Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

GT Rata-autoilu

Aloittaja Mikko L, 18.08.08 - klo: 10.35

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: juska - 28.02.09 - klo: 11.32
Kysehän onkin tässä tapauksessa TASAPUOLISUUDESTA ei tehokkuudesta. Toisin sanoen puhutaan VAKIOLUOKASTA mikä tarkoittaa että kaikilla olisi suht koht samantasoiset autot. Juuri tuon takia todetti Hoken kanssa tuossa aiemmin että, saisi vapaasti valita haluamansa moottorin sallittujen listalta koska, niistäkin joku osoittautuu taas jälleen kerran paremmaksi kuin jossain toisessa RTR-autossa.

Näinhän se menee. Tässä vaihtoehdossa moottoreiden tasoero ei kuitenkaan ole hirvittävän suuri, eli millä tahansa hyväksytyistä moottoreista voi pärjätä. Pärjääkö jollain paremmin kuin toisella, jää nähtäväksi. Toisaalta hyväksytyt moottorit ovat kaikki ns. budjettiluokan koneita, joten tälläkin pyritään pitämään kustannukset alhaalla.
Flying Calacucco

*HOKE*

Niin ja varsinkin jos/kun se moottori kulahtaa ja tarvitsee olla vaihtamassa uutta moottoria niin pakkohan se on olla niin että saa hommata vaikkapa just GO moottorin esim kyoshon tilalle...
Jos esim toista ei ole varastossa tai mikä vaan syynä onkaan.
Menee luokasta pahasti maku jos jää esim kisat ajamatta koska jollain ei sattunut juuri sillä hetkellä olemaan moottoria hyllyssä kun sitä kipeästi kaipaisi.

juska

Alkaa olee Säännöt kohillaan. Täytyy varmaan oottaa että Jerzi ja mika herää äänestämään.
Racers Group Finland Team

Mika R

Heräsin jo seiskalta mutta oli pojan ja omat lätkätreenit tässä aamulla.

Siis olen ihan samaa mieltä teidän kanssa, Hoke ja Juska, ja olin jo vastata eilen "että tottakai saa valita näistä RTR moottoreista haluamansa" mutta päätin odottaa Peitsamon ja muiden näkökulmaa joten en vastannut vielä mitään. Minusta nämä säännöt ovat erinomaiset ja juuri sitä mitä Mikko L:n kanssa olen viime kesästä asti puhunut.

Vielä kun 30min pääfinaali kuten Juska ehdotti niin se on siinä.

IHANAA että ollaan näin samaa mieltä KAIKESTA!!!

peitsamo

#514
Hyvä, ainakin läsnäolijoiden keskuudessa vallitsee jonkin sortin yhteisymmärrys säännöistä.

Kommentoikaapa vielä tuota teknisten mittojen tarvetta?

Seuraava kuuma peruna onkin sitten itse kilpailutapahtumat. Eli halutaanko:

- yrittää "soluttautua" esim. LS5- kisojen mukaan, jolloin tarvittaneen lisenssi, vai
- yrittää löytää muut vapaat viikonloput/päivät jolloin "omatoimikilpailut" olisivat mahdollisia. Tällöin lisenssejä ei tarvita ja mentäisiin jokseenkin viime vuoden formaatilla.

Jäljempi antaisi tietysti enemmän vapauksia, mutta toisaalta vaatii enemmän järjestelyvoimaa. Lisäksi näkyvyys voisi olla parempi yhteiskisoissa. Lisenssin edellytys rajaa osan kilpailjoista pois? Vapaiden viikonloppujen/päivien löytäminen ei myöskään ole ihan simppeli harjoitus. Lisäksi "omat" kisat lyhentäisivät kilpailupäivää merkittävästi.
Flying Calacucco

Mika R

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 27.02.09 - klo: 22.46
Ok, tämä selvä! Ja samaa mieltä siis.

Noi mitat vois helpoiten ehkä vetää seuraavasti
- minimi mitat ja paino M8 luokasta
- maksimi mitat LS-5 luokasta (on kasvuvaraa hehe)



Tässä noihin mittoihin tällainen ehdotus josta vois vetää jonkinlaiset raamit.
Itse välttäisin tilannetta jossa tarvitaan lisuri. Mutta minulle henk. koht. käy kumpikin vaihtoehto.

tturku

Eikös minikisoja ole ajettu AKK:n alaisten kisojen yhteyksissä nyt talvella, ja niissähän ei ole tarvinnut kuitenkaan omistaa AKK:n lisenssiä? Eli olisiko mahdottomuus osallistua 1:5 autojen kanssa samoissa kisoissa ilman AKK:n lisenssiä?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Heuli

Kaikki minikisat mitä on ajettu AKK:n kisojen yhteydessä ovat olleet lisenssipakolla. Kerhokisat on sit asia erikseen.

juska

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 28.02.09 - klo: 12.44
Hyvä, ainakin läsnäolijoiden keskuudessa vallitsee jonkin sortin yhteisymmärrys säännöistä.

Kommentoikaapa vielä tuota teknisten mittojen tarvetta?

Seuraava kuuma peruna onkin sitten itse kilpailutapahtumat. Eli halutaanko:

- yrittää "soluttautua" esim. LS5- kisojen mukaan, jolloin tarvittaneen lisenssi, vai
- yrittää löytää muut vapaat viikonloput/päivät jolloin "omatoimikilpailut" olisivat mahdollisia. Tällöin lisenssejä ei tarvita ja mentäisiin jokseenkin viime vuoden formaatilla.

Jäljempi antaisi tietysti enemmän vapauksia, mutta toisaalta vaatii enemmän järjestelyvoimaa. Lisäksi näkyvyys voisi olla parempi yhteiskisoissa. Lisenssin edellytys rajaa osan kilpailjoista pois? Vapaiden viikonloppujen/päivien löytäminen ei myöskään ole ihan simppeli harjoitus.
Mittoihin mitä tulee niin vois olla jotain minimi se mikan mainitsema M8-auton mitat. Maksimit sitten DM-1 onen ja hobao 1/7:n mukaan.
Minimi kuivapaino vaikka 3600gr.
Itse olen tuon LS5:n yhteydessä olevien kisojen kannalla. Lisenssiasiaakin olen kommentoinut jo aiemmin.
Toi on täysin totta... noi vapaaat viikonloput + sitoo aina järjestäjiä jos omat kisat.

Jerzihän on jo lähes lupautunut järjestämään lisenssittömille kisan... vai ymmärsikö väärin.
Racers Group Finland Team

Mika R

Minusta 3600gr on liikaa. 3400 gr on mun ehdotus. Ottakaa huomioon että krossi pohjalle tehdyt autot esim. jäykällä akselilla, lipolla ja kevyellä korilla voivat olla tuon 3,4 kg. Mutta sen alle tuskin pääsee, tai on tarpeellista päästä.


juska

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 28.02.09 - klo: 13.05
Minusta 3600gr on liikaa. 3400 gr on mun ehdotus. Ottakaa huomioon että krossi pohjalle tehdyt autot esim. jäykällä akselilla, lipolla ja kevyellä korilla voivat olla tuon 3,4 kg.



Nii-i just ton takii olen tuolla jo huudellut siitä tasaväkisyydestä!!!
10KG=1.3hv muuntotaulukolla kiihtyvyyslaskelmissa.
Racers Group Finland Team

Mika R

No entä kompromissi 3500gr ? Se on tasanen luku...  :cool:

juska

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 28.02.09 - klo: 13.09
No entä kompromissi 3500gr ?
Nääh... on paljo kivempi ostaa 200€ titaania, lipoi ja yms... sit laittaa 200gr lisä painoo.

äänestys!!! 3600gr
Racers Group Finland Team

Mika R

3600gr on Kyosholle liikaa. Pitäähän se kesy kone saada jollain kompensoitua. Eikä ole edes hiilikuitua.

3400gr minimipaino.

Jonni

Paljon IGT2 painaa vakiona? Kyoshon sivujen mukaan 3650g.
Jos tuo pitää paikkansa 3500g olisi ihan ok minimipaino.


Mika R

Juuri näin. 3500gr sopii minulle. Onhan kyseessä kuitenkin kilpasarja joten kai jotain pelivaraa pitää olla. Kyoshon koneesta ei voi poistaa pullstarttia. Tässä on varmasti etua muilla moottoreilla jos se sallitaan. Lipo + regu on nykypäivänä ihan normi käytäntö eikä siitä saa rankaista.

-Juho-

Inferno GT 1:n painoksi ilmoitetaan 3300g??? :police:
Liikaa Kyoshoja

Mika R

... ja Hobbytech STR8RG 3450gr !!! Pakkohan nyt tollasellakin on päästä mukaan ilman lisäpainoja. Ja tuohon vielä lipo niin sehän menee kevyesti alle 3,4kg. Ja hobbytech kuskeja on suomessa koska Poinas on siitä täällä huudellu.

3,5kg on vähintäänkin kohtuullinen minimipaino tätä peilaten

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 28.02.09 - klo: 12.37
Heräsin jo seiskalta mutta oli pojan ja omat lätkätreenit tässä aamulla.

Siis olen ihan samaa mieltä teidän kanssa, Hoke ja Juska, ja olin jo vastata eilen "että tottakai saa valita näistä RTR moottoreista haluamansa" mutta päätin odottaa Peitsamon ja muiden näkökulmaa joten en vastannut vielä mitään. Minusta nämä säännöt ovat erinomaiset ja juuri sitä mitä Mikko L:n kanssa olen viime kesästä asti puhunut.

Vielä kun 30min pääfinaali kuten Juska ehdotti niin se on siinä.

IHANAA että ollaan näin samaa mieltä KAIKESTA!!!

Vielä kun unohdetaan moottorisäännöistä se vetostartti pakko.
Samoja moottoreitahan kun on mahdollisuus saada jopa halvemmalla ilman vetostarttia.
Tehoeroahan tästä ei tule jos vetostartin poistaa.
Ainoastaan toimintavarmuus paranee hieman ja tietysti ostaessa uuden moottorin vanhan tilalle, saa sen jopa hieman halvemmalla ilman kyseistä herkästi hajoavaa naru viritystä.

Tämä homma vapaaksi niin silloin ollaan erittäin fiksuissa säännöissä jotka antavat hieman vapautta harrastajalle, budjetti jopa laskee entisestään ja autojen toimintavarmuus paranee hieman.

Jonni

Lainaus käyttäjältä: InfernoGT - 28.02.09 - klo: 13.36
Inferno GT 1:n painoksi ilmoitetaan 3300g??? :police:
Jos tämä pitää paikkansa niin 3500g on ehdottomasti liikaa.
Eihän autoon edes mahdu 200g painoja järkevästi.
Vetostartin poistamisen sallimista puollan itsekin. Ei niistä ole muuta kuin harmia.

-Juho-

Taitaa vastariakku ja muu tilpehööri tuoda jo painoa sen verran että ollaan ilman polttoainetta tuossa 3500 rajoilla.
Mun täytyy varmaan punnita oma... On tosin pitkällä pohjalevyllä nykyään..
Liikaa Kyoshoja

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Jonni - 28.02.09 - klo: 13.46
Lainaus käyttäjältä: InfernoGT - 28.02.09 - klo: 13.36
Inferno GT 1:n painoksi ilmoitetaan 3300g??? :police:
Jos tämä pitää paikkansa niin 3500g on ehdottomasti liikaa.
Eihän autoon edes mahdu 200g painoja järkevästi.
Vetostartin poistamisen sallimista puollan itsekin. Ei niistä ole muuta kuin harmia.

Juuri näin...
Vetostartista on hyötyä ainoastaan mikäli se toimii varmasti, mutta kone ei olekaan ihan kohdallaan jollon sammuu varikolla.
Sillon mekkari saa vetostartilla koneen hieman nopeammin käyntiin kuin sovittelemalla starttiboksille jne.
Ja tämäkin siis ainoastaan finaalissa hyötynä.
Mutta tosiaan vetostartin jos korvaa päätylevyllä niin koneen toimintavarmuus ja huolto tarve paranee hieman, joten kone ei sammu niin herkästi jos on säädöt edes alueella.

tturku

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 28.02.09 - klo: 12.57
Kaikki minikisat mitä on ajettu AKK:n kisojen yhteydessä ovat olleet lisenssipakolla. Kerhokisat on sit asia erikseen.

KILPAILUKUTSU - KyPak Ralli III + Tamiya Mini kerhokisa
9.11.2008 Kuusankoski

Eikös tossa kilpailussa ole tarvittu lisenssiä jos ajoi ralli luokassa mutta koska minit on kerhokisana mukana, niin siinä ei tarvittu lisenssiä?

Eli eikö silloin olisi mahdollista ajaa kerhokisa nimellä vitos-autojen kanssa? Mitä hyötyä/haitaa siitä seuraa? Kun toinen vaihtoehto on ajaa omissa kilpailuissa ilman lisenssiä? Eikö tällöin kisa vastaa kanssa "kerhokisaa".

Paljonko lisenssi itsessään maksaa muuten?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

ibubu

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 27.02.09 - klo: 23.01
Ton verran sain kerättyä

Peitsamo (Pekka) #6
Vesku #13
Niko A #14
Juska #33
Mika R #63
Pieto #77

Jerzi vai Hoke #69



mekäläinen varailee #7 :shocked:

Mika R

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 28.02.09 - klo: 13.53
Lainaus käyttäjältä: Jonni - 28.02.09 - klo: 13.46
Lainaus käyttäjältä: InfernoGT - 28.02.09 - klo: 13.36
Inferno GT 1:n painoksi ilmoitetaan 3300g??? :police:
Jos tämä pitää paikkansa niin 3500g on ehdottomasti liikaa.
Eihän autoon edes mahdu 200g painoja järkevästi.
Vetostartin poistamisen sallimista puollan itsekin. Ei niistä ole muuta kuin harmia.

Juuri näin...
Vetostartista on hyötyä ainoastaan mikäli se toimii varmasti, mutta kone ei olekaan ihan kohdallaan jollon sammuu varikolla.
Sillon mekkari saa vetostartilla koneen hieman nopeammin käyntiin kuin sovittelemalla starttiboksille jne.
Ja tämäkin siis ainoastaan finaalissa hyötynä.
Mutta tosiaan vetostartin jos korvaa päätylevyllä niin koneen toimintavarmuus ja huolto tarve paranee hieman, joten kone ei sammu niin herkästi jos on säädöt edes alueella.

Vaikka Kyoshoon ei ole erikseen päätylevyä eikä siten vetostarttia voi poistaa niin minulle ok että se saa poistaa niistä pannuista joista sen voi tehdä. Mutta 3500gr minipainosta en pysty tinkimään (3,6kg on aivan liikaa). Sorry.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: ibubu - 28.02.09 - klo: 14.05
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 27.02.09 - klo: 23.01
Ton verran sain kerättyä

Peitsamo (Pekka) #6
Vesku #13
Niko A #14
Juska #33
Mika R #63
Pieto #77

Jerzi vai Hoke #69



mekäläinen varailee #7 :shocked:

Mua ei nro 69 auton kyljessä kiinnosta.
Se kun on autoissa yleensä sen takia että se on sama katollaankin.
Ja minä en kyllä rupea katollaan aikaa viettämään.

Mainitsin aikaisemmin että Vesku vei mun numeron.

Mika R

Sorry, niinhän se olikin. No kuka ottaa minkä ?

Heuli

Lainaus käyttäjältä: tturku - 28.02.09 - klo: 14.02
Eikös tossa kilpailussa ole tarvittu lisenssiä jos ajoi ralli luokassa mutta koska minit on kerhokisana mukana, niin siinä ei tarvittu lisenssiä?
En tiedä noista rallikisoista mutta ainakin Mäntsälän kapinoissa miniluokassa piti olla lisenssit. Käsittääkseni AKK:n politiikka varsinkin SM-kisojen kanssa on niin että kaikilla kilpailijoilla tulee olla lisenssit.

Mutta jos tässä nyt ollaan oikeasti jotain sarjaa perustamassa LS-5 luokan kisojen yhteyteen niin ottakaa hyvät ihmiset yhteyttä AKK:hon niin ei tarvi arpoa, oikea henkilö lienee pienoisautojen lajipäällikkö Jari Saario.

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 28.02.09 - klo: 11.29Ohessa päivitetty sääntödrafti kommentteihinne perustuen. Otin hieman lisäosviittaa myös Pienoisautojen Kilpailusäännöistä. Avoimena asiana on lähinnä noiden mittojen määrittely, tarvitaanko niitä?

Alla vähän kommentteja ja ajatuksia hyvässä hengessä sääntödraftista. Ja jotta ei tulisi hirveää haloota vieraisiin pöytiin huutelusta, niin olen vähintäänkin kilpailun järjestäjän roolissa sekaantunut kyseisen luokan mahdollisiin ensi kesänä ajettaviin kilpailuihin.  :wink:


1. Auton perusmääritelmä

Missään ei mainita, että pitää olla GT-kori. Nykyisen sääntödraftin mukaan C-ryhmäläiset ja prototyyppikorit olisi sallittu (esikuvat löytyy niistäkin). Ei liene tarkoitus?


2. Auton tekniset mitat

Vähintään minimipaino kannattaisi määritellä. Keventämällä rata-autoa saa varmasti paljon hyötyä aikaan, minkä jälkeen vakioautolla pärjäämisen voi unohtaa. Ja jos joku korkeus määritellään, niin enemmän tarvetta rajata minimi kuin maksimi korkeus.


3. Moottori, pakoputkisto ja polttoainejärjestelmä

Vapaa viilaus, vapaa nitroprosentti ja melko vapaa pilli kuullostaa aika hurjalta. Vähän tulee fiilis, ettei vakiomoottorilla olla ihan samalla viivalla.


6. Ajoajat ja ajokaavio

Tuon aika-ajon sovittaminen LS-5 kilpailupäivään voi olla vähän hankalaa. Muutenkin tuollaisella ajokaaviolla päivästä tulisi niin lyhyt, ettei kisapäivän pituudet LS-5:n kanssa oikein kohtaa. Jos ja kun on tarkoitus ajaa samoissa kisoissa, niin varmaan toimisi paremmin vähän perinteisempi alkueräsysteemi. Yksin tätä luokkaa ajettaessa ei toki haittaa.


Aika-ajosta vielä sen verran, että jos ilmoittautuu vaikka yli 20 kuskia, jolloin kaikki ei varmasti mahdu samaan aikaan radalle, niin jotain ajovuorosysteemejä pitäisi olla käytössä (ja nämä jotenkin säännöissä määritelty). Lisäksi voi olla järjestäjän kannalta jokseenkin haasteellista kytätä 60 min putkeen kaikkia radalla olevia autoja siltä varalta, että sattuuko joku oikaisemaan.


Kaikenkaikkiaan hyvä homma, että on jo jotain mustaa valkoisella. Järjestäjän ominaisuudessa toivoisi, että mahdollisimman moni tulkinnan varainen juttu jäisi pois, ettei niistä tarvi alkaa vääntää kisapaikoilla.


peitsamo

Kiitos hyvistä ja asiantuntevista kommenteista, ohessa hieman vastinetta.

Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 28.02.09 - klo: 16.34
1. Auton perusmääritelmä

Missään ei mainita, että pitää olla GT-kori. Nykyisen sääntödraftin mukaan C-ryhmäläiset ja prototyyppikorit olisi sallittu (esikuvat löytyy niistäkin). Ei liene tarkoitus?

Tarkoitus on, että ajetaan nimenomaan GT-esikuvien mukaisilla koreilla, asia täytyy täsmentää

Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 28.02.09 - klo: 16.34
2. Auton tekniset mitat

Vähintään minimipaino kannattaisi määritellä. Keventämällä rata-autoa saa varmasti paljon hyötyä aikaan, minkä jälkeen vakioautolla pärjäämisen voi unohtaa. Ja jos joku korkeus määritellään, niin enemmän tarvetta rajata minimi kuin maksimi korkeus.

Minipaino lisätään, liekkö se sitten tuo 3500 gr. Samoin minimi korkeus.

Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 28.02.09 - klo: 16.34
3. Moottori, pakoputkisto ja polttoainejärjestelmä

Vapaa viilaus, vapaa nitroprosentti ja melko vapaa pilli kuullostaa aika hurjalta. Vähän tulee fiilis, ettei vakiomoottorilla olla ihan samalla viivalla.

Tuo moottorin "viilaaminen" haluttiin sallia nimenomaan siksi, että asian valvominen on käytännössä melko hankalaa. Toisaalta tehon lisäys heikentää luotettavuutta? 30 finaaleissa auton ja moottorin pitää olla myös luotettava. Oma tuntumani on se, että tämän säännön puitteissa ei ketään sorsita tai aseteta epäoikeudenmukaiseen asemaan.

Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 28.02.09 - klo: 16.34
6. Ajoajat ja ajokaavio

Tuon aika-ajon sovittaminen LS-5 kilpailupäivään voi olla vähän hankalaa. Muutenkin tuollaisella ajokaaviolla päivästä tulisi niin lyhyt, ettei kisapäivän pituudet LS-5:n kanssa oikein kohtaa. Jos ja kun on tarkoitus ajaa samoissa kisoissa, niin varmaan toimisi paremmin vähän perinteisempi alkueräsysteemi. Yksin tätä luokkaa ajettaessa ei toki haittaa.

Aika-ajosta vielä sen verran, että jos ilmoittautuu vaikka yli 20 kuskia, jolloin kaikki ei varmasti mahdu samaan aikaan radalle, niin jotain ajovuorosysteemejä pitäisi olla käytössä (ja nämä jotenkin säännöissä määritelty). Lisäksi voi olla järjestäjän kannalta jokseenkin haasteellista kytätä 60 min putkeen kaikkia radalla olevia autoja siltä varalta, että sattuuko joku oikaisemaan.

Hmmm. pitänee miettiä, hyvä pointti.

Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 28.02.09 - klo: 16.34
Kaikenkaikkiaan hyvä homma, että on jo jotain mustaa valkoisella. Järjestäjän ominaisuudessa toivoisi, että mahdollisimman moni tulkinnan varainen juttu jäisi pois, ettei niistä tarvi alkaa vääntää kisapaikoilla.

Säännöt halutaan pitää selvinä ja jokseenkin yksiselitteisenä. Ehdotonta totuutta ei tästäkään löydy. Sääntötulkintoja täydennetään Pienoisautojen Kilpailusääntöjen puitteissa. Omasta puolestani en haluaisi spektaakkelimaista sääntöviidakkoa, toisaalta suurimmat sudenkuopat pitää peittää.

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 28.02.09 - klo: 15.59
Mutta jos tässä nyt ollaan oikeasti jotain sarjaa perustamassa LS-5 luokan kisojen yhteyteen niin ottakaa hyvät ihmiset yhteyttä AKK:hon niin ei tarvi arpoa, oikea henkilö lienee pienoisautojen lajipäällikkö Jari Saario.

Jokseenkin varmaa on, että lisenssi tarvitaan jos SM-sarja luokan yhteydessä ajetaan. Otan yhteyttä AKK:oon ja yritän sopia vaikka pienen audienssin jos herroille sopii, niin saadaan asiaan selvyyttä.
Flying Calacucco