Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta

Aloittaja Fbzero, 22.08.07 - klo: 17.16

Matti Räsänen

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 29.09.07 - klo: 18.56
Vielä kerran, jos on vain yksi katkaisu ja laturin pitäisi ladata molemmat akkutyypit, se joko ylilataa NiMH-akut tai jättää NiCd-akut kesken tai jotain näiden väliltä. Optimaalista katkaisua siis EI ole.

En ole väittänytkään, että tässä tapauksessa olisi optimiratkaisua kummankin kennon kannalta. Tarkoitin vain sitä, että maalaisjärjellä ajatellen luulisi katkaisun olevan suunniteltu niin, ettei kumpikaan kennotyyppi vahingoitu latauksesta. Tällöin katkaisu on suunniteltava NiMh-kennon ehdoilla kun NiCd kenno ei välitä vaikka se jää hieman vajaaksi. Vaikkei NiCdin lataus näin olisikaan täysin optimi, ainakaan NiMH ei latauksesta ottaisi siipeensä. En ainakaan minä suunnittelisi laturia joka lataa NiCd akut melkein täyteen ja NiHhit yli silläkin uhalla että akku vahingoittuisi.


Bäck tu tö investigeissön.  :police:

poika

Terve!

Ehdottakaas jotain hyvää laturi millä pystyisi lataamaan
7.2v pötköakkuja ja vastarin akkuja. mielellään pystyisi lataamaan hitaasti ja nopeasti, eli  säätöjä saisi olla. Ei mitään 20€ latureita eikä mielellään kauheasti yli 100€
Nykyään nimellä: Lelle

historia

Meneekö akut miksikään jos ne on täysiä koko talven eikä niillä ajeta?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Osdiz

Ei mitään huutoja, jos saan pyytää. En jaksanu tehä uutta topiccia. Mitä on eroa NiCd ja NiMh akuissa. onko niissä jotain sellasta eroa että toisella autolla voi ajaa toisella ja toisella akulla toisenlaista autoa? Vai onko jotain väliä minkä lainen auto on?

AE-Mod

Lainaus käyttäjältä: Osdiz - 18.11.07 - klo: 17.10
Ei mitään huutoja, jos saan pyytää. En jaksanu tehä uutta topiccia. Mitä on eroa NiCd ja NiMh akuissa. onko niissä jotain sellasta eroa että toisella autolla voi ajaa toisella ja toisella akulla toisenlaista autoa? Vai onko jotain väliä minkä lainen auto on?


Lue tuolta -> http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

historia

Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

AE-Mod

Edelleen tuolta A-P:n sivuilta löytyy kattavasti tietoa akuista....

NiCd ei kärsi niinkään kylmästä.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Matti Räsänen

Lainaus käyttäjältä: mvar - 27.09.07 - klo: 23.12
Joo kyllä tossa Xing laturissa nyt mättää joku kun latasin NiMH akkua, niin latauksen lopussa akun lämpö nousi yli 45 asteeseen. Keskeytin latauksen kun pelkäsin että akku ottaa itseensä. Ei varmaan osannut katkaista latausta oikein. Onko kellään samanlaista laturia ollut ja onko toiminut oikein?

edit. Sen unohdin mainita että Nicd akkuja olen lataillut ongelmitta.
edit. Xing laturilla viittaan edelliseen viestiini.

Itse itselleni vastaten:

Ongelma johtui virtalähteestä. Kuorman kanssa virtalähteen (tietokoneen virtalähteestä rakennettu) jännite putosi hieman alle 12 voltin, jolloin jostain syystä kyseinen laturi ei osannnutkaan enää katkaista latausta oikein. Auton akusta ladattaessa laturi toimii niin kuin pitääkin. BMI UltraPeakilla ladattaessa ei ole vastaavaa ongelmaa.

Tämä mysteeri selvisi jo ajat sitten mutta laitoinpahan viestiä jos jollakulla tulee vastaan samanlainen ongelma.