Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset

Aloittaja Heuli, 01.12.08 - klo: 16.31

TTKoo

Sory, enpäs lukenut noita erittelyjä eri kohteista tarpeeksi tarkasti.(kyllä nuo aluohjauspalatkin pitäisi olla sallitut mielestäni)
Itse menestymiseen vakioilla ei näytä olleen estettä, sen on monet osoittaneet kyllä tuloksillaan, eikä heillä ole jostain syystä mennyt edes niitä rikkikään.

Eturipustus ja ohjaus

- vakiomalli (M-03) eturipustus ainoastaan sallittu
- ohjauspalan puoleista nivelpalloa saa siirtää (ainoastaan) pystysuunnassa 
- servoseiveri ja ohjausvarret vapaa 
- vakio-osien keventäminen ja muu geometrioiden muokkaaminen kielletty
- akseleiden ns.shimmaus(välyksien minimointi) sallittu
- muiden osien vaihtaminen tai lisääminen kielletty
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Koheltaja

Ei muuta kuin viime vuoden säännöillä Classic luokka ja vapaa viriluokka niille jotka haluaa rahan kanssa alkaa rötväilemään. En usko että kaikilla riittää mielenkiinto muuttaa viime vuoden säännöillä kasattu auto vakioksi (välttämättä osat ei ole tallessa), eikä ole hinkua siirtyä viriluokkaan kasvavien kustannusten kanssa.

Tällaisia kommentteja on tullut kun on juteltu uusista säännöistä Minikuskien kanssa.
Kylätason RC-kuski.

Luigi54/vielä vanhempi

Kiitoksia mielipiteistä,ihan asiallisia....
Kertaisin vielä lähtökohtia Mini-luokan säännöille;
Nykyiset kilpa-luokat(crossi/touring jne)vaativat jo sen luokan panostusta sekä rahallisesti että henkisesti , että niihin ei ole ollut tunkua,kun katsotaan harrastajamääriä vaikkapa 5 vuottakin taaksepäin.Ja omassa seurassani on sama tilanne, vaikka harrastusmahdollisuudet(kesä ja talvi aikana) on luotu erinomaisiksi.
Missä siis mättää? Kilpaluokkien kalusto on yksinkertaisesti niin kallista ja ennenkaikkea aikaaviepää puuhaa, että uusien harrastajien saaminen on vähintäänkin onnenkauppaa.
Mistä uusia harrastajia?.... Mini-luokan kautta.Parempaa vaihtoehtoa ei ole nyt tarjolla.Eikö Mini-classic luokka ole juuri sitä mistä tämän kaiken voisi aloittaa.
Ei aloitteleva kuski varmaankaan halua samalle viivalle pitkään harrastaneiden kanssa vaan
varmaan haluaa ajaa kisaa tasoisiaan vastaan.Erot ovat huikeat siinäkin mielessä vaikka kalustokin olisi sama eli motivoiko tämä aloittelijaa jatkamaan harrastusta....????
Tästä syystä Miniin lähdettiin kehittämään kahta luokkaa,joissa kummassakin voi olla hauskoja kisoja,Mäntsälän henkeen(ei siis kapinahenkeen).
Ja sama lyhyesti:
AJAA HAUSKOJA KISOJA TASOISTENSA KANSSA;oli sitten pitkän linjan harrastaja tai aloittelija.
Kynnys pitää olla niin matala kuin mahdollista Classic-luokassa,jos tavoitteena on saada harrastajia.Jos tavoitteena on pitää hauskaa omalla "hiekkalaatikolla",varmaan asian puimisen voi lopettaa;silloin on turha itkeä harrastusmahdollisuuksien ja -paikkojen perään,sillä ei näin pienelle porukalle ole tarjolla missään mitään ilmaiseksi.
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Cruisaaja

Ilmeisesti nuo servon alukiinnityspalat ovat sääntöjen puitteissa (?) koska niillä omilla muovipaloilla auton ohjausta ei saa toimimaan ainaskaan Sanwan ERG servolla.

Laiton muuten merkille että nuo Speedpassionin combot ei ilmeisesti ole kovin laadukkaita kun Ollin ja Heleniuksen autot sammuili radalle kesken ajon.

Ja tuli samalla todettua se nopeusero ainaskin suoralla ja miksei mutkissakin hiilikone vs hiiletön

Ps. tuo jokkis juttu on naurettava ajatus
Sponsored by own wallet

Isosuo

Lainaus käyttäjältä: Cruisaaja - 08.12.08 - klo: 18.23
Laiton muuten merkille että nuo Speedpassionin combot ei ilmeisesti ole kovin laadukkaita kun Ollin ja Heleniuksen autot sammuili radalle kesken ajon.

Hei, itelläni aivan sama juttu! Mystisesti välillä loppuu meno, ohjausservo pelaa, mutta auto stoppaa yhtäkkiä.  Lähtee taas liikkeelle kun tönäisee hieman... Aluksi luulin vastarin liittimissä olevan jotakin kontaktihäikkää, tarkistin ne ja stoppailee joskus itekseen silti.  Näemmä muillakin samaa ongelmaa - onkohan nopari sittenkin susi...?

pjp

Mulla rupes tekemään tota kun räpläsin sen ohjelmointi boxin kanssa ja laitoin katkaisujännitteen päälle(vai mikä se on) Sen kun laitoin taas pois niin rupes pelittään
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: pjp - 09.12.08 - klo: 23.19
Mulla rupes tekemään tota kun räpläsin sen ohjelmointi boxin kanssa ja laitoin katkaisujännitteen päälle(vai mikä se on) Sen kun laitoin taas pois niin rupes pelittään

Ei cutoffia tarvi käyttää kuin LiPo akuilla.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Jämsä

Tulipa mieleen...
Suurempikapasitanssiset konkat voi auttaa säätimen inputissa. Isolla virtapiikillä ja ohuella johdolla saattaa akkujännite notkahtaa cut off rajan alle ja säädin kyykkää. Vastaanottimessasi ei varmaankan ole mitään cut off rajaa, niin sen takia se toimiikin koko ajan.

Isosuo

Minulla EI ole lipo-cutoff päällä, ja silti välillä vaan sammuu radalle.  Lähtee liikkeelle taas kun joku vähän tönäisee.

pjp

Kuulostaa NIIN tutulta. Mulla oli viime talvena minis käytös perus nopareita ja tekivät jatkuvasti sitä samaa.
Ei siinä ajosta tullut yhtään mitään. Kun hermot mennyt monta kertaa niin tempaisin turistista sähköt miniin:8,5 lankaa ja lrp säädin. Sehän TOIMII. Ajo oli tosin pelkkää sutimista sen jälkeen(asfaltilla). Ja kun tuli harjaton combo niin se kiinni. Nyt toimii!
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Sysi

Tuollainen aiheutuu sensorin hajoamisesta myös. Sensoripiuha huonosti moottorissa, tai koneen sensori tekovikainen. Mitä voi oottaa yheksänkympin setiltä.
Jere M

pjp

Tota noin niin. Onko minin vakiomotis joku sensori?
Entä siinä halvas combos...joku piilojuttu vai?
Sensoripiuhaa ei oo kyllä näkynyt kummaskaan. Pitänee varmaan hakea kaupasta  :wink:
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Sysi

Vikadiagnoosi on samanlainen vaikka syy olisikin mahdoton.

Mulla alkoi tulla häiriötä kun jonku naikaa ajeli, tamiyaliittimet kuumeni, minissä :cheesy:

Yhdellä 3000mah pötköakulla pärjätty hyvin päivä kisoissa minillä, 1500mah akkukin jollakin taisi olla, siinä meinasi loppua virta kesken.
Jere M

Jukka

Ite oon ajanu n. puoli tuntia putkeen 3300 mAh akulla ja silloinkin kuski hyyty ennen akkua. Rata ei kyllä ollut mikään lentokenttä. Sama akku on ollut autossa kiinni jo ties kuinka kauan. Välillä purkanu tyhjäks ja uutta latausta menemään.
Tiim Lahti | S-grafix

historia

Millä ootte nuo akkunne purkaneet? Kun pötköillähän näitä ajetaan.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Isosuo

Ei hitsi... Siis kyse on uudesta ehdotetusta sensorittomasta combosta, mitä miniluokkaan on kaavailtu... huoh...
ARGH!

Kyse EI ole lipo-cutoffista, saati SENSORILLISUUDESTA.....  vaan kyse on tämän yhdistelmän toiminnasta:

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-Inspire-RTR-Combo-103504

RacingFactory

#76
Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 09.12.08 - klo: 22.55
Lainaus käyttäjältä: Cruisaaja - 08.12.08 - klo: 18.23
Laiton muuten merkille että nuo Speedpassionin combot ei ilmeisesti ole kovin laadukkaita kun Ollin ja Heleniuksen autot sammuili radalle kesken ajon.

Hei, itelläni aivan sama juttu! Mystisesti välillä loppuu meno, ohjausservo pelaa, mutta auto stoppaa yhtäkkiä.  Lähtee taas liikkeelle kun tönäisee hieman... Aluksi luulin vastarin liittimissä olevan jotakin kontaktihäikkää, tarkistin ne ja stoppailee joskus itekseen silti.  Näemmä muillakin samaa ongelmaa - onkohan nopari sittenkin susi...?

Säädin ei ole mekaanisesti rikki, ongelma on säätimen ohjelmistossa.
Ohjelmavika on SpeedPassionilla tiedossa, ongelman ratkaisuksi ovat tehneet uuden päivitetyn softan.

Saimme tehtaalta ohjeet säätimen uudelleen ohjelmoimiseksi.
Kokeilimme ohjelmoida muutama säädin uudella softalla ja testaamme ne käytössä huomenna.
Ilmoitamme heti jatkotoimenpiteistä kunhan uusi ohjelma korjaa yllämainitun bugin.

Ohjelmointilaite jota käytämme näyttää tältä: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Tarvikkeet/Speed-Passion-LCD-Pro-Program-Card-103620:

RacingFactory

SpeedPassion Inspire Combo säätimissä ilmennyt ohjelmistovika on korjaantunut uudessa päivityksessä.
Mikäli omistat säätimen sinulla on 2 mahdollisuutta päivittää säädin:

1) Lähetä pelkkä säädin meille postilla, Vähänkyrön toimipaikkaan. Osoitiedot saat täältä www.racingfactory.fi
Moottoria emme tarvitse.

2) Mikäli kuulut Järvenpää/Mäntsälä/Hyvinkää Mini porukkaan.
Veini Mäkinen tekee kanssamme yhteistyötä ja päivittää säätimet puolestamme.
Hänellä on tarvittavat välineet käytössään.

Tärkeää on että liittimet ovat alkuperäiset koska säätimeen liitetään akku päivityksen ajaksi.
Mikäli sinulla on omat special liittimet käytössä, toimita mukaan myös oman akun.
Näin päivitys toimii nopeasti ja vaivattomasti.

t.RF


Isosuo

Racing Factory:

Onko mahdollista toimittaa sama ohjelmointilaite myöskin Pitskun liikkeeseen.  Näin voisi itse käväistä paikanpäällä hoitamassa asia kuntoon!

-Marko

RacingFactory

Isosuo,

Kyllä sinne myös tulee päivitysmahdollisuus, heti kun saadaan henkilökunta koulutettua tähän.
Viimeistään vuoden alussa myös Helsingissä päivitetään säätimiä ym. aiheeseen liittyvää.

Mutta kiireellisimmät hoidetaan nyt yllä mainitulla tavalla.

t.RF

TTKoo

#80
Lainaus käyttäjältä: historia - 13.12.08 - klo: 22.35
Millä ootte nuo akkunne purkaneet? Kun pötköillähän näitä ajetaan.

LRP:n laturilla säätämällä katkaisujännite 6 V.(siis sillä purkutoiminnolla)
(on siis teoreettinen purku 1 V / kenno, mutta käytännössä on varmasti ihan muuta, koska kyseessä on sarjapurku)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

TTKoo

Hienoa että RF hoitaa myös jälkihoidon, eikä jätä ongelmien ilmetessä oman avun nojaan.
Tämä siis liittyy tuossa muutama viesti aiemmin olleeseen juttuun säätimien päivityksistä.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

Ok. Kaipa pitää taas jotain mukavaa keksiä...
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Miika.laurila

#83
Tähän pötköakkuhommaan on kyllä ratkaisu :roll:, nimittäin tämä:
Muchmore Pack Equalizer Blue



Janne A

Lainaus käyttäjältä: Miika.laurila - 16.12.08 - klo: 20.30
Tähän pötköakkuhommaan on kyllä ratkaisu :roll:, nimittäin tämä:
Muchmore Pack Equalizer Blue
http://www.racingfactory.fi/shop/cat/images/mr-pek_0805_1ea.jpg



Siis eikös tämäkin ole sarjapurkulaite? Eihän pötköakkua voi purkaa kenno kohtaisesti muuten, kuin virittelemällä hyppylangat kennojen väliin?

Isosuo

Todellakin voi purkaa! Ainakin RF:n mallistossa oli sellainen pötköakuille suunniteltu purkulaite. Siinä piikit läpäisevät kutisukan.

RacingFactory

Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 15.12.08 - klo: 20.25
Racing Factory:

Onko mahdollista toimittaa sama ohjelmointilaite myöskin Pitskun liikkeeseen.  Näin voisi itse käväistä paikanpäällä hoitamassa asia kuntoon!

-Marko

SpeedPassion päivitykset nyt myös Pitäjänmäen myymälässä, arkisin 12-18.

t.RF

MirosHima

Säätimestä on hieman ristiriitasta infoo netissä, valmistajan mukaan voi ajaa jopa 7,5 lankasta konetta. http://www.speedpassion.net/product.php?lang=&c=10

Taasen rf:n sivulla että vaan 17,5 lankasta, lienee lipsahtanut painovirhe rf:n sivulle?

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Jukka

Ainakin mun silmät näkee RF:n sivuilla Exige 2.0:n rajoitukseksi 7.5T ja Inspiren 17.5T
Tiim Lahti | S-grafix

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Jukka - 17.12.08 - klo: 07.47
Ainakin mun silmät näkee RF:n sivuilla Exige 2.0:n rajoitukseksi 7.5T ja Inspiren 17.5T

Sama säädin, Insperi combossa ainakin itellä tuli Exige 2.0
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi