Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ehdotuksia mini-sarjan säännöille

Aloittaja TimoK, 13.11.07 - klo: 13.37

J.Hovi

#30
Mitäpä jos renkaiden kanssa tekisi niin että edessä olisi pakollista käyttää vakiokumeja.
(juuri tämän 3racingin korkea profiili-->huippunopeus jutun takia.   ...noissa "kolmosissa" muuten myös parempi kiihdytyspito, huolimatta siitä että ko. rengas ottaa mattoon oikeastaan kiinni vain laidoistaan..)

Takana saisi käyttää sitten joko vakiorenkaita tai 3racingiä..

Pitoainetta voisi käyttää jos siihen näkee tarvetta.
(ei tarvitse sitten ketään ripustaa hirteen jos esim puhdistaa renkaita pitoaineella...)

Tämä rengassääntö olisi ainakin helppo valvoa, jos katsastaja erottaa auton etu- ja takapään toisistaan :grin:

MrOllinmaki

..
#31
..

MrOllinmaki

..
#32
..

silli

"ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa"

bluebeetle

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

silli

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 24.11.07 - klo: 20.19

Mielestäni myös jousi pitäisi olla vapaa. Jos pelkästään vakiojouset ovat sallittu, pitäisi niitä ostaa muutama säkki testattavaksi ja siten valkata sopivimmat yksilöt kisakäyttöön. Näin kärjistettynä, ei ole mitään takeita, että eri valmistuserien jouset ovat identtiset joustoltaan.


Huh huh... jos joku tosiaan on valmis ostamaan säkillisen jousia sen minimaalisen edun saamiseksi tähän luokkaan saa kyllä sen omasta puolestani tehdä. Tää tais mennä jo ihan vaan himpun verran yli.  :shock:
"ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa"

J.Hovi

...Joku turistijuttu tuo jousien mätsäily.  :shock:

silli

Itse olen samoilla linjoilla Calen ja Hovin kanssa.

Vapaa diffi.
"ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa"

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: MrOllinmaki - 26.11.07 - klo: 20.59
Alkaa karata käsistä pikkuhiljaa tämä touhu.

Huutoäänestyksellä säännöt eivät selviä, koska jokaisella on liian ehdoton oma ja paras mielipide asioista.

Ehdotan seuraavaa:

Mikäli Kalle suostuu, niin päätetään että Kalle on myös tämän lajin luokkayhteyshenkilö ja hän päättää säännöt asiantuntijatahoja haastateltuaan. Meriitiksi hänelle lasken muiden sähkörataluokkien menestyksellisen päälliköinnin jo usean vuoden ajalta.

Ääniä puolesta ja vastaan???

-A-


Järkevä viesti.

Ääni Kallelle !!!!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: silli - 26.11.07 - klo: 21.20
Huh huh... jos joku tosiaan on valmis ostamaan säkillisen jousia sen minimaalisen edun saamiseksi tähän luokkaan saa kyllä sen omasta puolestani tehdä. Tää tais mennä jo ihan vaan himpun verran yli.  :shock:

Eli öljyiskarit on oiva ratkaisu?

Eräs ominaisuus minkä haluaisin pitää, on tuo ratasdiffi. Se tosin on vaikeasti valvottava ja rakennettaessa voi käyttää kaikenlaista kikkailua sen (osittaiseenkin) lukitsemiseen joten antaa viisaampien päättää. Ihmettelen vain suurimman osan suhtautumista, kun ei millään malta vain koota sitä suoraan paketista.  :shocked:

Ääni myös itseltäni Calelle.
---

RacingFactory

Huutoäänestys loppu, ääni Calelle!

jerzirccar1

Ikävää luettavaa sen minä sanon mutta toivon edelleen että saatta sopua syntymään.
Kaikkia ei voida mielyttää sen olen huomannut mutta jos viisaat päät löydään yhteen niin eiköhän siinä sopua saada aikaiseksi vai mitä :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

hannu_s

Miten olisi ihan RTR luokka, eli kisaan pääsee tuolla RTR mallilla. Sallittuna (ja ainoana) viriosana kuulalaakerointi. Vaihtoehtoisena renkaina voisi sallia nuo 3racingin kumet vapaavalintaisilla vanteilla.
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: hannu_s - 28.11.07 - klo: 10.11
Miten olisi ihan RTR luokka, eli kisaan pääsee tuolla RTR mallilla. Sallittuna (ja ainoana) viriosana kuulalaakerointi. Vaihtoehtoisena renkaina voisi sallia nuo 3racingin kumet vapaavalintaisilla vanteilla.
Eiköhän kaikissa esityksissä ole mahdollista PÄÄSTÄ tuolla RTR mallilla kisaan.
Siinähän on poikkeavaa ainoastaan vastari, radio, servo ja nopari (kori valmiiksi maalattuna)

Autoja on kait myyty pääasiassa ilman sähköosia (moottorihän tulee mukana)
Eli ei kai nyt enää pakoteta heitäkin hankkimaan uutta kalustoa taas. (se R-malli on käsittääkseni edullinen muuttaa tuleviin sääntöihin sopivaksi, kellä sellainen on hankittuna)

Porukalla on ollut varmaan sähköosia pakissa joutilaana esim. siirtynisestä hiilettömään kalustoon, joten ei tarvitse ostaa niitä ikäänkuin "turhaan".

Säännöt olisi pitänyt vaan laatia heti alussa!!!!

Eiköhän asia tule Calen toimesta kuntoon ja sitten vaan kisaamaan.
Kisajärjestäjät pitää myös sitten saada samaan rintamaan, ettei siellä sallita poikkeavaa kalustoa!!!!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Mr Cale

Mäntsälän Mini Cupin tekniset säännöt on valmiit ja löytyy täältä (pdf).

Ajatuksena oli se, että vakiomallin Minillä pystyy osallistumaan suoraa paketista ja pärjäämäänkin kohtalaisesti. R-malli oli "pakko" saada mukaan, joten myönnytyksiä sääntöihin oli tässä kohtaa tehtävä. Lisäksi kilpailun järjestäjä vaati yhden vapauden lisää.

Näillä mennään MMRc Mini Cup 2008 ja kerätään kokemuksia.

bluebeetle

Hyvä Cale!

Mutta että esim. etuohjauspalan aluversio pakko olla Tamiyan valmistetta?? Kolme kertaa halvemmallakin saisi, geometria siitä muuttumatta mihinkään. Nuo maksaa puolet auton hinnasta (karrikoidusti) ja ainoa syy alumiinisen sallimiselle on kestävyys, joka voidaan tosiaan saavuttaa huomattavasti edullisemminkin.

Ja tämä siis ihan vinkumatta, jos tuo kerran on sääntö niin sitten on...  :mrgreen:

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

to_lat

Hieonoa Cale!

Säännöt vaikuttaa omasta mielestäni erinomaisilta.

JK

Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 07.12.07 - klo: 17.54
Mäntsälän Mini Cupin tekniset säännöt on valmiit ja löytyy täältä (pdf).

Ajatuksena oli se, että vakiomallin Minillä pystyy osallistumaan suoraa paketista ja pärjäämäänkin kohtalaisesti. R-malli oli "pakko" saada mukaan, joten myönnytyksiä sääntöihin oli tässä kohtaa tehtävä. Lisäksi kilpailun järjestäjä vaati yhden vapauden lisää.

Näillä mennään MMRc Mini Cup 2008 ja kerätään kokemuksia.

Kelpaako muiden valmistajien iskarit? Ideana siis perusmallin varustaminen jostain auton raadosta napatuilla iskareilla.

Mr Cale

bluebeetle:
Huomasin kyllä, että 3 Racingin etuohjauspalat on selkeästi halvemmat. Ne voidaan sallia, jos niissä on sama geometria. Kellään tutuilla ei paloja ollut, joten en valitettavasti päässyt niitä tutkimaan ja toteamaan asiaa.

JK:
Kyllä kelpaa. Ideana juuri tuo mainitsemasi juttu.

uku

kyllä homma on niin et jos jotain vakiosta muutetaan nii ei siitä tuu mitään kun kaikki haluaa eri muutoksia  joten kun pidetään kaikki vakiona ei tule mitään ongelmaa PISTE! EI OO VAIKEETA HEI!!!! :angry:
rally drivers do it side ways!!!!!   (78-90rc-90-2003ralli-2003....rc/ralli

Mika M

Säännöt näyttää hyvältä. Yksi ehdotus vielä olisi jos sitä halutaan harkita. Olisi hyvä jo minimimaavara olisi matalampi. Auttaa auton käytöksessä paljon kun kaatumisherkkyys vähenee.

Olen itse pyrkinyt ajamaan vain paketin mukana tulleilla vermeillä (perusmalli) ja etsiä niille setuppia. Maavaran tiputtaminen vakiokitkakammotusiskareillakin tuonne 5mm hujakoille on mahdollista, ilmainen säätö ja iso parannus toimintaan.

Iskareiden alapään linkistä (se osa joka ruuvataan iskarinvarteen) voi mattoveitsellä napata pari milliä pois, niin jousen alalautanen putoaa tuon verran alemmaksi ja samalla myös maavara laskee. Ei maksa mitään.

Eli mun mielestä maavaraa on turha pitää hirveän korkeana mattoradoilla. Kaatuilevat vain penteleet...

bluebeetle

Tuokin totta kyllä, mutta esim Kuusankoskella ajettiin rallirataa hyppyreineen päivineen, olis 5 millillä kolissu jo varmasti...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 14.12.07 - klo: 16.45
Tuokin totta kyllä, mutta esim Kuusankoskella ajettiin rallirataa hyppyreineen päivineen, olis 5 millillä kolissu jo varmasti...

Onhan noissa krossiautoissa mahdollista ajaa kisaa niin matalana kuin haluaa, mutta en ole vielä nähnyt kenenkään ajavan 5mm maavaralla..  :lol:
---

JK

Lainaus käyttäjältä: Mika M - 14.12.07 - klo: 15.56

Eli mun mielestä maavaraa on turha pitää hirveän korkeana mattoradoilla. Kaatuilevat vain penteleet...

Pelkästään hyvä asia. Jos ajettavuus paranee, tarvitaan tehokkaammat koneet => paremmat akut => paremmat säätimet => kestävämpi voimansiirto => tukevampi runko => lisää BlingBling paloja => $$$$$$$$!

Avot! Pari donaa menee taas kerran ja kisa on kuitenkin yhtä tasaista.

Ministä pitää tehdä halpisluokka jossa pärjää kohtuullisin kustannuksin ja mahdollisimman vähällä nysväämisellä.  :police:

Parasta olisi, jos kotona ei tarvitsisi tehdä yhtään mitään. Roippeet olisi vain takakontissa odottamassa seuraavaa ajokertaa.


Jukka

Eihän sille tarvikaan tehdä mitään kotona. Hyvä jos tarvii ees ajopaikallakaan tehdä. Korin oon ottanut pois akun latauksen ajaksi mut senkin ois tehdä kori päällä  :mrgreen:
Homma tarvii kuitenkin pitää yksinkertaisena ja halpana tai kaikki järki ja viehätys menee. Miniin ei edes kannata yrittää samoja ajo-ominaisuuksia kuin tourinkiin ja vakiona se kestää ihan hyvin. Kerran oon saanu ohjauspalan vääntymään, mutta hiukan papukaijapihtejä peliin ja taas mentiin. Pieni heitto sinne tai tänne ei vaikutattanut mitenkään. 
Tiim Lahti | S-grafix

jarkkom

Säännöthän, hyvät sellaiset, on jo olemassa. Miksi enää pitää vängätä?
---

Jukka

Samaa mieltä Jarkon kanssa. Ei enää muutoksia suuntaa tai toiseen. Muissakin luokissa kuskit laittavat kaluston sääntöjen mukaiseen kuntoon eikä sääntöjä kaluston mukaiseen kuntoon. Cale kuitenkin teki säännöt vapaaehtoisesti (pakotettuna) vapaaehtoisena (pakotettuna)  :wink:
Tiim Lahti | S-grafix

copter

#57
Nyt Oulun minikisan jäljiltä voisin tähän kirjoitella sen perusteella hieman kokemuksia ja huomioita.

Moottoreista sen verran, että on nyt hyvä huomioida sitten se, että kun auton ostaa paketissa jossa moottori tulee mukana, niin siinä tulee 540SH moottori mukana eikä 540J joka on sallittu. Eli siis mukana tuleva kone ei ole nykyisten sääntöjen mukaan sallitu. Tältä osin ei muutoksia mielestäni tarvita jos kaikki vain tietävät sen ja vaihtavat koneen. 540SH konetta ei saa erikseen tilattua joten sen takia 540J kone on valittu tietääkseni.

Oulussa oli vapaa maavara ja olen ehdottomasti sen puolella. Mielestäni ajaminen tulee paljon hauskemmaksi ja vääntö on tasaisempaa kun alustan oikeasti saa säätää ajettavaksi. Toki varmasti joku minimi on hyvä olla, mutta mielestäni 10mm on hieman liikaa. Kukaan ei pakota ajamaan tietenkään minimillä.

