Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya Mini Cooper | Tamiya M-Chassis

Aloittaja Divi, 22.06.07 - klo: 11.16

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 21.11.08 - klo: 16.19
Meilläpäin taas mini on paljon rauhalllisempi löysällä diffillä :huh: Jäykkä diffi  vaikeuttaa ajamista huomattavasti. Johtuneekohan erilaisista matoista.

Sama huomattu, yksivetoisena on todella rauhallinen ajaa mutta ei kovinkaan hurja lähtemään mutkista ulos. Liian jäykällä diffillä ajo meni taas kulmikkaaksi. No, nyt on uudet öljykepit ja kun ne saadaan alle niin paneudutaan paremmin diffin tiukkuuteen, nykysellään liian löysä vaikka on kiristetty.
Kylätason RC-kuski.

*HOKE*

Tuohan riippuu tiettenkin auton muistakin säädöistä, radan profiilista, alustan pidosta ja tietysti myös ajotyylistä.

Itsellä ainakin kun lippiksessä negen ja koheltajan minejä kokeilin niin kyseisellä tiukalla ja lyhyellä baanalla olisi minun ajotyylillä kaivannut ehdottomasti jäykempää etudiffiä kuin kyseisissä autoissa oli, eikä nekään nyt ihan vapaasti rullaavia diffejä kummassakaan ollut.
Mutta kuten totesin niin sehän on säätö ja tietenkin monista asioista riippuu mikä on hyvä loppujenlopuksi.

Koheltaja

Mineissä kiinni YeahRacingin öljykepit ja voe mahoton kun tuli hyvä ajaa, vaikka vielä on hienosäätöä. Ei enään kallistele eikä kippaile vaan meno on tasaisempaa kuin vakiokeppien kanssa, ajaminen helpompaa ja käytös rauhallisempaa :tongue:

Tarttee töräyttää Nosramin 9,5 harjaton kiinni viikonlopuksi niin pääsee kunnolla törttöilemään Lippiksen paanalla :grin:
Kylätason RC-kuski.

Nege

Mä tuun pätkimään (älä nyt nauruun kuole) sut vakiopadalla.

Sharkki lepää hetken voimanpuutosongelmien takia niin täytynee keskittyä Minin ulkoiluttamiseen.

AE-Mod

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 25.11.08 - klo: 22.40
Mineissä kiinni YeahRacingin öljykepit ja voe mahoton kun tuli hyvä ajaa.....

YeahRacingiltä löytyy siis jotakin hyvääkin kamaa myös?
Harvinaista.

-Mikko
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Koheltaja

Ai niillä on tapana tehdä kuraa? Onneksi noi kepit sentään vaikuttaa varsin lohdullisilta eikä viikkorahat menneet täysin hukkaan. Ainakin ne on paremmat kuin vakiona tulleet kitkakepit, ja siihen ei paljoa vaadita :wink:
Kylätason RC-kuski.

Sysi

Vakiokepit toimii parhaiten tyhjinä, eessä voi ehkä olla parempi kumi öljyttynä. (Kellä on likainen mielikuvitus?)
Jere M

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 26.11.08 - klo: 17.36
Vakiokepit toimii parhaiten tyhjinä, eessä voi ehkä olla parempi kumi öljyttynä.

Khyl maar perässäkin on hyvä käyttää kumia.... :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Isosuo

Noniin, nyt on Pitskusta noudettu harjaton combo miniin, hyvältä näyttää ja tuntuu - ainakin päällepäin.  Sunnuntaina olis tarkotus ottaa tyypit Voikkaalla KyPAKin ajovuorossa. Sitä odotellessa...

bluebeetle

Jaa, täytynee laittaa vanhempi kori kiinni jos tonne pääsee ajamaan...  :mrgreen:

Sehän lähtee sulta niin lapasesta että huhhuh...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

kaosti

Ite ajelin minillä jossa kiinni mamba max 5700 joka jäänyt yli jostain monsusta, sekä tietysti foamit ja tämä siis matolla. Oli kyllä pitoa kiitettävästi. Patterina 2-kennon 20C lipo. Hyvin kesti minin vaihdelaatikko.

TTKoo

Jep, minissä on tukeva vaihdelaatikko, mutta ne rattaat sen sisällä ovat kuitenkin muovia.

