Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Krossarirenkaiden liimaus

Aloittaja zzs, 08.05.03 - klo: 07.08

zzs

Eli voinko liimata renkaat 2-komponenttiliimalla? Aitoa rengasliimaa ei löydy tallista, joten kertokaa, jos voisitn käyttää tota. Bostikilla ei varmaan kannata, lähtee helposti irti. Eikä Loctiteakaan varmaan kannata laittaa.
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Mika R

CA liimalla = pikaliima, esim loctite

zzs

Eli Loctite käy, hyvä. Ai kato sä lisäsit ton äsken:)
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |


Jaani

Kannattaa liimata jotain tasoa vasten, jotta menevät suoraan vanteille. Ei kuitenkaan kannata liimata renkaita tasoon kiinni.

late

Offtopiciksi menee.
Mistä 'CA' on lyhenne?
LRP - Ei tulta ilman savua

Mika R

varmaan googlella olis selvinny mutta käy se näinkin eli
CA = Cyanoacrylaatti. alunperin ihon liimaamisen tarkoitettua liimaa (?). Yleisemmin tunnetaan nimellä "pikaliima", "ca glue", "super glue"

late

Hehe, just eilen 'ojensin' yhtä epäoma-aloitteisuudesta ja nyt syyllistyin siihen itsekin!  :|
LRP - Ei tulta ilman savua

JK

Loctiten tuotteissakin on sitten eroja. Halpahallien euron tuubit ovat yleensä liian heiveröistä kamaa pitämään renkaat vanteilla.
Loctiten liimoista 406, 4062 ja 495 tuntuvat pitävän kohtuullisesti kumit vanteilla. (Jos nyt muistin numerot oikein.)
Liimat myös vanhenevat jolloin ne eivät enään liimaa juuri muuta kuin sormia tyydyttävästi.  Eli isoisän aikaista liimaa ei välttämäti kannata käyttää.

Mika R

CA:n oikea säilytyspaikka on jääkaapissa

zzs

Okei, pitääpä katella rautakaupasta sopivaa loctitea.
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

jallu

LOCTITE 406  ja pysyy...

plon hinta n. 15 € ei saata löytyä ihan joka paikasta, säilytys jääkaapissa.

Josta sen varmaan asiantuntevalta myyjältä löydät.  8)

nici

Eiköhän tuolta Etolan teollisuuspuolen putaakista löyry tuotakin tököttiä.. viimeksi kun kävin niin oli kyylskooppi täynnä nuita loctiten liimoja sun muita...

*toba*

Krossareiden renkaiden liimaukseen on olemassa semmoinen työkalu mikä auttaa kuulemma liimauksessa... rc-superstore myy sitä.
Prrr

zzs

Ostin sitten Tietonikkarista Grip CA-liimaa, ja aion liimailla tänään. Mutta pitääkö vanteisiin tai kumeihin tehdä reiät, että ilma pääsee ulos renkaista? Kyseessä on siis 1/8 krossari ja renkaina ja vanteina Medial Pron vehkeet. Kuinka iso pitäisi reiän olla ja montako/rengas?

Pikaisia vastauksia, kiitos!!
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Jaani

Älä rei'itä niitä renkaita, eiväthän ne ilmarenkaat ole. Muista laittaa joka renkaaseen insertti sisään.

JK

Kyllä renkaissa reiät pitää olla. Röykyt löylyttää renkaista ilmat pihalle on liimaukset minkalaisia tahansa. Reiät päästää sitten ilman takaisin pyöriin jotta ne palaisivat alkuperäiseen muotoonsa. Myös liimaukset kestää paremmin, jos renkaissa on valmiiksi reiät joista ilma pääsee karkaamaan.
Itse suosin kahta noin kaksimillistä reikää renkaan kulutuspinnassa. Reikien ollessa vanteissa työntyy renkaat täyteen hiekkaa keskipakosvoiman ansiosta. Kulutuspinnassa olevat reiät taas päästävät ylimääräisen roinan pois renkaasta.

zzs

No hyvä ettei vanteisiin tarvitse tehdä reikiä, on sitten liimaksen jälkeen helppo tehdä renkaiden päälle. Kiitos tiedoista! :D
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Rc hemmo

laita se foami sisään, tai tee itse.

