace-raidoilla.
Vähän meinasi kerätä pölyä tallin lattialta. :D

No mut keltasesta ministeristä ei kulku lopu kesken ku suora aukee ;)
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Koheltaja

Roiskeläppien sommittelua perheen uusimpaan tulokkaaseen :wink:

Ja ne kuvaustaidot on edelleen sieltä minne aurinko ei juurikaan paista...



Kylätason RC-kuski.

Koheltaja

Vielä niistä 3Racingin CVD vetareista. Kolmessa autossa kiinni ja seuraavat havainnot tehty. Kääntyy paremmin kuin vakiotikuilla. Nivelet kannattaa purkaa/puhdistaa ennen käyttöä ja laittaa kuusiokoloruuviin kierrelukitetta, kuudesta vetarista kolmessa oli ruuvi päässyt aukeamaan.

Vetari on hieman lyhyen oloinen ja jää diffin ulostuloon aika reunalle mutta pelittää kuitenkin mainiosti. Lyhyyden takia ulostulon oma kuminen O-renga ei riitä pitämään ulostuloa pohjassa vaan se alkaa valua ulos diffistä. Tilanne korjaantuu kun leikkaa kumi/silikoniletkusta n.3-4mm pätkän ja korvaa niillä O-renkaat. Samalla tein 0,5mm shimmiprikat sisemmän laakerin ja vetarin väliin, sai väljät pois ja vetoakselin puoli milliä lähemmäksi diffiä. Sama shimmitys taka-akseleille väljien poistamiseksi.

RcMartissa näytti olevan YeahRacingin öljyiskarit tarjouksessa, 4 iskaria ja kolme settiä jousia maksaa vajaa 15 taalaa. Kerrotaan kokemuksia kun ne saadaan alle 1-2 viikon kuluttua :wink:.

Käytin autoa puntarissa ja täydellä :wink: NiMhillä ajokunnossa painoa oli 1270 grammaa joten lisäpainoja pitää laittaa 80g edestä. Kannattaako painot laittaa takarunkoon vai tasaisesti etu/takarungolle?
Kylätason RC-kuski.

bluebeetle

#257
Aa, vetarit olikin vapaat...

Akuissakin melkoisia eroja, kannattaa käydä kaikki käytössä olevat läpi..

Perä siinä alkaa luistella, taaemmas laittaisin ainakin itse lisäpainot.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Koheltaja

Noi akut on ite kasattuja 1800 kennoista jotka sain pari vuotta sitten lahjoituksena, pakko ne oli laittaa kiinni kun on käyttämättömiä :wink:

Vielä en viitsi akkuja ostaa ennen kun tulee tietoa että saako kisoissa ajaa Lipoilla. Nyt mennään noilla sekä 1800mah 1:18 Linnalipoilla, niille tehdään sovite/painonlisäys adapteri niin ei seiso nekään akut joutilaana :wink:
Kylätason RC-kuski.

IIVONEN

Lisäpainot kannatta laittaa auton pohjaan kiinni kun maavara mitataan päistä. Itselläni oli 50g lyjyä akkujen alla. Nyt ei ole enää kun on painavemmat akut. Mun mielestä painoilla voidaan parhaiten vaikuttaa auton kaatumiseen kurvissa. Perään saadaan kuntoon  pitoaineella. Pitoainetta käytetään takana koko renkaan leveydellä ja eteen laitetaan keskele sellainen 3 mm siivu matolla ajettaessa.

bluebeetle

Huomisiin minikisoihin oli pakko maalata uusi kori, kun vanhasta lähti lokasuoja irti viime sunnuntain treeneissä...

Henry Ford olisi varmaan ylpeä, ei nyt ollut vaan muuta maalia....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

historia

Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Cruisaaja

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 08.11.08 - klo: 19.36
Huomisiin minikisoihin oli pakko maalata uusi kori, kun vanhasta lähti lokasuoja irti viime sunnuntain treeneissä...

Henry Ford olisi varmaan ylpeä, ei nyt ollut vaan muuta maalia....

Minä taas paikkamaalasin vanhan  :mrgreen:

Nähdään huomenna
Sponsored by own wallet

Isosuo

Itse taas jouduin paikkailemaan koria rutosti, sadan gramman verran tasoitusta annoin koriin liquisole -liimalla ;D, siltikin paino aika ok lukemissa, 1390 ajopaino :P Muutaman tunnin kuluttua nähdään!

Cruisaaja

Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 09.11.08 - klo: 00.25
Itse taas jouduin paikkailemaan koria rutosti, sadan gramman verran tasoitusta annoin koriin liquisole -liimalla ;D, siltikin paino aika ok lukemissa, 1390 ajopaino :P Muutaman tunnin kuluttua nähdään!

Oli ihan jees kissat. On se kumma että taas tuli uusi Mini kotiin :mrgreen:
Sponsored by own wallet

TTKoo

Hienoa, että on joku luokka jossa riittää akun lataus ja pikkasen pitoainetta päivästä selviämiseen.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Isosuo

Kiitti tänpäiväisestä! Oli hianoa kun näin yksinkertaisella ja edullisella tavalla sai sydämen pamppaamaan kahtasataa ja adrenaliinin virtaamaan.  Ja sai pokaalinkin kotiin :P

Janne A

Kuvaskos kukaan skaboista videoo? Ois kiva nähdä ajeluja. :)

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: IIVONEN - 08.11.08 - klo: 09.48
Lisäpainot kannatta laittaa auton pohjaan kiinni kun maavara mitataan päistä. Itselläni oli 50g lyjyä akkujen alla.

Aika vänkyrää toimintaa sääntöjen kanssa, kiitti vinkistä :grin:

Koskas on seuraavat kisat ja missä? Jos aikataulu natsaa niin pari autoa/kuskia voisi lähteä opiskelemaan kisaamisen saloja :wink:

Mites muuten, tarviiko noissa Mini kisoissa lisenssiä vai pärjääkö ilman?

Kylätason RC-kuski.

AssoRacing

www.saikart.fi/   www.rc-offi.net  www.ekpa.suntuubi.com/