Kuulalaakerit auttavat lämpenemisessä, mutta kyllä ne rattaat saa silti sulamaankin, jos tarpeeksi kauan ja kovaa ajaa....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

snakepoison

#372
YEAH nyt on beibessä kiinni säädin =) ja radiolaitteetkin meni tilaukseen =). Meni tuollainen perus Futaba http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=3130  tilaukseen. Oisihan sitä voinut tieten samalla rahalla ostaa Sanwan vastaanottimen tuohon 2.4 radioon, mutta kun saa servonkin samalla niin mikä ettei =). Ja muutenkin onpahan sitten miniin ihan oma radio. Säätimenä beibessä on Speed Passionin Granturismo =). Jotkut ilmeisesti on testannut Miniä harjattomalla motillakin, auto on tainnut aikalailla liikkua =)
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Isosuo

Tänään tuli tuota ilmeisesti kisalailliseksi tulevaa harjatonta comboa kokeiltua ensimmäistä kertaa, ajotunteja taisi kertyä jo pari.  Tykittää niin pirusti!

Tuli myöskin nähtyä uusista tulevista säännöistä ehdoituksia, raideleveys vapautuu aina 170mm asti, mahdollisesti. Myöskin nopeammassa luokassa maavara laskee kymmenestä kahdeksaan milliin. Kokeilin jo leveämmällä raideleveydellä sekä hieman tiputetulla alustalla - pysyy tiessä paljon paremmin kiinni ja meno on kovaa!

Ihan ei combo päässyt tuolla pienellä ja mutkaisella radalla oikeuksiinsa, eturenkaat sudittu kahdessa tunnissa slikseiksi!

-Marko

Janne A

Mikäs kombo on tulossa harjattomaan luokkaan?

snakepoison

Oho. Kahdessa tunnissa etukumit slikseiksi =) ajoit ilmeisesti kuitenkin mattoradalla ?  Onko sulla mikä combo kiinni Minissä ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

snakepoison

Onko Minin viriluokkaan tehty joku sääntö moottoreiden suhteen ? eli minkälaista konetta siellä saa käyttää ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Isosuo

Tämä combo: http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=3504

sääntöehdotus tullee nettiin lähiaikoina, näinä päivinä.  Tuo combo olisi siis ainoa sallittu viriluokassa.

snakepoison

Ok. Jumaliste, tuo combohan kestää lipoakin, tai siis säädin \,,/
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Raven

#379
Oli vähän päivällä tylsää ja jotain piti keksiä, kun ei minillä viitti mennä tuonne loskaan ajamaan.
Pari tuntia kun istuskelin tutkien minin hengenelämää niin lopputulos oli tälläinen!  :wink:



ja ohjaus tarkemmin:



Mitään ei tarvinnu "tuhota" tai muutenkaan muutella minin rungosta, ainoastaan 2 pientä reikää tein että sai iskarit kiinni.
tarkotus oli kyllä pääasiassa ajella minillä etuvetoisena, mutta pitihän se tämäkin kokeilla.  :roll:

Ainiin.. ne tolpat mihin kori tulee, ne leikkelin niistä valurangoista missä noi kaikki osat oli kiinni  :grin: alkuperäiset ei satu oikeelle kohdalle, että sais niillä toimimaan.

*HOKE*

Käännä servosaveri 180 astetta niin ei ole ohjauslinkit tollasessa kulmassa.
Äkkiseltään kun katselee niin näyttää vahvasti siltä että ohjauskulmat toimii pahasti pieleen.
Servosaveri toisin päin niin ohjausgeometria on varmaan aika lähellä hyvää.

Raven

Juu.. aikas varmasti oot oikeessa. En tuota rakennellessa ajatellu mitään ohjauskulmia, kunhan sain vaan jotenkin toimimaan.

tässä kuitenkin kuvat miten ne renkaat taittuu.



Pitää joku päivä testata miten muuttuu kun kääntää ton servosaverin toistepäin.

*HOKE*

#382
Jäiköhän jotain oleellista???

Edit: no nyt näkyy kuvatkin  :smiley:

Isosuo

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 30.11.08 - klo: 23.24
Ok. Jumaliste, tuo combohan kestää lipoakin, tai siis säädin \,,/

Lipot ei kuitenkaan ihan vielä ole tulossa miniluokkiin... saa nähdä mitä vuosi 2009 tuo tullessaan. Potkii NiMHeilläkin ihan tarpeeksi...

Koheltaja

Varmaan potkii nimheillä mutta lipoihin siirtymisessä kyse ei olekkaan tehosta vaan lipojen helppoudesta ja pitkäikäisyydestä nimheihin verrattuna. Mä en ole valmis sijoittamaan lanttiakaan nimheihin vaan ajelen mielummin lipottimilla, ollaan sitten kisaamatta niin kauan ennen kun säännöt sallii lipot :wink:
Kylätason RC-kuski.

