Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

moottorin piuhat ?

Aloittaja Austin, 28.05.08 - klo: 23.00

Austin

Onko yleensä kelanen virtajohto ja sininen maajohto?  :huh:

tapsa92

Jos sähkölaitteista jotain pitää tietää, niin ainakin se pitää tietää että virtajohtoja on 2, eli plus ja miinus napaisista piuhoista, mikäli puhutaan normaaleista sähkölaitteista. Eli, tässätapauksessa jos puhutaan ihan normaalista hiilellisestä koneesta, niin sininen piuha ei varsinaisesti ole maapiuha, vaan sekin on virtapiuha, kuten keltainenkin. Maapiuhat ovat sitten asia erikseen, eivätkä liity tässä tapauksessa edellämainittuihin virtapiuhoihin mitenkään.

Näin minä itse ainakin käsitin tuon asian.
- Tapsa

Divi

kyllä hiilikoneessakin toinen on aina maapiuha (nolla potentiaali). Homman nimi on vaan semmoinen että napaisuus on eri eteenpäin ajettaessa ja taakse päin ajettaessa. Eli, tavallaan oikeaa napaisuutta tuossa asiassa ei ole. Jossain autossa moottorin pitää pyöriä toiseen suuntaan kuin toisessa. Laita vaan ne johdot kiinni, ihan sama miten päin ja koita mihin suuntaan auto kulkee, jos kaasu on väärinpäin (jarrusta eteen jne) niin käännä ne johdot toisinpäin.

Austin

Kiitoksia tämä oli se mitä tarvin eli ei periaattees välii kuinka päin virta menee käämille

Duster1

Rc autoissa ei ole koskaan ollut maadoitusta. Jos joku semmosen on nähnyt niin kuvia tänne kiitos.

Näissä on vaan positiivinen ja negatiivinen, eikä sillä ole mitään tekemistä maadoituksen/maajohdon kanssa.

Eli samalla linjalla kuin tapsa92.
Maapiuha jne. ei liity millään tavalla näihin muovi kippoihin.

Ps: On olemassa myös vanhoja 1/1 autoja + maadoitettuna :wink:, joten tuo maadoitus ei ole mitenkään miinus pakollinen.

Axial SCX 10 TR