Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Moottorin kiinnityksestä

Aloittaja johnok, 01.05.03 - klo: 17.19

johnok

Olisi sellainen ongelma että pitäisi saada tuo moottori pysymään autossa kiinnii. Nimittäin moottorin kannusta ovat jengat kuluneet niin paljon, että se ei enää pysy kunnolla kiinni. Sitä kun joutuu aina irroittelemaan pinjonin vaihtoa ja moottorin huoltoa varten. Pysyisikö se kiinni esim. ruuvilukitteella tai laittamalla jotain muuta töhnää jenkoihin?
Niin ja sitten olisiko teknisesti mahdollista viilata tai sahata pienenpienet viillot (n. 0.5mm) erittäin pieniin pyöristyneisiin kuusiokoloruuveihin? Ne ovat niin pieniä, ettei niissä ole oikeastaan ollenkaan kantaa, vain tappi, jossa on jengat ja pienenpieni kuusiokolo päässä. En siis muista "kokokoodia" (siis esim. 1/16). Sen kokoisia kun olisi autossa kolme kappaletta, pienimmässä pinjonissa ja takaspoilerin pidikkeissä (auto on siis krossi).

Otsomaani

Eikö kannussa ole kahtia kiinnitysreikiä?

johnok

Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"Eikö kannussa ole kahtia kiinnitysreikiä?
Molemmat parit ovat kuluneet... :(

Otsomaani

Mahtuuko kannun sisäpuolelle laittamaan minkään näköisiä muttereita?
Jos pystyy niin kokeile (toivottavasti ankkuri mahtuu pyörimään).

Teemu L

Sellainen "jengan teko laite" vain käteen ja menoksi!

ClodZ

Pitäisi aina malttaa hakea ruuvien jengat kohdilleen vaan ja ruuvailla rauhallisesti, sähkövääntimet ja muut on sen verran tunnottomia että tuollaiset kierteet menevät helposti entisiksi. En oikein usko että lukitteistakaan olisi apua koska kontaktipinta on niin pieni. Fiksuinta olisi ehkä koittaa kuitenkin tehdä uudet pikkureiät ja kierresarjalla saada niihin jenkaa, tarkka mitoitus ja huolellinen toteutus.
XC - Poor boys Bruiser

johnok

Joo, kiitoksia vastauksista. Tuo mutterihomma täytyy tarkistaa. Se voi kyllä olla aika hankala... Täytyy kysyä koulun teknisestä työstä että onko mahdollista toteuttaa se sen välineillä. Koulu on aika pieni, niin sieltä ei välttämättä löydy kaikkia välineitä.
Tuo kuusiokoloruuvijuttu muuten varmistui, että sen saisi tehtyä. Niin ja sen tarkoituksena on tietysti voida käyttää niitä tavallisella ruuvimeisselillä. Ne muuten pyöristyivät, kun ei ollut siihen sopivaa kuusiokoloavainta, niin kiristelin niitä todella pienellä ruuvimeisselillä, joka sopi siihen joten kuten. 8) Tietenkin ne sitten pyöristyivät.

mustavihannes

Uusi kannu ja uudet ruuvit. Ei maksa paljoa, varsinkaan kun ei se kone pysy tuommoisilla virityksillä kiinni kuitenkaan. :shock:

killerloop

oot sä varma ettei sulla oo menny vaan niistä moottorin ruuveista jengat... mä kerran luulin että mun yhestä kannusta oli menny jengat, mut mä vaihoin vaan uudet ruuvit ja hyvin toimii :!:
se on siinä sano sammakko muurahaiselle!

Mika R

ja voisin kuvitella ettei ruuvilukitteesta (loctite) oo ainakaan haittaa. polttispuolella se on ihan must. kuivuessa se muuttuu muoviksi ja tiivistää paikat. mutta käytä vähän ja varoen! muuten joutuu poraamaan ruuvit auki.. nimim. kokemusta on  8)

johnok

Tuo uuden kannun hankkiminen voisi kyllä olla hyvä idea, mutta kun moottori on suht vanha enkä tiedä että saako sitä enää mistään.
Olisin aika varma että niistä on mennyt jengat.
Pitää kokeilla ruuvilukitetta.

fiesta6

Itte tein omaan mottiin M4 kierteet.. toimii  :mrgreen:
Taas kehissä.. ;)

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "Rehu"Tuo uuden kannun hankkiminen voisi kyllä olla hyvä idea, mutta kun moottori on suht vanha enkä tiedä että saako sitä enää mistään.

Voit ostaa melkein minkä tahansa kannun siihen jos se on ihan normaali moottori (540 kannu koko)

johnok

Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Lainaus käyttäjältä: "Rehu"Tuo uuden kannun hankkiminen voisi kyllä olla hyvä idea, mutta kun moottori on suht vanha enkä tiedä että saako sitä enää mistään.

Voit ostaa melkein minkä tahansa kannun siihen jos se on ihan normaali moottori (540 kannu koko)
Eikös se ole sillensä, että jokaisessa mallissa mangeetit on vähän erilaiset ja eri paikassa, jolloin uusien mangeettien tullessa teho ja tasapaino kärsivät?
Niin, ja sitten, ovatko nuo M4 kierteet samanlaiset kuin normaalit? Jos ei, niin eipä kyllä olisi juolahtanut mieleen, että niihin voisi pistää erilaisetkin kierteet... Olisiko mahdollista tehdä kuluneiden reikien tilalle vähän isompi reikä, ja sitten siihen erilaiset ruuvit ja uudet kierteet?
Ja olisiko sitten tuo ruuvilukite hankala, kun sitä joutuu sitten jatkuvasti availemaan?

fiesta6

Siis ihan normaalithan noi M4 kierteet on. Esim samat kuin jossain fillarin tarakan kiinnityksessä  :wink: Siis n. 3.5mm terällä reikä ja sit tapilla kierteet siihen.. yksinkertaista.. :lol:
Taas kehissä.. ;)

johnok

Joo, en ole vastannut tähän topiciin pitkään aikaan, koska työstin niitä ruuveja koulun teknisessä työssä. Niihin pieniin ruuveihin en saanut viiltoja talttapäämeisseliä varten, koska ne olivat niin kovia. Katkaisin 4 tai 5 terää kun yritin tehdä niitä... :roll: Niin että niihin pitäisi sitten varmaan ostaa kunnollinen kuusiokoloavain ja lisää pikkuruuveja. Niin että osaisiko joku sitten sanoa niiden "kokokoodin" (taisi ollakin "tuumakoko") tuon topicin ensimmäisen hyvin kuvaavan viestini perusteella? Ja niitä ei sitten varmaan saa edes ihan jokaisesta RC-liikkestä, meinaan on varmaan niin pieniä...
Tuohon itse moottorin kiinnitykseen päätin kokeilla ruuvilukitetta. Teknisen opettajan mukaan se auttaa huolimatta tuosta pienestä kontaktipinnasta, sillä se kuulemma joutuu loppujen lopuksi aika pienelle rasitukselle. Kannattaisiko muuten myös noihin moottorin kiinnitysruuveille tehdä myös sellaiset talttapäämeisseliviillot, sillä eikös se joudu aika suurelle rasitukselle, kun sitä yrittää avata säännöllisesti vääntämällä oikein olan takaa, varsinkin jos lukitetta on tullut vähänkin liikaa? Ja tässä tietysti oletan että kuusiokolot pyöristyvät herkemmin kuin talttapäät???