Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Asso Talk

Aloittaja VesaK, 30.05.03 - klo: 16.15

Haze

Lainaus käyttäjältä: historia - 24.07.07 - klo: 14.50
Mikäs aparaatti tämä on: http://img514.imageshack.us/my.php?image=img4763es8.jpg
Asson mukana tuli, enkä ole keksinyt käyttötarkoitusta.

Iskarin kasaus työkalu.
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

historia

Pitäisikö nyt laittaa Assoon öljyä laakereihin, konehuoltoa yms. yms. kun on auto ollut jo kaksi kuukautta, niin ajatellin että pitäiskö kulutus osia vähän rassata?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: historia - 24.07.07 - klo: 19.35
Pitäisikö nyt laittaa Assoon öljyä laakereihin, konehuoltoa yms. yms. kun on auto ollut jo kaksi kuukautta, niin ajatellin että pitäiskö kulutus osia vähän rassata?
Me emme ole ainakaan laittaneet pyöränlaakereihin öljyä muulloin kuin sateella ajon yhteydessä.
Meille on puhdistus riittänyt, sillä öljy kerää pölyä ja likaa....

Moottorin laakereihin han laitetaan taas siihen sopivaa öljyä aika tiuhaan se puoli pisaraa/laakeri....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

#1293
Missä ne pyörän ja moottorin laakerit on? Ja käykö niihin sama öljy?
Onko muuten moottorin laakerit sama asia kun ne diffi laakerit, vai onko ne jossain moottorin sisällä?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 24.07.07 - klo: 20.08
Lainaus käyttäjältä: historia - 24.07.07 - klo: 19.35
Pitäisikö nyt laittaa Assoon öljyä laakereihin, konehuoltoa yms. yms. kun on auto ollut jo kaksi kuukautta, niin ajatellin että pitäiskö kulutus osia vähän rassata?
Me emme ole ainakaan laittaneet pyöränlaakereihin öljyä muulloin kuin sateella ajon yhteydessä. esim. WD 40Meille on puhdistus riittänyt, sillä öljy kerää pölyä ja likaa....

Moottorin laakereihin han laitetaan taas siihen sopivaa öljyä aika tiuhaan se puoli pisaraa/laakeri....


Lainaus käyttäjältä: historia - 24.07.07 - klo: 20.20
Missä ne pyörän ja moottorin laakerit on? Ja käykö niihin sama öljy?
Onko muuten moottorin laakerit sama asia kun ne diffi laakerit, vai onko ne jossain moottorin sisällä?

Moottorin laakerit sijaitsevat siellä, missä ne herkistävät pyörimistä, eli molemmissa päissä joista akseli näkyy ulostullessaan.(hiilipäädyssä näkyy vain pää, pinionipäädyssä pätkä akselia johon esim. pinioni kiinnitetään.
Moottorin laakereihin laitetaan vain sinne sopivaa öljyä se puoli pisaraa kerrallaan.
Öljyn pitää kestää esim. kovaa kuumuutta jne.

Diffiä ja diffinlaakereita emme sotke tähän lainkaan, nehän sijaitsevat diffissä tietenkin.
Missäs sun manuaali on, sillä sieltähän olisi löytynyt vastaus kaikkiin sun viimeaikojen kysymyksiin.
Manuaali on se käsikirja joka sisältää kokoonpano-ohjeen ym.

Pyöränlaakerit sijaitsevat taasen pyörän akseleilla herkistämässä niiden pyörimistä.
Olet siis selvinnyt autolla 2 kk. huoltamatta   :roll:

Ne Ari-Pekan RC-sivut ovat edelleenkin kova sana, jos niitä malttaa lukea....
Ari-Pekan RC-sivut http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/ <<<<<< klic

Asiat voi toki tehdä kalliisti, ja jättää huoltamiset pois, tai halvalla, eli huoltamalla auto ja sen laitteet säännöllisesti.
Puhtaus kaikessa on A ja O. Niin laakerit kuin muutkin auton laitteet.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

#1295
NO kyl mä sitä olen putsaillut yms. mutta en mitään isoa.
Siinä pinjoni päässä on reikiä siinä kannussa niin onko niistä tarkoitus laittaa sitä moottori öljyä?
Ja olen lukenut kyllä sitä manuaaliakin  :roll:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

historia

Ajattelin tässä kesällä purkaa koko auton, putsata sen, öljytä yms.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: historia - 24.07.07 - klo: 21.17
Siinä pinjoni päässä on reikiä siinä kannussa niin onko niistä tarkoitus laittaa sitä moottori öljyä?
Moottorin laakereille sopivaa öljyä (saa esim. rc-autoliikkeistä) laitetaan niihin laakereihin se puoli pisaraa. Laakerit ovat tietysti siinä akselin juuressa, jolloin se puolikas pisara sinne samalla moottorin akselia käsin pyöräyttämällä.
Moottori pystyasentoon, ja siihen yläpäähän aina vuorollaan.

Mites tämä kohta ohjettani:
Ne Ari-Pekan RC-sivut ovat edelleenkin kova sana, jos niitä malttaa lukea....

Ari-Pekan RC-sivut http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/ <<<<<< klick
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

Mä en ole löytänyt sieltä paikkaa missä kerrotaan öljyämisestä.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: historia - 25.07.07 - klo: 10.33
Mä en ole löytänyt sieltä paikkaa missä kerrotaan öljyämisestä.
Niin, sen ohjeen kirjoitin jo edelliseen viestiini. :roll:
Miltei kaikki muu löytyy Ari-Pekan RC-sivuilta

"....öljyämisestä...." Saat tuon tuntumaan siltä, että meinaat ihan kylvettää sen öljyssä.
No elämä on....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

No en minä sitä muuten oikeen osaa ilmaista.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

historia

Tiedättekö minkä kokoinen on Asso B4 pinioni ja spurri?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TeemuR

Pinjonissa yleensä lukee mikä se on ja b4:n vakio vetoratas taitaa olla 81 piikkinen. Nämäkin varmaan lukee sielä manuskassa, sitä ihan kannattaa lukea niin tietää vähän enemmän auotstaan.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

historia

Kyllä mä sitä oon lukenut, mutta kun ei englanti luista. Näissä muuten pitäisi olla suomen kieliset ohjeet!
Muuten jos se pinjoni on vaikka 18 piikkinen niin jos lisään piikkejä se kulkee lujempaa mutta vääntöä ei ole niin paljoa? Ja sitten vähentäessä piikkejä vääntöä on enemmän, nopeutta vähemmän?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

tapsa92

Lainaus käyttäjältä: historia - 27.07.07 - klo: 00.13
Kyllä mä sitä oon lukenut, mutta kun ei englanti luista. Näissä muuten pitäisi olla suomen kieliset ohjeet!
Muuten jos se pinjoni on vaikka 18 piikkinen niin jos lisään piikkejä se kulkee lujempaa mutta vääntöä ei ole niin paljoa? Ja sitten vähentäessä piikkejä vääntöä on enemmän, nopeutta vähemmän?
Juuri näin.
- Tapsa

historia

Ok kiitti. Ei siinä pinjonissa mitään lukenut mutta sain kahdella lasku kerralla 22 ja 23. Jompikumpi se noista varmaan on.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

historia

Saako noita Asso B4 muovi työkalujen tilalle kunnon vehkeet?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: historia - 27.07.07 - klo: 17.16
Saako noita Asso B4 muovi työkalujen tilalle kunnon vehkeet?

Sama vastaus kuin edelliselläkim kerralla samaan kysymykseen: :roll:
SAA, ostaa ! Esim. RC-Pisteestä
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

TeemuR

Lainaus käyttäjältä: historia - 27.07.07 - klo: 00.13
Kyllä mä sitä oon lukenut, mutta kun ei englanti luista. Näissä muuten pitäisi olla suomen kieliset ohjeet!
...

Kyllä niistä kuvistakin saa yllättävän paljon irti siitä mitenkä se auto on tehty, tämä on juuri näiden rtr autojen ongelma, käyttäjät eivät tunne autostaan että mitä ja missä tapahtuu ja mitä pitää ottaa irti kun rupeaa purkamaan. Ja rc-pisteestä saa niitä työkaluja, soittelet Ainolle ja kerrot mitä haluat niin saat sen(Taitavat olla vielä tämän viikon vaasan em kisoissa mutta ensiviikol varmaan tavottaa taas).
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

historia

Osa syy olikin toi kun aloin purkamaan ja tekemään suur siivouksen autolle. Ja sitten vielä öljän sen yms.
Eilen toisen etu puolen purin ja pesin osat.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: historia - 27.07.07 - klo: 20.06
Osa syy olikin toi kun aloin purkamaan ja tekemään suur siivouksen autolle. Ja sitten vielä öljän sen yms.
Eilen toisen etu puolen purin ja pesin osat.
Purkaminen ja kasaaminen on parasta oppia auton tuntemiseen aivan niinkuin TeemuR tuossa jo mainitsikin.
Eli auto kannattaisikin ostaa koottavana, sillä silloin heti oppii tuntemaan sen rakenteen jne....
Manuaalin kuvat tosiaan ovat ainakin ko. autossa niin hyvät, että sillä pelkästään luulisi jo kokoonpanon sujuvan.... kiirettä ei kannata pitää, se kostautuu....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

Jep, jep etupää tässä taitaa helpoin ollakin takapää on jo varmasti vaikeampi.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Kokko11

RC18T Diffit... Paljonko pitää / kannattaa avata kiristyksen jälkeen että ollaan säädöissä  edes oikealla suunnalla? Setuppina on "muovi" diffit, Mamban harjaton ja cdv vetarit.
Jos jotain vinkkiä saisi niin pääsisi mukavasti alkuun. :roll:
Traxxas Slash / pari kpl SCX10, Traxxas E-Maxx, LRP TC drift, Carson X-Crawlee, Tamiya CC-01.

historia

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEX35&P=ML
Oisko tollainen hyvä pinjoni setti Asso B4? Saako sitä Suomesta?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Drizzit

Mulla on ostettuna noi molemmat:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEX35&P=ML
ja
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEX34&P=M

Ihan ok peruspinioneita. Yksittäisissä pinioneissa ei ikävä kyllä lue hampaiden lukumäärää, mutta se nyt selviää vaikka laskemalla, jos ei muuten. Muistaakseni RC-piste myy Robinsonin pinioneita, mutta kun kyselin tuota settiä, niin sitä heillä ei ollut myynnissä. Pelkästään yksittäisiä pinioneita löytyi. Muualta on ole kysynyt setin perään.

Noi setit on ihan halpoja ja niiden avulla on helppo kokeilla erilaisia välityksiä. Kannattaa varmaan ostaa samalla myös isompi spurri ratas, niin voi kokeilla samalla sen vaikutuksia:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEAK5&P=M

historia

Pestäänkö osat yleensä jollain pesuaineella vai ainoastaan vedellä?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Jyke_

Sopivaan väliin tähän kun kerran välityksistä puhutaan niin pieni muistutus suhteista.

Pinionin 1 piikki vastaa spurrin 3 piikkiä. Vielä niin että 1 piikki enemmän pinjonissa on sama kuin 3 piikkiä vähemmän spurrissa.

Tämä muistutus vain siksi jos ei meinaa välimatka riittää pinjonin ja spurrin välillä esim 17/81 välityksessä niin vaihtamalla spurrin 84:n saadaan 18 pinjonilla sama välkkä ja koska molemmat rattaat kasvaa kooltaan tulee välimatkakin pienemmäksi.

Itse käytän BJ4:ssa, TC4:ssa ja B4:ssa 3-6 piikkiä isompia spurreja, jotta saan sopivan välyksen pinionin ja spurrin välille.

Lainaus käyttäjältä: historia - 30.07.07 - klo: 11.09
Pestäänkö osat yleensä jollain pesuaineella vai ainoastaan vedellä?
Mulla on vedestä huonot kokemukset, joutuu hinkkaamaan, eikä savi silti lähde joka välistä. Nyt käytän iskariöljyä, tuntuu toimivan vaikka vastuksena on 2 päivää pinttynyttä suolalla ryyditettyä savea Vaasan radalta. ja WD-40 on kans osoittautunut ainakin huhujen mukaan loistotuotteeksi.

Jep, takasin puhistamaan vielä takapää BJ4:sta.
RC Pisteestä saa ja Assolla pääsee! ;-)

historia

Entäs tiskiaine yms?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Divi

Onks jykellä se teidän tipsi-sheetti netissä jossain? Tarvis B4:seen jotenkuten toimivan setupin vaasaan mistä olis hyvä alottaa.

Mitähän huoletonta porukka suosittelis näin vasta-alkajalle patterikrossin saralla? Kuulemma usein alotetaan liian suurilla tehoilla eikä opita ajamaan, ruuvaan siis 27-hiilikoneen kiinni ensimmäisenä? :P

- Jussi

historia

Ei ole vieläkään ongelma ratkennut:
Asso lähtee lujaa, vauhti hiljenee ja alkaa tökkimään vähän kauenpana hyvä kun pysyy liikkeessä.
Aluksi se kyllä toimi ihan hyvin, joten luulen ma että moottorissa ei häiriönpoistajat toimi.
Onkos muita ehdotuksia mikä voisi olla vikana?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini