Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

TLCfani

Eihän se männänvarsi aina mieleen tuu, sylinteri ennemminki.  :angel:

Samasta syystä voima on pienempi sisäänpäin kuin ulospäin, ku männän pinta-ala on männänvarren poikkileikkauksen verran pienempi ja paine kuitenki sama.

Hemi1966

#2161
Lainaus käyttäjältä: Nokka-akseli - 01.04.10 - klo: 11.19


pitäis jonkun näköinen noparikin hommata sekin on mietintä myssyssä ehdotuksia otetaan vastaan mitä on käytetty ja kokeiltu mitkä on hyviä ja toimivia...

Nopareissa onkin sitten vaihtoehtoja hintahaarukassa 30-200 Euroa. Itsellä on Scanioissa Servonautin M20+ noparit. M20+ maksaa paljon :cry:, mutta on kyllä asiallinen, esim. kaikki valot saa kytkettyä siihen. Kyseinen nopari on tarkoitettu nimen omaan kuorma-autoihin/työkoneisiin ja ajoneuvon liikehdintä on erittäin realistista.
Vähän halvempi vaihtoehto on Servonautin S20, joka mulla on kaivurissa ja kuormaajassa.
Siihen saa kytkettyä vain jarru ja peruutusvalot.
Toivottavasti tää ei ala kuulostamaan miltää Servonautin mainokselta :wink:, mutta mulla ei ole kokemusta muista nopareista näissä vehkeissä.

Ai niin, pari kuvaa Lavetista :grin:

Hemi1966

Meinasin että teen lavetin ajorampit radiolla operoitaviksi, mutta saa nähdä miten tonne takapäähän saa sopimaan tavaraa. Onko muuten kellään kokemusta noista servo slowereista, jotka hidastaa servon liikettä. Olis varmaan helpointa toteutta ramppien lasku servoilla, mutta ne pitäis saada tulemaan alas riittävän hitaasti.

Pari kuvaa lavetista kuorma päällä :grin:

juupeli72

 Komiata, komiata.

Lainaus käyttäjältä: Nokka-akseli - 01.04.10 - klo: 00.16
Mutta eteen tuli pulma jota en ole osannut miettiä millä te Hemi, Juupeli , tai muut rakentaja velhot niin ohjaatte tuota hd pumpun moottoria ja millä sen paineen saa oikeanlaiseksi?? pyöriikö pumppu teillä kokoajan vai sit vasta kun käytätte "laitteita" paljon on opeteltavaa vielä tästä maailmasta mut kysyvä ei toivottavasti pahasti tieltä eksy....

Ja toinen mieltä askarruttanut on tuon HD-järjestelmän ilmaus miten se tapahtuu vai tapahtuuko ollenkaan ja sit hydrauli nesteen taso, kuinka paljon pitää olla sylinterit "tyhjinä/täysinä"?? kun ei tajuu....

Mulla on dumpperissa Servonauttia nopari S20, BMA pumpunohjaus, SMX äänet ja ML valot. (Siis dumpperia varten jemmassa oisi ehkä parempi kirjoittaa). Pyöräkoneessa samoin, paitsi pumpunohjaus piiri on leimbachin jonka tyyppiä en nyt muista. Tuo pumpunpiiri säästää pumppua sekä lisää mallin ajoaikaa, kun ei sen pumpun kuitenkaan tarvi koko aikaa pumpata.

Hydrauliikassa, ilmaus ohjeen mukaan, suositellaan ensin käyttämään pienempää jännitettä pumpun pyörittämiseen jotta öljy ei vaahtoaisi kovasti siihen sekoittuvan ilman takia. Ite olen tehnyt näin ja välillä odottanut 10-15min jotta ilma erottuu öljystä säiliössä. Mulla normaali käyttöjännite noissa on 12V joten olen ensin pyörittänyt pumppua esim 7.2V NiMh akulla. Ja tosiaan vaikuttaa tuohon öljyn vaahtoamiseen. Pumpun äänikin kertoo paljon mahdollisesta ilmasta öljyn seassa.

Lainaus käyttäjältä: TLCfani - 01.04.10 - klo: 11.50
Eihän se männänvarsi aina mieleen tuu, sylinteri ennemminki.  :angel:

Juurikin näin.  :grin:

Lainaa"Mies meni poikansa kanssa kenkäkauppaan. Myyjä heti kyselemään, että mikä se ois mielessä? No pi..uhan se mielessä, mutta pojalle pitäis uudet kengät..."

juupeli72

#2164
Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 01.04.10 - klo: 20.13
Meinasin että teen lavetin ajorampit radiolla operoitaviksi, mutta saa nähdä miten tonne takapäähän saa sopimaan tavaraa. Onko muuten kellään kokemusta noista servo slowereista, jotka hidastaa servon liikettä. Olis varmaan helpointa toteutta ramppien lasku servoilla, mutta ne pitäis saada tulemaan alas riittävän hitaasti.

Pari kuvaa lavetista kuorma päällä :grin:

Jaa niin nuo rampit. Kai nuo hidastimet toimisi siinä. Ei ole kyllä kokemusta noista. Voisi tietysti käyttää tuommoista liukupotikka käyttöä radiossa.

Lineaari F14 radioon joita tuli aikanaan ostettua pari kappaletta. Tarkoituksena oli ohjata noilla lisälaitteita pyöräkoneessa. Mutta ovathan varalla jos joskus niitä tarvii...

Ainiin. Hemi?

:wink: :wink:

Miten Sie noin lyhkäisen tuosta lavetista teit? Minun pyöräkuormaaja on akseli väliltään 60mm pitempi kuin Bruder. Ja jos ilman kauhaa mitataan kokonais mitta, niin 140mm pitempi kaikkiaan. Jää pahasti taakse painopiste. Ja kokonais leveys 180mm vs 220mm...

:grin: :grin: :grin:

Tarkoittaako siis että pitää tehdä ite lavetti tuolle minun koneelle??

:wink: :grin:

IMN

Toim.huom!

Edelleenkään ei mitään mainossopimusta tms.

Näissä Hyperionin Atlaksissa saa ohjelmoitua tuon servon nopeudenkin todella hitaaksi ja sen liikeradan bauttiarallaa 180-asteeseen.

Servot kustantaa sen 30-50€/kpl +ohjelmointikortti, joka käy kaikkiin Hyperionin servoihin. On joka tavalla ihan päteviä servoja. "Bobcat":ssa kauhan nosto sekä kääntö on toteutettu noilla servoilla.
Jo sivulta 10 lähtien

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 01.04.10 - klo: 22.38
Ainiin. Hemi?

:wink: :wink:

Miten Sie noin lyhkäisen tuosta lavetista teit? Minun pyöräkuormaaja on akseli väliltään 60mm pitempi kuin Bruder. Ja jos ilman kauhaa mitataan kokonais mitta, niin 140mm pitempi kaikkiaan. Jää pahasti taakse painopiste. Ja kokonais leveys 180mm vs 220mm...

:grin: :grin: :grin:

Tarkoittaako siis että pitää tehdä ite lavetti tuolle minun koneelle??

:wink: :grin:

Lavetti tätyy mitoittaa omien tarpeiden mukaan :wink: :grin:
Itse asiassa tein sen kyllä ihan Muller Mitteltalin T50 mittojen mukaan, ja sen kokonaispituus ilman aisaa on 9,8 metriä, ja leveys ilman levikkeitä 2,52 m. Omaani leveyttä laitoin vähän ylimääräistä, eli se on mulla 188 mm.
Mun kuormaajassa on about 20 mm pidempi akseliväli kun Bruderissa, kun tein eturungosta pidemmän, ja leveys on 190 mm.

IMN: Jos päädyn servoihin, niin Hyperionit vaikuttaa mielenkiintoisilta :grin:

santtu84


Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: santtu84 - 02.04.10 - klo: 15.28
Tervehdys tommosta asiaa kyselen kielitaitoisilta ihmisiltä. Sisältääkö kyseinen sorakärri kipin vai pitääkö se ostaa erikseen? ei oikein tuo saksan kieli lähde. :grin:



http://www.ttm-shop.de/content.php?Produkte%2FTrucks%2FBaumaschinen%2FPanzer%2FLKW+1%3A14%2FAuflieger+%2F+Trailer%2FHinterkipp-Sattelauflieger&seite=shop/produkte.php&hauptrubrik=467&details=88384&hersteller=

Tervetuloa Santtu84  :grin:

kyseinen sarja ei sisällä kippimekanismia eikä nostomoottoria  :cry:

apidapi

Mites Hemi lavettiin ne sama sähkösylinterit kuin Juupelilla? Nehän olisi aidon tuntuiset. Ite oon miettiny olisiko niistä Valluun kuormaajan sylintereiksi.


santtu84

Kiitos vastauksesta. Ei auta kun ottaa kippi ja moottori siihen lisäksi. Tulee kärrille hintaa :angry:

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: apidapi - 02.04.10 - klo: 15.52
Mites Hemi lavettiin ne sama sähkösylinterit kuin Juupelilla? Nehän olisi aidon tuntuiset. Ite oon miettiny olisiko niistä Valluun kuormaajan sylintereiksi.


Ei huono idea nuokaan, ovat vaan aika tyyriitä :cry:

Sain ramppien saranoinnin tehtyä tänään :grin:

apidapi

Kysymys servoista (sähköhommat ei ole ihan hallussa näiden osalta vielä). Miten noi servot toimii noilla F-14 lisäpotikoilla, jotka on on-off-on tyyppisiä. Keskittääkö servo automaattisesti kun laittaa offille? Miten tuosta pääsee eroon. Kysymys siksi, että Bruderin nostolaitteiden toteusta suunnittelen ja servo pitäisi olla siten, että sen voi pysäyttää mihin haluaa.

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: apidapi - 02.04.10 - klo: 15.52
Ite oon miettiny olisiko niistä Valluun kuormaajan sylintereiksi.

Kyllä noista olisi moneen sovellukseen, mutta hinta on tosiaan turhan kova.

Lainaus käyttäjältä: santtu84 - 02.04.10 - klo: 16.06
Kiitos vastauksesta. Ei auta kun ottaa kippi ja moottori siihen lisäksi. Tulee kärrille hintaa :angry:

Tervetuloa.

Juu noille kärryille tulee käsittämättömästi hintaa.

Lainaus käyttäjältä: apidapi - 02.04.10 - klo: 20.52
Kysymys servoista (sähköhommat ei ole ihan hallussa näiden osalta vielä). Miten noi servot toimii noilla F-14 lisäpotikoilla, jotka on on-off-on tyyppisiä. Keskittääkö servo automaattisesti kun laittaa offille? Miten tuosta pääsee eroon. Kysymys siksi, että Bruderin nostolaitteiden toteusta suunnittelen ja servo pitäisi olla siten, että sen voi pysäyttää mihin haluaa.

Tuo aiemmin linkittämäni potikka on siis potentiometri ja tuo ei ole jousi palautteinen. Siispä tuon asennolla säädetään juurikin servon asento portaattomasti. Liu'un maksimit vastaavat siis servon koko liikealuetta.

Vipu kytkin on sitten erikseen, jolloin kytkimen keskiasento vastaa servon keskiasentoa. Ja vivun napsautus päälle eli joko ylös tai alas, liikuttaa servon varren vastaavasti ääriasentoon.

Nuo F14 lisäkytkimet sekä liu'ut ovat helppoja kytkeä. Liitin on samanlainen kuin servojen liitin, eli 3 napainen. Mikäli toiminta suunta on väärä, riittää liittimen irroitus ja asentaminen toisinpäin.

Samoin jos F14 vakio tikut toimivat väärinpäin, esim ohjaus tikun kääntö vasemmalle saa mallin kääntymään oikealle. Sammuta ajokki sekä radio. Avaa radion takakansi (helppoa, ei ruuveja). Katso kyseisen tikun potentiometriltä lähtevän johdon sijainti piirikortissa. Irroita liitin kortista, ja asenna toisinpäin. Asenna takakansi ja testaa mallin toiminta.

Siellä piirikortissa on 4 tyhjää paikkaa lisäkanaville. Ja vastaanottimessa samaten. Eli käytössä on helposti 8 kanavaa. Tuon F14 hinta on kyllä korkeahko, sisuskaluja kun katselee.

IMN

Oletko apidapi jo hommannut nuo F14:set?

Jos olet, niin sitten ns. ei mitään, mutta jos et, niin silloin kannattaa myös harkita myös computer-radioita (vanha virsi, tiedetään...). Omissa radioissa on 3 kiertopotikkaa ja 2 liukua jo valmiina, sekä 2- ja 3-asentoisia kytkimiä. Kaikkia saa säädettyä "jopa liikaa", tosin näissä modatuissa laitteissa se ei ole ollenkaan huono asia.

Pätkääkään ei ole harmittanut, että sijoitti hieman radioihin heti alkuunsa. Helpottaa toimintojen tekemistä aika lailla, kun radiot eivät rajoita.





Jo sivulta 10 lähtien


Hemi1966

Väsäsin tommoset hd-sylintereiltä näyttävät keventimet, joiden sisällä on jousi.
Nyt rampit nousee jousivoimalla ylös, eli nyt pitäis keksiä mikä ne vetäisi alas :undecided: :huh:

IMN

Ehdotus: Microservo modattuna vinssiksi, orkkispotikan tilalle monikierrospotikka. Kustannus max. 3€/kpl, voimaakin riittävästi. Tällä systeemillä rampit saisi laskemaan todella hitaasti.

Musta punottu siima "katoaa" näkyvistä myös aika hyvin. Siimanhan voisi laittaa "hd"-sylinterin männänvarteen kiinni ja sylinterin pohjaan reikä siimalle. Systeemin saisi aika hyvin piiloon, kun vinssit laittaisi tuonne lavetin alle.
Jo sivulta 10 lähtien

pete.s

hemi: hienoa jälkeä.. ei voi muutakun ihailla käden taitoja  :shocked: eiks ramppien alas vetoa voi servoilla toteuttaa ?

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: IMN - 03.04.10 - klo: 16.19
Ehdotus: Microservo modattuna vinssiksi, orkkispotikan tilalle monikierrospotikka. Kustannus max. 3€/kpl, voimaakin riittävästi. Tällä systeemillä rampit saisi laskemaan todella hitaasti.

Musta punottu siima "katoaa" näkyvistä myös aika hyvin. Siimanhan voisi laittaa "hd"-sylinterin männänvarteen kiinni ja sylinterin pohjaan reikä siimalle. Systeemin saisi aika hyvin piiloon, kun vinssit laittaisi tuonne lavetin alle.

Juuri tuollaista systeemiä ajattelin käyttää, tosin käytän ohutta (0,5 mm) vaijeria.
Meinasin kuienkin toteuttaa vedon pienellä alennusvaihteelisella moottorilla, ja kierretangolla.
Tässä kuva jonkun saksalaisen vastaavasta systeemistä:

Hemi1966

Sain ton ramppien laskusysteemin tehtyä. Alas ne tulee ihan ok, mutta ylös tullessa ne jää vähän vajaaksi. Pitää koittaa erilaisia palautusjousia noihin "sylintereihin", ei vaan tahtonut löytyä tosta Bilteman jousilajitelmasta ihan sopivia :angry:.

http://picasaweb.google.fi/Hemmo66/L574Video#5456272112490837586

juupeli72


ÄIJÄ93

#2182
Kyllähän tuommoinen lavetti olisi yleishyödyllinen kapistus, kun voisi kaikki ajoneuvot kuskata ajopaikalle kuormaautolla.
Kyllä taas kerran on hyvää jälkeä hemillä :shocked:

tällasta kuvaa tuli kun ajettiin tänään sadekelillä
kuskikin näyttää tyytyväiseltä saahan sentään istua uuden auton penkillä ja on myös ensimmäinen kuski kyseiselle autolle :cheesy:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Hemi1966

Jouduin rakentamaan tukijalat lavetin takapäähän, kun kuormaajaa kyytiin ajaessa tahtoi lavetin etupää ruveta kevenemään (ja on oikeassakin sellaiset :wink:).
Ja IMN, niiden nosto ja lasku tulee tapahtumaan  Hyperionin ohjelmoitavalla servolla, eli kiitos vihjeestä :grin:

ÄIJÄ93

kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: ÄIJÄ93 - 05.04.10 - klo: 20.58
milläs värillä oot hemi noi vanteet maalannu

Ne on maalattu Tamiyan X11 Chrome Silver sävyllä, se on aika lähellä vannehopeaa.

Nokka-akseli

Scania projekti nytkähtänyt sen verran eteenpäin et saanut testattua hydraulijärjestelmän kaikki liikkeet toimii ja mikään liitos ei vuoda... nyt kauhee viimeisteleminen, osien odottelua ja tilaamista, sitten kun kaikki on kasassa niin purkuun ja maalaukseen... joskus sitten=))
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

juupeli72

 Hitsin vimpulat.

Äijä(t) vääntää kalustoa tuskassa, ja meikäläinen ei saa mitään aikaiseksi.

:embarrassed:

Alan sitten yö vuoroon, ja leikkailen pahvilaatikon palasiksi. Tai siis tietenkin täytyy piirtää mallit ennen leikkailua.

MitsuEvo?? Joko joutais huomenna tai KE-TO seutuvilla pelti pokkari takaisin? Voisin käydä hakemassa sen, jos nimittäin saan tuon hytin mallia aikaiseksi. Ei ole löytynyt mieleistä niin kokeillaan sitten tehdä ite. Ei ole sitten ihan Hemin tasoiseen työn jälkeen mahdollisuus...

:embarrassed:

MitsuEvo

Juu kyllä se pellintaivutin joutaa takasin, voidaan kyllä kävästä nakkaamassa se sinnekin tai voit myös tulla hakemaan, ilmoittelet vain ko olet tulossa.  :smiley:

apidapi

#2189
Vallussa alkaa oleen muovit kiinni. Ohjausservon kiinnitys työnalla ja sitten maalaan alurungon ja vanteet, asennan sähköt ja viimestelen muoviosat ja sitten onkin testiajon aika.

Uusi jyrsin pitäisi saapua toukokuussa joten silloin menee osa Vallun-paloista uusiksi. Nyt tehty pora+dremel yhdistelmällä proto-osat.

Ahdas värkki rakennella kyllä tälleen.

Parit kuvat todentamaan tilannetta.