Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

schumacher nitro fusionin kytkimestä

Aloittaja svheebo, 04.04.08 - klo: 15.59

svheebo

dodi,kysymys kuuluu että millä tavoin on tarkoitus pysyä kytkinkellon kiinni,tilasin uudet laakerit,kun lähti kytkinkello paikaltaan.
Päätylaakerin koko on 5x9x3 ja kytkimen neulalaakerin tilalle tuli vastaavan kokoiset kuulalaakerit.
Josko jollain sattuu olemaan fusioni,niin minkähän kokoinen mahtaa olla tuo prikka mikä tulee kiinnitysruuvin alle laakeria vasten?
Tuo minulla oleva on kooltaan 5.8mm,eli saman verran kuin laakerin sisäkehä.
Näin ollen laakeri kyllä pysyy paikallaan,mutta kelloa se laakeri ei paikallaan pidä..
Uskaltaako tuohon vain yksinkertaisesti laittaa isomman prikan,joka peittäisi koko laakerin ja pitäisi samalla kytkinkellon paikallaan?
kyosho fazer+schumacher nitro fusion

YLI-G

jos laakeri pysyy sillä rikalla paikallaan,niin kyllä pysyy sillon kellokin.
jos pistät isomman rikan niin rupee pian hinkkaamaan kytkinlaakerin ulkokehälle :roll:
hobao hyper 8

miksalo

ei taida toi kello pysyä muulla kun tarpeeksi isolla prikalla.
neulalaakerin jos on vaihtanut normaali laakereihin niin on samalla joutunut myös vaihtamaan koko kellon.
ja tuon näköistä kelloa normaali laakereille ei joka putiikista löydy.(jos löytyy mistään)
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

svheebo

#3
kytkinlaakereiksi tilasin(kun suositeltiin)5x8x2.5 laakerit,niitä kun laittaa kolme peräkkäin on pituuskin sama kuin neulalaakerissa,pitäisi kait ainakin kestää paremmin.
Sen prikan suhteen ajattelin että laittaisi sen pienen prikan ihan niinkuin kuuluukin sitä laakerin sisäkehää vasten,sen päälle sitten isompi prikka joka näin ollen ei pääse ottamaan laakeriin kiinni ollenkaan,mutta todennäköisesti pitäisi sen kytkinkellon paikallaan.
Ihmetyttää vain että jos tuo kytkinkello on alkuperäinen niin millä ihmeellä se on pysynyt siinä laakerissa aiemmin kiinni,koska kytkinkellossa ei kuitenkaan ole minkäänlaista kulumajälkeä.
Kestäisikö siinä mikään laakerilukite,liima tms?
Ja vielä,tuo päätylaakeri on ihan ohjekirjan mukainen.

Edit:selvisi että kytkinkello on alkuperäinen,eli tästä jatketaan...
kyosho fazer+schumacher nitro fusion

svheebo

Tähän ei paljon vastauksia ole herunut...:)
No,tarvii vain kokeilla sitä isompaa prikkaa sen pienemmän lisäksi.
Sitten kysymys laakerin asennuksesta,katselin haulla niin löytyi vain kampiakselin/päätylaakerin asennus ohjeita,joissa neuvottiin lämmitämään lohkoa ja kylmentämään laakeria.
Tässähän nyt pitäisi tehdä päinvastoin,eli akseli kylmäksi ja laakeri lämpöiseksi,mutta ei nyt taida viitsiä laittaa koko moottoria pakastimeen....
Ja tuon kokoiset laakerit(5x8x2,5)ei taida kauheata lämmitystä kestää?
Olisiko kylmäspray tässä toimiva vaihtoehto,sitä akselille ja sitten yrittämään. Laakerit ovat kyllä pirun tiukat,ja ei nuo taida kestää kovin isoja iskuja ainakaan,vinkkejä vastaanotetaan...
Olisi tietty helpoin vaihtoehto laittaa vain se neulalaakeri takaisin,mutta kuulalaakerit odottavat huutaen asennusta.
kyosho fazer+schumacher nitro fusion

Team PSR

En tiedä ymmärsinkö kysymyksen oikein, mutta vastataan silti!

Me olemme vaihtaneet jonkin veran neulalaakereita kuulalaakereiksi, joten tässä muutama vinkki:

1. Jos laakeri ei mahdu kelloon, niin laakeriputkessa on varmasti vielä likaa. Me usein  ajamme poralla muutaman kerran läpi, jotta putken seinämiin mahdollisesti sulaneet jämät saadaan pois. Puhdistuksen jälkeen laakerit menevät paikoilleen aika helposti.

2. Laakeria kannattaa painaa vain ulkokehästä, niin pysyy kunnossa.

3. Yleensä laakeriputkessa on pieni kynnys, jota vasten laakerin ulkokehä painuu ja oikein shimmaamalla pysyy kello paikallaan. Jos tällaista kynnystä ei löydy, niin irroita yhdestä laakerista ulkokehä ja liimaa se kynnykseksi. Homman voi tehdä siten, että laittaa ruuvinpuoleisen laakerin  (tai pari laakeria) paikalleen, ja sitten työntää toiselta puolelta ulkokehän paikalleen. Kun mitat ovat oikein, niin ottaa laakerit ulos ja tipalla pikaliimaa lukitsee ulkokehän paikalleen.

Toivottavsti näistä ajatuksista on apua.

