Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ongelmia moottorin sisäänajossa. Help !!

Aloittaja Bysse, 24.01.08 - klo: 21.26

Bysse

Moro kaikille.
Elikkä Savagen 4.6cc konetta olen sisäänajamassa.Ja heti aluksi; olen toiminut kuten sisäänajossa pitääkin!! Kone toimi ekan tankillisen ihan hywin mutta sen jälkeen ei ole suostunut enää käymään 4-8 sekunttia kauemmin. Ongelman aluksi pysyi käynnissä niin kauan kuin hehku oli kiinni mutta heti rupesi yskimään kun otin hehkun irti ja sammui. Kaasuttaminen, lähettimestä kierroksia säätämällä, tyhjäkäynti ruuvia säätämällä tai kaasuttamalla ei vaikutusta asiaan. Nyt ei ees hehkun kans pysy käynnissä. ( Eihän hehkun kait pitäisi vaikuttaa niin paljon). Pakoputkisto on ehjä ja tiivis sekä koneen mutterit ovat tiukalla. Polttoaine Hobbylinnasta mitä suosittelivat 20%. :huh:
Hyper Pro, SIIM Racing, LPR
VRCK

TheArska

Kokeile uudella tulpalla. Tai sitten on vaan säädöt poskellaan..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

peitsamo

#2
Tulppa voi olla sökö. Ota tulppa irti, laita hehkuun kiinni ja varmista, että tulppa hehkuu kunnolla. Jos ei, heitä pois (tulppa) ja laita uusi tilalle.

Edit: No tuossahan se jo tulikin.
Flying Calacucco

Divi


Bysse

 Joo, mut eiks tulppa ole ehjä jos kerran auto käynnistyy ja käy hyvin aluks ?!
Hyper Pro, SIIM Racing, LPR
VRCK

Divi

josthan sä sanoit ettei se pysy enää käynnissä edes hehkun kanssa. Vaihda tulppa ja lataa hehku.

Bysse

Elikkä tulppa on ehjä. Ei johtunut siitä. Muita ideoita???
Hyper Pro, SIIM Racing, LPR
VRCK

PROpioneer

onkos tässä jotain bensansuodatinta? voisko olla tukossa? tai ylipäätäänkin kato että kulkeeko bensa niinku pitääki putkissa. mulla meni bensansuodatin tukkoon ni teki tota joten otin pois.

kato että onko imupuolella jotain tukoksia? tai pakopuolella.

Pro.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Divi

Lainaus käyttäjältä: PROpioneer - 24.01.08 - klo: 23.42mulla meni bensansuodatin tukkoon ni teki tota joten otin pois.
Tuosta väistämättä nousi pieni hymy naamalle.. nyt sulla menee sitten kaikki p*ska suoraan moottoriin ja kone väljäksi. todellakin pro..

Bysse

Ei ole bensansuodatinta VIEL kiinni mut aattelin  sitä oisko mahdollista et pakoputkest ei tu painetta tankkiin tai yleensäkään mitään. pitäs varmaan kokeilla puhaltaa jos se sit on siitä kiinni et bensa ei kulje moottoriin:(
Tai sit konees o jossai saumas reikä.
Hyper Pro, SIIM Racing, LPR
VRCK

PROpioneer

Lainaus käyttäjältä: Divi - 24.01.08 - klo: 23.47
Lainaus käyttäjältä: PROpioneer - 24.01.08 - klo: 23.42mulla meni bensansuodatin tukkoon ni teki tota joten otin pois.
Tuosta väistämättä nousi pieni hymy naamalle.. nyt sulla menee sitten kaikki p*ska suoraan moottoriin ja kone väljäksi. todellakin pro..

niih siksi aikaa olen ottanut pois kunnes uusi tulee :D
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

CluBBaH

Meinaatko että moottori välittää siitä että uusi on tulossa?

Nitromoottori ei paljoa tarvi että menee väljäksi , toisin ku vaikka pappatunturin kone joka saattaa käydäkki hiekalla :)

Ja alkuperäiseen ongelmaan. Oletko kokeillut uudella tulpalla? , itsellä ei välillä ole moottori pelannu vaikka tulppa hehkuukin(huonosti) .
ja oletko edelleen lämmittänyt moottoria ennen käynnistystä , oletan että ylipäätään olet lämmittäny kun mainostit että homma on tehty oikein.
XRAY 808 2009 Spec |

Ilmari_S

Uus tulppa ja kattoo kaasarin säätöjä ees vähän oikeeseen suuntaan. Ja kone menee helposti väljäks/tuhoutuu.  :mrgreen:
Ilmari
Huehue

