Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kytkinkö pulmana

Aloittaja miko75, 05.12.08 - klo: 19.03

miko75

Moi, kaipaisin apua hieman Hpi Mt2 G3.0 -polttiksen kanssa. Olen melko tuore harrastaja, joten kysymyseen voi olla ilmiselvä vastaus.

Tilanne seuraava:

Ostin auton käytettynä ja olen sillä ajellut n. tankillisen.
Kesken ajelun auto pari kertaa sammui kesken ajon, mielestäni jarrutuksen yhteydessä. Ikäänkuin tyhjäkäynti olisi turhan alhaalla. Säätöjä ei kuitenkaan tämän aikana tehty.

Siirryin kotioloihin ja pistin uudestaan käyntiin. Trimmistä oli lisättävä kaasua, jotta lähti käyntiin. Samalla kuitenkin kytkin nappaa jo kiinni ja vetoa on melkoisesti. Kun rundeja laskee tasolle, jolloin pyörät eivät enää vedä, stumppaa myös moottori.

Meinasin purkaa ja tarkistaa kytkimen jousen nykytilan. Onko kenelläkään muita ajatuksia siitä, mistä kannattaisi vikaa lähteä selvittämään.

Kiitos etukäteen vastauksista.

Mikko

Duster1

Oikeessa olet. Kytkimen jousi/jouset poikki jos ei käy ilman, että kytkin ottaa.
Tokihan tyhjäkäyntiäkin voi olla liian vähän, mutta katso ekana jouset.
Axial SCX 10 TR

miko75

Näin arvelinkin, mutta sammuminen edelleen ihmetyttää.

Voiko kyse olla siitä, että koneen tyhjäkäynnille tulee ikäänkuin liikaa vastusta siinä vaiheessa, kun palat ottavat jo kelloon liian alhaisilla kierroksilla ?

Mikko

TheArska

Tottakai se sammuu jos kytkin "kantaa" koko ajan...kone ei pääse pyörimään tyhjäkäynnillä jos renkaat pysähtyy kun kytkin ottaa kiinni koko ajan.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Revenge

Voihan nuo kytkinpalat myös hajota. Kokemusta o.

Miten muuten noita paloja kannattaa keventää sillä minun autossa on niin painavat palat ettei ota kiini ku täysillä kierroksilla?
Kysees on kakspalanen kytkin.
REVO 3.3 | Kyosho TR15

peitsamo

Kyllä kait painavammassa kappaleessa on suurempi keskipakovoima?

Laita kytkimeen ohuemmat jouset, niin palat ottaa kiinni pienemmillä kierroksilla.
Flying Calacucco

YLI-G

Lainaus käyttäjältä: Revenge - 08.12.08 - klo: 19.55
Voihan nuo kytkinpalat myös hajota. Kokemusta o.

Miten muuten noita paloja kannattaa keventää sillä minun autossa on niin painavat palat ettei ota kiini ku täysillä kierroksilla?
Kysees on kakspalanen kytkin.

sen takia niitä kytkinpaloja kevennetään että saadaan kytkin ottamaan korkeammilla kierroksilla.
löysempää jousta kehiin vaan taikka sitten mottis ei ota tarpeeksi kierroksia..
hobao hyper 8

miko75

Kiitos kaikille avusta.

Kytkimen jousihan siellä oli poikki. Taas toimii.

Mikko