Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

harjallinen kone ei pyöri

Aloittaja Austin, 03.06.08 - klo: 22.59

Austin

Nii oon uus näissä jutuissa nii kysyn täältä neuvoa kun kone ei pyöri,akku on täysi, se saa käskyn nopparilta normaalisti ja koneesta kuuluu vinkumista mut ei jaksa pyörittää, kone kyllä pyöris vapaasti ja hiilet näyttää hyviltä mut ei toimi. Saako koneen heittää kuuseen vai kannattaako korjata ja mikä vois olla vika :huh:

Futaba

Miltäs se kollektori näyttää (eli se mitä vasten hiilet hankaavat)? Omien kokemusten perusteella sopisi ainakin oireet hyvin likaiseen kollektoriin.
| Academy | Axial |

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Austin - 03.06.08 - klo: 22.59
Nii oon uus näissä jutuissa nii kysyn täältä neuvoa kun kone ei pyöri,akku on täysi, se saa käskyn nopparilta normaalisti ja koneesta kuuluu vinkumista mut ei jaksa pyörittää, kone kyllä pyöris vapaasti ja hiilet näyttää hyviltä mut ei toimi. Saako koneen heittää kuuseen vai kannattaako korjata ja mikä vois olla vika :huh:

Kollektori puhdas ????

Ottaako hiilet kollektoriin ????

Koska moottori huollettu oikeasti, öljyä laakereissa (?) , puhdistettu (?) ....

Luontoon, tässä tapauksessa kuuseen, ei saa heittää mitään ongelmajätteitä, joten puhdistus, mahdollinen korjaus kannattaa aina.

Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Austin

Koneen puhdistuksesta en tiedä koska on tehty. Moottori on mulla niin uus etten oo vielä ees ajanu sillä kone tuli auton mukana jonka ostin ja ymmärsin kaupoista et kone pitäis toimia eli ei varmaan isovika.Eli lähen purkamaan ja pesemään, Pesuaineks varmaan käy normaali auton starttimoottorin pesu neste (jotain ohenninta se on myydään vaan kalliimmalla nimellä) mitä öljyä te ootte käyttäny koneen laakeri pinnoille, hydraali öljy vai joku muu?

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Austin - 03.06.08 - klo: 23.25
Koneen puhdistuksesta en tiedä koska on tehty. Moottori on mulla niin uus etten oo vielä ees ajanu sillä kone tuli auton mukana jonka ostin ja ymmärsin kaupoista et kone pitäis toimia eli ei varmaan isovika.Eli lähen purkamaan ja pesemään, Pesuaineks varmaan käy normaali auton starttimoottorin pesu neste (jotain ohenninta se on myydään vaan kalliimmalla nimellä) mitä öljyä te ootte käyttäny koneen laakeri pinnoille, hydraali öljy vai joku muu?

Unohda ne auton starttimoottorin pesunesteet. Varsinkaan hiilille ne ei tee hyvää, eikä muutenkaan moottorille suurella todennäköisyydellä.

Laakereille on olemassa laakeriöljyä, esim. tollasta:

Laakeriöljy, joka soveltuu niin liuku- kuin kuulalaakereillekin.
Tuotekoodi INT-r392
Valmistaja Integy  http://www.xipp.com
Matrix laakeriöljy 7.00 €

http://www.medasec.com/do?action=group&id=32

4wdkanootti

Onko taitoa siihen koneen huoltoon?
Tuolla on RC- sähkömoottorin huoltamisesta ainkin - linkki:
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#huolto
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Austin

LainaaOnko taitoa siihen koneen huoltoon?
Tämähän on samanlainen kun auton startti ei muuta eroa kuin koko :cool: niitä on tullu purettua ja sorvailtua useammat kerrat. Mut kiitos kuitenki linkistä ja muista neuvoista.
Ps. olimuuten kollektorissa vika ei näkyny kollektorin uriakaan

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Austin - 05.06.08 - klo: 00.58
Ps. olimuuten kollektorissa vika ei näkyny kollektorin uriakaan
Kollektorin urat ???? ....sileehän sen kuuluu olla. (vai tarkoitatko niitä lamellien välejä. ne tosiaan pitää olla auki ja puhtaat)
Hiilissä saattaa olla urat uutena.

4wdkanootti

Jos ne lamellien väliset urat oli jo täynnä hiili/kupari -sössöä, ni taatusti virtaa kului jo hyppimällä yli..
Katto nyt hiiliä ettei ole hehkuuntuneet, vastus kasvaa ja saat heti pilaantuvan koneen helposti jos et uusi niitä.
Uudet hiilet, vastaan myös uusi akseli hiilien lisäksi, on aika eri hintaluokkaa.
Riippumatta uusitko ne vai yritätkö jatkaa ajetuilla, sisäänajo tarvitaan, ettei kollektoripinta hitsaannu ruville heti!
Tämä koska sorvattu kollektori on eri halkasijalla kuin ennen. Ja uudetkaan hiilet ei tiedä tarkkaa sorvauskertaasi = halkasijaa nyt.
Ison auton startteihin verrattuna liki täyttä kuormaa otetaan paljon pitempiä rykäsyitä, ja lämpö kasvaaaaaaaaaaaa....
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Austin

sisään ajon suoritin niin pienillä kierroksilla kuin pystyin noin 15 min. Riittääkö :huh: mun mielestä riittää vai pitäskö pyörittää vielä. Mistäs mä muuten nään onko hiilet palanu, sinistyykö ne jotenkin vai mitä? Mun silmällä katottua ne oli normaalin näköset harmaat palat.
LainaaKollektorin urat ???? ....sileehän sen kuuluu olla. (vai tarkoitatko niitä lamellien välejä. ne tosiaan pitää olla auki ja puhtaat)
Joo tarkotin lamellien välejä.

4wdkanootti

Varmasti-palaneissa hiilissä on hehkuneen ja muun alueen välissä kaulus.
Rajatapaus-hiilissä mittari näkee vastuseron. ulkonäkö normaali.
Kovempaa ajavat ei riskeeraa, vaan uusivat aina.
Ne myös sorvaa sileeksi kollektorin pinnan aina, putsaten molemmilla puolilla sorvausta.
Pihalla ittekseen on tullut kokeiltua , joskus onnistunutkin vanhoilla hiilillä ;)