Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

liittimet

Aloittaja jannekoskinen, 15.12.08 - klo: 10.51

jannekoskinen

Mulla kävi nyt näin viikonloppuna irrottelin autosta osia tutkittavaksi, ja laitoin tietty takasin. Niin moottorin liittimet pettivät keskeltä kaapeleita, yritin saada niitä takaisin paikoilleen mutta ei ne vaan halunneet mennä takaisin paikoilleen. Pitäisikö minun hankkia jostain paremmat liittimet kuin alkuperäiset putki liittimet? Vai laittaa niihin johtoihin auton mukana tulleet akkuliittimet?
Liian monta auto tähän tilaan

PEPI

Deans liittimet ovat hyviä. Käyvät hyvin harjalliselle koneelle. Itelläni on harjattomassa kokeessa 4mm putkiliittimet.

Linkki http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=9793&grpid=703

Qazu

Kullatut putkiliittimet tietenkin koneen sekä nopeudensäätimien välille ja deansit nopeudensäätimien sekä akun välille.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

jannekoskinen

Lainaus käyttäjältä: qazu - 15.12.08 - klo: 11.43
Kullatut putkiliittimet tietenkin koneen sekä nopeudensäätimien välille ja deansit nopeudensäätimien sekä akun välille.
haluan pitää alkuperäiset liittimet akun ja noparin väilssä
Liian monta auto tähän tilaan

tomppa82

Hieman helpottaisi viestin lukemista ja ymmärtämistä, jos tekstissä olisi välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia.

Vaikeaa lukea ja ymmärtää tälläistä tekstiä jossa kielioppiasiat on täysin unohdettu tämmöisestä kukaan mitään ymmärrä minä en ainakaan tuskin kovin moni muukaan eikä tarvi ihan just olla kunhan nyt muutama piste pillku ja iso alkukirjain tekstissä olisi selvyyden vuoksi ja nyt kukaan ei tätä käsittänyt mutta alkuperäisen kirjoittajan ekasta viestistä saa suurinpiirtein samanverran selvää.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

tturku

Jos noparin ja akun välissä on ns. tamiya liitin, niin vaihda suosiolla se myös deans-liittimiin. Mulla on myös harjalliset moottorit deansseillä kiinni. Tilaa deanssit ebaystä, niin ne maksaa alle 50 senttiä, pari. Eipä sillä mitään väliä, mitkä liittimet on käytössä, kunhan vaan ovat hyvälaatuisia. Tosin tamiya liittimet ei ole hyviä, tuppaavat sulamaan kun vähän enemmän menee virtaa läpi. Eikä tartte olla mikään kovin kummoinen kone. (Itse opin kantapään kautta) Ja jos haluaa optimoida virran saannin moottorille, niin kolvaa suoraan johdot kiinni kannuun.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

ToniP

Jos noparin ja moottorin välissä on 2,5mm2 johdot, kuten useimmiten on, voi väliin aivan hyvin laittaa laadukkaat putkiliittimet. Se helpottaa huoltojen tekemistä ja toisten moottori-/nopariyhdistelmien asentamista. Myös johtimien toiset päät noparilla ja moottorilla on syytä aina juottaa kiinni. 2,5mm2 johtojen juottamiseksi tarvitset vähintään 35W juottimen jotta juote (tina) sulaa kohteeseen tasaisesti ja riittävän nopeasti ettei esim. johtimen kuori sula. Muista varata lämpökutistesukkaa tms. eristeeksi.

Hyvänlaatuisissa putkiliittimissä (ns. banaaniliitin) on aivan saman verran kontaktipinta-alaa kuin suoraan moottoriin juotetussa johdossa. Siten ainoastaan kaikista tehokkaimmat moottori-/nopariyhdistelmät tarvitsee asentaa ilman liittimiä. Tällöin myös johtimen paksuutta on kasvatettava.

Ulkokäyttöön on hyvä asentaa kullatut liittimet. Ne eivät hapetu ja kontakti säilyy hyvänä koko käyttöajan.

Kuten "qazu" jo kertoikin, esim. Deans-liittimet ovat erittäin hyvät akun ja noparin liittämiseen. On muitakin mutta ns. Tamiya-liittimien kontaktipinta-ala on liian pieni jopa moneen RTR moottoreille. Helppo testi liittimien ja johtimien riittävyyden selvittämiseksi on rasittaa autoa normaalia hieman rankemmin ja heti sen jälkeen mitata kaikkien liittimen ja miksei samalla johtimienkin lämpötilat. Mikäli ne lämpiävät yli 20C ympäristön ilmaa lämpimämmäksi, on ne syytä vaihtaa "paksummiksi". Muista ottaa huomioon sisältä ulos tuodun auton (liittimien) lämpötila ennen testiä. Anna siis jäähtyä ennen.

Hyviä juottamisohjeita on netti pullollaan, tässä yksi: MBnet rakentelun perusteet/juotoksen teko


Boltsi

LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Fillarimies

Se on nyt periaatteessa ihan sama mitkä liittimet laittaa, kunhan niissä on isot vastinpinnat mistä virta kulkee läpi.
Tosin deanssit taitaa olla aika suositut niin kavereiden akkujen lainaaminen onnistuu.

Ite käytän traxxaksen liittimiä. Ne on sopivan tiukat ja hienot :grin: Ehkä vähän helpommat juottaa kuin deanssit.
Maku asia.
Itellä on kavereiden akkujen lainaamista varten adapteri: Deans-traxxas.
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |