Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)

Aloittaja No Pain, 26.12.07 - klo: 17.08

DTFin

Lainaus käyttäjältä: kesseli - 15.09.09 - klo: 20.51
Lainaus käyttäjältä: DTFin - 15.09.09 - klo: 20.35
Lainaus käyttäjältä: kesseli - 15.09.09 - klo: 20.03
Kannattaako ostaa alla olevat osat ja mitä hyötyä niistä on itsellä olis muovisia iso kasa varaosina.
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/3RACING-OPTIO-OSAT-Tamiya-Durga-TRF501/DB01-04LB-3Racing-Tamiya-DB-01-Aluminium-Front-Suspension-Mount-103044
No itsellä hajosi takaa juuri tuo osa (linkitetty osa on eteen) kahteen otteeseen melkein putkeen. Toki varmasti tekemistä sillä myös, että meikäläinen on totaalinen aloittelija, mutta kuitenkin. Vaihdoin taakse suosiolla tuommoisen alumiinisen ja ei ole sen jälkeen hajonnut, edessä on hiilikuituvahvisteinen vielä. Sen tiedän, että nuo 3Racing palat ovat olleet loppu ja viime tiedon mukaan noita etupaloja tulossa RF:lle, mutta takapalat loppu jopa valmistajalta. Itse ostin suosiolla suoraan hyllystä Tamiyan omat, mutta mukaan ei tule noita kahta runkoon tulevaa palaa.

Ok minä taas kuulin että runkoon tulevat alumiini palat aiheuttavat helposti muiden kalliimpien osien rikkoutumisen, kun eivät anna periksi.

On kait tuokin mahdollista, että sitten menee esim. tukivarsi kun ei anna periksi, mutta omasta mielestä ainakin toinen noista hajoamisista tapahtui ihan liian helposti ennen palan vaihtoa ja olen tosiaan täräyttänyt auton pariin otteeseen todella pahasti ja eipä ole hajonnut tuon vaihdon jälkeen enää takaa. Edestä ei ole hajonnut koskaan, edes noilla vahvistetuilla muovipaloilla.
Pelkään pimeää, hämähäkkejä ja Vaasan radan triplaa!
Tamiya | Novak | Speed Passion | GM | Futaba | Savöx

ull3



Ok minä taas kuulin että runkoon tulevat alumiini palat aiheuttavat helposti muiden kalliimpien osien rikkoutumisen, kun eivät anna periksi.
[/quote]

Jos törmäät kohtisuoraa seinään niin ensimmäisenähän iskun ottaa vastaan renkaat mitä kautta sitten voima jakautuu taaksepäin. Jos voima pääsee mitään tuhoamatta alatukivarsille asti ja nekin kestää niin sitten alumiini kiinnikkeiden takia runko menee rikki.
Durgassa on niiin monta hajoavaa osaa ennen runkoa että ihan huoletta minä ainakin ajan noilla alu paloilla.
Toki tilanteita on monia ja törmäys kun tulee oikeesta suunnasta tietyllä voimalla niin kyllä se sen rungon joka tapauksessa hajottaa, oli sitten alu tai muovi tukivarsi kiinnikkeet.
Tais olla Koheltaja joka sano että Durgaan ei kannata laittaa alupalikoita kauheesti, ei kuulemma vähennä varaosien tarvetta sen enenpää.
Näillä eteenpäin!

Koheltaja

Joo, Aleksin autossa ei juurikaan aluosia ollut ja kovaa mentiin, välillä niin kovaa ettei pelit pysynyt lapasessa eikä siitä huolimatta rikki saatu juuri mitään. Durga on yksi kestävimmistä "muoviautoista" joita meillä on koskaan ollut, ainoa mikä on kestänyt vielä paremmin on Mini :wink:
Kylätason RC-kuski.

JiiPee

Saakohan tuota Durga/Baldre kittiä halvemmalla kuin tuolta Towerista? Alkaa tuo hinta houkuttelemaan, 164e + Alv tuolla Baldrella mitä on varastossa. Sama autohan se ilmeisesti koria lukuunottamatta on kuin Durga mutta kymmenen taalaa arvokkaampi.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

kesseli

Ok en osta sitten turhaan noita osia, koska sain auton mukana ison läjän samnoja muovisena
eiköhän niillä pääse hyvin alkuun.
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

DTFin

Lainaus käyttäjältä: ull3 - 15.09.09 - klo: 21.12
Tais olla Koheltaja joka sano että Durgaan ei kannata laittaa alupalikoita kauheesti, ei kuulemma vähennä varaosien tarvetta sen enenpää.
No itsellä tasan yksi alupalikka ja se on juuri tuo takatukivarsien mount. Ei varmasti tarvi edes tuota jos osaa ajaa  :grin:
Pelkään pimeää, hämähäkkejä ja Vaasan radan triplaa!
Tamiya | Novak | Speed Passion | GM | Futaba | Savöx

Toikkanen

Lainaus käyttäjältä: JiiPee - 15.09.09 - klo: 21.22
Saakohan tuota Durga/Baldre kittiä halvemmalla kuin tuolta Towerista? Alkaa tuo hinta houkuttelemaan, 164e + Alv tuolla Baldrella mitä on varastossa. Sama autohan se ilmeisesti koria lukuunottamatta on kuin Durga mutta kymmenen taalaa arvokkaampi.

RC-Mushroom.com sieltä sais halvemmalla.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

JiiPee

No niinpäs näytti olevan, mutta kun yrität tilata niin sanotaan et ei oo
eioota on tietty helppo myydä halvalla niinkuin joku viisas täällä joskus sanoikin :cheesy:
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

bluebeetle

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

bazz

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 15.09.09 - klo: 21.16
Joo, Aleksin autossa ei juurikaan aluosia ollut ja kovaa mentiin, välillä niin kovaa ettei pelit pysynyt lapasessa eikä siitä huolimatta rikki saatu juuri mitään. Durga on yksi kestävimmistä "muoviautoista" joita meillä on koskaan ollut, ainoa mikä on kestänyt vielä paremmin on Mini :wink:

Ja vähintään sama meno jatkuu edelleen samalla autolla..  :grin:

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: bazz - 15.09.09 - klo: 22.20Ja vähintään sama meno jatkuu edelleen samalla autolla..  :grin:

Oikein, ajamisessa ja kaasunkäytössä pitää aina olla enemmän intoa kuin järkeä... :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.

akau

Moro,

Osaisko joku aloittelijaa auttaa sellaisessa kysymyksessä että,
kumminpäin slipper pad laitetaan double side slipper clutc:ssa?
nehän, ainakin mulla, on vähän kuperia eli tuleeko kupera vai kovera
puoli kiinni spurriin?

Kiitos

*HOKE*


akau

Kiitos, niin näköjään onkin, olin vaan kasannut koko setin jotenkin ihan päin ... väärin

JiiPee

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 15.09.09 - klo: 22.13
stellamodels baldre 160 usd.

Kiitti Bluebeetle linkistä, en olis ihan heti sinne eksynyt. Siellä pisti vaan silmään 51 euroo kalliimpana tuo R versio niin se lähti nyt tilaukseen + nakit. Kori ja se spoikka on vielä siis hakusessa. Siellä ei niitä näyttänyt olevan. Jostain muualta, mistä?
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

bluebeetle

Niin siis sillehän jää posteineen hitaammalla vaihtoehdolla hintaa 190.79 eur, tullista ulosmarssiessasi lopullinen hinta on ainakin 232,76 eur + mahdollinen tulli (riippuu tuulista etc)

Racingfactoryn hintaan verraten saat siis korin + renkaat ja vanteet "kaupan päälle"...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

JiiPee

Tein pienen budjettimuutoksen ja nostin hintaa heti alkuun sillä kahdeksallakympillä.
Tuohon perusversioon olisi kuitenkin tehnyt mieli laittaa ne uudet iskarit ja slipperi bout 80e niin se hinta olisi samantien tuon R:n verran. Tuota ei tarvitse ihan heti alkaa päivittelemään.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

ull3

Nyt on sitten Durga kasassa, 130€ uusi moottori kombo kiinni ja voi sitä ihanuutta kun pääsee ajamaan!

Vaan eipä päässyt, kone ei sano mitään! Huomenna selvittämään asiaa lisää...
Aika turhauttavat fiilikset, onko neuvoja?

