Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

rc-vene keskustelu

Aloittaja joonas93, 09.06.08 - klo: 18.18

calicha92

osaisko joku kertoa onko noita flexiakseleita myötä ja vastapäivään pyöriviä versioita?
tuntuu että vettä tulee sisälle niin v****i. pursuitissa on akseli vaihdettu stinger malliin.
akseli kylläkin kiertyy samaan suuntaan kun alkuperäinenkin. mitäs kannattas lähtä tekemään.???
mun mielestä pyöriessään työntää vettä kabiinin suuntaan.
HPI Baja 5b SS 30,5cc, DEX410V3
Align Trex-450L, 600N, Goblin 380, 570, DX8

emppu99

EXC125

mikael.forsstrom

Traxxas e-revo brushless edition Mamba monster 2 wp Savöx 1256TG, pursuit brushless race boat Sanwa mt-4,Thunderpower G8 70C pro force lipo.

calicha92

noniin. tuli sitten hiukan vastoinkäymisiä. ajelin tossa eilen niin fiiliksissä pursuitilla ja yhtäkkiä alkoi savu nousta
ja vene hyytyi. on aika mukava katella kun vene palaa keskellä järveä :) mutta onneksi ilmeisemmin selvisin pelkällä noparin hajoamisella. tietysti liekeistä tuli pieniä vauhtiraitoja mut so what. uusi nopari tilattu ja katotaan mitä tapahtuu. mites muuten moottorin vois testata. ei ole nyt mitään noparia. ei ollut ainakaan mittarilla mitattuna oikarissa. kaikki näytti 0.8ohmia resistanssiksi. leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
HPI Baja 5b SS 30,5cc, DEX410V3
Align Trex-450L, 600N, Goblin 380, 570, DX8

tomppa82

#2944
Onko porukalla kokemusta noista Hobbykingin myymistä Birdie-halppisnopareista tai Hobbyking-merkin alla myytävistä nopareista? Lähinnä noi 200A mallit kiinnostaisi, eli http://hobbyking.com/hobbyking/store/__19441__Birdie_200A_Brushless_Boat_ESC_NO_BEC_.html ja http://hobbyking.com/hobbyking/store/__15134__Hobbyking_SS_Boat_Series_200A_ESC.html on lähinnä ne, jotka innostaisi.

Ja olisiko http://hobbyking.com/hobbyking/store/__10312__Turnigy_5A_8_26v_SBEC_for_Lipo_.html kohtalainen BEC kaveriksi?

Noissa lähtisi johdot päädyistä, nykyisessä Turnigyssä lähtee hieman hankalasti suoraa ylöspäin johdot http://hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/Marine-180A(2).jpg kuva selventänee.
Hankaloittaa "kannen" paikalleenlaittamista matalassa veneessä, kun johdot meinaa ottaa kiinni.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Padi

Lainaus käyttäjältä: mikael.forsstrom - 07.09.13 - klo: 19.01
Onkos kenelläkään tästä rungosta kokemuksia?

http://www.ebay.com/itm/Orange-39-deep-vee-mono-rc-boat-for-nitro-engine-or-electric-motor-clearance-/130859927041?pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item1e77dc0601#shId

Onkohan hyvä ja kestävä?

Runko on vanhemman DF:n klooni (uusi on 37"). Kaikki DF:t on hyvin kulkevia runkoja. Se onko klooni hyvin tehty on sit toinen juttu.

mikael.forsstrom


Täytyypä tilata kyseinen runko kokeiluun , koneeksi tulee lehner 2250\8 1480kv
6s tai 8s lipoa meinaan käyttää ja nopariksi tulee hifei swordfish pro plus 300A hv nopari sisään rakennetulla loggerilla  :grin:


Lainaus käyttäjältä: Padi - 08.09.13 - klo: 14.05
Lainaus käyttäjältä: mikael.forsstrom - 07.09.13 - klo: 19.01
Onkos kenelläkään tästä rungosta kokemuksia?

http://www.ebay.com/itm/Orange-39-deep-vee-mono-rc-boat-for-nitro-engine-or-electric-motor-clearance-/130859927041?pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item1e77dc0601#shId

Onkohan hyvä ja kestävä?

Runko on vanhemman DF:n klooni (uusi on 37"). Kaikki DF:t on hyvin kulkevia runkoja. Se onko klooni hyvin tehty on sit toinen juttu.
Traxxas e-revo brushless edition Mamba monster 2 wp Savöx 1256TG, pursuit brushless race boat Sanwa mt-4,Thunderpower G8 70C pro force lipo.

RangerWalker

#2947
Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 08.09.13 - klo: 09.15
Onko porukalla kokemusta noista Hobbykingin myymistä Birdie-halppisnopareista tai Hobbyking-merkin alla myytävistä nopareista? Lähinnä noi 200A mallit kiinnostaisi, eli http://hobbyking.com/hobbyking/store/__19441__Birdie_200A_Brushless_Boat_ESC_NO_BEC_.html ja http://hobbyking.com/hobbyking/store/__15134__Hobbyking_SS_Boat_Series_200A_ESC.html on lähinnä ne, jotka innostaisi.

Ja olisiko http://hobbyking.com/hobbyking/store/__10312__Turnigy_5A_8_26v_SBEC_for_Lipo_.html kohtalainen BEC kaveriksi?

Noissa lähtisi johdot päädyistä, nykyisessä Turnigyssä lähtee hieman hankalasti suoraa ylöspäin johdot http://hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/Marine-180A(2).jpg kuva selventänee.
Hankaloittaa "kannen" paikalleenlaittamista matalassa veneessä, kun johdot meinaa ottaa kiinni.

Kokemusta on ss 200a mallista. Tunnetaan maailmalla himodel 200A 3-7s ja suppo 200a 3-7s ja 4-8s nimellä. -mulla on ollut noita 8kpl,tällä hetkellä 3

Tuo birdie näyttää ihan samalta myös.

Noista en uskalla suositella kuin hobbyking  lennokkinoparia  :tongue:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14500__Hobbyking_SS_Series_190_200A_ESC.html
tuntuu olevan parempi softa sisällä kuin venemalleissa, esim ennakon säätöä on enemmän lennokkimallissa.
eli tuo on limajäähyllä ja eri softalla muuten sama.

Mylla on yksi venemallinen ja se on ok mutta ennakon säätöä on vain 15 asteeseen kun lennokkimalli pystyy 30.

ei toki kaikki tartte tuollaista säätöä mutta outrunner koneet on tykänneet 30 asteesta.

lennokkimakkin saa vesijäähdytettyä suht helpolla esim leikkaa pari jäähdytysripaa pois siilistä ja laitat messinkiputket tinalla kiinni siihen ja sitten on vesijäähy. -tai sitten tuollainen siilin tilalle.
http://www.offshoreelectrics.com/proddetail.php?prod=etti-a044

Minkä vain noista "200A" malleista otat niin muista että max 6s ja 120A nuo on oikeasti jatkuvaa kestäviä. 200a on lähinnä hetkellinen kesto.


linkittämäsi bec on toiminut hyvin

-Pate
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

tomppa82

Moottori kyllä on outrunner, 1900KV Turnigy ja oiskohan 500-kokoluokkaa? Ja se vesijäähyn teko nyt ei tietenkään mahdoton juttu ole, kunhan ensin keksii jostakin pienen pätkän sopivaa putkea, josta tehdä.

Akustona 4S. Kovin mahdottoman montaa en oikeen nykyisen koneen kanssa oikeen taida uskaaltaakkaan kokeilla, enkä nykyiseen runkoon mahdottoman painavaa akustoa nyt muutenkaan kehtaisi laittaa. Joskus kyllä ollu mielessä 5S- tai jopa 6S-akuston kokeileminen, mutta se vaatisi melkein sopivien akkujen hommaamista. 6S kokeilu nyt tietenki onnistuisi nykyisillä akuillakin kun keksisi, mihin sijoittaa yhden akun.

Mitä noparin virrankestoon tulee, niin tuo HK:n "200A" LeKo-noparihan nyt ei näyttäsi maksavan juuri mitään, eli voisihan moisen kokeeksi tilata. Jättää nykyisen varmuusvaraksi, jos tuo tuo HK ei satukkaan kestään.



Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

RangerWalker

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 09.09.13 - klo: 09.38
Moottori kyllä on outrunner, 1900KV Turnigy ja oiskohan 500-kokoluokkaa? Ja se vesijäähyn teko nyt ei tietenkään mahdoton juttu ole, kunhan ensin keksii jostakin pienen pätkän sopivaa putkea, josta tehdä.

Akustona 4S. Kovin mahdottoman montaa en oikeen nykyisen koneen kanssa oikeen taida uskaaltaakkaan kokeilla, enkä nykyiseen runkoon mahdottoman painavaa akustoa nyt muutenkaan kehtaisi laittaa. Joskus kyllä ollu mielessä 5S- tai jopa 6S-akuston kokeileminen, mutta se vaatisi melkein sopivien akkujen hommaamista. 6S kokeilu nyt tietenki onnistuisi nykyisillä akuillakin kun keksisi, mihin sijoittaa yhden akun.

Mitä noparin virrankestoon tulee, niin tuo HK:n "200A" LeKo-noparihan nyt ei näyttäsi maksavan juuri mitään, eli voisihan moisen kokeeksi tilata. Jättää nykyisen varmuusvaraksi, jos tuo tuo HK ei satukkaan kestään.

En suosittele edes kokeilemaan 1900kv outrunneria 5s tai varsinkaan 6s voimin. Todennäköisesti repii itsensa palasiksi. Mutta toisaalta kaikkea kokeilemalla kokee uusia juttuja :shocked:

Itse suosittelen outrunnereiden rundeiksi venekäytössä 23-30k rpm. -ne koneet mistä on kokemusta on tosi vääntäviä olleet ja pienempi kierroksinen isommalla ropellilla on toiminut.

esim. mun isommassa (peräsimen kanssa165cm)  paatissa on 2x 910kv 6s voimin 80kmh  hk 200a lennokkinopareilla, ei edes kädenlämpöisiksi tule noparit koneet toki on normilämmöissä.

Ennakon lisäys 30 asteeseen laski lämpöjä varmaan 30 astetta.

-Pate
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

tomppa82

Niin, noh kuten sanottua, niin vaatisi toisten akkujen hommaamista noi 5S- ja 6S-kokeilut, kolmannelle akulle kun ei nin hirveästi olisi sitä tilaa kuitenkaan. Eli tuskin tulee kokeiltua. Aika kyytiähän se nykysetupillakin menee, varsinki ekaksi veneeksi. Pitäisi joskus saada pätkä filmatuksi, mutta katsotaan nyt milloin kerkeää...

Pistin 200A HK:n lekonoparin tilaukseen Hongkongin varastolta eilen, eli jännityksellä sitä nyt odotellaan..

Mites tuo, jos siitä leikkaa ne pari jäähdytysripaa pois, niin kuinkas paksua putkea sinne saisi väliin? Voisi tässä odotellessa koittaa jostain hommata pätkän sopivaa messinkiputkea, jos vaan tietäis kuinka paksua...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

RangerWalker

#2951
Joku 2-4mm porauksella oleva on lähelle oikeaa, siihen saa vielä vedettyä 4mm sisäreiän letkun yli.

Tuollaista siiliä ei juuri nyt ole käsillä mutta osen vesijäähy on ja sisäreikä on noin 2.5mm.(ei ihan mene 3mm pultti mutta tönäriä ei ole tähän hätään käsillä)

Jos onnistuu niin väännä siitä putkesta "ss" ,eli putki olisi reunoilla ja myös keskellä hieman käärmemäisesti niin jäähtyy parhaiten.(jos vaihdat rivattomaan laattaan siilin)

Ja jos löydät palasen messinkiä/alumiinia joka on vastaavan kokoinen kuin tuo siili niin vielä parempi.

-voisi tosiaan tinata putket kiinni tai sitten vetää lämpötahnalla ja kutistesukalla.

Itse liimailen tällä siilit fettien päälle : http://www.arcticsilver.com/ta.htm mm. pc kaupat myy tuota

paremmin siirtää lämpöä kun se "teippi"

AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

tomppa82

Tuo tahnahan on siis samaa, mitä esim. tietokoneissa prossun ja prossun jäähdytyssiilin välissä käytetään? Eräs paikallinen tietokonekorjaaja sanoi joskus käyttävänsä lämpöjohde-tahnana esim. autojen jarruosiin tarkoitettua kuparitahnaa. Toimii kuulemma ihan OK. Sitä ois jarruremontista ylijäänyttä aika paljon...

Se SS ei välttämättä onnaa... Mutta iso palanen alumiiniä siilin tilalle voisi kyllä onnistua. Vai mitä tarkoitit? Vaan mitenkäs tuo alumiinin tinaaminen? Se käsittääkseni ei taida kuitenkaan ihan perustinalla onnistua? Kovajuottoon ei ole laitteita, vaikka ei kai se nyt vissiin kovin kummoista kaasupoltinta tuollaisiin pikkuhommiin tarvis...

Kaippa se pitää ootella tuon noparin saapumiseen asti ja sitten katsoa tarkemmin tuota jäähdytyshommaa...

Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

RangerWalker

#2953
Kuparitahnaa olen käyttänyt itse vain jarruissa, omalla vastuulla sillä pesee varmaan kultahampaatkin.  :tongue:

Ihan hopeatina on tarttunut messinkiputkeen ja alumiiniin mitä olen kokeillut mutta mitään rasitustestiä en ole tehnyt.(kaasutoholla, ei kolvilla)

Tuo "tahna" mitä linkitin on 2 komponenttiliimaa eli se liittää osat yhteen ja siirtää lämpöä eli on varsin fiksua kamaa.

juu ihan alumiinipalanen siilin tilalle ja messinkiputket päälle. Tuo osen myymä jäähykin on vain about 3mm alumiinia ja reunoissa alumiiniputket.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

tomppa82

Oli mulla muutaman vuoden tietokoneen prossun jäähyn välissä kuparitahnaa, eikä se, pienillä ylikellotuksilla tuntunu kärsivän lämpöongelmista. Eli kyllä siellä ainakin hieman lämpöä siirtyi.. Vaikka sinällään ensimmäisen sukupolven Intel Celeronit taisi kyllä muutenki olla aika helppoja ylikellotettavia..

Siis se pasta on 2-K-liimaa? Joo, voisi olla sitten kyllä kätevää, jos toimii lämmönsiiräjänäkin...

Et osaisi yhtään sanoa, kuinka iso tuossa 200A:sessa on se alkuperäinen jäähdytyssiili? Edes suurinpiirtein?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

RangerWalker

http://www.offshoreelectrics.com/proddetail.php?prod=etti-a044
tuosta saat mitat jotka on lähelle vakiosiiliä kun tuo kerran menee sen tilallekkin.


ja juu tuo on ikäänkun lämpöä johtavaa epoksia.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

tomppa82

Googletteli tuota alumiinin tinaamista ja ei se kuulemma oikeen kestä. Eli pitänee hommata tätä  http://www.arcticsilver.com/ta.htm

Oikein paljon KIITOKSIA avusta!
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

RangerWalker

Eipä tartte kiitellä hyvä jos jeesasi.  :smiley:

Kannattaa lukaista tämä http://forums.offshoreelectrics.com/showthread.php?5924-HiModel-4s-8s-200-amp-esc&s=e57dc2b32c4b18e53bb09f3e121b4e85

Esmi. fettien hionnasta ym lisätietoja jos kiinnostaa ottaa kaikki irti jäähystä.

-Pate
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

tomppa82

Ei hirveän hyvin tuo Lontoonmurre taivu, kova homma suomennella tuota. Kai se jäähy nyt toimii, vaikkei nyt ihan niin just viimisen päälle tekisikään...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: RangerWalker - 10.09.13 - klo: 17.11
Itse suosittelen outrunnereiden rundeiksi venekäytössä 23-30k rpm. -ne koneet mistä on kokemusta on tosi vääntäviä olleet ja pienempi kierroksinen isommalla ropellilla on toiminut.

Niin joo, on se ollu joskus mielessä, että voisi jonku pinemmäön KV:n koneen hommata ja lisää kennoja. Nykyisen vaan sain veneen matkassa...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: RangerWalker - 09.09.13 - klo: 08.49
lennokkimakkin saa vesijäähdytettyä suht helpolla esim leikkaa pari jäähdytysripaa pois siilistä ja laitat messinkiputket tinalla kiinni siihen ja sitten on vesijäähy.
-Pate

Mietin vaan, että toimisiko alumiiniputkilla mitenkään? Vai onko parempi hommata suosiolla messinkiputkea?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

RangerWalker

jos siili on alua niin ei kai se huono matsku ole putkiinkaan :wink:

AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

tomppa82

Niin, noin minäkin ajattelin... Jaa, niin oli aika nopea toimitus hongkongista, tänään kolahti lappu luukusta, että saa hakea postista. Ja tuossa se nyt on pöydällä edessä odottamassa vesijäähyä...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

mikael.forsstrom

Morjesta,

Nyt vihdoin ja viimein sain lehner 2250/8 1480kv koneen.  :shocked:
Traxxas e-revo brushless edition Mamba monster 2 wp Savöx 1256TG, pursuit brushless race boat Sanwa mt-4,Thunderpower G8 70C pro force lipo.

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: RangerWalker - 09.09.13 - klo: 08.49
Noista en uskalla suositella kuin hobbyking  lennokkinoparia  :tongue:

lennokkimakkin saa vesijäähdytettyä suht helpolla esim leikkaa pari jäähdytysripaa pois siilistä ja laitat messinkiputket tinalla kiinni siihen ja sitten on vesijäähy.

Mikäs ohjelmointikortti tuolla Hobbykingin 200A SS-lennokkinoparille käy? Piti silloin noparia tilatessa jo kysyä, mutta sitten ajattelin suunnitella ensin sen vesijäähdytyksen.

jäähdytystä olen miettiny ja yksi idea olisi toteutukseen, eli pala 4-5mm alumiiniä siilin tilalle, jonka päälle ohutseinäiset alumiiniputket, yksi molempiin laitoihin ja yksi keskelle.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

tomppa82

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__10312__Turnigy_5A_8_26v_SBEC_for_Lipo_.html

Neuvokaas vähän "tyhmää" tän BECin kytkemisen kanssa. Eli pitäisi asentaa veneeseen becittömän noparin seuraksi. Mutta miten tuo mukana tullut ferriittikela tuohon oikeasti pistetään? Ohjeessa oli vaan, että pitäisi vastarille menevä johtoa kieputtaa 5 kierrosta siihen ferriitin ympärille. . Mutta voiko se muka toimia niin yksinkertaisesti? Kun niiden ohjekuvien perusteella vaikuttaisi, että pitäisi katkaistakkin jostain välistä se johto ja ja sitten kieputtaa vielä erikseen sitä vastarille menevää osaa johdosta siihen ferriitille. juuri mitään vaan ei oo kunnolla selostettu, eikä todellakaan edes kuvat ole lähellekkään tarpeeksi infoa antavia.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Juzzima

Kiinnostais ny noi RC veneet. Mikä ois alhaisin hinta millä saa ihan kelvon paatin ? En aluks tarvi mitään superhienoo yksilöö. Budjettii mietin sit myöhemmin ku tiiän mis hinnois ne pyörii. Mul ei siis mitää kokemust koko harrastuksesta.

AndYjaY

Asuin 4 talvee Turun Ruissalon Saaronniemen nokassa karavaanialueella. 4kpl maailman suurinta risteilijää pääsin saattelee maailman turuille ja vesille, sekä näin kun ne teki koeajoja. Laitan tässä kuvia mistä näkee niiden kokoa ja väylän ahtautta.

AndYjaY

#2968
täs... ... aattele , laivaa ohjataan pienellä joysticillä ??????? Alin kuva ku laiva peruuttaa Pansion telakka-altaaseen, se ois pitänt saaha videoille, oli vaikuttava esitys. Etualan saaren metikkö on täyskokoista männikköä, aivan saaren kärjessä on kesämökki, voi verrata kokoa...

AndYjaY

#2969
täs viel 3 kuvaa