Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

GT Rata-autoilu

Aloittaja Mikko L, 18.08.08 - klo: 10.35

*HOKE*

Paljon parempi.

Vielä tuo pisteytys siten että ykkösen ja kakkosen välissä on 10 pistettä ja tuo fastestläppi boonus pienemmäksi... Ehkä +5 pistettä parempi.
Silloin voittaja on edelleen voittaja niin radalla kuin myös pisteissä.

Vesku

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.09 - klo: 20.55
Paljon parempi.

Vielä tuo pisteytys siten että ykkösen ja kakkosen välissä on 10 pistettä ja tuo fastestläppi boonus pienemmäksi... Ehkä +5 pistettä parempi.
Silloin voittaja on edelleen voittaja niin radalla kuin myös pisteissä.
Juuri näin.
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

juska

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 06.03.09 - klo: 18.29
Eikös isojen autojen puolella juniorin määritelmä tule nimenomaan aiemmasta kokemuksesta, eikä ikävuosista?

Junnusarja kuulostaa OK, minun mielestä kokemuspohjainen määritelmä, vaikkapa, ettei ole aiemmin ajanut AKK:n alaisissa pienoisautokilpailuissa tai ei omista kilpailulisenssiä.

Toi hoken idea ois hyvä.Ei ole ajanut SM-tason PA kilpailussa A-finaalissa (ennen kauden alkua).
Täytyy kuitenki antaa mahdollisuus osallistua muihin kisoihin kauden aikana ja vaikka menestyä siellä. 
Racers Group Finland Team

*HOKE*

Joo totta...
Kauden aikana ei kannata turhaan tiputtaa juniori luokasta pois vaikka jossain toisessa luokassa menestystä tulisikin.

jerzirccar1

Onko niin pitkällä jo että on erkseen tuomari joka tarkistaa että finaalissa/aikaajoissa ei oikaista milliäkään :huh: Hyvinkäällähän tuo oikaiseminen ei onnistu millään mutta ainakin kouvolassa ja tattiksella se on liian helppo homma.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

juska

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 06.03.09 - klo: 18.52
Tuohon pistelaskun hyvitykseen niin mites jos saisi  aina 2 pistettä per kilpailu jos on sarjaan ilmoittautunut sen koko kauden 10 pisteen sijaan?

Pistetaulukkoa tuossa äsken vähän kattelin niin siellä on 11sijan jälkeen 3 pisteen välein. Joten laittaisin mielummin osallistumispisteet 3kappaleeseen. Suurempi todennäköisyys tasapisteisiin :mrgreen:. Tasaisuus palkitaan taas.

Tasapistetilanteessa kauden loputtua voittaa se jolla on edellisestä kisasta korkeammat pisteet.


Racers Group Finland Team

juska

Alkaa olla deadline lähellä
Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 05.03.09 - klo: 10.48
Säännöt alkavat olemaan varsin hyvällä mallilla joten nyt on se hetki, että uutta "Draftia" ei enää julkaista. Keskustelua voi ja saa jatkaa ja rakentavia ehdotuksia voi antaa vielä 13.3. asti minkä jälkeen toimikunta sulkeutuu bunkkeriinsa viimeistelemään säännöt lopullisiksi kauden 2009 säännöiksi. Samalla pyritään luomaan kilpailujärjestäjien käyttöön katsastusohjeisto. Lopulliset säännöt tullaan julkaisemaan tällä palstalla kuluvan kuukauden loppuun mennessä.

GT toimikunnan puolesta,

Mikko Laitinen

joten heitellään taas ilmoille niin ei unohdu.
Onkos näihin nyt jotai kannanottoja
Lainaus käyttäjältä: ibubu - 05.03.09 - klo: 14.21
auton mitoihin ja painoon perusuvat rajat joita ei tule ylittää!
niin ja renkaista sen verran että maksi halkaisija xxx mm kumeineen .
Tähän jotain muuta kuin skaalaan soveltuva koko. vaikka renkaan maksimi halkaisija.

Lainaus käyttäjältä: juska - 07.03.09 - klo: 15.36
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 06.03.09 - klo: 18.29
Eikös isojen autojen puolella juniorin määritelmä tule nimenomaan aiemmasta kokemuksesta, eikä ikävuosista?

Junnusarja kuulostaa OK, minun mielestä kokemuspohjainen määritelmä, vaikkapa, ettei ole aiemmin ajanut AKK:n alaisissa pienoisautokilpailuissa tai ei omista kilpailulisenssiä.

Toi hoken idea ois hyvä.Ei ole ajanut SM-tason PA kilpailussa A-finaalissa (ennen kauden alkua).
Täytyy kuitenki antaa mahdollisuus osallistua muihin kisoihin kauden aikana ja vaikka menestyä siellä. 
Ja tähän jotain kannanottoja.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.09 - klo: 20.55
Vielä tuo pisteytys siten että ykkösen ja kakkosen välissä on 10 pistettä ja tuo fastestläppi boonus pienemmäksi... Ehkä +5 pistettä parempi.
Silloin voittaja on edelleen voittaja niin radalla kuin myös pisteissä.
Ja sitten jos tulee junnusarja niin nää hoken ehdottamat pisteiden pienennykset voi mielestäni unohtaa kun nehän oli suunnattu nimen omaan helpottamaan junnujen pärjäämistä/pisteiden keruuta.
Jää slloin "yleiseen"sarjaan panostaville enempi parempi pisteitä :roll:.
Racers Group Finland Team

kanadanmajava

#817
Sopivia renkaita etsiskellessä noita erikokoisia 1:8 krossivehkeiden vanteille ja vähän muitakin tuli käytyä valtava määrä läpi, ja jonkinlaista vaihtelua löytyi. OFNAn slicksit olivat halkaisijaltaan 4":sia (102 mm), mutta profiili on niissä aika pullea. Suurin löytämäni järkevä koko taisi olla jopa 106 mm, mutta valitettavasti merkki ei jäänyt mieleen. Suurin osa GRP:n, Goldin, Mantuan jne. rally game -renkaista oli noin 95 mm, kuten myös suurin osa Kyoshon GT-renkaista. Pienempiäkin löytyi, mutteivät vaikuttaneet kovinkaan kilpailukykyisiltä, sillä melkein kaikista puuttuivat vyöt.

Joihin truggyihin ja monstereihin sai noin 120-130 mm slicksejä tai kevyesti kuvioituja asfalttirenkaita. Leveyttä piisasi tosin myös melkoisesti, ja sopivuus GT-korin sisälle lienee heikko.

Itse päädyin tilaamaan GRP:n rally game -renkaat.

Unohtui muuten noista valmistajista Mantua, jolta vaikuttaisi muutama rally game -auto löytyvän. Firman sivut olivat kuitenkin niin kehnot, etten saanut oikein selvää mitkä olivat rakennussarjoja tai edes valmistuksessa. Ainakin osa autoista on hihnavetoisia.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: juska - 09.03.09 - klo: 21.44
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.09 - klo: 20.55
Vielä tuo pisteytys siten että ykkösen ja kakkosen välissä on 10 pistettä ja tuo fastestläppi boonus pienemmäksi... Ehkä +5 pistettä parempi.
Silloin voittaja on edelleen voittaja niin radalla kuin myös pisteissä.
Ja sitten jos tulee junnusarja niin nää hoken ehdottamat pisteiden pienennykset voi mielestäni unohtaa kun nehän oli suunnattu nimen omaan helpottamaan junnujen pärjäämistä/pisteiden keruuta.
Jää slloin "yleiseen"sarjaan panostaville enempi parempi pisteitä :roll:.


Jos tuota ei tehdä niin ihan oikeasti... Voittaja ei todellakaan voita joka kerta.
Tuolle asialle vaan on tehtävä oikeasti muutos niin että voittaja pysyy voittajana vaikka ei ajaisikaan nopeinta kierrosaikaa.

Ja siis häh...
Junnuille lasketaan omat pisteet junnuluokkaan ja yleisen luokan pisteet määräytyy yleisen luokan mukaan.
Eli aivan kuten on polttiskrossissakin....
Junnu siis ajaa toisinsanoen kahta sarjaa samaan aikaan, saaden molempien luokkien pisteet erikseen, kuten palkinnot myös.

Mika R

#819
Renkaista, liimaamattomiin GT renkaisiin kuten Kyoshon, voi tehdä itse vyön laittamalla sisäpuolelle kaksi kierrosta jeesusteippiä ennen niputtamista. GRP renkaat ovat hyvät.

jarkko

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 07.03.09 - klo: 16.34
Onko niin pitkällä jo että on erkseen tuomari joka tarkistaa että finaalissa/aikaajoissa ei oikaista milliäkään :huh: Hyvinkäällähän tuo oikaiseminen ei onnistu millään mutta ainakin kouvolassa ja tattiksella se on liian helppo homma.
Jerzi

Ei kannata rakentaa mitään sellaista säännöstöä, joka nojautuu suurempaan määrään tuomarointia tai tuomareita. Tuomareiden löytäminen kisaan on aina iso haaste ja parinkaan tuomarin silmät eivät riitä joka paikkaa vahtimaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 10.03.09 - klo: 10.23
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 07.03.09 - klo: 16.34
Onko niin pitkällä jo että on erkseen tuomari joka tarkistaa että finaalissa/aikaajoissa ei oikaista milliäkään :huh: Hyvinkäällähän tuo oikaiseminen ei onnistu millään mutta ainakin kouvolassa ja tattiksella se on liian helppo homma.
Jerzi

Ei kannata rakentaa mitään sellaista säännöstöä, joka nojautuu suurempaan määrään tuomarointia tai tuomareita. Tuomareiden löytäminen kisaan on aina iso haaste ja parinkaan tuomarin silmät eivät riitä joka paikkaa vahtimaan.

Sen takiahan minä kysyin että miten se homma hoidetaan koska sillä on niin suuri merkitys tässä lajissa että se houkuttelee oikomista tai joskus tulee niitä vahinko oikomisia myös ja miten se tulkitaan sitten.
Minulla on hiukan epäselvä se että jos aikaajot on 60min pitkä niin ajaakos kaikki silloin vaikka kuskeja olis 30 kisassa mukana vai jaetaanko ne eriin ja erien pituudet ovat lyhyemmät, vai missä mennään asian suhteen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

ibubu

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 10.03.09 - klo: 01.20
Lainaus käyttäjältä: juska - 09.03.09 - klo: 21.44
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.09 - klo: 20.55
Vielä tuo pisteytys siten että ykkösen ja kakkosen välissä on 10 pistettä ja tuo fastestläppi boonus pienemmäksi... Ehkä +5 pistettä parempi.
Silloin voittaja on edelleen voittaja niin radalla kuin myös pisteissä.
Ja sitten jos tulee junnusarja niin nää hoken ehdottamat pisteiden pienennykset voi mielestäni unohtaa kun nehän oli suunnattu nimen omaan helpottamaan junnujen pärjäämistä/pisteiden keruuta.
Jää slloin "yleiseen"sarjaan panostaville enempi parempi pisteitä :roll:.


Jos tuota ei tehdä niin ihan oikeasti... Voittaja ei todellakaan voita joka kerta.
Tuolle asialle vaan on tehtävä oikeasti muutos niin että voittaja pysyy voittajana vaikka ei ajaisikaan nopeinta kierrosaikaa.

täysin samaa mieltä voittajan on oltava voittaja

Jonni

Tässä ois ollut mainiot säännöt meillekkin.
Huomatkaa tankin kokorajoitus optio-koneille, tasaa tehoeroa kivasti.

1/8 GTS CLASS RULES AND REGULATIONS PERU 2009-2010

1. 1/8 th scale cars, derived from a Buggy platform, or models created for this class but with shaft driven transmission system ONLY.

2. Rubber tires ONLY. Foams are not allowed.

3. Two speed gearbox allowed.

4. No limits on radio and servos.

5. Brakes are free with respect to number and material, as long as they are on the transmission axle.

6. Central differential is not allowed, neither Thorsen type differentials in either axle.

7. Engines allowed

• Original equipment engines from any Ready To Run Kit up to .28ci (4.6cc).
• Any .21ci (3.5cc) 3 port Off-Road engines, with a maximum MSRP of $200.00.

8. The recoil system (pull start) is optional and may be removed.

9. Only centrifugal shoe type clutches allowed. No Centax type clutches allowed.

10. Gas tanks:
• For .28 ci engines you can use either 125 cc or 150cc. tanks.
• For .21ci engines only 125cc. tanks are allowed.

11. General dimensions:
• Max. Length with body: 730mm
• Max. width with body: 336mm
• Distance between axles: Min. 270mm / Max. 361mm
• Max width outsider of wheels: 310mm
• Max. Height of body with rear wing and side plates,
(With the suspension compressed against a flat surface): 340mm

12. Body rules:
Body must be sedan or GT style body, No Can-Am style allowed.
1. The rear of the body can be cut up to 29mm over a flat surface in which the car rests.
2. You can cut the side windows, (sedan body only the front side windows and an appropriate hole for the pull start).
4. You can cut a max. 76.00mm ventilation hole in the front windshield.
5. You can cut the rear window totally.
6. You can cut a max 20.00mm hole on the roof for the igniter.
7. No refueling hole on the roof allowed.
8. You can cut an appropriate hole for pipe stinger.
8. Rear wing must be attached to body and not to chassis.

13. Minimum weight without fuel: 3.300 Kg.

Mika R

Hienoa Jonni... olin postannut samat säännöt jo sivulle 10 tässä ketjussa.... eli about 18 sivua aiemmin

http://rc10.fi/index.php?topic=29512.msg295465#msg295465

Silloin ei paljon tullut kannatusta

peitsamo

Kyllähän niille on tullut paljonkin kannatusta.

Noissa säännöissä on lähes kaikki muu samaa, paitsi meillä on hyväksyttyjen moottoreiden lista kattohinnan sijaan. Nämä oli ne säännöt joiden pohjalta alettiin "omia" sääntöjä raapimaan kasaan. Säännöissä on 95% samaa, kirjoitustyyli ja -tapa on erilainen.
Flying Calacucco

Mika R

No aivan totta, siinä mielessä tilanne on hyvä.

Jonni

Pointtina oli lähinnä se, että moottorilistaan voisi lisätä pari halpaa .21 konetta,
joiden kanssa tulisi käyttää 125ml tankkia. OS21VG ei takuulla olisi sen nopeampi kuin .28 RTR pannut.

Mika R

No jaa, katsopa tuo video minkä laitoin, siinä jää vakiopannut aika selkeästi taakse?? kaverilla on OS VG

http://www.youtube.com/watch?v=07ubyxFUrew

Ei jaksais käyttää taas 200€-300€ uuteen moottoriin ja pakoputkistoon kun Team Orion seisoo vieressä eikä sillä saa ajaa

juska

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 10.03.09 - klo: 01.20
Lainaus käyttäjältä: juska - 09.03.09 - klo: 21.44
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.09 - klo: 20.55
Vielä tuo pisteytys siten että ykkösen ja kakkosen välissä on 10 pistettä ja tuo fastestläppi boonus pienemmäksi... Ehkä +5 pistettä parempi.
Silloin voittaja on edelleen voittaja niin radalla kuin myös pisteissä.
Ja sitten jos tulee junnusarja niin nää hoken ehdottamat pisteiden pienennykset voi mielestäni unohtaa kun nehän oli suunnattu nimen omaan helpottamaan junnujen pärjäämistä/pisteiden keruuta.
Jää slloin "yleiseen"sarjaan panostaville enempi parempi pisteitä :roll:.


Jos tuota ei tehdä niin ihan oikeasti... Voittaja ei todellakaan voita joka kerta.
Tuolle asialle vaan on tehtävä oikeasti muutos niin että voittaja pysyy voittajana vaikka ei ajaisikaan nopeinta kierrosaikaa.

^juu on jotain tehtävä mut, ei mitään radikaalia.
Ja siis häh...
Junnuille lasketaan omat pisteet junnuluokkaan ja yleisen luokan pisteet määräytyy yleisen luokan mukaan.
Eli aivan kuten on polttiskrossissakin....
Junnu siis ajaa toisinsanoen kahta sarjaa samaan aikaan, saaden molempien luokkien pisteet erikseen, kuten palkinnot myös.

Juuri näin, taas niitä junnuja suositaan :wink:
Racers Group Finland Team

Jonni

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 10.03.09 - klo: 14.36
No jaa, katsopa tuo video minkä laitoin, siinä jää vakiopannut aika selkeästi taakse?? kaverilla on OS VG

http://www.youtube.com/watch?v=07ubyxFUrew

Ei jaksais käyttää taas 200€-300€ uuteen moottoriin ja pakoputkistoon kun Team Orion seisoo vieressä eikä sillä saa ajaa
Kyllä tuossa videossa taisi kuskikin hieman vauhtiin vaikuttaa, muilla ei oikein ajolinjat osunut kohdalleen.
Ei vaan itseä tuollaisen RTR-koneen osto houkuttele, kun vastaavaan hintaan saa esim. OS21VG:n

Mika R

Ajolinjat mutta kyllä siinä taitaa tehokin vähän auttaa.

Ymmärrän toki tämän ja minun puolestani täysin ok, mutta mutta ...

Ehkä voidaan ajaa "Jerryn kerhokisa" optiopannuilla kokeeksi.

Jonni

Näinhän se on. Näillä säännöillä GT-ajot jää näillä näkymin kerhokisoihin, joissa on vapaa konesääntö.

Mika R

Ei kai sitä vielä tiedä? Ehkä ennen GT8 kisoja jostain löytyy sallittu kisamoottori lainaksi tai hyvin edullisesti, vaikka käytettynä? Ajaa kisan sillä ja Ossilla muuten ja ne "vapaat" kerhokisat sitten.

Ei näistä aina tarvii tehdä niin mustavalkoisia juttuja. Ei se Ossilla harjoittelu hukkaan mene vaikka kisan vetäsis jollain muulla (sallitulla) pannulla.

Jonni

Ossi jää kyllä ostamatta, jos sillä ei kisoihin pääse.
Ajetaan sillä samalla vanhalla Novarossilla millä viime kesänäkin.

Mika R

Aa, ok, nyt ymmärrän.

No mitäs tuo 21VG maksaa kun en löydä sitä täältä http://www.hobao-shop.com/catalog/index.php?cPath=2_40

Vetostartillinen tai sitten pitää huomioisa starttiboxi päälle.

jonde_sorone

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 10.03.09 - klo: 15.24
Aa, ok, nyt ymmärrän.

No mitäs tuo 21VG maksaa kun en löydä sitä täältä http://www.hobao-shop.com/catalog/index.php?cPath=2_40

Vetostartillinen tai sitten pitää huomioisa starttiboxi päälle.

se on tällainen http://www.osengines.com/engines/osmg2058.html en tiiä mitä suomessa maksaa mut se oli 2300 SEK(ruotsin valuutta)
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

Mika R

Nyt kaipaisin ihan kotimaan jälleenmyyntihintaa jotta saisi vähän perspektiiviä asiaan. Speksit ei nyt just kiinnosta.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 10.03.09 - klo: 14.36
No jaa, katsopa tuo video minkä laitoin, siinä jää vakiopannut aika selkeästi taakse?? kaverilla on OS VG

http://www.youtube.com/watch?v=07ubyxFUrew

Ei jaksais käyttää taas 200€-300€ uuteen moottoriin ja pakoputkistoon kun Team Orion seisoo vieressä eikä sillä saa ajaa

Siis jos tolla videolla on ajossa vg niin mistä tämä tieto ensinäkin on peräisin...
Ja onko muilla tosiaan vakio koneet???
Entä kuinkas luotettava fakta sekään on?

Ja kuten jonni totesi.
Ajolinjat.
Jos toiset tupeksii minkä kerkeää niin ei se ole moottori joka tuossa tahdin määrää.
Muutenkin näyttivät hyvin laiskoilta versus DM-1 vakio koneellaan.

Mika R

#839
Lainaus käyttäjältä: HokeSiis jos tolla videolla on ajossa vg niin mistä tämä tieto ensinäkin on peräisin...

Videon tiedoissa lukee  :grin:

Loppu on spekulaatiota

Lainaus käyttäjältä: HokeMuutenkin näyttivät hyvin laiskoilta versus DM-1 vakio koneellaan

Niin, DM-1 onkin aivan erinomainen verrattuna oikeastaan mihinkään muuhun mitä maa päällään kantaa.

Ehdotus: Tehdäänkö sittenkin tästä GT8:sta DM-1 sarja ? Koska sehän on jo voittanut koko homman.
Ei minun ole ainakaan ollenkaan pakko osallistua.

ed: Hetken mietittyäni toinen ehdotus: Ehkä RC-Garage voi tehdä tarjouksen kaikille osallistujille tuosta DM1 pannusta, niin voidaan kaikki nauttia tasavertaisesti sen suorituskyvystä. Pakoputkiston ottaisin myös mielelläni matkaan. Ja sitten käyttötuki ja mekkaus voidaan hoitaa kaikille tasapuolisesti eiks vaan.
Sitten jää enää jäljelle vain auto ja ajotaidot. Ja ehkä renkaat.
Minulle saa laittaa moottoritarjouksen YV:llä. Saa EA-importkin laittaa jos lukee tämän.