Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset

Aloittaja Heuli, 01.12.08 - klo: 16.31

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: team seponen - 26.02.09 - klo: 08.46
Mielipide; Vakio Minillä täytyy pärjätä. Moottori kisajärjestäjältä kisamaksuun sisältyvänä. Tietysti se nostaa kisamaksua ja jos kisailee paljon on kaapit turvoksissa mosia. Ohjauspalat ja iskarit saisi kyllä vaihtaa,täytyyhän jotain säätötoimintaa sentään jäädä, muuten alkaa porukat polttamaan tupakkaa, kun ei ole käsille mitään räpläämistä.

Ketjun aloitusesityksessä on itsestään selvyytenä tuo classik-luokka.
Eli kysely koskee nimenomaan niitä kääntöpalojen ja iskarien sallittavuutta vaihtaa....(moottori järjestäjiltä/maahantuojalta ?)


Lainaus käyttäjältä: team seponen - 26.02.09 - klo: 08.46
Säilyttäkaa Mini luokka sellaisena, että aloittelijatkin voi pärjätä ja saadaan tasaisia kisoja. :roll:

Eiköhän tuon COMPETITION-luokan perustamisen yksi syy ole juuri ollut tuo, että aloittelijat voisivat pärjätä Classik-luokassa.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 26.02.09 - klo: 08.59Eiköhän tuon COMPETITION-luokan perustamisen yksi syy ole juuri ollut tuo, että aloittelijat voisivat pärjätä Classik-luokassa.

Onko tarkoitus laittaa nousupisteet Classic luokkaan ettei siellä sitten dominoi "ikuiset aloittelijat"?  :wink:
Kylätason RC-kuski.

team seponen

Just näin classic luokkaa tarkoitin. Ymmärtäisin näin, että seuroilla olisi helpompaa saada uusia jäseniä classik- luokan kautta. COMPETITION-luokka erikseen ja sinne sitten ne kenellä on tietotaitoa ja rahnaa.
Capricorn|CRC|Future RC

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 26.02.09 - klo: 09.07
Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 26.02.09 - klo: 08.59Eiköhän tuon COMPETITION-luokan perustamisen yksi syy ole juuri ollut tuo, että aloittelijat voisivat pärjätä Classik-luokassa.

Onko tarkoitus laittaa nousupisteet Classic luokkaan ettei siellä sitten dominoi "ikuiset aloittelijat"?  :wink:

Sääntöesityksessähän tuota ei ollut, mutta kun asiaa mietin hetken, niin näen sieluni silmin ne viestit täällä foorumilla siitä, että "sen ja sen" olisi syytä siirtyä toiseen luokkaan.
Kilpailija voi sinänsä olla "ikuinen aloittelija" mikäli menestystä ei tule, eli ne nousupisteet ovat varmaan ainoa konsti tuohon.... joillakin saattaa olla muuten "liian hyvä pokka"  :wink:

Sieluni silmin näen myös sen, että itse saisin olla ikuisesti Classic-luokassa, ellei sitten haettaisi vielä lisäluokkaa meikäläisille, jossa moottoria ei saisi laittaa autoon lainkaan. (on sitten toinen asia, nostaako mua kukaan pystyyn sen neppiserän jäljiltä  :mrgreen: )
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: RealTaste - 08.01.09 - klo: 15.23
Lainaus käyttäjältä: AiR - 08.01.09 - klo: 14.45
Jonka voi helposti paikata laittamalla lisäpainoja.
ja tietty paikka mihin ne painot saa laittaa.. ettei esim. auton pohjassa ole että saisi painopistettä alemmas :smiley:

Ihan sama minne laittaa, maavara mitataan jokatapauksessa pohjasta.

Lipot kuitenkin ehdottomasti sallituiksi mineihin.
Pysyy pudjettikin kivana kun ei tartte kuin yhden akun jota ei tarvitse edes irrottaa päivän aikana.

TTKoo

#125
Lainaus käyttäjältä: team seponen - 26.02.09 - klo: 09.16
COMPETITION-luokka erikseen ja sinne sitten ne kenellä on tietotaitoa ja rahnaa.

Sinänsä tuo luokka ei ole yhtään kalliimpi, kunhan sen hiilettömän systeemin ensin hankkii.
Kaikilla on tuo sama moottori/säädin kokoonpano, ja mikäli alumiiniset kääntöpalat ja iskarien vaihto sallitaan, niin autojen tekniikkaeroa ei muuten olekaan. (maavaran alentaminenhan on säätöjuttu)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 26.02.09 - klo: 09.24
Ihan sama minne laittaa, maavara mitataan jokatapauksessa pohjasta.
Lipot kuitenkin ehdottomasti sallituiksi mineihin.
Pysyy pudjettikin kivana kun ei tartte kuin yhden akun jota ei tarvitse edes irrottaa päivän aikana.

