Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Asso Talk

Aloittaja VesaK, 30.05.03 - klo: 16.15

waltt

ohhoh... onpas täällä assoilijoita!! :D
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Juho

kartturi: Enemmän casteria = ohjaa enemmän mutkasta ulos. Vähemmän casteria ohjaa enemmän sisään mutkaan.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Thormax

En nyt oikein tiedä sopiiko tämä tähän topikkiin.. :wink:

Eli, olen nyt päättänyt ostaa asson tc3 auton
- Kannattaako ostaa paketti vai rakennus sarja?
- Onko paketin moottorista, noparista "mihinkään"

Ja tarkoitus oli aloittaa kilpaileminen TJ10 luokassa
See it. Feel it. Drive it.

Vihrea

No minä ostaisin rakennus sarjana auton, ja siihen sitten nopari ja moottori erikseen, koska ei noilla pärjää TJ10:ssä.

Tein tässä pienen listan joka vastaisi hyvää menopeliä TJ10:ssä

- Asso TC3 Team *320e*
- Moottori (vakiokone) vaikka Peak Hellfire tai MVP *50e*
- Nopariin voisi heti panostaa esim: GM V12, Novak cyclone, LRP IPC 7.1 ym. *n. 80-150e, noparista riippuen*

sitten akkuja kannattaa katsoa "myydään" osasta, kilpakuskit myyvät hyvin pidettyjä akkuja halvalla, mutta stanuun menee 2400-3000mah akut parhaitan.

Sitten jos ostat rakennussarjan niin kori ei vissiin sisälly hintaan. Koriksi voisi ottaa Dodge stratuksen, se toimii joka radalla hyvin, varsinkin talvella, sisäradoilla. Renkaita tulee kulumaan jos aiot ajaa paljon ulkona eli niihin pitää satsata myös jonkin verran.

+ pitoaineet ym. pikkusälää.

Taisin mennä mulla pitkäksi mutta suosittelen lämpimästi Asso TC3 Team rakennussarjaa.

PS. katso käytettynä tavaraa...
Galant VR-4

Teemu L

Nostetaampa taas topic ylös. 8) Mun asson takadiffi luistaa, mitä sille tehdä? Tuntui jossain vaiheessa myös, että diffiä kiristäessä, löysentäessä vähän, ja sen jälkeen pyöritellessä hahloja erisuuntiin diffi löystyi...
Mitä öljyä/rasvaa kannattaa laittaa diffikoteloon? Sitä asson silikoni rasvaa? Käykö muut? Miten nuo One-wayt huolletaan? Sisään vaan tyynesti diffiöljyä/rasvaa?

Kai ne oli siinä.

TeemuR

Heitetäänpä toinen kysymys mukaan: Mitä eroa on alumiini ja hiilikuitu kardaanilla, muuta kun mteriaali ja luultavasti hinta?
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "teemu12"Heitetäänpä toinen kysymys mukaan: Mitä eroa on alumiini ja hiilikuitu kardaanilla, muuta kun mteriaali ja luultavasti hinta?
Alumiinikardaani on 2g painavampi, mutta halkaisijaltaan pienempi, mikä kompensoi suuremmasta massasta aiheutuvaa hitausmomenttia. Alumiinikardaani on myös vääntöjäykempi, joten se välittää voiman etupyörille terävämmin, mistä johtuen auto kiihtyy ja kääntyy kiihdytettäessä hieman paremmin. Erot ajossa on kuitenkin todella vähäisiä.

Suurin käytännön etu käytettäessä alumiinikardaania on se, että se kestää mahdollisesti kardaania vasten hankaavaa johtoa tai roskaa (esim. kiveä) huomattavasti hiilikuituista paremmin. Hiilikuitikardaani kuluu nopeasti hankauskohdasta ja voi siitä johtuen katketa.

tuukka.m

Onkos kukaan muuten saanut sitä uudempaa onewayta rikki?
...

Tuure

www.kolumbus.fi/tuure.auranen/laukaa.jpg
->Setuppi Laukaan kisasta..

Jos diffi ei pysy säädöissä niin kannattaa vaihtaa siihen uus mutteri (kierteet huonossa kunnossa??)

CAi

En ole kuullut että kellään olisi mennyt HD-oneway rikki...
Ei meillä kyllä sitä vanhaakaan mallia helpolla rikki saatu :)
Pitää muistaa laskea kaasu pois päältä kun laskeutuu mollan jälkeen :lol:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Heuli

Tuure: Mulla oli lähes täsmälleen samat säädöt kuin sulla alustaa ja iskareita myöten. Drooppia oli tosin 4/4 - liian vähän Laukaan radalle? Ajoitko Echon softeilla? Parhaan tuloksen tein TO:n vakioinserteillä, loppupäivän ajoin Echon mediumeilla.

