Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Slash 2wd

Aloittaja Janezki, 13.04.08 - klo: 00.28

rubberduck

#1320
Lainaus käyttäjältä: rubberduck - 21.01.10 - klo: 13.31
...
Mittasin eilen tuollaisesta akusta 52A kuormalla 7.51V jännitteen.
...

Samaan sarjaan jatkoa:

I_peak: 55.52A
U_min:  7.51V
P_peak: 427.2W

Akusta oli tuossa vaiheessa ajettu 950mAh kun otin nuo lukemat talteen. Heti kun on enemmän pakkasta, on pitokin parempi ja se näkyy virroissa. Akun jännite ei notkahtanut alemmas vaikka huippuvirta nousikin reilut 3A, eli akussa on vielä reilusti varaa kuormittaa enemmän. Niin pitäisikin olla kun lupaus on 156A jatkuvaa.
Muut asiaan liittyvät tiedot löytyy edelliseltä sivulta.
Tuo motti ja akku kun tuntuu olevan aika yleinen, niin täytyy varmaan jossain vaiheessa laittaa noita mittauksia kootusti johonkin näytille...

OV

#1321
Lainaus käyttäjältä: mop - 21.01.10 - klo: 16.28
Lainaus käyttäjältä: OV - 21.01.10 - klo: 15.40
E: Lähinnä sitä hain, kun tuo mainos 130A näemmä on vain piikki ja jatkuvaa kestää 65A tuo mittari. Epäilen kyllä, että hyvin mahtuu tuon sisälle ainakin 2s:llä, mutta 3s  :evil:

2s -> 3s on suurempi jännite ja sitä kautta enempi tehoa samoilla virroilla? 
Juuh jäi toi ajattelu taas vähän vähäsemmälle :).

Kyllä tuo mittari on pakkohankinta. Pieni hinta siitä, että saa kasan elämääkin tärkeämpiä lukuja selville. e: Pitihän se laittaa tulemaankin :)

track-truck

Lainaus käyttäjältä: track-truck - 21.01.10 - klo: 14.16
Oiskos tämä jostain kotosin? http://www.hobbylinna.com/flux-brushless-system-p-14942.html
Sitten jos tohon vielä ostas deans-trx adabterin. Vai riittääkö vxl setti? Mutta tuoko se kuinka paljon tehoa/nopeutta vakioon verrattuna
Edit. Eikös tossa deans ole.
Itseäni lainaten. Olisko tämä jostain kotoisin?
Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

mof

Lainaus käyttäjältä: track-truck - 22.01.10 - klo: 07.40
Lainaus käyttäjältä: track-truck - 21.01.10 - klo: 14.16
Oiskos tämä jostain kotosin? http://www.hobbylinna.com/flux-brushless-system-p-14942.html
Sitten jos tohon vielä ostas deans-trx adabterin. Vai riittääkö vxl setti? Mutta tuoko se kuinka paljon tehoa/nopeutta vakioon verrattuna
Edit. Eikös tossa deans ole.
Itseäni lainaten. Olisko tämä jostain kotoisin?

Käsittääkseni tuo on sama kuin Castle Sidewinder. Kyllähän tuolla jotain tekee, ja on reilusti nopeampi kuin vakio.

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: OV - 21.01.10 - klo: 23.34
Lainaus käyttäjältä: mop - 21.01.10 - klo: 16.28
Lainaus käyttäjältä: OV - 21.01.10 - klo: 15.40
E: Lähinnä sitä hain, kun tuo mainos 130A näemmä on vain piikki ja jatkuvaa kestää 65A tuo mittari. Epäilen kyllä, että hyvin mahtuu tuon sisälle ainakin 2s:llä, mutta 3s  :evil:

2s -> 3s on suurempi jännite ja sitä kautta enempi tehoa samoilla virroilla? 
Juuh jäi toi ajattelu taas vähän vähäsemmälle :).

Kyllä tuo mittari on pakkohankinta. Pieni hinta siitä, että saa kasan elämääkin tärkeämpiä lukuja selville. e: Pitihän se laittaa tulemaankin :)

Paitsi että jännitteen noustessa myös virta nousee. jos kone ottaa 2S akulla sen 55A niin ottaa 3S akulla n.81A  Tuolla tapaa menee teoreettisilla kuormilla, käytännössä voi mennä vähän eritavalla
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: mof - 22.01.10 - klo: 07.56
Lainaus käyttäjältä: track-truck - 22.01.10 - klo: 07.40
Lainaus käyttäjältä: track-truck - 21.01.10 - klo: 14.16
Oiskos tämä jostain kotosin? http://www.hobbylinna.com/flux-brushless-system-p-14942.html
Sitten jos tohon vielä ostas deans-trx adabterin. Vai riittääkö vxl setti? Mutta tuoko se kuinka paljon tehoa/nopeutta vakioon verrattuna
Edit. Eikös tossa deans ole.
Itseäni lainaten. Olisko tämä jostain kotoisin?

Käsittääkseni tuo on sama kuin Castle Sidewinder. Kyllähän tuolla jotain tekee, ja on reilusti nopeampi kuin vakio.

Ainoastaan bec jännite/virrananto kyky on vähän heikko, ei jaksa ohjata tollasia nopeita ja vääntäviä servoja.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

OV

Mutta eihän kuorma kasva? Eiko kasvaahan se kun kone vetää enempi rpm niin kuorma juuri kasvaa ja se haluaa enemmän juicea...

Vähän ohi aiheen, tai no ei ole... Paljonko tuo traxxaksen 2075 servo ottaa virtaa. Kun pistin hk:sta tulemaan jonkun halvan becin testiksi ja se tais olla 3/5A (5/6V).

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: OV - 22.01.10 - klo: 08.23
Vähän ohi aiheen, tai no ei ole... Paljonko tuo traxxaksen 2075 servo ottaa virtaa. Kun pistin hk:sta tulemaan jonkun halvan becin testiksi ja se tais olla 3/5A (5/6V).

Vakio servo ei ole mikään ongelma varmaan millekään bec:lle, mitään tietoja ei tietenkään ole ilmotettu. No joka tapauksessa vakio servo on aivan liian hidas 
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

OV

Juu en minä sitä, että olis ongelma... Ajattelin vaan paljonko tuo nyt edes vies virtaa, jotta pysyttäis aiheessa :). Ei ole pienintäkään hajua paljon nuo ylipäätänsä haluaa virtaa...

Mikä olis nopea, kestävä ja luonnollisesti edullinen servo tähän pirssiin? Muistanko lukeneeni väärin joskus, että tuo 2075 vääntää 'vain' 4kg edestä?

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: OV - 22.01.10 - klo: 08.23
Mutta eihän kuorma kasva? Eiko kasvaahan se kun kone vetää enempi rpm niin kuorma juuri kasvaa ja se haluaa enemmän juicea...

Koneella ja noparilla on tietty resistanssi (R)
U=akun nimellisjännite

virran voit laskee kaavalla I=U/R

tosin harvassa tapauksessa tiedetään systeemin olemassa olevaa resistanssia, vaan se pitää ensin mitata ja siihen tarvitaan virta ja jännite mittaus. Kun tiedetään paljonko virtaa menee tietyllä jännitteellä voidaan resistanssi (R) laskea helposti R=U/I

Jos lähetään näillä tiedoilla laskemaan

2S
I_peak: 55.52A
U_min:  7.51V
P_peak: 427.2W

R=7,51/55,52 = 0.1352ohm, jonkä jälkeen on helppo laskea eri jännitteillä tehoja.

3S
I_peak: 82.52A
U_min:  11.11V
P_peak: 911,68W

Edit luonnollisesti näissä on jonkin verran heittoa koska ei ole kyseessä puhdas resistiivinen kuorma.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

MirosHima

#1330
Lainaus käyttäjältä: OV - 22.01.10 - klo: 08.35
Juu en minä sitä, että olis ongelma... Ajattelin vaan paljonko tuo nyt edes vies virtaa, jotta pysyttäis aiheessa :). Ei ole pienintäkään hajua paljon nuo ylipäätänsä haluaa virtaa...

Mikä olis nopea, kestävä ja luonnollisesti edullinen servo tähän pirssiin? Muistanko lukeneeni väärin joskus, että tuo 2075 vääntää 'vain' 4kg edestä?

Savöx 1257 käytän ite. 0.07s/10Kg ei ole vielä jääny voimasta kiinni.

edit: ja tosiaan tuo vakio ei oikeen jakas paikallaan kääntää renkaita saati pehmeellä hiekalla ajettaessa.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

OV

Eikös se ollu niin, että sulla oli jotain ongelmia siinä vaikoservossa? Muistelisin jotain taaempaa keskustelua. Itellä ei kyllä ole ollut valittamista siinä, on jaksanut niin mudassa kuin märässähiekassakin kääntää.

rubberduck

Tuo OV:n alkuperäinen idea on ihan oikein, eli jos virta(I) pysyy samana ja jännite(U) nousee, saadaan samalla virralla enemmän tehoja(P). )Tai ainakin ymmärsin asian niin että OV ajaa takaa tuota ajatusta?)

Esimerkki:

2S akulla:
I=52A
U=7.5V
P=390W

3S akulla samalla virralla:
I=52A
U=11.3V
P=588W

Tässä kysymys ei olekaan siitä paljonko 3S akulla on huippuvirta, vaan juurikin siitä että teho kasvaa vaikka virta ei kasvakaan. Samaten jos lasketaan paljonko 3S akusta pitää ottaa virtaa ulos että päästään tuohon 2S akulla mitattuun 390W tehoon, huomataan että 3S:llä selvitään samasta tehosta pienemmällä virralla(34.5A) koska jännite on 50% suurempi.

Miroshima on oikeassa että kuorma ei ole puhtaasti resistiivinen eli laskeminen ei onnistu täysin suoraviivaisesti Ohmin lain mukaan, mutta samalle hehtaarille päästään kuitenkin.
Oletan että tuo Miroshiman laskuesimerkki pitää melko hyvin paikkaansa siinä tapauksessa että motista saadaan välitettyä kasvanut teho maan pintaan yhtä hyvin kuin 2S akullakin. Käytännössä reilu tehonlisäys vaikuttaa siten, että renkaat sutivat enemmän, jolloin tehoista menee enemmän hukkaan kuin 2S akulla.

Risu

Tähän liittyen. Olen aina tykännyt ajaa pienillä välityksillä, 3s akulla ja miedommalla kv luvulla. Ajoaika yhdellä akulla on pitkä ja lämmöt pysyvät alhaisina. Esim rustler ja 3s 5000mah radalla 45min+.

Harmittaakin kun nyt 2s akkuihin pitää totutella

rubberduck

Tuo kevyillä välityksillä ajaminen on hyvä tapa hyödyntää 3S:n tarjoama lisäenergia jos ei halua ajaa päätöntä vauhtia. Suurimmalla osalla 3S akuista kiinnostuneilla taitaa olla se vauhdin kasvatus ensimmäisenä mielessä.

track-truck

#1335
Mites toi VXL systeemi? Onko sillä paljonkin eroa vakioon? Entä jaksaako vakio motti pyörittää lapa renkaita kuinka hyvin?
Edit. Pysöökö nämä kiinnikin? http://www.hobbylinna.com/koldkutter-jaanasta-p-22394.html
Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

jon.lindgren

En suosittele HotRacingin vaihdelaatikon kuoria. Prolinen taka skidplate ja em. laatikko aiheuttavat pohjalevyn katkeamisen/ kiinnityskorvan murtumisen kun skidplate kolahtaa johonkin.

Rusakka

Varmaan luulisi pysyvän noiden nastojen kiinni, jos ne on kerran justiinsa siihen tarkoitettu? Mutta ei saa olla rengas liian pehmeä, ja nastojen kanssa on syytä ola varovainen....

VXL setillä taitaa ajella Slashiäkin aika moni käsittääkseni? Ja 3s LiPolla luulisi tehoa olevan riittävästi? Eroa vakioon on varmasti! Vakiomotti ei jaksa oikein mitään kunnolla tehdä, ja laparenkaillahan siinä on muutenkin enempi taakkaa, kuin kesällä normirenkaillakaan tuo ei kauaa kestä?

Kone tuli, mutta noparin manuaalissa on, että maximi on 8.5t, mutta Hobbylinna lähettikin 7.5t koneen? Kestääköhän tuo Evil Power Reverse nopari tuon taakan? Vai onko nuo suositukset vaan ihan kuumenemisen osalta tehty?
Traxxas Slash
Losi CC

MirosHima

#1338
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 22.01.10 - klo: 16.08
En suosittele HotRacingin vaihdelaatikon kuoria. Prolinen taka skidplate ja em. laatikko aiheuttavat pohjalevyn katkeamisen/ kiinnityskorvan murtumisen kun skidplate kolahtaa johonkin.
'

http://picasaweb.google.com/simizek/Slash#5428919786858999026

teet tommosen modin, aluputkee ja pitkät pultit tai sit semmoset tapit jossa o kierteet sisällä. Lakkaa särkymästä toivottavasti pohjalevy

näkyy siis tossa skidplaten ja laatikon välissä noi alumiini tapit
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 22.01.10 - klo: 16.27
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 22.01.10 - klo: 16.08
En suosittele HotRacingin vaihdelaatikon kuoria. Prolinen taka skidplate ja em. laatikko aiheuttavat pohjalevyn katkeamisen/ kiinnityskorvan murtumisen kun skidplate kolahtaa johonkin.
'

http://picasaweb.google.com/simizek/Slash#5428919786858999026

teet tommosen modin, aluputkee ja pitkät pultit tai sit semmoset tapit jossa o kierteet sisällä. Lakkaa särkymästä toivottavasti pohjalevy

Modi on jo suunnitteilla  :tongue:
Pohjalevy vaihtoon, matala tilalle...

Ulkona korkeasta painopisteestä ei luullakseni ole niin paljon haittaa kun pito on huonompi kuin sisällä joten kesää varten pitää tehdä jotain viritystyksiä.

track-truck

#1340
Lainaus käyttäjältä: Rusakka - 22.01.10 - klo: 16.13
Varmaan luulisi pysyvän noiden nastojen kiinni, jos ne on kerran justiinsa siihen tarkoitettu? Mutta ei saa olla rengas liian pehmeä, ja nastojen kanssa on syytä ola varovainen....

VXL setillä taitaa ajella Slashiäkin aika moni käsittääkseni? Ja 3s LiPolla luulisi tehoa olevan riittävästi? Eroa vakioon on varmasti! Vakiomotti ei jaksa oikein mitään kunnolla tehdä, ja laparenkaillahan siinä on muutenkin enempi taakkaa, kuin kesällä normirenkaillakaan tuo ei kauaa kestä?

Kone tuli, mutta noparin manuaalissa on, että maximi on 8.5t, mutta Hobbylinna lähettikin 7.5t koneen? Kestääköhän tuo Evil Power Reverse nopari tuon taakan? Vai onko nuo suositukset vaan ihan kuumenemisen osalta tehty?

Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

track-truck

Lainaus käyttäjältä: track-truck - 22.01.10 - klo: 19.07
Lainaus käyttäjältä: Rusakka - 22.01.10 - klo: 16.13
Varmaan luulisi pysyvän noiden nastojen kiinni, jos ne on kerran justiinsa siihen tarkoitettu? Mutta ei saa olla rengas liian pehmeä, ja nastojen kanssa on syytä ola varovainen....

VXL setillä taitaa ajella Slashiäkin aika moni käsittääkseni? Ja 3s LiPolla luulisi tehoa olevan riittävästi? Eroa vakioon on varmasti! Vakiomotti ei jaksa oikein mitään kunnolla tehdä, ja laparenkaillahan siinä on muutenkin enempi taakkaa, kuin kesällä normirenkaillakaan tuo ei kauaa kestä?

Kone tuli, mutta noparin manuaalissa on, että maximi on 8.5t, mutta Hobbylinna lähettikin 7.5t koneen? Kestääköhän tuo Evil Power Reverse nopari tuon taakan? Vai onko nuo suositukset vaan ihan kuumenemisen osalta tehty?

Mutta onko noista lavoista sitten paljon apua vakio motilla? Nopeuden menetystä?
Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

track-truck

Kun ei tuo lainaaminen nyt onnistu niin kysytään.Mutta onko noista lavoista sitten paljonkin apua vakio motilla? Nopeuden menetystä?
Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

jaan

Lainaus käyttäjältä: track-truck - 23.01.10 - klo: 08.28
Kun ei tuo lainaaminen nyt onnistu niin kysytään.

Pieni opastus..
Kun lainaat viestiä, katso että kirjoitat vasta tämän jälkeen tekstisi. [/quote]
Muuten kirjoittamasi teksti tulee lainattuun viestiin.
Ja aina ei ole pakko lainata, jos ei ole kamalasti viestejä välissä.

Lainaus käyttäjältä: track-truck - 23.01.10 - klo: 08.28
Mutta onko noista lavoista sitten paljonkin apua vakio motilla? Nopeuden menetystä?

Varsinaista henkilökohtaista kokemusta lässykän osalta ei ole, mutta pitoa siitä tulee mukavasti. Ja kuten Rusakka kirjoittikin, suurempi pito taas rasittaa moottoria ja kuluu nopeammin. Tästähän pääsee eroon oikeilla välityksilä tietenkin.
Itseltä tuo harjallinen myös löytyy toisessa lässykässä. Joten ei tulisi mieleenkään vedättää
moottoria rikki niillä välityksillä, joita tehdas asettanut autoon.
Haetaan se optimaalinenkin välitys harjattomiinkin, ei todellakaan ole pahasta sitä harrastaa myös harjallisissa, käyttöolosuhteiden mukaan. 


track-truck

Joo huomasin että vika oli quotessa. Mitkäs olisi hyvät välitykset?
Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: track-truck - 23.01.10 - klo: 10.33
Joo huomasin että vika oli quotessa. Mitkäs olisi hyvät välitykset?

17/86 on aikankin tollaselle kohtuu kireelle harjattomalle 6.5-5.5T oikeen passeli.

Jos vakio koneella ajelet niin 20-22 piikkinen pinjoni on varmaan passeli, ei taida pitemmällä välillä jaksaa mennä oikeen häävisti.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

track-truck

#1346
Eli 20/?
Edit. Mukana tuli rattaat jolla sais 23/86 välit oisko ne hyvät? Lappusessa luki näin:
-fast acceleration
-short distances      = 18/90
-smal tracks
-----------------------------------------------------------------
-good acceleration
-good sbeed           = 18/86 jotka ilmeisesti ovat vakiona?
-normal conditions
-----------------------------------------------------------------
-high top sbeed
-long distances       = 23/86 jotka saisi.
--hard surfaces

Viitsisikö joku vähän suomentaa?
Toimii käyttäjällä: minicrossiheppu

Rusakka

Nuo tarkoittavat eri ominaisuuksia, jotka eri välitykset tuovat. El käsittääkseni tuolla 23/86 saadaan huippunopeus tuolla vakio koneella, ja vissiin 8.4v akulla? Sanakirjasta varmaan on apua, aika vieraita sanoja minullekkin. Ja itse kuvittelisin, että tuo fast acceleration tarkoittaisi nopeaa kiihtyvyyttä? Ja olikos se vielä nin, että pitkillä välityksillä auto kiihtyy nopeammin, ja lyhyillä kiihtyy hitaammin, mutta kulkee kovempaa? Olenko ihan metsässä?   


Tuli idea tehdä Slashille lumirata, mutta nyt pitäisi vaan keksiä minne, ja saada tilaa. Tuossahan olisi kelkka ja iso pelto vieressä :evil: . Pakko ruveta hommiin, maanantaina saadaan lisätietoa motti asiasta, joku henkilö ei ollut tänään lauantaina tavattavissa, kun soitin Espoon likkeeseen puolisen tuntia sitten. Ja onhan noita projekteja pari muutakin kesken.......
Traxxas Slash
Losi CC

henkka123

Eikun nimenomaan toisinpäin...
Lyhyet välitykset ja kiihtyy nopeemmin,mutta huippunopeus pienempi.
Ja pitkät kiihtyy hitaammin jne.
Ostetaan B4 Factory Team:
http://rc10.fi/index.php?topic=52058.0

rubberduck

Jottei sekalaiset selitykset lyhyistä ja pitkistä välityksistä sekottaisi asiaa enempää tässä pari helppoa perusasiaa:

- iso pinjoni(23) + pieni spurri(86) = "pitkä" välitys --> suuri huippunopeus, pieni kiihtyvyys, kuuma motti, lyhyempi ajoaika
- pieni pinjoni(18) + iso spurri(90) = "lyhyt" välitys --> pieni huippunopeus, suuri kiihtyvyys, kylmempi motti, pidempi ajoaika