Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ongelmia moottorin sisäänajossa. Help !!

Aloittaja Bysse, 24.01.08 - klo: 21.26

Rahtimies

No ei sitä moottorin lämpöä kesälläkään millään löylymittarilla katota. Ja lämmöt on silloin hyvät kun kone pelaa nätisti, ei huuda liikaa, tuottaa sopivasti savua.

Ja ajon jälkeenhän lämmöt mitataan, ei tyhjäkäynnillä.

Sytkäri on se millä sytytetään tupakkaa tai lehtiroskista, hehkulla hehkutetaan hehkutulppaa.
Brat, Avante, Hornet, Grasshopper, Falcon, 808, SCRT10, M-03, Hyper 7 & 8, DEX410R, TT-01, T2

CluBBaH

Lainaus käyttäjältä: KL - 03.02.08 - klo: 12.56
no mitä siinä naurat eiks se nyt oo iha sytkäri lyhyesti vai pitääkö "aina" sanoo hehkulaite tai sit joku hehkutin??
mut talvella sitä moottorin lämpöö on turha katella millä mittarilla ellei oo infrapuna lämpö mittärii

Se nyt vaan on HEHKU kun kaikki muutkin sanoo sitä hehkuksi , huudappa varikolla äkkiä sytkäri lainaan :) .

Ja toisekseen , olis hyvä jättää neuvomatta jos neuvot on tota luokkaa ku sulla. Tosta 4 kohdan listasta puuttuu vielä n. 20 asiaa mitä on voinu jäädä aloittelijalta huomaamatta.
XRAY 808 2009 Spec |

Savagex4.6

mittari on juuri kyseinen infrapunamittari
Inferno GT Subaru

KL

NO HUOH ja käläkälä...
opetetaa tiimille omaa sanastoo tai sit laitetaa kyltti seinälle...
Sytkäri=Hehkulaite
Ohari=ohjain jja jotaa tollasta  :grin: :grin:
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

masahiro98

säädöt poskellaan,kaikki muut pitäis olla jees

jaakaji

Lainaus käyttäjältä: miksalo - 03.02.08 - klo: 10.13
pitää olla olla yli 100.
mielellään 120-130 astetta.

heps Kukkuu
Noviisina kysyn et kuinka paljon ulkoilman lämpötilalla on merkitystä moottorin lämpöön?
esim. ajan -10c ja sit vaihtoehtoisesti +10c säädetäänkö aina silleen et mootorin lämmöt on yli +100???

-J

ST

Moottorin lämmöt on hyvät 120-130 astetta moottorista riippuen.

CluBBaH

Jos -20 pakkasella säätää koneen lämmöiks 120-130 ni mennää jo pirun laihalla.
XRAY 808 2009 Spec |

jaakaji

nytkun ei järkiluista (pitkä työpäivä takana)
niin korjatkaa..
eli mitä kylmempi ilma niin sitä enemmän on happea ilmassa?
näin esimerkkinä:
olen ajellut sovitaan +10 ja seuraavana aamuna on -20 sikäli kun samoilla säädöilä ajan niin kone kuumenee liian laihan seoksen johdosta (happea enemmän)?? pitää siis säätää rikkaammalle jotta kone saavuttaa halutun 120-130???

-J

CluBBaH

No ei aineka ollu mun pointtina :)

Iha meinasin että jos lämpöjen mukaan pelkästään säätää koneen , eikä ymmärrä tarkkaille sen toimintaa. Tietenkin kone käy kylmällä ilmalla
kylmenpänä toimivilla säädöillä.

Toissa talvena kun ajelin ni muistaakseni 75-85 pyöri lämmöt kun kone toimi.
XRAY 808 2009 Spec |

SaVaGeLLa GEGEEJÄ

No pistän mun lämmöistä tähän selkeyttää enemmän:
-Kesällä n +19c astetta kuivalla ilmalla koneen lämmöt +120-135c
-Talvella -5c kuiva ilma lämmöt +115-125 ei paljo muuttunu
-Talvella +1c kostea ilma +100-115c auto sammuilee  :angry: huono tulppa
-Talvella +3 vesisade kone on +105-120c uus tulppa

Tommosii lämpöi enkä kertaakaan vaihtanu säätöjä
Savage X 4.6 bb, PicooZ (rikki), Futaba 3PM 2.4GHz, Team Losi Micro-T !!

Jasse

Heh, pakko muistella menneitä...
Viime kaudella sit mentiin Salon SM-kisaan vanhalla V-Specillä ja huonostihan siinä kävi. No, laatikosta uusi Picco P3 autoon kiinni ja pukille röpöttään. Sellasen 3-4 tankkia pukilla ja sit yks alkuerä aika paksulla.
Sen jälkeen sitten nousufinaaliin ja säädöt aivan metsässä edelleen, minäpä sitten huutelen lauteilta, että piikimmälle kun ei kulje. Moottori sitten tietenkin oli alhaalta piikillä kun pooas vaan. Maaliin päästiin kuitenkin ja kalusto ehjänä, lämpö moottorissa hiitin jälkeen oli vaivaiset 173 c astetta.
Moottori on muuten edelleen aktiivikäytössä, samalla pytyllä kuin tuolla "sisään ajettiin" (vei muuten V-P:n Truggyakin aika komeesti). :afro:
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Gary Fisher

Lainaus käyttäjältä: jaakaji - 06.02.08 - klo: 20.01
Lainaus käyttäjältä: miksalo - 03.02.08 - klo: 10.13
pitää olla olla yli 100.
mielellään 120-130 astetta.

heps Kukkuu
Noviisina kysyn et kuinka paljon ulkoilman lämpötilalla on merkitystä moottorin lämpöön?
esim. ajan -10c ja sit vaihtoehtoisesti +10c säädetäänkö aina silleen et mootorin lämmöt on yli +100???

-J

Ainakin joidenkin moottorien manuaalista löytyy ohjelämpötila-arvot, esim. STS -5 60, +5-+15 80, +15-+25 100, +25-+35 120, +35- 140. Nämä toimii varmaankin suuntaa antavina kaikille.

teme91

Lainaus käyttäjältä: Gary Fisher - 08.02.08 - klo: 09.55
Lainaus käyttäjältä: jaakaji - 06.02.08 - klo: 20.01
Lainaus käyttäjältä: miksalo - 03.02.08 - klo: 10.13
pitää olla olla yli 100.
mielellään 120-130 astetta.

heps Kukkuu
Noviisina kysyn et kuinka paljon ulkoilman lämpötilalla on merkitystä moottorin lämpöön?
esim. ajan -10c ja sit vaihtoehtoisesti +10c säädetäänkö aina silleen et mootorin lämmöt on yli +100???


-J

Ainakin joidenkin moottorien manuaalista löytyy ohjelämpötila-arvot, esim. STS -5 60, +5-+15 80, +15-+25 100, +25-+35 120, +35- 140. Nämä toimii varmaankin suuntaa antavina kaikille.

Keskiarvona näillä nitrokoneilla lämmöt liikkuu siellä 110-130C, näissä lämmöissä kun pysyy niin kone toimii hyvin. Ilman kosteus, lämpötila ym. vaikuttaa koneen käyntilämpötilaan, mutta yläneulaa säätämällä saadaan lämmöt kohilleen. Yleensä aina ennen ajoa säädetään yläneulaa hieman suuntaan tai toiseen ulkoilman lämpötilan ym. mukaan. :mrgreen:
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz