Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

GT Rata-autoilu

Aloittaja Mikko L, 18.08.08 - klo: 10.35

MrOllinmaki

Viimekesän nopein auto vaihtoi keväällä omistajaa noin 300Eur hintaan (auto, moottori, koreja ja renkaita).

-A-

juska

Lainaus käyttäjältä: MrOllinmaki - 21.06.10 - klo: 10.01
Viimekesän nopein auto vaihtoi keväällä omistajaa noin 300Eur hintaan (auto, moottori, koreja ja renkaita).

-A-


Radiolla ja servoilla vai ilman?
Racers Group Finland Team

pieto

Menneinä vuosina ollaan pidetty ns. kerhoiltoja pari kertaa kuukaudessa. Olisiko halua samanlaiselle systeemille loppukesän ajan? Pääsee hyvin vertailee omia taitoja muita kuskeja vastaan. Ja samalla pro hemmot varmaan avustaa alustan säätöihin ym.
Kyosho GT Racing Art

MrOllinmaki

Lainaus käyttäjältä: juska - 22.06.10 - klo: 13.54
Lainaus käyttäjältä: MrOllinmaki - 21.06.10 - klo: 10.01
Viimekesän nopein auto vaihtoi keväällä omistajaa noin 300Eur hintaan (auto, moottori, koreja ja renkaita).

-A-


Radiolla ja servoilla vai ilman?

Ilman.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: pieto - 22.06.10 - klo: 22.09
Menneinä vuosina ollaan pidetty ns. kerhoiltoja pari kertaa kuukaudessa. Olisiko halua samanlaiselle systeemille loppukesän ajan?

Idea hyvä. Omalta osalta tosin kesälle on kertynyt sen verran rientoja, että mihinkään kiinteeseen päivään on paha sitoutua, mutta esim. torstait vois olla hyvä päivä yrittää kerääntyä aina isommalla porukalla. Silloin olis aloittelevillakin helpompi tähtäillä radalle jos apua kaipailee.
Flying Calacucco

peitsamo

Ylistaroon ilmoittautuneet tällä hetkellä:

Aallonen Jarmo SSK
Aallonen Markus AAU
Jokinen Jiri UAU
Kuronen Pekka UAU
Laurinkoski Antti JärvSRK
Menna Juha TUA
Rousku Juha TapUA
Rousku Vesa VihUA
Turku Tommi TAK

Ilmoittautumisaikaa on vielä huomiseen saakka, joten mukaan mahtuu vielä.
Flying Calacucco

juska

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 23.06.10 - klo: 17.16
Lainaus käyttäjältä: pieto - 22.06.10 - klo: 22.09
Menneinä vuosina ollaan pidetty ns. kerhoiltoja pari kertaa kuukaudessa. Olisiko halua samanlaiselle systeemille loppukesän ajan?

Idea hyvä. Omalta osalta tosin kesälle on kertynyt sen verran rientoja, että mihinkään kiinteeseen päivään on paha sitoutua, mutta esim. torstait vois olla hyvä päivä yrittää kerääntyä aina isommalla porukalla. Silloin olis aloittelevillakin helpompi tähtäillä radalle jos apua kaipailee.

Jos saa Tattikselle jollain keinolla ns:Bensa/nitro-illan niin ehdottomasti kiinnostaa...
Racers Group Finland Team

pieto

En tiedä sitten miten on porukkaa paikalla heinäkuussaa mutta sitä voisi vaikka torstai ilta yrittää, vai mitä mieltä porukka on? Oisko kerran viikossa vai joka toinen viikko?
Kyosho GT Racing Art

juska

Tällä mennään loppuvuosi



Onks toi nyt sitten Rellu Clio sport tai jotain. Siipee ei voinut laittaa katolle kun sarja säännöt kieltää siiven tulemisen yli kattolinjan vaikkakin esikuvassa se siellä olisi. Siipi on nyt takaikkunassa kiinni.
Näin...



Protoformin siipi on n40mm kattoa leveämpi :grin:

Etuhuuli on ainakin miellyttävän kokoinen. Kori on n.10mm korkeampi kuin protoform kori. Tolla on kyllä hyvä päästellä mclareneiden seassa...  voi sitä urheilujuhlan tuntua.
Racers Group Finland Team

pieto

Siisti kori. Ikävä vaan että tuota spoileria ei saa laittaa katolle. Olisi aika paljon särmemmän näköinen.
Kyosho GT Racing Art

nnikkem

Minusta Spoileri on ihan hyvin tuossa!  :wink: Komian näköinen.  :azn:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

moukari

Lainaus käyttäjältä: pieto - 28.06.10 - klo: 22.09
Siisti kori. Ikävä vaan että tuota spoileria ei saa laittaa katolle. Olisi aika paljon särmemmän näköinen.
Ja vois vaikka toimiakin toi kori.... Harmi olis ollu kiva piristys protoformien sekaan.
Ite ajan nyt joko HN 911 porschella tai HN Mersu CLK:lla ja olishan tossa vielä MClarenin F1 GTR mut ei oikee istu. Nyt vaan jos löydätte erilaisia koreja niin ei muuta ku päälle vaan.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

pieto

Kannattaisi varmaan jossain vaiheessa ruuvaa siipi katolle ja katsoa onko huomattavaa eroa.
Kyosho GT Racing Art

peitsamo

HUOM! Ylistarossa pääsee radalle vasta lauantaina, joten perjantain voi käyttää akkujen lataamiseen.