Nopari Orionin Experience 2 brushless ESC ja moottori on experience 2 carbon brushless.
On kokeiltu piuhoja ristiin rastiin ja harjattomalla lennokki moottorilla. Vastari saa kyllä virtaa ja servo liikkuu, mutta moottori on hiljaa.

Ohjeen mukaan pitäisi kuulua piip kun laittaa virrat päälle.
Edit: Setin mukana ei tullut ohjelmointi korttia eikä säätimessä ole mitään ohjelmointi nappuloita.
Näillä eteenpäin!

mof

Lainaus käyttäjältä: JiiPee - 17.09.09 - klo: 20.07
Tein pienen budjettimuutoksen ja nostin hintaa heti alkuun sillä kahdeksallakympillä.
Tuohon perusversioon olisi kuitenkin tehnyt mieli laittaa ne uudet iskarit ja slipperi bout 80e niin se hinta olisi samantien tuon R:n verran. Tuota ei tarvitse ihan heti alkaa päivittelemään.

Älä unohda, että R:ään pitää ostaa renkaat, kori ja siipi myös... kun hintaa vertailet.

ull3

Lainaus käyttäjältä: mof - 17.09.09 - klo: 21.17
Lainaus käyttäjältä: JiiPee - 17.09.09 - klo: 20.07
Tein pienen budjettimuutoksen ja nostin hintaa heti alkuun sillä kahdeksallakympillä.
Tuohon perusversioon olisi kuitenkin tehnyt mieli laittaa ne uudet iskarit ja slipperi bout 80e niin se hinta olisi samantien tuon R:n verran. Tuota ei tarvitse ihan heti alkaa päivittelemään.

Älä unohta, että R:ään pitää ostaa renkaat, kori ja siipi myös... kun hintaa vertailet.

Tais JiiPee ottaa ne jo huomioon kun tuolla ylenpänä jo sanoi että laitto tilaukseen auton renkaineen ja että kori ja siipi on hakusessa.

JiiPee teki fiksusti, huomasi R mallin edut!
Näillä eteenpäin!

mof

Lainaus käyttäjältä: ull3 - 17.09.09 - klo: 21.21
Lainaus käyttäjältä: mof - 17.09.09 - klo: 21.17
Lainaus käyttäjältä: JiiPee - 17.09.09 - klo: 20.07
Tein pienen budjettimuutoksen ja nostin hintaa heti alkuun sillä kahdeksallakympillä.
Tuohon perusversioon olisi kuitenkin tehnyt mieli laittaa ne uudet iskarit ja slipperi bout 80e niin se hinta olisi samantien tuon R:n verran. Tuota ei tarvitse ihan heti alkaa päivittelemään.

Älä unohta, että R:ään pitää ostaa renkaat, kori ja siipi myös... kun hintaa vertailet.

Tais JiiPee ottaa ne jo huomioon kun tuolla ylenpänä jo sanoi että laitto tilaukseen auton renkaineen ja että kori ja siipi on hakusessa.

JiiPee teki fiksusti, huomasi R mallin edut!

Toki R-malli on parempi, en sitä kiellä. Sai vain kommentista sen käsityksen, että katsoi autot samanhintaisiksi iskari- ja slipperipäivityksen jälkeen, vaikka hintaeroa jäikin.

mof

Kaikille R-mallin ostaneille, tai paremmat iskarit normaaliin ostaneille, voisin kyllä ehdottomasti suositella Vesan valmistamia hiilikuituisia iskaritukia, ainakin taakse, miksei myös eteen. Tuki on korkeampi kuin vakio, jolloin ajokorkeuden saa paljon paremmin kohdalleen kuin vakiotuilla.

Iskaritukia on myynnissä täällä: http://rc10.fi/index.php?topic=37020.0

Tässä pari kuvaa omasta autosta johon nuo laitoin. Iskarit on Tamiyan TRF:t, jouset on Tamiyan punaiset. Säätövaraa jää vielä sopivasti, jos auton haluaa alemmas ja/tai laittaa jäykemmät jouset.