Jos Miniä jollain tapaa rinnastetaan ralliin, niin eihän oikeissakaan ralliautoissa ole mitään kiinteää maavaraa vaan maavara valitaan radan perusteella. Sama itseasiassa pätee varmaan lähes jokaiseen 1:1 luokkaan. Tämän takia en näe miksi pitäisi olla 10mm maavara miniminä. Kaikki jotka Oulussa olivat ajamassa niin varmasti voivat yhtyä siihen että siellä voimassa olleella maavarasäännöllä oli todella hyvää vääntöä niin alkuerissä kuin finaaleissakin.

On hyvä huomata että auto ei tälläkään hetkellä ole paketista valmis radalle vaan moottori ja renkaat pitää vaihtaa, joten halutessaan samassa yhteydessä ole kovin suuri homma madaltaa jousitusta samassa yhteydessä. Mielestäni myyjät voisivat lisätä RTR tuotekuvauksiinsa tarkemmat tiedot moottoreista sekä renkaista ja myöskin ehkä huomautuksen siitä että ne tulee vaihtaa ennen kisaamista. Mitä tulee madaltamiseen, niin kyseessähän on muutaman minuutin homma ja siitä voitaisiin laatia ohjeistus jos ongelmana on se, että aloittelijat kokevat muutoksen liian vaikeaksi.

Iskareiden ja diffin puolesta säännöt ovat varsin hyvät.

Mitä taas tulee alumiinipaloihin, niin tällä hetkellä aluminiset takahubit ovat kielletty sen takia koska niissä on eri auraus (1,5 astetta M03R paketin paloilla). Muoviset 0 ja 2 asteen takahubit ovat kuitenkin sallittu. 3racingiltä löytyy alumiiniset ohjauspalat 0 ja 2 asteen aurauksella (sekä 1 ja 3). Geometria ei muutu jos käytetään 3racingin 0 taikka 2 asteen takahubeja, joten en näe syytä miksi niillä ei saisi ajaa?

Moottoreiden osalta myöskin voitaisiin vakavasti harkita handout moottoreita koska koneen hinta on niin alhainen ja erot moottoreiden suorituskyvyssä melko suuria.

Mitä taas sitten tulee muihin optio-osiin, niin mielestäni ei ole järkeä kieltää kaikkia optiopalaa mitä autoon saa. Autoon on todella paljon alumiinista "karkkia" saatavilla mitä varmasti moni haluaa autoonsa laittaa kiinni. Jos osat eivät muuta auton geometriaa eivätkä muutenkaan tarjoa mitään etua kilpailuun nähden vaan lähinnä ovat omistajan iloksi autossa kiinni taikka jollain tapaa ovat muuten hyödyllisiä, niin siinä tapauksessa tälläisten osien kieltäminen ei mielestäni ole järkevää. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Squaren valmistamia koritolppien jäykistäjiä jotka auton kipatessa estävät tolppia taipumasta sekä akun pikakiinnitystä joka helpottaa akun kiinnittämistä mutta ei tarkota mitään etua (paitsi ehkä jossain endurance kisassa). Lisäksi autoon on saatavilla samalla geometrialla alumiiniset tukivarret niin eteen kuin taakse, alumiininen "pinioniluukku" ja muuta karkkia jotka eivät sinänsä mitään etua tarjoa, ehkä painon puoleta jopa päinvastoin, joiden kieltämiseen en näe perusteita. Myöskin pehmustettua puskuria tms muuta auton kestävyyttä edistävää osaa on saatavilla.

Ja tosiaan kyseessä ei ole mikään huutoäänestys. Esitän vain näkemykseni asiaan.

copter

#58
Yllä olevaan vielä tarkennuksena että tarkoitin RTR paketteja kommenteillani koskien laillisia renkaita ja moottoria. Eli siis RTR paketeissa ei tule laillisia renkaita taikka moottoria, mutta ilmeisesti alustasarjassa siis tulee.

EDIT: 540SH koneita tulee kyllä myöskin alustasarja kittien mukana, eli siis moottorin osalta ainakaan kaikki kitit eivät ole sääntöjen mukasia.

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: copter - 18.12.07 - klo: 14.08
EDIT: 540SH koneita tulee kyllä myöskin alustasarja kittien mukana, eli siis moottorin osalta ainakaan kaikki kitit eivät ole sääntöjen mukasia.
No nyt on.  :wink:

MMRc - Mini Cup Säännöt

Ajatuksena oli tietenkin se, että auton mukana tulevalla moottorilla saa ajaa kisoissa.