Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Vastaanotin, toimiiko?

Aloittaja Jätti-Potti, 12.08.07 - klo: 00.32

Jätti-Potti

Tuli "vahingossa" ostettua rattiohjain+vastari - setti, ja
vastari on  tällainen: http://www.wheelspinmodels.co.uk/item/TRX-2215-Traxxas-3-Channel-27Mhz-Receiver__fc

Tarkoitus oli käyttää sähköautossa, muuta saako/miten sen saa toimimaan sähköauton kanssa?
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin vastarilla ei ole BECiä, ja siksi sen ei toimi kuten vastarit jokta ovat
tarkoitetut sähköautoille.

Kuvasta saa selvää sen, että kanavien 1-3 lisäksi on B, joka vissiin on battery?

Viisammat, auttakaa  :wink: ja kiitoksia etukäteen.

Tamiya DF02...

Janezki

Toimiihan tuo. BEC:n tarkoitushan on akun lähestyessä finaalia katkaista moottorilta virrat, mutta jättää ohjaus/vastari toimimaan.
Enempi hyötyä tuosta siis esim. lentokoneissa ja polttisautoissa kuin sähköautoissa.

edit: pieni tarkennus

Jätti-Potti

Ok,

tehdäänkö niin että batterypaikalle laitetaan pieni akku (6v) ja 1. ja 2. kanaville servo ja nopari?

Pitää kysyy ettei vaan saa jotain rikki kytkemällä väärin  :embarrassed:

kiitos taas, nyt töihin (taas).
t. JÖ
Tamiya DF02...

Nege

Jos kyseessä sähköauto ja nopari ottaa virran suoraan akulta, sillon ei tarvii akkua erikseen  vastarille.
Paitsi jos ajoakun jännite on korkeampi kuin vastari kestää. Silloin tarvii pienemmä akun vastarille erikseen.
Korjatkoon gurut jos johdatan hakoteille.

ToniP

1-kanava on ohjaukselle, 2-kanava moottorille tai siis sähkiksissä nopeuden säätimelle ja 3-kanava jollekin muulle kuten esim. peruutusvaihde tai moottorinlämpöanturi polttiksissa. Sähkiksissä siihen voi kytkeä vaikka akunvarauksen osoittavan mittarin tai vaikka lumiauran korkeuden säätävän servon  :cool:

Luepas vielä Ari-Pekan RC-sivut.

Futaba

Lainaus käyttäjältä: Nege - 12.08.07 - klo: 09.31
Jos kyseessä sähköauto ja nopari ottaa virran suoraan akulta, sillon ei tarvii akkua erikseen  vastarille.
Paitsi jos ajoakun jännite on korkeampi kuin vastari kestää. Silloin tarvii pienemmä akun vastarille erikseen.
Korjatkoon gurut jos johdatan hakoteille.
Hmm.. vatarit taitavat yleensäkin olla sitä 6V mallia, ja 7,2V akku on taas se yleisin akku. En kyllä keksi miten se toisen akun kytkeminen vastarille auttaa, jos vastari jokatapauksessa ottaa virtaa noparista. Eli taitaa poikkeuksetta olla (5 tai pienemmän kennon akkuja lukuunottamatta) ajoakun jännite olla enemmän kuin se millä vastari toimii.
| Academy | Axial |

Jätti-Potti

Okei, kiitoksia, kokeillaan taas. Eka testi oli vaan "pika"kokeilu, taisi olla liiankin nopea koska en saaanut moottori pyörimään  :roll:

Uusi yritys huomenna.

Mutta, kiitos vastauksista.
Tamiya DF02...

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Nege - 12.08.07 - klo: 09.31
Paitsi jos ajoakun jännite on korkeampi kuin vastari kestää. Silloin tarvii pienemmä akun vastarille erikseen.

Jos noparissa on BEC, niin ei tarvi. Nykyään aikalailla kaikissa perus-autonopereissa alkaa oleen.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja