Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

mitäs nyt??? kuuskolo ruuvin kanta pyöristynyt ja pitäis saada irti

Aloittaja ibubu, 11.12.08 - klo: 18.50

ibubu

nyt meni hermot noihin leluihin hommasin uuden motin ja meni yrpona laittaan kiinni kuusikulma kantasilla ruuveilla. no nyt pitäis saada kone irti vaan laitoin niin tiukalle että yhdestä ruuvista pyöristyi kanta :cry: millä v itulla saan sen enää auki .
jos joku tietää niin vinnkkiä kiitos

SuomiKP

yritä pihdeillä ottaa siitä kiinni ja pyörittää irti??
schumacher Shotgun,  Traxxas Stampede vxl myynnissä 250e!!!

pjp

Ensin heität v***uun sen halvan kuusio avaimen ja hommaat kunnollisen. Jopa sillä voi lähteä irti.
Onko käytetty lukitetta?--->lämmitä ruuvia
Jos ei auta--> dremelillä viilto päähän ja normi taltta mensselillä pitäs lähteä.
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

ibubu

toi kuulostaa fiksulta ja sattuu vastaava kone löytyäkkin. jos et ois sanonut niin oisin porannut ruuvin kannan pois mutta tätä kyllä koitan ekana kiitos :smiley:

ibubu

ja nyt kokeiltu ja kyllä hän se toimi :grin: :grin: :grin:
ei tarvinnu kiskasta autoa seinään vaikka mieli kyllä teki

Stepi


Isosuo

#6
Näin jälkikäteen...

En tiedä millä sen olet saanut pyöreäksi, mutta kehoitan todella ostamaan kunnon kuusiokolomeisselit alan liikkeestä, ovat taatusti laadukkaammat ja loppuu pyöristely...  Ovat hieman ylikokoisia noihin p*skoihin L-mallisiin verraten, ja vastakkaisten särmien välinen etäisyys keskenään (kolme vastakkaista särmää) aika usein millin sadasosissa samat -> Laatua.

Nimim. kokemusta on.

Joku sanoi noita Hot Racingin avaimia huonoiksi, mutta itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ostamiini.
Tuossa vähän laajempi setti omaani verrattuna, muuten samat:
http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&products_id=56800


Edit: 39,69 taalaa tuokin setti kotiintoimitettuna, eli tämän hetkisen paypalikurssin mukaan noin 33 euroa...  (Huh, onpa kurssit taas muuttunna)

-Marko

Isosuo

#7
...

Jonttula

onhan se niinkin nii mutta kyllä laatukaluillakin saa pyöristettyä kuuskulmat jos pultin kanta liian huono tai vahingossa heilutat avainta väärin vääntäessäsi. itselläni juuri rc autoihin tarkoitetut 35e kk vääntimet ja olen minä silti pultteja pyöristänyt. työskentely mukavuus on kyllä ihan toista maata kunnon vehkeillä verrattuna johonkin L mallisiin avaimiin jotka ei oo mistään kotosin. ainakaan tässä tarkotuksessa.

MirosHima

Pallopäisellä kuusiokoloavaimella ei kannata tiukassa olevia ruuveja availla. On sen verran pieni se kosketus pinta että luiskahtaa helposti.

bw. ainakin ikh, etra, ja moni muu työkalu mesta myy 1,5-4mm kuusiokolomeisseleita kohtuulliseen 6e hintaan.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

ToniP

Ja kaikki muistaa sitten ettei kannata ees ajatella viilata, porata, sahata tai muutenkaan lastuavilla työstää 12.9 kovuisia ruuveja, yleensä niitä mustaksi pinnoitettuja. Jo 10.9, tai edes rosteriruuveja ei tahdo saada lastuttua kunnolla. Kivilaikka tms. on ainoo järkevä.

pjp

Joo näin se menee. Kun näkee mustan ruuvin niin ei saa vilkaistakaan poran päälle--->ei se sillä lähde :wink:
Voi saada ruuvin siihen kuntoon ettei voi kokeilla mitään muutakaan konstia.
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Sakkeri91

Itte oon joitaki mulukkaantuneita kuusioruuveja aukonu niin, että oon hakannu niihin jonkin halvan torx-kärjen ja vääntänyt auki.

Ihan kätevää, kun joissakin vehkeissä tulee noita torx-kärkiä mukana, mutta ne ovat kuitenkin väärän kokoisia yleisestikkään mihinkään.

Somnium

Ja aina, oli sitten risti tai kuusiokolo ruuvi, niin kanta viimeiset päällä putsaten kököistä ja sonnasta. Ei se putsaaminen siinä vaiheessa enää auta kun kanta on jo pyöreäksi sorvattu.

jaakkooh

Ja kylmä spray on myös toiminut monessa tilanteessa...... :mrgreen:

4wdkanootti

Temppu hyvä tai huono, mutta toimi:
- oli alupohjassa kiinni servoiseiverin tolpan alaruuvi ja kovassa.
- kylmäspray ja ryömivät öljyt kokeiltu.
Putsattuun kuusiokolon reikään hard ruuvilukitetta ja vanhempi avain jota en sääli enää.
15 min muun auton putsailua ja johan irtos kivasti naxahtaen taas.
molemmat (nylkkä-ruuvi ja pyöreekulmanen-avain)roskiin ja uusi ruuvi uudella avaimella kiinni :)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Koheltaja

Auton venttiilihiomatahna on kova sana kun tarvitaan pitoa avaimen ja kannan väliin. Toimii vielä silloin kun kanta ei ole nuljunut muodottomaksi, dippaa avaimen kärjen tahnassa niin saadaan lisää kitkaa kahden raudan väliin.

Kuusiokolossa toimii myös Torxit, pykälää tiukempi Torxi naputtamalla koloon varovasti yrittää avaa ruuvin.

Paras vaihtoehto on se mitä on moneen kertaan mainittu, kunnon työkalut ja ruuveja varaosaboxiin, vaihdetaan aina uusi ruuvi kun vanhan kanta alkaa epäilyttämään.
Kylätason RC-kuski.

tapsa92

Jos ei ole tasakantainen ruuvi niin rautasahalla loven tekeminen ruuviin toimii myöskin, saa avattua normi ruuvarilla. Olen muutaman kerran noin tehnyt kun kyseessä on ollut muita ruuveja kuin tasakantaiset ruuvit mitä on esim. alustan pohjassa.
- Tapsa

Hyper

Yks helppo tapa välttää koko ongelma on että kun auto on kappaleina pöydällä huollossa niin samalla vilkaisee että missä kunnossa ne ruuvit on. Mikäli jonkun ruuvin kanta on jo valmiiksi pyöreytynyt tai muuten vaan kulunut niin laittaa uuden ruuvin siihen tilalle. Ja aina ennenkuin ruuvia alkaa irrottamaan niin vaikka vanhalla hammasharjalla putsaa ylimääräiset hiekat ja muut kuluttavat liat pois sieltä kolosta.

Ja tosiaan millään L-mallisilla kuusiokoloavaimilla ei kannata alkaa rc-autoa huoltamaan, niillä saa vain itsensä vihaiseksi. Kuusiokolomeisselit on ainoa työväline tähän hommaan :)

Jos tilaa jostain jonkun avainsarjan niin kannattaa varmaan tilata yks ylimääräinen 2mm avain, ainakin itsellä tuo kulunut selvästi nopeiten honkkarin kanssa.

Sakkeri91

Lainaus käyttäjältä: tapsa92 - 13.12.08 - klo: 21.50
Jos ei ole tasakantainen ruuvi niin rautasahalla loven tekeminen ruuviin toimii myöskin, saa avattua normi ruuvarilla. Olen muutaman kerran noin tehnyt kun kyseessä on ollut muita ruuveja kuin tasakantaiset ruuvit mitä on esim. alustan pohjassa.


Taidat tarkoittaa uppokantaruuveja?

-Juho-

Lainaus käyttäjältä: Hyper - 14.12.08 - klo: 06.39
Ja tosiaan millään L-mallisilla kuusiokoloavaimilla ei kannata alkaa rc-autoa huoltamaan, niillä saa vain itsensä vihaiseksi. Kuusiokolomeisselit on ainoa työväline tähän hommaan :)

Mulla on Bondhus-merkkinen L-mallinen sarja (9,90€) tiukkoja ruuveja ja loppukiristystä varten sekä saman valmistajan meisselimallit (~20€ jenkeistä) normiruuvaukseen.
Ikuinen takuu noissa.. Pallopäisellä ei kannata tosiaan alkaa yrittämään jos tosissaan on jumissa ruuvi.
Liikaa Kyoshoja

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: ToniP - 13.12.08 - klo: 09.12
Ja kaikki muistaa sitten ettei kannata ees ajatella viilata, porata, sahata tai muutenkaan lastuavilla työstää 12.9 kovuisia ruuveja, yleensä niitä mustaksi pinnoitettuja. Jo 10.9, tai edes rosteriruuveja ei tahdo saada lastuttua kunnolla. Kivilaikka tms. on ainoo järkevä.

Oikeella terällä meneee että heilahtaa,
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Jabe

Helpottaa myöhemmin (avatessa), kun laittaa ruuveja paikalle laittaessa siihen kantaan (uppokanta pultit) vaseliinia tai vastaavaa, ei jää se kanta siihen alustalevyyn kiinni, ja voihan sitä käyttää myös kierteisiin, lähtee huomattavasti helpommalla irti.
Ainakin hiilikuituun tuntuu jäävän nuo kannat aikas kovin kiinni, eikä alumiinikaan helpolla päästä.
Tosin polttiksessahan pitää kaikki pultit liimata kiinni ettei varise ajossa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

ripa_k

Hiilikuitualustan senkkaukset voi myös käsitellä pikaliimalla, hieman liimaa topsy-puikon päähän ja sillä pyöräyttää, lähtee ruuvit hyvin napsahtaen irti. Toki annetaan sen liiman kuivua ensin :)
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

ToniP

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 14.12.08 - klo: 15.09
Lainaus käyttäjältä: ToniP - 13.12.08 - klo: 09.12
Ja kaikki muistaa sitten ettei kannata ees ajatella viilata, porata, sahata tai muutenkaan lastuavilla työstää 12.9 kovuisia ruuveja, yleensä niitä mustaksi pinnoitettuja. Jo 10.9, tai edes rosteriruuveja ei tahdo saada lastuttua kunnolla. Kivilaikka tms. on ainoo järkevä.

Oikeella terällä meneee että heilahtaa,
Kerroin tuon mahdollisimman selkeästi jotta se olis mahdollisimman yksinkertaista sisäistää. Tottahan jos osaa ja tuntee niksit, voi tehä mitä vaan.
12.9 kovuuksista ei pysty kunnolla lastuamaan koska se on juurikin sama kovuus kuin kierreporissa. Kovapalateräisiä poria tai erikoiskovia kärkikarkaistuja poria on toki olemassa mutta nilläkään ei voi kunnolla lastuta 12.9 kovuuksisia kappaleita koska se ei lastua kunnolla.
Timantti/karbidi yms terällä tai jos haluaa pilata poransa, millä tahansa saa toki hiottua vaikka mitä kun on tarpeeksi painetta. 10.9 kovuudet on lastuttavissa mutta jollei tiedä mitä tekee, on parempi käyttää kivi- tai timanttiteriä/-laikkoja. Ja kuten sanoin, "yleensä mustia" ei tarkoita että kaikki mustat ruuvit olis kovia. Se on vain pinnoite.