Maavara mitataan auton pohjan päistä.

Lipot mineissä ei ehkä ole se ensimmäinen "kokeiluluokka", kunhan ensin nähdään enemmän kokemusta muista luokista, niinkuin jo moneen kertaan on todettu.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 26.02.09 - klo: 09.27
Lipot mineissä ei ehkä ole se ensimmäinen "kokeiluluokka", kunhan ensin nähdään enemmän kokemusta muista luokista, niinkuin jo moneen kertaan on todettu.

Kyllä niitä LiPo-akkuja on jo paljon testattu; ovathan ne käytössä sähköautojen SM-luokissa kesäkisoista lähtien. Tietysti onhan se hyvä lähtökohta, että tulevaan teknologiaan uskalletaan luottaa vasta, kun SM-luokat ajattaa yhden kauden niillä ensin.  :mrgreen:
---

TTKoo


Tuleva kesäkausi on vasta tulevaisuudessa.  :mrgreen:

Sisäcrossissa niitä on käytetty, ja tietenkin itse kullakin harjoituksissa.

Lipojen, niiden latauskaluston ym:n takia niitä ollaan "jarrutettu" oletettujen aloittelijoiden luokassa. (kokeneimpien mukaanhan niitä ei voida automaattisesti hyväksyä)
No, sääntöjen päättäminen taitaa mennä jo sinne asti, jolloin muita ei myydäkään....  :roll:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

IIVONEN

Sääntöjen venymisen syynä on ollut harjattoman nopeudensäätimen toiminta ongelmat testeissä. Elikkä jonkin aikaa ajetaan vanhoilla säännöillä. Huhu kertoo että Mäntsälässä järjestetään mini-cup ja sinne tulee järjestäjän puolesta koneet.

Koheltaja

Onko niissä SP:n nopareissa ollut katkaisijat käytössä? Parissa krossarissa pätkimiset ja pysähtelyt kummasti kadonnut kun katkaisijat on poistettu käytöstä.
Kylätason RC-kuski.

TTKoo


Meillä ainakin on kokoajan ollut käytössä loka-marraskuun vaihteesta lähtien, ja kerran on stopannut sen ohjelman päivityksen ja kolarin jälkeen.

Sen jälkeen kymmeniä akullisia ilman oireita.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

historia

Olikos se kolari se kun kaarroin siihen auton eteen ja meni teiltä mykäksi?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: historia - 26.02.09 - klo: 16.53
Olikos se kolari se kun kaarroin siihen auton eteen ja meni teiltä mykäksi?

En juurikaan katsele muita autoja, enkä hae syyllisiä omasta enkä muistakaan leireistä, joten en osaa vastata.

Oleellista olikin, että ongelma esiintyi treeneissä, ja siellä se myös saatiin toimimaan.

Mini itsessään tuntuu kestävän miltei mitä vaan.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Mikko L

En nyt tiedä onko tämä välttämättä se paras ketju, mutta paremman puutteessa...

PKSRCA Ry tulee järjestämään myös jatkossa Mineille kilpailuja ja todennäköisesti kesän aikana muutamat kinkerit Gallerian parkkihallin katolla.

Näissä kisoissa tullaan käyttämään näitä nykyisin valloillaan olevia sääntöjä (-07/-08) paitsi lipot tullaan sallimaan, kuten muissakin sähköluokissa.

Lisäksi aivan tuoreena ajatuksena on ottaa Minien (M-03) rinnalle toiseksi luokaksi M-04M runkoiset autot, ts. "takaveto minit" hieman pidemmällä M-rungolla. Kyseinen runko on esim. Alfa Romeo Giulia Sprint GTA. Näillä takapotkuilla ajettaisiin samoilla säännöillä kuin Mineilläkin, paitsi että korit olisi vapaat, eli ei tehäisi Alfa luokkaa.

Onko muilla kokemuksia näistä takapotkuista? Mitä olette muutoin mieltä, että otettaisiin nämä myös mukaan kilpailuihin?

Omaan talouteen juuri hankittiin yksi Mini ja tarkoituksena oli hankkia toinen Mini, mutta nyt näyttää siltä, että hommataankin Alfa  :grin:
Old fart

Janne A

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 06.03.09 - klo: 09.51
En nyt tiedä onko tämä välttämättä se paras ketju, mutta paremman puutteessa...

PKSRCA Ry tulee järjestämään myös jatkossa Mineille kilpailuja ja todennäköisesti kesän aikana muutamat kinkerit Gallerian parkkihallin katolla.

Näissä kisoissa tullaan käyttämään näitä nykyisin valloillaan olevia sääntöjä (-07/-08) paitsi lipot tullaan sallimaan, kuten muissakin sähköluokissa.

Lisäksi aivan tuoreena ajatuksena on ottaa Minien (M-03) rinnalle toiseksi luokaksi M-04M runkoiset autot, ts. "takaveto minit" hieman pidemmällä M-rungolla. Kyseinen runko on esim. Alfa Romeo Giulia Sprint GTA. Näillä takapotkuilla ajettaisiin samoilla säännöillä kuin Mineilläkin, paitsi että korit olisi vapaat, eli ei tehäisi Alfa luokkaa.

Onko muilla kokemuksia näistä takapotkuista? Mitä olette muutoin mieltä, että otettaisiin nämä myös mukaan kilpailuihin?

Omaan talouteen juuri hankittiin yksi Mini ja tarkoituksena oli hankkia toinen Mini, mutta nyt näyttää siltä, että hommataankin Alfa  :grin:

Melkein suosittelisin avaamaan uuden topikin tälle keskustelulle. On kyllä mielenkiintoinen idea!

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: AiR - 06.03.09 - klo: 10.17
Melkein suosittelisin avaamaan uuden topikin tälle keskustelulle. On kyllä mielenkiintoinen idea!
Totta ja näin varmasti pitää tehdäkin jos näyttää siltä että tämä saisi hieman tuulta alleen.

Omasta mielestä tämä voisi jopa toimiakin. Minit ovat saavuttaneet hyvän suosion ja luokalla on oma vankka harrastajakunta. Sikäli nämä takapotkut sopisivat hienosti samoihin kisoihin Minien rinnalle, ollen varsin saman henkisiä, mutta kuitenkin tuoden piristävää vaihtelua. Harrastajien kannalata olisi myös varsin edullista, että autojen osat ovat liki 100% yhteneviä.

Mikäli todella näyttää, että tämä ajatus saisi kannatusta niin silloinhan voisi myös nämä M-04M rungot ottaa mukaan mahdollisiin uusiin sääntöihin - jos siis sellaisia vielä pohditaan.
Old fart

tturku

Moro mikko, nopea kommentti noihin M-04L autoihin  liittyen, kaverilla on semmoinen kuplan korilla ja sitä ei ole todellakaan helppo ajaa, pyörähtää todella herkästi aina kun jarruttaa. Eli minien vauhtiin noilla ei taida päästä.¨

Ja tosiaan vois joku mode siirtää tän alotuksen uuteen topikkiin.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: tturku - 06.03.09 - klo: 12.35
Moro mikko, nopea kommentti noihin M-04L autoihin  liittyen, kaverilla on semmoinen kuplan korilla ja sitä ei ole todellakaan helppo ajaa, pyörähtää todella herkästi aina kun jarruttaa. Eli minien vauhtiin noilla ei taida päästä.¨

Ja tosiaan vois joku mode siirtää tän alotuksen uuteen topikkiin.
Jep takaveto tarjoaa kahvaa jarruttaessa, se on ihan normaalia...
Old fart

-MiKe-

Mites noiden lipojen kanssa. Eikös ole niin ettei hardcase lipo mene suoraan tuohon peruskoloon? Eli runkoa saa muokata? Omasta mielestä lipot pitää sallia. Monet ovat kuulemma ostelleet uusia minejä ja turha pistää porukkaa ostamaan perusakkuja. Mutta jos mennään näiden kisojen ulkopuolelle, taitaa lipot sekä rungon muokkaaminen olla vielläkin kielletty.

Tänään radalla oli perusakulla, mutta 3Racingin renkailla varustettu mini. Ja toinen joka veteli perus tamiyan renkailla, mutta lipolla. 3Racingin renkailla varustettu paineli ihan 6-0 lipoon verrattuna.
Kyosho Ultima SC | TeamC TS02 | Team Academy GV2 Pro | Hpi Sprint 2 Sport | 2xTamiya Mini Cooper | Shark Monster

Isosuo

Yeah Racing 3200 Hard Case -lipo mahtuu miniin heittämällä!

http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-yeah-racing-lipo-pack-3200mah-lp0032-p-25829.html?cPath=52_973

Itse en ainakaan enään museoakkuihin (Ni-xx) aio rahojani laitta... Lipojen salliminen kisoihin erittäin toivottavaa ja tervetullutta!!

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 07.03.09 - klo: 22.30
Yeah Racing 3200 Hard Case -lipo mahtuu miniin heittämällä!
http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-yeah-racing-lipo-pack-3200mah-lp0032-p-25829.html?cPath=52_973
Itse en ainakaan enään museoakkuihin (Ni-xx) aio rahojani laitta... Lipojen salliminen kisoihin erittäin toivottavaa ja tervetullutta!!
Joo nää uudet lipot menee heittämällä ja niiden hintakaan ei voi enää olla perusteluna etteikö alottelijat vois ostaa suoraan minin ja lipot jolla ajella....
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

tturku

lisäksi löytyy mm. speedpassionin pötköakun muotoinen lipo, toisin ei ole hardcase, mutta 4000mAh ja 20c. Lipoilla ajettaessa täytyy tosin muistaa, ettei vahingossakaan aja akkua liian tyhjäksi, jos on esim perus tamiyan nopari autossa kiinni!
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Isosuo

Lisäksi kannattaa ostaa Lipon henkivakuutukseksi tuollainen ja kiinnittää se nopeudensäätimeen:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7224

Tämä varoittaa jännitteen tippumisesta AJOISSA!  Kun akku lähestyy kuutta volttia, alkaa punainen ledi vilkkua ja ääni piipata - kuulee ajaessakin että on aika ladata.

Edullinen!

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 06.03.09 - klo: 09.51
Lisäksi aivan tuoreena ajatuksena on ottaa Minien (M-03) rinnalle toiseksi luokaksi M-04M runkoiset autot, ts. "takaveto minit" hieman pidemmällä M-rungolla. Kyseinen runko on esim. Alfa Romeo Giulia Sprint GTA. Näillä takapotkuilla ajettaisiin samoilla säännöillä kuin Mineilläkin, paitsi että korit olisi vapaat, eli ei tehäisi Alfa luokkaa.

Ulkomailla joissakin "miniluokan" säännöissä löytyy hyväksyntä myös lyhyille ja pitkille M-03 ja takaveto M-04 alustoille ko luokassa, muistaakseni M-03 ja M-04 alustaisissa oli säännöissä määritelty eri pinjonit (M-04 oli sallittu yksi hammas enemmän).
Pituudesta ei varmaan etuvetoisissa ole mitään etua, sehän on luonnostaan vakaa suorilla, lyhyempi kääntyy taas tosin paremmin.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Mikko L

Pitäisikö sääntöjä muokata niin, että runkoa saa muokata siten, että "kisalaillinen" kovakuorilipo mahtuu akkukoteloon?

Mun puolesta saa toki ajaa muillakin lipoilla, mutta jälleen monilta varmasti löytyisi laillisia jo muutenkin pakista, niin ei tarvitsisi sitten ostaa minille omia akkuja.
Old fart

bluebeetle

Mun mielestä ei. Ellei akku mahdu muokkaamatta runkoa on se väärä.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 09.03.09 - klo: 08.28
Mun mielestä ei. Ellei akku mahdu muokkaamatta runkoa on se väärä.

Samaa mieltä, vaikka johtaa tilanteeseen, että uusia akkuja joutuu ostamaan. Jos rungon muokkaus sallitaan, on taasen rajanveto hankalaa, miten ja miten paljon muokkausta saa tehdä.

LIPOT SALLITUIKSI
Flying Calacucco

Janne A

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 09.03.09 - klo: 09.21
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 09.03.09 - klo: 08.28
Mun mielestä ei. Ellei akku mahdu muokkaamatta runkoa on se väärä.

Samaa mieltä, vaikka johtaa tilanteeseen, että uusia akkuja joutuu ostamaan. Jos rungon muokkaus sallitaan, on taasen rajanveto hankalaa, miten ja miten paljon muokkausta saa tehdä.

LIPOT SALLITUIKSI

Jos on jo olemassa tämän hintaisia Miniin sopivia LiPOja, niin ei ole kovin perusteltua pitää niitä kiellettyjen listalla.
Tietty cut off pitää hoitaa jotenkin, joka nostaa hieman kuluja, muttei kuitenkaan ratkaisevasti.

Lipot sallituiksi +1!

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 09.03.09 - klo: 09.21
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 09.03.09 - klo: 08.28
Mun mielestä ei. Ellei akku mahdu muokkaamatta runkoa on se väärä.

Samaa mieltä, vaikka johtaa tilanteeseen, että uusia akkuja joutuu ostamaan. Jos rungon muokkaus sallitaan, on taasen rajanveto hankalaa, miten ja miten paljon muokkausta saa tehdä.

LIPOT SALLITUIKSI
Toisaalta juuri näin ja periaatteessa noita akkuja ei tarvitse kuin 1-2. Yhdellä pärjää ainakin kisoissa ja kaksi on reenatessa passeli - toinen latauksessa ja toinen ajossa.

Jospa noita pötkön mallisia kovakuoriaisia alkaa ilmaantumaan markkinoille lisää...
Old fart