Petri.S

mulla oli tj:ssä muuten sama setuppi paitsi takana oli 0,5 astetta vähemmän campperia ja edessä iskarit pykälän alempana
ei se oo niin tarkkaa

Tuure

Insertti on "JC High traction Molded Insert-Thin Medium"

jval

Kertokaapa millaisia todellisia droop asetuksia käytätte.
Eroaako oikean- ja vasemmanpuolen säädöt toisistaan?
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC |  Tamiya M-07 + M-05 Ver.II Pro + M-03  | Hobbyfactory

Heuli

Mää oon ajellut tämän kesän suurimmalta osin tuolla 4 droopilla edessä ja takana. Huomioi kuitenkin se, että etupäässä on se ns. "uusi" etupää jolloin nuo droopitkin taitaa hieman vaihdella tavalliseen etupäähän verrattuna. Jos auton alusta on suora ja painonjakauma kohdillaan niin droopitkin pitäisi olla molemmilta puolilta samat.

Mr Cale

Mutta kun näin ei Asson kanssa kuitenkaan koskaan ole ollut...

CAi

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"Mutta kun näin ei Asson kanssa kuitenkaan koskaan ole ollut...
hmmm. on se sentään joskus  :lol:

Me ajoimme Echo keltaisilla koko päivän eli 6 lähtöä.
Viimeisessä hiitissä paras kierrosaika oli 13.30

Muutoinkin ajo meni hyvin, kun olis vaan päässyt noi kaksi ekaa finaalia maaliin, niin olis päässyt palkintokorokkeelle.

Tänä kesänä vaan ei ole ollut hyvää onnea  :?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Heuli

CAi onhan tässä vielä EM:t ja PM:t jos onni kääntyisi...  :wink:

CAi

Heuli: Milloin treenataan Hyvinkäällä ?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Heuli

Huomenna piti lähtee treenaan koko päiväksi, mutta Koivula muisti että siellähän on crossin SM:t. Ensi viikolla testaan pariin otteeseen, maanantaina varmaankin ensimmäisen kerran jos säät sallii...

CAi

Pekka ja Tomppa tulee treenaan sunnuntaina. Me mennään myös.
Pitäisköhän ostaa kolaa kimpassa?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Tatti

Teme: Mulla yokomossa olis sama ongelma diffin kanssa, kun sen ruuvi katkesi kesken ajon(eli diffi 3 palaan).
Onko siellä panelaakeria jousen ja ruuvin välissä? Yokomossa tuo oli lentänyt diffin hajottua veks ja kun se puuttu niin diffi löyseni sitä pyöriteltäessä.

Itse kun sain painelaakerin hommattu laitoi sinne vähän ruuvilukitetta(huonoa). Niin sain sen tod. hyväksi!

Juho.nordgren

Nyt tulee pari aloittelia kysymystä. Eli tarvitsisin hyvää setupia Tattarisuon radalle. Ja miten tuota droopia säädetään? pieni aavistus asiasta on.. Autossa ei ole one-way diffia..

CAi

Katso Juhon set-up asson sivuilta.
Se on hyvä perus set-uppi ! Sopii myös diffi-etupäälle.
Jos sulla on Team tai FT versio Droop säädetään alatukivarressa sijaitsevalla ruuvilla. Muutoin laita prikkoja iskarin männän päälle.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Juho.nordgren

Mulla on racer malli ja siinä on myös tuo ruuvi.. Ja sitten se "luku" katsotaan sillä tulkilla..? Ok pitää kokeilla sitä setupia..

Juhana

Mun assossa on tällänen setuppi:

Etupää:
- 30 Wt oljyt iskareissa kultaiset jouset
- camber -1 astetta
- iskarit sisimmässä kiinnityspisteissä (ei takatuki)
- alatukivarret vakiot
- maavara 4,5mm
- Caster 2 astetta
- 2 astetta kick-upia
Takapää:
- 30Wt öljyt iskareissa siniset jouset
- Camber - 0,5 astetta
- iskarit kesimmäisessä holessa
- alatukivarret vakiot
- 2 astetta toe-in+ 2 astetta anti-squat

Tää setuppi toimii unelmasti Vaasan radalla Cs-22-27 renkuloilla :mrgreen:
Edit: Autossa EI ole One-way diffiä
Xray

Tatti

Miten auton ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa anti-squat tai kick-up?

Kuinka saisin auton kääntymään mutkasta ulos paremmin(autossa kiinni diffi, hyllyllä oottaa one-way, en ole viitttinyt ruuvata sitä kiinni.. saisi vain vetareita mutkalle)?

Edessä minulla on uloimmassa reissä iskarit(etu iskarin tuki siis edessä), siniset jouset.
Takana taas hopeiset jouset ja keskellä iskarit.
Casteria olen ajatellut lisätä, mutta paljonko sitä olisi hyvä olla?

Miten muuten saisin sen kääntymään ulos paremmin?

Matias V

Lainaus käyttäjältä: "Juho"kartturi: Enemmän casteria = ohjaa enemmän mutkasta ulos. Vähemmän casteria ohjaa enemmän sisään mutkaan.

Tatti: kokeiles tota....
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Petri.S

jos sulla on autossas ne asson vakio vetarit niin kyllä ne ton one-wayn kestää... ainaki vakiolla ajettaessa. sun kannattaa koittaa 4 asteen caster paloja, jos se rupeis kääntyy paremmin
ei se oo niin tarkkaa

Tatti

Siniset vetarithan mulla on...
Jos vetarit kestää, niin eikös silloin one-way mene kieroksi?

Pitää kokeilla pistää enemmän casteria! Tai sitten ottaa taka aurausta vähemmälle(nyt 3+2 pala takana).