http://rc10.fi/index.php?topic=47738.msg451663#msg451663
Flying Calacucco

pieto

Huomasin juuri saman  :angry: Joutuu sitten treenaamaan lauantain alkuerissä.
Kyosho GT Racing Art

mikari

#1635
Tänään oli NIIN nastaa Tattiksen radalla että oli ihan "pakko" aktivoituia uudelleen uudelle tunnuksella.

Ihan mielettömän siistiä oli ajaa head-to-head useamman GT auton voimin, muistin taas a) miksi R/C on niin siistiä ja b) miksi aikoinaan aloin diggaa GT autoilusta  :cool:

Kiitokset porukoille kivasta päivästä radalla! Vaikka polttistourinki meni päin seiniä niin GT kept going strong  :cheesy:

Lukosta huolimatta http://rc10.fi/index.php?topic=47464.msg0#new yritetään pitää hyvät GT skabat

Kiitos 20 vuodesta!

tturku

Ei muuta mika kun nokka kohti ylistaroa perjantaina!
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

mikari

Arvaa olisko kiva mutta "no can do" niinku jenkki sanois. Pitäkää oikein hauskaa! Ihan mukavasti kuskeja näkyy olevan.
Kiitos 20 vuodesta!

tturku

No syssymmällä sitten Kouvolaan!
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

McJones

Lainaus käyttäjältä: pieto - 22.06.10 - klo: 22.09
Menneinä vuosina ollaan pidetty ns. kerhoiltoja pari kertaa kuukaudessa. Olisiko halua samanlaiselle systeemille loppukesän ajan? Pääsee hyvin vertailee omia taitoja muita kuskeja vastaan. Ja samalla pro hemmot varmaan avustaa alustan säätöihin ym.
Näitä jo kaivattaisiin... Tässä hiljan kävin hikoilemassa Tattiksella ja varmasti joku pr0 olisi tiennyt suoriltaan kertoa mistä päästä lähteä säätämään

Viime kesänä ongelmana oli mutkaosuudet, mikä on nyt säätämällä ja rengastuksella helpottanut, mutta uutena ongelmana on pääsuoralle lähtö. Auto ei tunnu lähtevän kovin vakaasti. Ideoita? Vastaheittoon malla huomaa auton kallistelevan, joten vakaajia säätämällä voisi lähteä kokeilemaan? Vai aurausta lisää taakse?

Bonuksena omassa yksilössä vissiin vetokäynnistin aiheuttaa kiusaa ja sammumista vielä lisäksi, joten kun säätöjen puolesta auto ei pysy aina lapasessa, saa kontin päältä juosta aika usein alas tällä haavaa. Hyvää liikuntaa, mutta huonoa ajamista.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

*HOKE*

Laita eteen haritusta.

moukari

mitkä jouset sulla on?
tai laitapa setuppis tänne ni funtsitaan mitä voitais autolle tehdä
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

McJones

Nopeasti katsottu setuppi alla. Diffeistä ja iskareista en tiedä sanoa, kun ei ole tullut otettua auki.

Etupää:
Jouset HN punaiset
Camber ~-2 astetta
Karvan verran aurausta oli, käännetty nyt harituksen puolelle
Caster, takana ohut ja paksu klipsi, edessä yksi klipsi
Pushrodit sisemmissä rei'issä tukivarsissa
Ackerman keskimmäinen reikä

Takapää:
Jouset HN punaiset
Camber n.0...-1 astetta
Aurausta pari astetta
Caster takana ohut ja edessä paksu klipsi
Pushrodit alhaalta sisemmissä rei'issä
Ylätukivarret renkaan päässä ylhäällä ja ulkona kiinni

Renkaina HN sliksit, maavaraakin tuntuisi näillä olevan...
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

mikari

#1643
havaintona laittaisin mielummin camberia taakse kuin eteen? jos auto on herkkä spinnaa kun lähdet kiihdyttää ulos mutkasta kokeile vaikka nostaa takapäätä vähän niin saat painonsiirtoa taakse lisää ja siten ehkä myös parempaa pitoa takapäähän suhteessa etupäähän.. kokeilisin myös iskareita takaa enemmän makaavaan asentoon ja etupäästä enemmän pystyyn, näin edessä enemmän "vetopitoa" ja takana enemmän sivuttaispitoa...

tai jos se on muuten epävakaa etkä tahdo löytää sulavaa linjaa niin alustan jäykistäminen, diffit, iskarit, servosaver, vakaimet jne voisi olla yksi ratkaisu? ainakin tiettyyn rajaan asti eli pysyy muuten baanalla ja renkaissa löytyy pitoa..

no enpä tiedä onko näistä apua mutta ainahan voit kokeilla

Tiesittekö että DM1 = Dave Morales 1, OFNAn omistaja
Kiitos 20 vuodesta!

MrOllinmaki

1. Renkaat on tärkein asia. Jos ne on pielessä, muilla säädöillä ei ole merkitystä. Viimekesän oma kokemus oli se että muilla kuin GM/PMT renkailla ei kertakaikkiaan pystynyt ajamaan. GRP:tä en kokeillut, HN, Ipanema yms. renkaita kokeilin.

2. Iskarit. Autolla ei voi ajaa, jos esim yksi iskari on vuotanut tyhjäksi tai jos öljyt ovat viimekesältä... Huippujampat vaihtaa öljyt kisoissa joka lähdön jälkeen. Ei ne huvikseen sitä tee. Laita jotain jäykkää tavaraa sinne, vaikka 2000 tms öljyä. Sama juttu diffien kanssa. Vaihda uudet öljyt niihin, eteen vaikka 70000 ja taakse 10000.

3. Maavarat, ulosjoustot ja tviikki. Näiden mittaamiseen tärkein työkalu on suora, vaakasuora ja tukeva pöytä. Tattarisuon tynnyripöydän päällä näitä ei mitata. Auton pitää olla symmetrinen ja pohjalevyn suora, jotta sillä voi ajaa. Setup-steissönit ja muut voi jättää kauppaan, niitä ei tarvita.

4. Pyöränkulmat. Näistä aurauskulmilla on 14kertaa suurempi merkitys kuin cambereilla ja castereilla, joiden ympärillä jengi yleensä hössöttää.

DM-1 autoon tekisin itse ensimmäisenä sellaisen modifikaation, että hankkisin pystyiskarituen taakse tai tekisin sellaisen itse. Eteen sellaista ei tarvita.

-A-

McJones

Hyvää kommenttia. Täsmennetään vielä, että viime kesänä hankalin paikka Tattiksella oli pääsuoran jälkeinen nopea mutka ja sitä seuraava syherö (renkaat honkkarin kuviolliset). Nyt ongelma on "siirtynyt" pääsuoran alkuun (säädetty autoa + renkaat honkkarin sliksit -- pitoja paremmin). Auto ei pyri spinnaamaan vaan lähtee mutkasta levottoman ja epävarman oloisasti.

Wanhat GRP:t löytyy, mutta taitaa olla lähinnä parkkikselle kelpaavassa kunnossa (en ole ajanut DM1:llä niillä). Pohjalevy näyttää aavistuksen keskeltä taipuneelta, mutta auto vaikuttaa symmetriseltä. Mittailin maavaraa olevan nyt helposti lähes 1,5 cm honkkarin renkailla, vähempikin riittänee.

Toki vika voi olla vain ja ainoastaan kuskissakin, tuntuu niin kapealta ränniltä se pääsuora. Vaimo ja lapset täytyy häätää ensi viikolla mökille, niin saa rauhassa lähteä ajamaan vaikka joka ilta  :laugh:
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

mikari

Joo, toi Antin mainitsema ulosjousto/maavara on kyllä mitä kandee kattoa edellisten lisäksi. Jos on liikaa niin voi tuntua just liian epävarmalta, taas liian vähän niin saattaa lähteä sivuluisuilemaan (?) mutta jälkimmäisestä tuskin on kyse tässä kohtaa.
Kiitos 20 vuodesta!

McJones

Varmaan korjaantuu maavara renkaitakin vaihtamalla hieman. Äkisti mittailtuna honkkarin sliksit nyt alla olevilla vanteilla on n. 102 mm halkaisijaltaan ja ainakin kuluneena GRP on luokkaa 94 mm.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

peitsamo

Sarjatilanne kolmen osakilpailun jälkeen:



Sarjan voitto on siis ratkennut, Jirille onnittelut puhtaasta kolmen voiton sarjasta.
Flying Calacucco

tturku

#1649
Voi Jumaleissön että oli hauskaa ylistarossa. Ei oo ennen saanu nauraa ja nauttia kisaamisesta ja hengailusta näin paljoa! Ei paljoo tarttenu nukkua. Ja se jos joku oli mahtavaa että Jiriä lukuunottamatta porukka ajoi tosi tasaisesti kisaa. Oli varmaa parhaillaan 8 tyyppiä muutaman sekunnin sisällä aika-ajoissa. Saatiin todella tuupata ja ajaa kilpaa. Saatiin myös oikein ulkomailta asti apuja ja neuvoja siihen, miten ajetaan mutkaan ja jarrutuskohtaa jne. Kerpele että parani ajo noilla neuvoilla  :grin:

Thanks guys! Vedetään samaan malliin vielä Kouvolassa, Ehkä herra Abuu Dhabii tulee antamaan lisää vinkkejä. Kivointa on huomata että ei niin väliä, millä pannulla ajetaan jos motti toimii. Kaikki kulki samaa vauhtia suorilla.

Ainiin, Onnea Moukarille jäätävästä suorituksesta, oli meinaan vauhti enemmän kuin kovaa! Menna veti taas niin s**stanasti että vaikea oli pysyä perässä.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009