Juize

Haa, vihdoinkin pakettiseuranta kertoi, että Mini olisi noudettavissa postista.  Pääsee meikäläinenkin ministeritasolle :)

Sitten vaan kaara läjään ja kokeilemaan. Lauantaina voisi mennä Raisoon testaamaan, jos siellä vaan ajoja on. Mielenkiintoista nähdä miten toi noin 18 v. ajotauko rc-autolla mahtaa vaikuttaa, osaakohan sitä enää ollenkaan.

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 01.12.08 - klo: 14.49
... sallii lipot :wink:
Samaa mieltä asiasta, normaalisti tulee assolla kisailtua ja mini on siinä rinnalla mukava kohellus luokka, johon ei todellakaan viitsi ruveta hankkimaan erikseen jotain nihkeitä pötkö nihmejä. Asson kennoilla/lipoilla mennään ja sitte otetaan osaa kisoihin kun kyseinen sääntö muuttuu järkevämmäksi. Nihmin ja Lipon välisillä eroilla tuskin on väliä uuden säännön myötä sillä minissä tehon puute tuskin tulee ongelmaksi sillä auton ominaisuudet loppuvat tehokkaammalla koneella ja lipon kevyempi paino aiheuttaa enemmän ongelmia kuin hyötyä, koska muutenki korkea painopiste muuttuu suhteessa korkeammaksi, kottonen kaatuu paljon helpommin kuin vakio pötköllä.
Ja mitä minin tehoihin tulee niin tuntuu kestävän veto puoli paremmin langatonta konetta kuin vakio pärinä konetta (tasaisempi veto). Kaverilla yhtä paljon ajettu mini vakiokoneella josta vetarin päät ja ulostulot aivan p*skana, itse olen ajanut lipolla ja 4,5 koneella joka on kisa asson "normi" kone jonka vaan pulttasin miniin kiinni kun en viitsinyt ostella miniin uusia sähköjä. Minin vetarit ovat kuin uudet ja rattaatkin kiiltävät uutuuttaan, renkaat kuluvat "hiukan" nopeammin. Matolla pitoaineella autot ovat lähes yhtä nopeita liukkaalla pinnalla vakio mini on hiukan nopeampi. :)
Oma mielipiteeni asiasta on että sähköt ja akut saisivat olla lähes mitä tahansa koska jos ei minin mekaaniikkaa ja osia mennä muuttamaan, (akun tilaa lukuunottamatta että sisään saa lipon) niin kaikki yli vakio setupista menevät tehot ovat lähes turhaa jos rata on jotain muuta kuin pitkiä suoria.  :mrgreen:
Jokainenhan saa asiasta olla omaa mieltään tämä on minun mielipide :)
Mutta toivoisin että asiaa ainakin akkujen osalta harkittaisiin niin voisi ajaa normi kisa akuilla ettei tarvitse mini kisoja varten hankkia omia akkuja ja oikeita kisoja varten toisia.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

bluebeetle

Ajoin eilen Isosuon kanssa aika tasaväkisesti vakiokoneella ja Yeah Racingin kovakuorisella 3200 mAh lipolla...

Asiaan saattoi vaikuttaa ettei brushlessissa ollut 18 pinjonia vaan vakio 20, joka on aika iso...

Ei kaatuillut kyllä sen helpommin kun nimheilläkään, ja akku menee suoraan heittämällä vakiopaikkaan.

Mielestäni erittäin tervetullut vaihtoehto, eikä tarvis kahta eri luokkaakaan kun hiilikoneella sallittaisiin lipo ja 20 pinjoni, halutessaan voisi ajaa tuolla 3000 kV harjattomalla mutta vain 18 pinjonilla ja nimheillä.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Janne A

#388
Evo luokkaan pitäisi saada lipot sallituksi. Se, että saako autoa modata sitä varten, että menee laatikon mallinen lipo paikalleen, niin en ole varma.

Ja onko jotain syytä, miksi 4000mAh nimh:eissä rajana? Oon kuullut juttua, että tämä aiheuttaa sen ilmiön, että tosissaan kisailijat etsivät jotain iän ikuisia kisakennoja, joiden turvallisuus on nykyään vähintäänkin kyseenalainen.

Classicissa saisi olla metalliset ohjauspalat sallitut. Itse en ole muovisia vielä yhtiäkään rikkonut, mutta ne on kuulemman heikoin lenkki tuossa autossa.

snakepoison

Classicissa saisi olla metalliset ohjauspalat sallitut. Itse en ole muovisia vielä yhtiäkään rikkonut, mutta ne on kuulemman heikoin lenkki tuossa autossa.
[/quote]

Mä olen samaa mieltä. Ja mielestäni myös servon saisi kiinittää alumiinisilla paloilla, koska vakio muoviset ovat aika kehnot =/
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx