Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

pete.s

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 11.12.09 - klo: 22.28
Lainaus käyttäjältä: pete.s - 11.12.09 - klo: 21.45
Jaahas paketti on saapunut on aika mielenkiintoinen sekamelska johtoja  :lol: no kaipa sen saa toimimaan.. saan nimittäin scanian käyntiin mut sit se sammuu eikä käynisty  :grin:

Tuota noin...

Oletko tehnyt ohjeen mukaan yksikön kalibroinnin?

Joku asetus on ehkä pielessä. Aikas monta kohtaa oli muistaakseni niissä ohjeissa. Ja aivan muistin mukaan, ei ole ne ohjeet nyt tässä.

Ilmoittele jos ongelmaa on, niin koetetaan ratkoa. Alan kaivaa ne ohjeet näkösälle.

juu kaikki on menty ohjeiden mukaan ja autoki toimii. täytyy vain vaihtaa sen tärinnän vasta paino pienemmäksi kun tärisee niin pirusti.. ja sit pähkäillä miten valot saa toimimaan ohjaimesta

Hemi1966

Asettuhan ne sylinterit lopulta paikalleen  :grin:

IMN

Lainaus käyttäjältä: RcJuho - 11.12.09 - klo: 22.15
Mitenjä lujaa se sun valtras IMN kulkee?

Löytyy kyllä jo tämäkin moneen kertaan, mutta bauttiarallaa 0,5 m/s pitäisi uusilla servoilla mennä.

Tuo nopeus on muuten kohtuullisen yksinkertaista laskea, menee ihan peruskoulun tiedoilla. Ympyrän kehän pituus (halkaisija löytyy Bruderin renkaan kyljestä), servon nopeus/ 60 ast. kerrotaan kuudella (360 ast.), n-kierrosta/sek ja siihen ympätään renkaan halkaisijaa.

Eli nyt on hyvä paikka oppia ihan käytännön matematiikkaa, liittyy aiheeseen.

Bruderin tapaus:

Valtrassa takarenkaan halkaisija 125 mm. Ympyrän piiri/kehä, kaavasta 2*pi*r, jossa r= säde ja halkaisija on 2*r.

125 mm metreissä on 0.125 m. Tästä siis saadaan pi*0.125m= 0,39227 m, eli rengas kulkee yhden kierroksen aikana n. 39 cm eli 0,39 m.

TowerPro 995 pitäisi liikkua 60-astetta 6 voltilla 0.13 sekunnissa. Täysi kierros on 360 astetta, eli 6*0,13s = 0,78 s, eli yhteen kierrokseen menee 0,78 s. Sekunnissa kierroksia tulee siis 1/0,78 = 1,282 kierrosta.

Mitäs tästä kostuttiin? Sekunnissa moottori pyörittää rengasta 1,282 kierrosta. Renkaan yksi kierros vastaa noin 0,39 metriä. Sekunnissa edetään siis 1,282*0,39 = 0,50 metriä. Traktorin takarenkaan nopeus on siis noin 0,5 m/s eli ilman sutimista ja moottorin jaksaessa traktorinkin nopeus on tuo 0,5 m/s.

No mitä 0,5 m/s on kilometreissä? Yksinkertainen kertominen, eden edes johda, kerrotaan 0,5 m/s 3,6:lla, eli 0,5*3,6 = 1,81 km/h. Siis mitä ihmettä, mokoma ei kulje kuin 1,81 km/h? Ei kulje ei. Jos suhteutetaan tämä mittakaavaan, eli 1:16, niin suhteenahan on pituus. Tällöin oikean kokoinen laite kulkee 16-kertaa pidemmän matkan, joten 1,81 km/h *16 = 28,97 km/h. Bruder köröttelee siis ihan riittävän kovaa nopeutta. Tämä nopeus on siis laskettu 6 voltin jännitteelle. Käytössä on itsellä 6-kennoa, eli nimellinen jännite on vähintään 7.2 V. Todellisuudessa täyteen ladatut akut puhaltavat yleensä yli 8,5 V, eli nopeus on vielä laskettua suurempi.

Näissä vehkeissä ei tuijoteta nopeutta vaan sitä VÄÄNTÖÄ!

Mites se purkaminen?
Jo sivulta 10 lähtien

RcJuho

#1533
Noo...Niihin ihmeen etuklipsuihin on vähän hankala päästä käsiksi. :angry:

No ne on tuossa missä on toi punanen rinkula. Ja takaa on jo kiinnikkeet jyrsitty.

PS. Tarkoitinkin niitä towerproita.

IMN

Joo, tossa tosiaan näyttää olevan ylin rappu tiellä, että pääsisi sivusta poraamaan. Kannattaa kiilata tuonne hytin alle sen verran ruuvaria tms. jos sitä klipsua saa edes vähän enemmän näkyviin. Pakko se taitaa olla tuosta etukautta katkoa. Millin väli riittää poranterälle, nuo hammaslekurin "porat" vaativat nekin vain 1.4 mm. Niillä kyllä pystyy jyrsimään huomattavasti paremmin.

Toiselta puolelta ainakin Bruderin sivujen kuvan perusteella saattaisi jopa päästä sivukautta.
Jo sivulta 10 lähtien

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: RcJuho - 12.12.09 - klo: 18.30
Noo...Niihin ihmeen etuklipsuihin on vähän hankala päästä käsiksi. :angry:

No ne on tuossa missä on toi punanen rinkula. Ja takaa on jo kiinnikkeet jyrsitty.

STOP

Juuri tuollainen JD tällä hetkellä työn alla, valojen asennus. Ei tarvi katkoa mitään.

-Irroita nuo rappuset ensiksi, molemmin puolin. Vaakatasossa lukko klipsun yläpuolella. Pystyissä ei.

-Pakoputki on aika vaikea saada rungosta irti, vaatii pitkää pinnaa ja kikkailua. Reiän poraaminen pohjaan olisi varmasti ollut helpoin tapa irrottamiseen joskin ohjauslaitteet saattaa vaurioitua poratessa.

-Poraa alapuolelle tuon etu kiinnityksen kohdalle (mittaa edestä 10mm, sivusta 15mm) 5-6mm reikä. Siitä pääset painamaan klipsin etupuolella olevan lukon, ja hytin etupuoli irtoaa.

-Taka klipsit saa irti kun poistat takanostolaitteet. Alhaalta näkyy pienet "nystyrät" jotka estää liian alaspäin liikkeen ja nostolaitteen poistamisen. Varovasti väänsin nostolaite juttua ulos juuri sen verran että sain nystyröiden yli ja pois alakautta. Nyt pääset hytin taka klipseihin käsiksi paljastuneen aukon kautta. Tarvii vain hieman painaa klipsien lukkoja mutka meisselillä tai vastaavalla.

Mulla aiheutti harmaita hiuksia tuo pakoputken irrottaminen. Viilasin pyöreällä viilalla rappujen koloa yhdestä kohtaa isommaksi jotta sain jäykän, koukku nokkaisen rautalangan avulla lukot auki.

Hytti irtoaa kokonaisena.

juupeli72


IMN

#1537
Noniin, eli vaihtoehtoja ja eroja on. Eli JD:ssä pakoputketkin jumittaa, Valtrassa ne kiinnittyvät vain hyttiin, irtoavat vetämällä. Rungosta niitä ei tarvitse irroittaa. Onkohan noiden rungoissakin sitten paljon eroja, koska Valtrassa ei noihin takaklipsuihin kyllä muuten päässyt käsiksi.  :undecided:

Tuo oli hyvä info noiden rappusien osalta.

Noiden klipsujen olemassaoloa kannattaa kuitenkin harkita. Ne kyllä kiinnittävät hytin erinomaisesti (liiankin hyvin purkamisen osalta), mutta modausvaiheessa joudut sovittelemaan hyttiä paikoilleen ja pois todella moneen otteeseen. CAT:ssakin välillä sapettaa ne kiinnitysklipsut, kun koppia purkaa/kasaa. Traktorin hytin oikeaan sijaintiin ne eivät vaikuta (jos siis tässäkään samanlainen), sillä se korotus hytin pohjaan kyllä asettaa hytin aina oikeaan kohtaan. Joissakin klipsuissa on sitten tosiaan vielä lukotkin, eli muovitappi estämässä sen kiilan liikkumista. Näitä lukkoja olen surutta väännellyt siten, että klipsujen avaaminen on jatkossa helpompaa.

Viitsittekö juupeli tai RcJuho laittaa kuvia tuosta rungosta takaapäin ilman nostolaitetta? Näkisi vähän eroja ja voisi ihmetellä.







Jo sivulta 10 lähtien

juupeli72

#1538
 Rungon alta näkyy poraamani reijät.

Ja toisessa kuvassa JD ilman nostolaitetta. Tuosta pysty aukon yläpäästä sain kohtuu helposti taka klipsujen lukot painettua sisään.

Runkoa en ala aukaisemaan, teen reijän valojen katkaisimelle pohjaan. Paristolle leikkaan varmaan reijän rungon yläpuolelta, joten hytti on irroitettava pariston vaihdossa. Niin olen ainakin edelliset tehnyt.

pete.s

huhu hemin kanssa että se jaksaa vääntää noita ja hemmetin siistiä jälkeä viel

IMN

Kiitän!

Joo, ei tuo kovin paljoa poikkea, mutta näyttäisi olevan hytin alla korotus erilainen.
Kyllä sää juupeli oot aika gynekologi ollut, jos tuota kautta olet nuo takaklipsut auki saanut. Klipsut näyttäisi olevan Valtrassa bauttiarallaa 15 mm leveitä edessä ja takana. Meikäläisen omistamat pienet ruuvarit eivät edes ylety noille klipsuille. 

Tuossa alhaaltapäin otetusta kuvasta näkyy aika hyvin sen kääntömekanismin sijainti. Tuon viivan alueen kun jättää rauhaan, niin voi surutta porata reiät, mitään ei riko.

Viimeisessä kuvasssa näkyy kohta, jossa se takaklipsu on kiinni. Se on kyllä todella hankalassa paikassa. Klipsujen pituutta en muista, ovat päätyneet "L&T:lle" ajat sitten.
Jo sivulta 10 lähtien

juupeli72

 Hieman eroja näyttäis olevan noissa.

Vai gynekologi.  :grin:

RcJuho


IMN

Mitkä patterit/kennot laitat, AA:t vai AAA:t? Katselin runkoa, ja tosiaan 3-kennon jemmaaminen on kyllä hieman haasteellista. Ja jos traktori tulee jollekkin juniorille, niin vaihdettavat "irtopatterit" olisi tietysti se järkevin vaihtoehto.

http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/82%20paristokotelot,%20pitimet.pdf

Tuossa olisi 3:lle AAA:lle kotelo kannella. Valtra on saanut sen verran puukkoa, että en varmuudella pysty sanomaan, että mahtuuko pyöränkoteloon. Olisi kyllä näppärää, jos saisi patterit ulkopuolelle.
Jo sivulta 10 lähtien

IMN

Nonni, hyvä. Sitten vaan etsimään niitä rungon kiinnitysklipsuja, niitä on muuten sitten yllättävän paljon. Pienellä tasapäisellä meisselillä kannattaa varovasti käännellä niitä. Valtrassa on yksi klipsu jopa etuakselin alla kohtuu jemmassa, myös moottorin kohdilla on "piiloklipsuja". Kannattaa paikallistaa niitä ihan ajan kanssa.
Jo sivulta 10 lähtien

juupeli72

 9V patteria olen käyttänyt noissa. Ja ledien etuvastukset laitan pienenlle piirilevyn palalle johon voin liittää ledien johdot pienillä liittimillä.

Kaksi edellistä projektia olivat Bruderin pienempää 2000-sarjaa, kun tämä on 3000-sarjaa. Rungossa näyttäisi olevan, näissä 3 tonnisissa, enempi tilaa jonne pariston yms. piilottaa.

IMN

Juu, 9-volttinen lienee helpoin jemmattava. Silläkin tietysti polttelee ledejä parisen tuntia (riippuen tietysti ledien lukumäärästä). AAA:illa menisi 5 lediä jo 8 h.

Itsellä onnistu nuo Valtran hytin valojen uusinta kohtuu hyvin. Sain jemmattua vastukset ja DIL-kytkimet suoraan tuonne hytin katon väliin piilon. Täytyy vielä tutkia, jos sen servon sisuksista tehdyn rc-kytkimen saisi vielä sinne.

Jo sivulta 10 lähtien

RcJuho

#1547
Mitenkäs IMN...Saisikohan siitä kuvaa miten se takarengas tulee kiinni siihen servoon?


Ja onko sulla mitään työkonetta siihen?

pajatso

Moro,

pitäis löytää pienkuormaajaan pikkasen isommat pallot. Pari sivua sitten löytyi RC4WD linkin takaa jotkut rock crusherit, jotka olis varmaan aika sopivat ja asiallisen näköiset.

Ovatko nuo kaikki 2.2 tuuman renkaiden vanteet saman levyisiä? Onko 2" joku standardi? Sorvasin nykyiset vanteet 2.2 tuuman monsterin rengas mallina.

Entä onko jollakulla tuota Rock crusher rengasta työkoneessa? Tarviis olla aika jämäkät....

     -p-

IMN

Joo, löytyy työkoneita ja peräkärry, mitään vaan ei oo vielä modattu toimiviksi. Niittokone tarvinnee jossain vaiheessa sähköistää, samoin myös harjakone. CAT:iin olen jo aloittanut kaivinkauhaa, sen toisaalta saa Valtraankin tarvittaessa.

Laitan kuvia (lupaan laittaa), kunhan ensiksi kerrot kuinka meinasit itse toteuttaa sen servon kiinnityksen? (Se ideointi on iso osa tätä harrastusta ja mää haluan kuulla uusia ideoita)

:wink:


Jo sivulta 10 lähtien

RcJuho

Jos siihen servoon sais sellasen 4mm:n akselin kiinni. Tai sitten sellanen siis tälläseen http://www.racingfactory.fi/tuotteet/15-RC-AUTOT-JA-TARVIKKEET-Varaosat-ja-Tarvikkeet/3001050-1-Futaba-aluservovarsi-15-ja-16-autoihin-107622 sais kaks ruuvia ja ne ruuvit renkaaseen kiinni...

IMN

Ideaa, hyvä!

Mutta...

Akselin kiinnittäminen servon varteen tukevasti saattaa olla hankalaa. Entäs servovarren kiinnittäminen servon ulostuloakseliin?

En kiusaa, saat ne kuvat ihan varmasti, mutta seuraavaa joudut vielä miettimään (se oivaltamisen riemu on loistava fiilis!): Rengas tulee olla irroitettavissa, servovarsi on pakollista kiinnittää servoon ruuvilla (muuten ei pysy), renkaan "akseli" tulee olla mahdollisimman lyhyt ja renkaan tulee pyöriä akselistaan täysin keskitetysti (rengas täytyy olla siis keskellä).

Miten olisi, jos servovarsia olisikin kaksi? Entä jos alkuperäistä akselia ei ole ollenkaan? Tutki sitä akselin ympärillä olevaa muovikaulusta, jos sitä vaikka hieman lyhentäisi? Miten ruuvarilla saa kiristettyä servovarren kiinnitysruuvia renkaan toiselta puolelta?

Se on paljon hienompaa, jos keksit sen itse. Neuvon ja autan mielelläni, mutta edelleen, se oivaltamisen riemu. Kuvat on jo kamerassa...
Jo sivulta 10 lähtien

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: pajatso - 13.12.09 - klo: 23.06
Moro,

pitäis löytää pienkuormaajaan pikkasen isommat pallot. Pari sivua sitten löytyi RC4WD linkin takaa jotkut rock crusherit, jotka olis varmaan aika sopivat ja asiallisen näköiset.

Ovatko nuo kaikki 2.2 tuuman renkaiden vanteet saman levyisiä? Onko 2" joku standardi? Sorvasin nykyiset vanteet 2.2 tuuman monsterin rengas mallina.

Entä onko jollakulla tuota Rock crusher rengasta työkoneessa? Tarviis olla aika jämäkät....

     -p-

Mulla on 2.2" Rock Crusherit pyöräkoneessa. Vakio foamit ja renkaat on 10kg koneelle aivan olemattoman pehmeät, ite asiassa kun mie laitoin nuo renkaat niin kone painoi vain 5kg.

Laitoin jämäkkää foamia täytteeksi eturenkaisiin. Löysin sitä kaverin talon rakennus työmaalta. Oli ollut maalämpöpumpun kaapin kulmissa kuljetus suojana.

Mulla on 4" vannekoon Rock Crusherit jemmassa, josko joskus innostuis vaikka isompaa pyöräkonetta tekemään. Ja nuo on kans älyttömän pehmeät näille "meidän" painoille.

pete.s

kärryä odotelles otin kuvia viedeota en ole viel onnistunut kuvaa mutta kyl kuvassa näkee jotenkin et majakat on toiminnas kiva juottaminen siin virta piiris kyl oli. ei voi muuta sanoa  :roll:

juupeli72

 Onko Sulla Pete nuo majakat ne hehkulampuilla tehdyt versiot?

Ne on kyllä komiat kanssa, mutta mulla alkoi tuo oranssi kupu sulaamaan niistä ja lamput mustumaan. Ja piti kyllä olla oikean voltti määrän lamput sisässä.

Ai Sie oot laittanu katolle lisävalot. Hyvältä näyttää.

Niin juu, mie myin MitsuEvolle sen Tamiyan kärryn. Odotellaan kuvia.

:wink:

pajatso

Moro,

ok, kiitti Juupeli. Tuosta rohkaistuneena tilasin RC-garagesta 4 X 2 rengasta. Oli tarjouksessa 12 egee pari. Eikös se ole ihan järkevä hinta?

     -p-

RcJuho


IMN

 :shock:

Ei nyt noin saa ajatella, kyllä se kipinä sieltä irtoaa.

Noo, annetaan parempi vinkki. Tuota kiinnitystä tosin täytyy vielä tukea kahdella lisäpalikalla:
Jo sivulta 10 lähtien

RcJuho

#1558
ahaa...Oletkos IMN tämmöstä nähnyt? http://www.modelltruck.net/showthread.php?t=28575

Siltä löytyy hiekotin ja niittokonekin... :roll:

IMN

Ei ole ennen tullut vastaan.

Tuosta linkin toteutustavasta voi olla montaa mieltä. Itse en ymmärrä, ulkonäkö kärsii ihan liikaa.
Jo sivulta 10 lähtien