Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas E-Revo

Aloittaja Janezki, 19.04.08 - klo: 17.58

tapsa92

Tuota noin, akut eivät voi olla liian järeät mikäli jännitemäärä on sopiva auton elektroniikalle.
- Tapsa

McJones

Lainaus käyttäjältä: Makro86 - 28.10.09 - klo: 18.37
Näillä moteilla siis ajettu varmaan joku 10 kertaa. Tosin edellisellä kerralla noi päästi oikein kunnon käryt ajon päätteksi(ei minkäänlaista savua tms tullut), tiedä sitten.

Ajellut viimeset kerrat (4 kertaa) LiPoilla joita ennen 8.4v MaxAmpseilla, onko merkitystä? =)
Eivät siis tuon kauempaa kestäneet? Mitä sitten suosittelisitte, ihan vaan MMM vai uudet tilalle? Käyvätkö muuten E-Maxx motit?
Vakikoneet ei saattaa kyllä antautua aika herkästikin, joten vika voi olla niissä. Voit testata onko koneissa vika esim. siten, että kokeilet tarjota niille virtaa akusta tai vaikka paristosta. Jos kone ei inahda, niin kuollut on.

MMM vaatii melkeinpä radioiden päivityksen ja parin taalan kiinnikkeen noparille. Halvempi harjaton setti olisi Turnigyn kombo. E-Maxxinkin koneet pitäisi sopia, periaatteessa Summitin konekin käy.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Makro86

Nopari on tosiaan ihan ehjä koska valo syttyy ihan normaalisti ja "sammuu" kun painaa kaasua, sillai kuin pitääkin. LiPot ovat noita Kiinan ihmeitä eli FligthMax 5000mah 7.4volttisia. Niin siis otan motin irti ja laitan ihan vaikka tavallisen sormipariston perään ja pitäisi lähteä pyörimään, jos ei niin sökö??  :smiley:
Xray x12, Asso B4.1 & Traxxas X-Maxx

ToBy1

Ei sormiparistoa vaan joku normi ajoakku mitä käytät, koska 1.5v ei tuskin pyöritä tota moottoria.

EmDzei

Lainaus käyttäjältä: McJones - 23.10.09 - klo: 18.41
Onkos joku ehtinyt tunnustelemaan mimmoista "sadantonnin huoltoa" tuolle tarvitsee tehdä? Yksi pyöränlaakeri on jo hukannut vierintäelimensä...  :grin:

Minkä ikäisestä autosta on kyse? Olivatko laakerit ruostuneet?

Jos asiaa voisi verrata rullaluistimiin, niin itse vaihdan laakerit kahden vuoden välein. Enkä ole edes mikään himoluistelija. Renkaita/kumeja menee kesästä riippuen kahdesta kolmeen settiin, kun renkaiden paikkoja vaihtelee keskenään. Ekoilla rulliksilla (n. 10 v sitten) ajoin vesisateella huvin ja urheilun merkeissä ja senhän arvasi, että seuraavana aamuna laakerit olivat täysin ruosteessa. Siksipä kysyinkin, että pilasitko auton laakerisi myös vedellä/ ruostumisella?

Yleisellä puolella rappustelin jutun, jossa hain sisäajopaikkoja pääkaupunkiseudulta (http://rc10.fi/index.php?topic=40475.msg371932#msg371932). Tarkemmin purkukohteita tai hylättyjä teollisuusrakennuksia. Niissä olisi oiva rällätä näin märillä keleillä tai talven yli. Yksi tällainen hylätty rakennus näyttäisi olevan Tuusulanväylän ja Tikkurilantien lähituntumassa, tarkemmin osoitteessa Manttaalitie 1:ssä (http://kartta.hel.fi/opas/main/?o=1&q=Manttaalitie+1&l=1&e=54388&n=87410&m=1). Mutta se on jo niin surkeassa kunnossa, että voi kaatua päälle. Luulisi näin isossa cityssä olevan tällaisia rakennuksia useitakin. Iltasanomien lööpissä: E-Revot valtasivat talon.  :-D
Traxxas ERBE | Multiplex 3S 4800 mAh 20C Li-Po | Multiplex LN-3008 charger | E-Revo Finland video- ja kuvagalleria

McJones

Lainaus käyttäjältä: EmDzei - 29.10.09 - klo: 10.50
Lainaus käyttäjältä: McJones - 23.10.09 - klo: 18.41
Onkos joku ehtinyt tunnustelemaan mimmoista "sadantonnin huoltoa" tuolle tarvitsee tehdä? Yksi pyöränlaakeri on jo hukannut vierintäelimensä...  :grin:
Minkä ikäisestä autosta on kyse? Olivatko laakerit ruostuneet?
Reilu vuosi on ulkoilutettu tuota ihan aktiivisesti. Kavennusta tehdessä pistin merkille välyksen kasvun ja tilailin uutta tilalle, mutta vaihtamisen sijaan autolla on vain ajettu, kun ei niin kriittinen laakeri ole.

Ruosteesta ei voi juuri puhua, kun laakeristakaan ei paljoa jäljellä ollut  :grin:
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

EmDzei

Lainaus käyttäjältä: McJones - 29.10.09 - klo: 11.03
Ruosteesta ei voi juuri puhua, kun laakeristakaan ei paljoa jäljellä ollut  :grin:

Hheheeh, ei stana! "Where on heck is my bearing?" Minä en ole uskaltanut vielä avata voimansiirtoa ja epäilen vahvasti ainakin sitä ettei kytkinlevystä ole mitään jäljellä. Pinjonin hammasrattaan kunto on myös arvoitus, mutta eipä kuulu mitään liikaääniäkään.

Kävinpä ajamassa nyt "teini-Corollallani" asfaltilla. Sai jauhaa yli tunnin ja näpit alkoi jäätyä kynsikkäistä/räpikkäistä huolimatta. Sellainen havainto, että pitkillä tukivarsilla (Long Travel rocker and spring set) auton perä käyttäytyy juuri niin kuin en sen haluaisi käyttäytyvän. Takanurkka nousee kaarrejarrutuksessa todella ylös, painopiste nousee ja auton kellahdusherkkyys näin kasvaa. Takaiskari oli myös se vuotanut jälleen, jonka rikoin aiemmassa operaatiossa jäykempien kierrojousien kanssa. Rikoin mahdollisesti pohjakumihärdellin siitä, ja ehkä osin tästä syystä takaiskari pääsee venymään liikaa.

Nytpähän tiedän ettei pitkät tukivarret sovi ainakaan minulle tai asfaltille. Eiku orkkikset takaisin, jäykemmät öljyt ja Teknon sway bar kitti kiinni.
Traxxas ERBE | Multiplex 3S 4800 mAh 20C Li-Po | Multiplex LN-3008 charger | E-Revo Finland video- ja kuvagalleria

McJones

Lainaus käyttäjältä: EmDzei - 29.10.09 - klo: 14.11
Hheheeh, ei stana! "Where on heck is my bearing?" Minä en ole uskaltanut vielä avata voimansiirtoa ja epäilen vahvasti ainakin sitä ettei kytkinlevystä ole mitään jäljellä. Pinjonin hammasrattaan kunto on myös arvoitus, mutta eipä kuulu mitään liikaääniäkään.
Pyöränlaakereita voi fiilistellä ottamalla renkaan irti ja tunnustelemalla välyksiä siitä. Pinjoni ja kytkinkin taitaa näkyä ilman mitään ihmeitä, ottaa vain muovisen ratassuojan pois.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

iskä ajaa

Tuntuu tosiaan olevan pyöränlaakerit kovilla tässä laitteessa, n. 10 akullisen jälkeen sisempi laakeri, siis isompi, työntää ulos täysin mustaa vaseliinia eli kuluminen lähtenyt tehokkaasti käyntiin :grin:

Traxxas Summit, Mini Inferno - huolto ja korjaus
e-Revo MMM

hamietti

ne menee aika nopeesti vaihtoon ainaskin jos hiekkaa pääsee väliin ja sitähän pääsee.
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Makro86

Noniin, nyt otin motit irti ja koitin molempia yksitellen 8.4v akun perässä, eivätkä inahtaneetkaan :/ Vissiin sitten ei auta muu kuin ostaa uudet tilalle eli orkkikset vai? :roll: Onko muuten jotain eroa noilla kun toisessa lukee Reverse Rotation ja toisessa ei? Mahtaako ne E-Maxx 16,8v motit sopia sittenkään?  :smiley:
Xray x12, Asso B4.1 & Traxxas X-Maxx

hamietti

eikö kantsis heittää autoon harjaton sydemi kerral esim. mmm v3 gombo tai joku muu ja siihen ne muutos palat sais kulkuja ja ajoaikaa kunnol. ja lipot kii.
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

sil


Osaisiko joku kertoa että mikä e-revossa on rikki, ensin katosi pakki ja sitten sammui koko auto. Noparista painaa nappia niin vihree valo välähtää mutta ei mene päälle.

:shocked:
E-Revo - Savage Flux HP

hamietti

saatto sulta hajota nopari. ajoitko kostees.? kokeile kuivata sitä esim. hiustenkuivaajalla. jos ei eloo niin sit eikun uutta kehiin ja testaa myös motit ettei oo oikoses.ja ohan radio yhteys kunnossa
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

sil

Juu kyllä oli kosteutta mutta olen käsittänyt että vakio revo pitäisi kestää märkiä olosuhteita. Ei auttanut kuivaus, ja kyllä radioyhteys pitäisi olla kunnossa jos ei toi ohjain ole sitten rikki.

No olin aikeissa muuttaa revon jossain vaiheessa harjattomaksi kuitenkin niin mitä noparia ja moottoria suosittelette?

Olen harrastuksessani hyvinkin alkuvaiheessa enkä tiedä näistä mottien kv arvoista mitään ja että mikä hyöty on sensorillisella moottorilla jne.

Ja sitten kun revossa on kaksi moottoria niin pitääkö mun ostaa kaksi harjatonta moottoria, ja osaankohan edes vaihtaa niitä kun en ole rc autoa ikinä purkanut tai muutakaan säätämistä pahemmin harrastanut.

jos jostain löytyisi esim. kuvallisia ohjeita niin voisi olla paljonkin apua.
E-Revo - Savage Flux HP

Penguin

#735
Lainaus käyttäjältä: Makro86 - 01.11.09 - klo: 18.31
Noniin, nyt otin motit irti ja koitin molempia yksitellen 8.4v akun perässä, eivätkä inahtaneetkaan :/ Vissiin sitten ei auta muu kuin ostaa uudet tilalle eli orkkikset vai? :roll: Onko muuten jotain eroa noilla kun toisessa lukee Reverse Rotation ja toisessa ei? Mahtaako ne E-Maxx 16,8v motit sopia sittenkään?  :smiley:

Ihan samat on Emaxxin motit ja noissa kahdessa ei ole mitään muuta eroa kuin johdot juotettu eripäin, jotta toinen pyörii erisuuntaan. En suosittele ostamaan uusia, vaan pistät tuon noparin kiertoon ja ostat tilalle harjattoman setin. Mamba Monster Combo 2200 kv tai vähän edullisempia, mutta ihan hyvin toimivia on esim. Hobbywing Ezrun 80A Combo tai saman putiikin Ezrun 150A combo. Molemmista kirjoiteltu tässä topicissa aiemmin. Toki tietty voi ostaa myös noparin ja moottorin erikseen, mutta toisaalta noissa comboissa se kokonaisuus on kuitenkin mietitty, että toimivat yhdessä hyvin.

Lainaus käyttäjältä: sil - 01.11.09 - klo: 23.41
Ja sitten kun revossa on kaksi moottoria niin pitääkö mun ostaa kaksi harjatonta moottoria, ja osaankohan edes vaihtaa niitä kun en ole rc autoa ikinä purkanut tai muutakaan säätämistä pahemmin harrastanut.

jos jostain löytyisi esim. kuvallisia ohjeita niin voisi olla paljonkin apua.

Yksi harjaton riittää, kahdella kerjää vain ongelmia. Tässä on pari kuvaa yhdestä harjattomaksi muutetusta, jossa Hobbywingin combo:





Tässä on laitettu moottori etupuolelle, kun sillä on ajettu foffia, mutta muuten varmaan laittaisin sen diffin takapuolelle. Nopari istui suoraan EVX-2:n paikalle samoihin reikiin ruuvattuna.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Makro86

Kiitti Penquin hyvästä vastauksesta. Kerrotko vielä mistä putiikista tommonen Ezrun combo tulis halvimmillaan ja nopeiten =) Kestää varmaan maksimissaan tuo nopari 3s ja kuis kovaa tollasella setillä sitten päästelee ihan vaikka aluksi 2s Lipoilla  :smiley:
Xray x12, Asso B4.1 & Traxxas X-Maxx

Penguin

Tuo 80A versio kestää 4S:n ja vaatii vähintään 3S:n, että sillä auto kulkee, eikä tämän kokoluokan auto oikein millään liiku 2S:llä. 150A versio toimii sitten jopa 6S:llä. Itse olen tilannut noita Swanghobbylta ja olisko noita ollut myös Hobbycityn ja rcmartin nettikaupoissa. Ensimmäinen setti tuli ostettua eBayn kautta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Makro86

Joo aivan, ebaysta saa varmaa aika edukkaasti tollasen ja luulen et 80A riittää omaan käyttööni mainiosti kun näillä 2S lipoilla ajelen, huomattava ero taitaa olla vakio motteihin? =) 
Xray x12, Asso B4.1 & Traxxas X-Maxx

vaizki

Siis ajatko 2S lipoilla sarjassa eli 4S:llä? et kai oikeasti aja 2 x 2S lipot rinnan?

Oma e-revo on MMM:llä ja 6S lipoilla enkä voi kuvitella mitenkä lapanen voisi olla 2S:llä...

OV

Noissa 1/8 moteissa on niin alhanen kv, että sen takia se ei sillä 2s:llä paljon pihahda. Nuo on suunniteltu käytettäväksi 4-6s lipottimilla. Toki jos yhdistät 2x2s niin liikahtaa. Se tässä taisi olla hakusessakin vai?

Makro86

Lainaus käyttäjältä: OV - 02.11.09 - klo: 14.13
Noissa 1/8 moteissa on niin alhanen kv, että sen takia se ei sillä 2s:llä paljon pihahda. Nuo on suunniteltu käytettäväksi 4-6s lipottimilla. Toki jos yhdistät 2x2s niin liikahtaa. Se tässä taisi olla hakusessakin vai?
Kyllä joo tosiaan sitä tarkoitin tolla eli 2x2s sarjassa, ei suinkaan rinnan =) Kannattaako muuten noita mun maxamps 8.4v 5k akkuja "rääkätä" tolla harjattomalla setillä tai yleensäkin suuremman purkuvirran takia?
Xray x12, Asso B4.1 & Traxxas X-Maxx

hamietti

Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Makro86

Juu sitä ajattelinkin. Tää setti on vissiin sama kuin tuo Ezrun 150A: "Turnigy Brushless Car Power System 2350Kv/150A". Näitä ei oo kylläkään Hobbycityn varastossa mutta kuitenkin :)
Xray x12, Asso B4.1 & Traxxas X-Maxx

hamietti

itel on summitis hpi fluxsin gombo
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Makro86

Äkkiseltään kun rupesin oikee ettii noita Ezrunin comboi ni out of stockii lukee joka paikas :D Kova menekki vissii =)
Xray x12, Asso B4.1 & Traxxas X-Maxx

hamietti

ohan ne vähin halvempia kuin toi novak tai mmm. tai teki.
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Penguin

Noparia löytyy ainakin eBaysta, 150 A alle $100 posteineen. Moottoreiden kanssa on vähän hiljaisempaa, joskin siihenhän voi laittaa muutakin konetta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

McJones

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 02.11.09 - klo: 19.55
Noparia löytyy ainakin eBaysta, 150 A alle $100 posteineen. Moottoreiden kanssa on vähän hiljaisempaa, joskin siihenhän voi laittaa muutakin konetta.
Mittasuhteiden puolesta sanottakoon, että E-Revon vakionoppa kestää jatkuvaa 35 ampeeria. 80 ampeerin noppa pitäisi olla varsin riittävä, joskin 150 ampeerin noppa on sitten mitoitettu enemmän varman puolelle. Kaapissa on Hobbywing 4465SL ja KB45-08XL, joiden kanssa voi olla hyväkin olla jämympi noppa, mutta katsotaan milloin ehtii testata  :wink:

Turnigyn kombon kone on melko ok ja pidän selkeästi parempana kuin esim. Hobbycityn halpoja xl-koneita. Omassa E-Revossa on nyt ollut aika pitkään Turborixin kone, jossa iiiso rivoitettu kannu ja jälkipäivityksenä keraamiset laakerit. Toimii 4S:llä aika jees (2770 kv), ajettu voittopuolisesti kyllä e-Slayer -konversiona, mutta myös monsurenkailla.

Novak HV5.5t oli myös kiinni. Pelaa kyllä nimheilläkin, mutta vasta lipoilla keulii kunnolla, huipuissa ei niinkään eroa. Kombon mukana tulee jopa tulppa, joten sinkkumotin palikoita (motor plate ja gear cover) ei tarvitse hankkia. Kone on melko kiivaskäyntinen (3700 kv), ei niinkään vääntökone, mutta pelaa silmittömiä nopeuksia haettaessa tai rankassa paiskomisessa (IMO) paremmin kevyemmässä autossa (= Hyper Mini STe) kuin E-Revo.

Harjaton setti ei pelaa vakiradioiden kanssa kovinkaan todennäköisesti, joten gigaradiot kannattaa laskea budjettiin mukaan. Ja tosiaan ei ehkä kannata ajatella, että jos setissä lukee "1/8", niin se kestäisi automaagisesti myös E-Revossa ns. Kovaa Ajoa.

Vakionoppa ja ajamattomat moottorit löytyy itseltä kyllä vielä kaapista joutavina. Novakin kombo voisi myös olla tarvittaessa jouten...
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Penguin

Tuolla 4465SL:llä ei tuo 80A nopari kestä. Tuossa yllä näkyvässä kuvassa on 3676SL ja se nappaa hiekkamontulla parhaimmillaan liki 80A (3S 10000 mAh 30C). Ajo vaan sen tyylistä, että ei pitkiä aikoja oteta suuria virtoja, mutta kun sillä on varovasti bäshännyt, niin kyllä se jatkuva jo siellä 45A pinnassa liikkuu.

MMM-2200 kV-combolla virrat painelikin sitte lähemmäs 180A piikkinä ja jatkuva virtakin ollut joissain mittauksissa reilusti yli 100A ja nuo on ajettu 4S 4700 mAh 25C akulla, jossa virrananto ei mittausten mukaan riitä. Jos on hintaeroa, niin kyllä se on sitten ihan eri luokan räyhäpannu tuo Castle-Neu 2200 kV, mutta mielestäni vähän turhankin raju E-Revoon.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.