AE-Mod

Vielä yksi kuva, nyt hieman luonnollisemmassa ympäristössä:



Pakko hommata kyllä ne hiilari-tornit.
Ei tossa muuten ole takajousituksen kanssa paljon säätövaraa.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

AE-Mod

Nyt on 3Racingin hiilikuituiset iskarituet asennettu:







THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

TomiKoo

Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 25.09.09 - klo: 18.34
Nyt on 3Racingin hiilikuituiset iskarituet asennettu:

Onko noi jotenkin paremmat/kalliimmat/hipommat, kuin ylempänä mof:in linkissä esitellyt "hand-made-in-Finland"-malliset?

ull3

Lainaus käyttäjältä: TomiKoo - 25.09.09 - klo: 18.45
Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 25.09.09 - klo: 18.34
Nyt on 3Racingin hiilikuituiset iskarituet asennettu:

Onko noi jotenkin paremmat/kalliimmat/hipommat, kuin ylempänä mof:in linkissä esitellyt "hand-made-in-Finland"-malliset?

Tuohon en osaa sanoa mutta Nasty tekee alumiinista 4mm tornit jotka ei kuulemma taivu ollenkaa isommassakaan tällissä ja säätövaraa on.
Toki jokainen hommaa semmoset kun parhaakseen näkee, itse viimeksi tunti sitten niitä alu torneja kyselin..
Näillä eteenpäin!

mof

#326
Lainaus käyttäjältä: TomiKoo - 25.09.09 - klo: 18.45
Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 25.09.09 - klo: 18.34
Nyt on 3Racingin hiilikuituiset iskarituet asennettu:

Onko noi jotenkin paremmat/kalliimmat/hipommat, kuin ylempänä mof:in linkissä esitellyt "hand-made-in-Finland"-malliset?

Ohuemmat kuin nuo Vesan tekemät, muistaakseni 2,5mm 3,2mm (Vesan tekemät 4mm). Muistelisin lukeneeni Ooplen foorumilta, että nuo 3racingin tornit on jopa heikot (liian ohuet). Käsittääkseni nuo ei myöskään paranna tilannetta takaiskareiden säädön osalta, vaan ovat geometrialtaan alkuperäisiä vastaavat. Plus tietysti kalliimmat.

Mitään etuja siis 3racingin omilla ei saavuta.

Myös Atomic Carbon valmistaa durgaan iskaritorneja. Ne vastaavat periaatteessa noita Vesan valmistamia muutamalla pienellä erolla. Molemmat soveltuu hyvin paremmille iskareille. Atomic Carbonissa on lisäksi reiät normaalimittaisille takaiskareille.

Tukivarsien ylälinkeille Vesan valmistamissa on enemmän säätömahdollisuuksia sekä edessä että takana. Samoin pidemmille iskareille takana, kun taas lyhyempien iskareiden paikkoja ei Vesan valmistamissa ole (eipä niitä omasta mielestä tarvitakaan). Vesan valmistamissa on lisäksi takasiivelle korkeudensäätömahdollisuus, jota ei Atomic Carbonin omassa ole. Atomic Carbonin etutorni on valmistettu 5mm ja takatorni 4mm, Vesan valmistamat on molemmat 4mm, hiilikuidusta.

Atomic Carbonin valmistamat maksaa 33 puntaa, Vesan valmistamat 35 euroa.

AE-Mod

#327
Tarkalla mitalla materiaalin vahvuudeksi sain 3,2mm.
(6-7 laminoitua kerrosta).

Takatuen geometria eroaa korkeuden puolesta alkuperäisestä n. 1-2mm. (näyttää riittävän oikean maavaran saavuttamiseksi).

Hintaahan noille kertyy lähes 60€....   :wink:

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

JiiPee

Edessä tuo 3Racing näyttää ihan hyvältä mutta takana kun vertaa noihin "Vesan" tekemiin niin on ihan onnettoman näköset. Just sen näköset et napsahtaa ihan just poikki...hehhee voihan ne olla ihan hyvätkin, vaikka kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin aina voi mennä vikaan :azn:
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

AE-Mod

Näillähän aika moni ajoi viime kaudella ja eipä juuri rikki menneet.
Artsilla alkoi laminoinnit irtoilla, kun ei reunoja oltu pikaliimattu...
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory