Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Harjaton apua.

Aloittaja Bajare80, 04.09.08 - klo: 20.59

Bajare80

Asennsin tässä vanhaan HB GT 10:iin harjattoman setin. Kokeilin tänään ekan kerran ja hyvin toimi. Mutta. Auto ei kuitenkaan anna minu ajaa täydellä kaasulla kuin hetken. Mistä tämä johtuu??

-SS-

Mikä harjaton paketti on kyseessä?

Jagemon

Ihan näin nopeana mutuna, kyykkääkö akku?

Bajare80

Lainaus käyttäjältä: Jagemon - 04.09.08 - klo: 21.16
Ihan näin nopeana mutuna, kyykkääkö akku?

Hmmm?? En tunne termiä.

Tossa toi paketti.
http://www.raidentech.com/nohisphspbre.html

Ostettu hobbylinnasta ja akkuna NiMh 9,6v 3600mah

ja kone oli 4000kv.

-rcmh-

Onko liittiminä Tamiyat?
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Bajare80

Lainaus käyttäjältä: -rcmh- - 04.09.08 - klo: 21.47
Onko liittiminä Tamiyat?

On. Ja teidän, kannattaa hankkia Deansit  :azn:

-rcmh-

Lainaus käyttäjältä: Bajare80 - 04.09.08 - klo: 22.00
Lainaus käyttäjältä: -rcmh- - 04.09.08 - klo: 21.47
Onko liittiminä Tamiyat?

On. Ja teidän, kannattaa hankkia Deansit  :azn:

No joo, siinähän se syy sitten tais olla.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

jarkko

Lainaus käyttäjältä: Bajare80 - 04.09.08 - klo: 20.59
Auto ei kuitenkaan anna minu ajaa täydellä kaasulla kuin hetken. Mistä tämä johtuu??

Mitä tapahtuu sen täydellä kaasulla ajon jälkeen?
-loppuuko toiminta kokonaan?
-onko säädin, akku tai moottori kuuma tuon täysvauhtisen spurtin jälkeen?
-pystytkö täyden kaasun loputtua jatkamaan ajoa, mutta hiljaisemmalla vauhdilla
-auttaako odottaminen? Ottaako auto täydet vauhdit uudestaan muutaman minuutin odottelun jälkeen
-auttaako virran katkaiseminen ja uudestaan päälle laittaminen?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Bajare80

Täydellä kaasulla auto antaa ajaa hetken, kunnes stoppaa. Kun päästä kaasun ja antaa täydet taas parin sekunnin päästä, niin auto liikkunormaalisti hetken. Vajalla kaasulla voi körrötellä vaika kuinka.Eikä mikään oikeen lämpen niin hirveesti.

Voyager

Voisikohan kyseessä olla "thermal shutdown" eli nopari lyö automaattisesti poikki ku lämmöt nousee???
Onko lämmöt korkealla???

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Bajare80 - 05.09.08 - klo: 21.05
Täydellä kaasulla auto antaa ajaa hetken, kunnes stoppaa. Kun päästä kaasun ja antaa täydet taas parin sekunnin päästä, niin auto liikkunormaalisti hetken. Vajalla kaasulla voi körrötellä vaika kuinka.Eikä mikään oikeen lämpen niin hirveesti.

Oliskohan ohan jännitteen tippumisesta johtuva noparin boottaaminen.  Ensimmäisenä liittimet vaihtoon,
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

jspl

Mulla teki kyseinen nopari samaa aina hetken ajon jälkeen! Tosin 5000kv motilla! Laitoin tuulettimen ja pienemmän pinjonin niin rupes pelaa! Deanssit on myös.
MCD Race Runner EVO3 + HN SCRT10 + Team Academy SBV2 + Futaba 3pks. MCD Finland, PRCA

Penguin

#12
Koneesta sanotaan seuraavaa:

- 70 A
- Max Output: 540W/60sec

Eli tuossahan tuo syy on. Virta nousee niin suureksi, että nopari katkaisee menon. Kun ajat hiljempaa, niin virta pysyy pienempänä ja meno jatkuu. Tätä tukee myös jspl:n kommentti, että pienempi pinioni auttoi. Täyskaasulla kiihdytettäessä virta voi helposti nosta 1/10 kokoluokan autossa yli tuon 70 A:n ja silloin nopari luultavasti katkaisee menon siihen paikkaan. Jos se ei näin tekisi, niin se hajoaisi jostain, liian suuren virran johdosta.

Liittimet kannattaa toki vaihtaa, mutta en usko syyn olevan kuitenkaan siellä. Jos virta on liittimille liian suuri liian pitkään, niin ne vaan yksinkertaisesti lämpenevät ja sulavat. Tietty ne voivat myös rajoittaa virran saantia, mutta ei sen auton silti pitäisi siihen pysähtyä. Se vaan ei sitten kulje kovempaa tai hyytyy, mutta jatkaa hiljaisemmalla nopeudella.

Ratkaisuksi siis pienempää pinionia ja/tai pienempiä renkaita. Vaihtoehtoisesti vielä enemmän kennoja ja siten suurempi jännite, mutta tuo tehorajoitus (Max Output) kyllä tarkoittaisi sitä että siitä ei ole mitään apua. En nyt kuitenkaan löydä tietoja ovatko nuo teho- ja virtarajoitteet kaikilla jännitteillä samat vai ei.

Edit: Moottorista sanotaan että

# Output: A-Suitable for the motor, 540S(36*50), less than 5000KV(1/10 on road electric car)
#         B-Suitable for the motor, 540S (36*50), less than 4000KV(1/10 on road electric buggy) 
#         C-Suitable for the motor, 540S (36*50), less than 3500KV(1/10 on road electric truck)

Jos nyt oikein ymmärsin mistä autosta on kyse, niin moottoriksi tuohon suositeltaisiin alle 3500 kv moottoria ja ihan syystä että noparin virrankesto ei muuten riitä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.