JK

Lainaus käyttäjältä: Bysse - 24.01.08 - klo: 21.26
Moro kaikille.
Elikkä Savagen 4.6cc konetta olen sisäänajamassa.Ja heti aluksi; olen toiminut kuten sisäänajossa pitääkin!! Kone toimi ekan tankillisen ihan hywin mutta sen jälkeen ei ole suostunut enää käymään 4-8 sekunttia kauemmin. Ongelman aluksi pysyi käynnissä niin kauan kuin hehku oli kiinni mutta heti rupesi yskimään kun otin hehkun irti ja sammui. Kaasuttaminen, lähettimestä kierroksia säätämällä, tyhjäkäynti ruuvia säätämällä tai kaasuttamalla ei vaikutusta asiaan. Nyt ei ees hehkun kans pysy käynnissä. ( Eihän hehkun kait pitäisi vaikuttaa niin paljon). Pakoputkisto on ehjä ja tiivis sekä koneen mutterit ovat tiukalla. Polttoaine Hobbylinnasta mitä suosittelivat 20%. :huh:

Jos kierrokset putoaa hehkun irrottamisen jälkeen on tulppa viallinen tai pannu liian rikkaalla.
Vaihda tulppa. Jos se ei auta niin sitten neuloja kiinnipäin.

Bysse

 Moro.

Joo, tulpan vaihdoin, tehtaan asetukset uuteen uskoon ( tehasasetukset iha päin vittua!! ) ja ny käy. Tuli meinaan säätöruuvia käännettyä 1 1/2 kierrosta ja silti pukkaa hieman liikaa nesteit ulos pakoputkest. Pitää rupee rohkeemmin säätelemään kun ei noihi ohjeisíin ole uskomista. Kiitti neuvoista !!!!  :tongue:
Hyper Pro, SIIM Racing, LPR
VRCK

Divi

Sisäänajosäätö ei ole se oikea säätö. "Liian" rikkaalla sen kuuluukin olla sisäänajossa. Käännä sen verran laihemmalle että pysyy käynnissä mutta älä enempää ennenkuin oot pari tankkia röpötelly hiljokseen kiihdytellen mutta ei korkeita kierroksia.

KL

OS:in 8 tulppa toimii ku kello säälä ku säällä
mut kannattaa säätää ite eikä laittaa sille mite papereis lukee ku ne ei tomi kunnolla mut ehkä kesällä voiski
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

ToniP

Valmistajien ohjeisiin EI yleensä kannata luottaa.
Harrastajien ohjeisiin EI myöskään kannata yleensä suoraan luottaa.
Kokeneiden harrastajien ohjeisiin KYLLÄ kannataa luottaa vaikka sokeesti, kunhan kysyy toisenkin kokeneen mielipiteen. Itse en...

Jos hehkutulppakone ei toimi, seuraavat konstit auttaa joka kerta:
1. Tarkista tulppa
2. Vaihda tulppa
3. Hehku
4. Fuililinjat
5. Ilma (ja vuodot)
6. Säädöt
7. Etsi fyysinen vika koneeta
Jos ei muu auta, vaihda uus käyttäjä :cheesy:

Ja taas, käytetään sitä hakua, juurikin tämän takia vanhat topicit säilytetään. Arvaapas hei mistä esimerkiks mä oon nää konstit oppinu. Kiitos ja anteeks  :police:

KL

jaahas...
1.ota hehkutulppa pois ja kokeile et huhkuuko jos ei hehku uus tulppa (suosittelen tulppaa 6-9 tulppaa ne  toimii ku kello)
2.jos hehkuttaa laita kiinni ja sytkäri(=hehkulaite) kiinni ja käynnistä aja vaikka pikku rundi hehku kiinni hehku tulpassa jos sammuu laita uusiks käyntii
3.jos uudelleen ja uusiks sammuu tarkista säädöt ja saako moottori löpöö
4.tarkistä vuodot tai muut mitä nyt vois olla vikana
Huom! kylmissä olo suhteissa voit antaa 1/4 kaasua et auto käynnistyy.
5.käytä jotaa 25% nitroo ja tulppana vaik jotaa 6-9
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

miksalo

mitä mä teen ku mun moottorit ei käy?
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

*HOKE*


Joel P

Lainaus käyttäjältä: KL - 30.01.08 - klo: 19.17
jaahas...
1.ota hehkutulppa pois ja kokeile et huhkuuko jos ei hehku uus tulppa (suosittelen tulppaa 6-9 tulppaa ne  toimii ku kello)
2.jos hehkuttaa laita kiinni ja sytkäri(=hehkulaite) kiinni ja käynnistä aja vaikka pikku rundi hehku kiinni hehku tulpassa jos sammuu laita uusiks käyntii
3.jos uudelleen ja uusiks sammuu tarkista säädöt ja saako moottori löpöö
4.tarkistä vuodot tai muut mitä nyt vois olla vikana
Huom! kylmissä olo suhteissa voit antaa 1/4 kaasua et auto käynnistyy.
5.käytä jotaa 25% nitroo ja tulppana vaik jotaa 6-9

Taas se kokemuksen syvä rintaääni puhuu! Sytkäri  :lol:

Hount

Lainaus käyttäjältä: Divi - 24.01.08 - klo: 23.47
Lainaus käyttäjältä: PROpioneer - 24.01.08 - klo: 23.42mulla meni bensansuodatin tukkoon ni teki tota joten otin pois.
Tuosta väistämättä nousi pieni hymy naamalle.. nyt sulla menee sitten kaikki p*ska suoraan moottoriin ja kone väljäksi. todellakin pro..

Niin, no 99% näissä pikkuautoissa käytettävistä polttoaineesuodattimista on sellaisia, ettei niillä mitää ihmeellisempää suodatella.
Oletko koskaan löytänyt omasta suodattimestasi mitään? Itse en koskaan. Niissä suodattimissa on vain tiheä metalliverkko joka ei pysäytä kuin suurimmat roskat, kaikki pieni muju menee siitä läpi ja mikäli ei ihan heti mene läpi, niin ohi virtaava metanoli liottaa sen kyllä mennessään.

- Hount

l150040

Yleensä nykyisissä polttoainetankeissa on sisällä huomattavasti parempi suodatin, joten siihen ulkopuoliseen suodattimeen ei välttämättä pitäisikään jäädä mitään.  :wink:

*HOKE*

Ihmetyttää kyllä suuresti miten ihmeessä on suodatin mennyt tukkoon???
Juurikin koska harvemmin sinne mitään edes kertyy.
Tankihan on rakenteeltaankin jo sellainen että ei sinne letkuihin kyllä kummemmin likaa saadakaan... Tankissahan kun ei ole reikä minkä kautta polttoaine kulkee. (tarkistakaa vaikka itse)

Suodatin tietysti turvaa mikäli räplätään letkuja irti jne, eikä noudateta yleistä varovaisuutta, vaan letku pyörii likaisen auton pohjalla jne ja tämän jälkeen se vaan likaisena tökkästään takaisin paikalleen.
Mutta tosiaan suodattimet ovat aika yleisesti juurikin sellaisia että ne pysäyttävät lähinnä vain isommat roskat.

Onhan noita tosin sellaisiakin joissa on tiheä suodatinelementti... Mutta niissä on taas tilavuutta sen verran että en mitenkään pysty keksimään miten tällaisen saisi tukkoon.

Itse olen käyttänyt suodatinta, ja olen myös ajanut ilman.
Kummallakaan tavalla en ole havainnut mitään ongelmia.
Enkä ole koskaan löytänyt suodattimestani minkäänlaista roskaa.

Edit: olinpas taas hidas.

KL

Lainaus käyttäjältä: miksalo - 30.01.08 - klo: 19.20
mitä mä teen ku mun moottorit ei käy?
jos ei käynnisty nii:
1.ootko muistanu ryypyttää?
2.tarkista vuodot ym.
3.tankki tyhjänä  :wink:
4.en tiiä muuta ehtoo ku MOOTTORI RIKKI.
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

Savagex4.6

Onko kellään tietoa kyseisen koneen lämpötiloista pitääkö lämmöt olla kokoajan yli sadan. Ostin tänään mittarin ja näyttivät 75-85 asteen paikkeilla ja kovalla ajolla 105 astetta että pitäiskö vielä säätää muuten kone toimii moitteitta.
Inferno GT Subaru

miksalo

pitää olla olla yli 100.
mielellään 120-130 astetta.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Savagex4.6

Joo kävin juuri ajamassa niin lämmöt olivat nyt säädön jälkeenn n.110-120 korkeimmillaan 134 mutta kun ajoi hiljaa niin jossain 85-90 että pitäisikö ne siis olla melkein tyhjäkäynnilläkin väh.100 astetta
Inferno GT Subaru

KL

no mitä siinä naurat eiks se nyt oo iha sytkäri lyhyesti vai pitääkö "aina" sanoo hehkulaite tai sit joku hehkutin??
mut talvella sitä moottorin lämpöö on turha katella millä mittarilla ellei oo infrapuna lämpö mittärii
GST 7.7 RTR paketti myynnissä