Madfs

Lainaus käyttäjältä: "Jaani"Kannattaa liimata jotain tasoa vasten, jotta menevät suoraan vanteille. Ei kuitenkaan kannata liimata renkaita tasoon kiinni.
Kuten yhdelle huippu kilpailijalle kävi se liimasi juuri ennen kisan alkua
renkaat kiinni tasoon. jäipä sillekkin vähän miettimistä miten liimaillaan :mrgreen:
Elämä On Laiffii Ja Puukko On Knaiffii.

Henko

LainaaKannattaa liimata jotain tasoa vasten, jotta menevät suoraan vanteille. Ei kuitenkaan kannata liimata renkaita tasoon kiinni.

Mitenkähän vois hyvin välttää liimaamasta tasoon kii? Pitäis liimata renkaita, en o aikasemmin sitä tehnyt. Meneekö helposti vinoon/epätasapainoon?
Jos jotain hyviä vinkkejä on, ni kertokaa ihmeessä.

Mika R

Laitat ensin renkaan vanteelle niin että se on hyvin ja insertti siististi sisällä ja sitten vähän kerrallaan nostamalla/vetämällä renkaan reunaa vanteelta laitat juoksevaa CA-liimaa ohuesti väliin. Huomaa että mitä ohuempi liimakerros sitä paremmin se pitää. Lopuksi voit kiristää renkaan vanteelle teipillä ympäri tai paksulla kuminauhalla kunnes on kuiva. Voi myös käyttää käytetytistä renkaista leikattuja kaistaleita. Makuasia laittaako teipin ennen liimausta vai jälkeen. Itse laitan lopuksi ympäri.

Toivottavasti auttoi.

Catiska

Minulla on tuo Hobaon renkaan liimauskone. Se jytää kyllä ihan mukavasti. Saa helposti siistejä liimauksia.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

J-P

Lainaus käyttäjältä: "Henko"
LainaaKannattaa liimata jotain tasoa vasten, jotta menevät suoraan vanteille. Ei kuitenkaan kannata liimata renkaita tasoon kiinni.

Mitenkähän vois hyvin välttää liimaamasta tasoon kii? Pitäis liimata renkaita, en o aikasemmin sitä tehnyt. Meneekö helposti vinoon/epätasapainoon?
Jos jotain hyviä vinkkejä on, ni kertokaa ihmeessä.

Laita tuorekelmua tason päälle ennen liimaamista, ei tartu cyano siihen kiinni. Helposti ei rengasta vinoon/epätasapainoon saa, jos kumin laittaa kunnolla vanteelle ja liimaa pätkän kerrallaan kumia varovasti raottamalla vanteelta ja tiputtaa liimaa tipan verran kerrallaan.

Insertin saa kivasti renkaan sisään kun sen ensin änkee kumin sisään ja vähän aikaa pyörittelee rengasta etusormien ympärillä(sormet siellä sisällä), sitten vääntää kumin vanteelle ja pujottaa kumin reunat mahdollisten syvennysten sisään siten että kumi on vanteen kanssa samassa tasossa.

Tämän jälkeen raottaa kumia varovasti peukalolla muutaman millin ja tiputtaa tipan liimaa rakoon ja painaa kumin vanteeseen kiinni. Sitten vaan odottaa hetken ja venyttää varovasti vähän edempää(mutta kumminkin sen edellisen liimauskohdan vierestä) ja sama homma. Lopuksi tarkistaa venyttelemällä että kumi on koko matkalta kiinni vanteessa ja korjaa liimalla mahdolliset aukkokohdat.

Liimana itse käytän NHP-Flash Black CA-liimaa(tarkoitettu joustaviin liima-saumoihin). Tähän mennessä parhaiten kumit pysyneet kiinni sillä, varsinkin kun kontaktipinnat käsittelee ensin Loctiten 770-primerilla. On kiinni kun tauti, ei löydy kumi tukivarren ympäriltä mitä esim. Flash:in mediumilla liimatessa on käynyt.
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

Henko