Pekka
   

www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

svheebo

Hyviä vinkkejä,kiitos niistä,mutta luulen että eivät toimi tässä tapauksessa.
Eli ongelma on se,että kytkinkellon kytkinpalojen puoleisen pään sisähalkaisija on se 8mm,ja akselin halkaisija on 5mm,eli nyt ne kytkinlaakereiksi suunnitellut 5x8x2,5mm laakerit ovat juuri sopivat sinne kellon sisään,mutta tosi tiukat asentaa siihen akselille.
Eli kun kokeilen pelkkää laakeria siihen kytkinkellon sisälle,menee hyvin sormin painamalla paikalleen.
Samaten se 5x9x3mm kiinnitysruuvin päähän tuleva päätylaakeri on sopiva kytkinkelloon,mutta ne eivät pysty pitämään kytkinkelloa paikallaan.Eli kytkinkello ei lonksu mihinkään suuntaan,vaan se lähtee pois paikaltaan akselin suuntaisesti,eli jos on radiokotelo paikallaan,se pysäyttää kytkinkellon karkaamisen,tosin ei montaa kertaa kulumatta puhki.
Nyt haen sitä että millä se kello on alunperin pysynyt paikallaan,koska autoa on käytetty noin 5 tankillista,ja kerran pukilla käytellessä kello vain päätti yrittää lähteä kävelemään....
Niin,ja sitten tietty tarviis yrittää saada ne kytkimen laakerit paikalleen,tarvii vain jonkun sopivan kokoisen hylsyn avulla koettaa vissiin naputella..?
Aikas pitkä selitys,itse tuon ymmärrän mutta jos jostain kuvista voi olla lisäapua,niin vinkki vaan mitä pitäisi kuvata niin laitan kuvia tänne:)

-Ville-
kyosho fazer+schumacher nitro fusion

Sami L

Kohta 3 auttaa tässä tapauksessa ongelmaan.

Hienolla vesihiomapaperilla / teräsvillalla kantsii kiillotella koneen akselikin.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

svheebo

Ok,tarvii kokeilla hioa sitä akselia varovasti,800:sta vesihiomapaperia löytyisi pakista.
Akselissa ei kyllä ole mitään likaa,se on aivan puhdas,koska ei ole neulalaakeri siihen sulanut tms.Mutta kokeillaan.
Sen kynnyksen tekemisestä laakerin ulkokehästä en tiedä,luulen ettei moinen sinne sinne kelloon mahdu,koska laakeri on siihen ihan nafti.
Tarvii ilmoilla kuin kävi.
kyosho fazer+schumacher nitro fusion

miksalo

laita siihen van se pieni prikka ja isompi prikka niinku aikasemmin meinasitkin.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

svheebo

Jeps,näin teen.
Kuulalaakerit saan todennäköisesti näppärästi paikalleen,kunhan varovasti pyyhkäisen sen akselin 1200:lla vesihiomapaperilla,töistä otan mukaani palan kuivajäätä(-79c),sillä akseli viileäksi ja laakerit vaikka muovipussissa hetkeksi vesihauteeseen,niin on ainakin lämpötilaeroa...
Lämmittämistä ei kestä kovin hyvin,yhdellä laakerilla testasin niin että laitoin ihan vaan hellan levylle,levy kakkoselle ja kun laakeri oli sen verran lämmin että sormia alkoi polttamaan,niin pois.
Tuloksena oli,että ei mennyt akselille yhtään sen paremmin,ja lisäksi piti rahinaa,olisiko se mitätön määrä rasvaa mikä laakerissa on palanut pois.
Kuivajään kanssa on kyllä onnistunut asennus ainakin prätkään ja 1:1 autoihin...
kyosho fazer+schumacher nitro fusion

Miikka

Jos ulompi laakeri on sen 9mm halkaisijaltaan ja sisempi neulalaakeri on 8mm eihän se kytkinkello siitä mihinkään pääse lähtemään. 9mm laakeria kun ei saa 8mm reijästä läpi. Alkuperäisessä Fusionin kytkinkellossa on ainakin päädyssä juuri 9mm halkaisijaltaan olevan laakerin kokoinen "tila" joka pitää kytkinkellon paikallaan ja loppu osa on sitä 8mm. Alkuperäisen neulalaakerin ja ulomman laakerin välillä on vielä tuo jatkopala johtuen pitkästä kytkinkellosta. En kyllä ymmärrä kuinka se voi tulla siitä läpi..tuo jatkoholkkikin näyttäisi olevan aikalailla oikean pituinen.
l / \/ [ ] (` l_l [ ]
l \  l  [ ] _) l l [ ]

svheebo

Tiedätkö MiiccaK mitä?
Sä olet täysin oikeassa...voi kettu.Hyvä et jollain löytyi ns.maalaisjärkeä:)
Näinhän se tosiaan on,en ennen laakerin leviämistä kertaakaan tuota kytkinkelloa ihmetellyt,ja vaikka nyt kuinka tuota mittailin ja pähkäilin niin ei moista tajunnut...
Asiaan olisi voinut auttaa jos olisi edes kokeillut laittaa laakerin huulille sen holkin kera ja vähän kiinnitysruuvia kiinni.
Tuli ns.katsottua liian kauas ettei nähnyt lähelle:)
No,nyt vaan tarvii laittaa ne uudet kuulalaakerit sen neulalaakerin tilalle niin pääsee taas eteenpäin.

Suuret kiitokset.
kyosho fazer+schumacher nitro fusion