Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Sanwan servo turistiautoon

Aloittaja TommyW, 18.12.08 - klo: 12.51

jarkko

Nimikettä "kuninkuusluokka" olen nähnyt liitettävän muihinkin luokkiin kuin M-8. Mikä on kuninkaallista kenellekin - taitaa vaihdella aika lailla.

Mikon yhteenvedon jälkeen jäin miettimään että montakohan servoa tässä k-luokassa keskimäärin menee nitrogallonaa kohti. Mikä niitä oikein siinä lajissa hajoittaa???

PS. Huom edelleen on servoista kysymys  :angel:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 20.12.08 - klo: 09.25
Mikon yhteenvedon jälkeen jäin miettimään että montakohan servoa tässä k-luokassa keskimäärin menee nitrogallonaa kohti. Mikä niitä oikein siinä lajissa hajoittaa???

PS. Huom edelleen on servoista kysymys  :angel:

Jarkko sai pohtimaan seuraavaa asiaa.
Käytättekö servoteippiä kiinnitysruuvien lisäksi, vai pelkillä ruuveilla.

Mulla on parikin asiaa tuohon liittyen....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

jarkkom

---

blaah

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 20.12.08 - klo: 09.25
Mikon yhteenvedon jälkeen jäin miettimään että montakohan servoa tässä k-luokassa keskimäärin menee nitrogallonaa kohti. Mikä niitä oikein siinä lajissa hajoittaa???

Oma saldo 1,5 vuotta M-8 kisoja ajaneena: yksi RTR servo rikki (koska auto oli puoli minuttia veden alla)..
Pakista löytyy ainakin Futaban 9351, 9452, 9451, BLS351. En ole oikein ymmärtänyt miten porukka onnistuu rikkomaan niitä servoja etenkin kaasusta niin usein.. Itselläni tosin aina ollut servosaiveri kohtalaisen löysällä, ja tänä vuonna taisi olla joka kisassa servoseiveri aivan auki (liian monimutkainen laite..). Monissa servoissani huomattavan paljon klappia, mutta uskoisin että tuo poistuu osittain jos jonain päivänä saan tilattua uudet sulakerattaat..


peitsamo

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 20.12.08 - klo: 09.25
Mikon yhteenvedon jälkeen jäin miettimään että montakohan servoa tässä k-luokassa keskimäärin menee nitrogallonaa kohti. Mikä niitä oikein siinä lajissa hajoittaa???

Viime kaudella tahkosin yhtä lukuun ottamatta kaikki kotimaiset M-8 kisat (Finnish Open ja SM), yhtään ainutta servoa en saanut rikki. Mainittakoon, että kisojen lisäksi ajoin noin 10 gallonaa treeniä samoilla servoilla. (Futaba 9351).

Sen sijaan viime talvena pakkasessa ja märässä kaksi servoa rikki alle kuukaudessa.
Flying Calacucco

TTKoo

#35
Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 20.12.08 - klo: 17.14
Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 20.12.08 - klo: 10.37
Mulla on parikin asiaa tuohon liittyen....


Kerro lisää?
Odotan edelleenkin niitä vastauksia ensin  :smiley:

EDIT: kyse ei kuitenkaan ole mistään tieteellisestä tutkimuksesta, mutta mutu tieteellisestä kylläkin
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

jarkko

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 20.12.08 - klo: 10.37
Käytättekö servoteippiä kiinnitysruuvien lisäksi, vai pelkillä ruuveilla.

Mulla on parikin asiaa tuohon liittyen....

Päästäksemme eteenpäin kerron, että meillä on polttiskrossarissa käytössä ruuvikiinnitys, niinkuin kaikissa muissakin pienoisautoissamme. Molemmissa polttisluokissa servoa suojaa tärinältä kumitutit kiinnitysruuveissa.

Servoja ei ole pahemmin mennyt. Tosin polttiskrossarimme on lähinnä lepäillyt laakereillaan ja senhän ei pitäisikään servoille olla kovin rankkaa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

TTKoo

Kysymykseni oli hieman huonosti muotoiltu, ja hieman väärässä yhteydessä, eli johti enemmänkin polttispuolelle.(meillä ei ole polttiskokemusta lainkaan)

Jarkko taisi jo arvatakin (tiesi) mitä kysymykselläni hain.

Mulle kertoi henkilö, jolla kait on aika laajakin kokemus näistä autoista, seuraavaa:
1. Tärinä on servon tuho (tuonhan me kaikki tiedämmekin), ja ennekaikkea sen "taajuus".
Polttiksissa siihen on kaksikin aiheuttajaa, ajon aiheuttama ja moottorin käynnin aiheuttama, joka kattaa todella suuren alueen kierrosluvun mukaan.
2. Enemmänkin sähköautoihin liittyvänä, pelkällä ruuvikiinnityksellä saattaa olla mahdollisuus pieneen liikkeeseen servon ja pohjalevyn välissä, jolloin saattaa tulla pieniä staattisen sähkön purkauksia, jolloin herkät servon sähköiset toiminnot saattavat saada häiriöitä, jopa rikkoontua. (mekaanisiin rikkoontumisiin siis tuskin vaikuttaa)

Meillä on aina käytetty servoteippiä ruuvien lisäksi.
Meillä ei ole koskaan hajonnut servoja (pl. ensimmäisen RTR-autopaketin mukana tullut muoviratasservo)
Servoteippi antaa pienen pehmennyksen ja ennenkaikkea estää hankaamisen.
Tuleehan siitä hienoinen painonnousu, ja servon kiinnittyminen korkeammalle....

Kuten edellistä viestiäni täydensinkin, niin tälle ei ole olemassa mitään tieteellistä todistetta.... tietääkseni.

Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

APK

ERG-RZ on analoginen servo, jolla on tullut ajeltua nyt pari vuotta.
Sanwan digitaaliservoista oli muutama vuosi sitten ainakin huonoja kokemuksia mm. keskittämisen suhteen niin looginen valinta oli RZ. Tästä ei ole paljoa muuta kuin kuultua tietoa...

Leino, Levänen, Koivula, jo mainitut Strazka ja Rytsy ainakin kyseisellä servolla ajelevaat/ajelleet.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

TommyW

Koska en vielä ehtinyt painaa "Tilaa-nappia" Korvatunturilla, kysyisin, onko ERG-RZ:aa käytettäessä Futaban HRS-moodissa luvassa liekkejä ja savua?

Ja nöyrä toive: ei arvauksia, vaan tietoa - eikä myöskään spekulointia Kuninkuusluokasta, Pienoismalli-lehdestä tai Ola Pedersenistä :grin: Rajaisin myös ulkopuolelle Pienoismallin ensimmäisen päätoimittajan Kari Levelän, samoin lehden alkuperäisen "omistajan" Kaj Gyllenbögelin, RC-kopterit, etc, etc  :grin: :grin:

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: TommyW - 22.12.08 - klo: 10.45
Koska en vielä ehtinyt painaa "Tilaa-nappia" Korvatunturilla, kysyisin, onko ERG-RZ:aa käytettäessä Futaban HRS-moodissa luvassa liekkejä ja savua?

Ja nöyrä toive: ei arvauksia, vaan tietoa - eikä myöskään spekulointia Kuninkuusluokasta, Pienoismalli-lehdestä tai Ola Pedersenistä :grin: Rajaisin myös ulkopuolelle Pienoismallin ensimmäisen päätoimittajan Kari Levelän, samoin lehden alkuperäisen "omistajan" Kaj Gyllenbögelin, RC-kopterit, etc, etc  :grin: :grin:

Tommi, Jyrin kanssa lauantaina pähkäiltiin mistä saatais kestävät hubin saranatapit, koko olisi 2,5mm x 24,5mm. Voisitko sorvata esim. Tamiyan tapeista tai tiedätkö vastaavat?
---

mmrc

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 20.12.08 - klo: 09.25
Nimikettä "kuninkuusluokka" olen nähnyt liitettävän muihinkin luokkiin kuin M-8. Mikä on kuninkaallista kenellekin - taitaa vaihdella aika lailla.

Mikon yhteenvedon jälkeen jäin miettimään että montakohan servoa tässä k-luokassa keskimäärin menee nitrogallonaa kohti. Mikä niitä oikein siinä lajissa hajoittaa???

PS. Huom edelleen on servoista kysymys  :angel:

Vaikea kysymys kun en ole ihan tarkasti laittanut kulutettuja polttoaineita ylös mutta lienee helpompi sanoa että noin 3 servoa/loppuun ajettu auto.
Toki on pakko myöntää että ajoin pari autoa loppuun aika erikoisilla ohjaus viritelmillä mikä oli kyllä ainakin 4 servon hajoamisen syy, eli rattaista hajosi hampaat, ylipitkän servovarren takia(hain nopeutta ohjaukseen). Toinen mikä on erittäin huono servojen kannalta on Truggy auto missä on isot renkaat servoseiveri on oltava sen takia tiukalla,tukivarret on pitkät ja niiden syiden takia servoon tulee kovia iskuja, mikä taas rikkoo ja kuluttaa rattaita aika paljon. Taisi olla Finnis openissakin yleisin syy keskeytykseen trukeissa tuo ohjausservon hajoaminen.

Polttoainetta meni huonosta kesästä johtuen noin 100 litraa. Viime kesänä autoja kului 2 Buggyä ja 1 Truggy (Trukki ei tosin ole kulunut vielä loppuun vaikka 3 ohjaus servoa menikin).

Kuninkuus luokaksi nimesin vain sen takia tuon M-8 kun osallistuja määrät ovat olleet käsitääkseni isompia kuin missään muussa luokassa Suomessa minun harrastus aikana. Yhdessä luokassa noin 70 kuskia taisi olla ennätys Lavangon SM kisoissa viime kesänä. Toki päästäänhän sähköautoilla lähes samaan osallistuja määrään kun lasketaan kaikki luokat mukaan. Hieman kyllä ihmettelen tuota c-12 autojen MM kisojen osallistuja määrää n.45 kuskia.

HRS Moodista en tiedä mutta Futaban pk4 ilmoittaa Fasst moodin sopivan vain BLS(harjattomien) servojen kanssa sopivaksi ei siis enään pelkkä dikitaalisuus takaa tuossa eri radiossa toimivuutta.
Multi surfase on hanurista

TommyW

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 22.12.08 - klo: 10.49
Lainaus käyttäjältä: TommyW - 22.12.08 - klo: 10.45
Koska en vielä ehtinyt painaa "Tilaa-nappia" Korvatunturilla, kysyisin, onko ERG-RZ:aa käytettäessä Futaban HRS-moodissa luvassa liekkejä ja savua?

Ja nöyrä toive: ei arvauksia, vaan tietoa - eikä myöskään spekulointia Kuninkuusluokasta, Pienoismalli-lehdestä tai Ola Pedersenistä :grin: Rajaisin myös ulkopuolelle Pienoismallin ensimmäisen päätoimittajan Kari Levelän, samoin lehden alkuperäisen "omistajan" Kaj Gyllenbögelin, RC-kopterit, etc, etc  :grin: :grin:

Tommi, Jyrin kanssa lauantaina pähkäiltiin mistä saatais kestävät hubin saranatapit, koko olisi 2,5mm x 24,5mm. Voisitko sorvata esim. Tamiyan tapeista tai tiedätkö vastaavat?

Tähän vahvasti servoon liittyvään kysymykseen vastaan Jarkolle: tappi ei ole oikein sorvattavaa materiaalia, mutta itse etsisin netistä hakusanoilla 'Round Toolsteel' tai 'HSS Round Bar', tai jotain vastaavaa (eli pikateräs-aihioita - siis samoja, joista poranteriä ja muita leikkaavia kapistuksia tehdään ja pätkäisisin Dremelin laikalla sopivaksi... ...2,5mm poranteräkin varmasti kävisi, mutta "sileää" vartta ei sellaisessa taida olla 24,5mm:ä)

jarkko

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 22.12.08 - klo: 10.49
Tommi, Jyrin kanssa lauantaina pähkäiltiin mistä saatais kestävät hubin saranatapit, koko olisi 2,5mm x 24,5mm. Voisitko sorvata esim. Tamiyan tapeista tai tiedätkö vastaavat?

Joopa joo, sorvaamista ei ollutkaan rajattu tästä keskustelun jatko-osasta ulkopuolelle.  :p

Mutta siihen liittyen, miksi tyytyä pelkkiin saranatappeihin, kun voisit saada ihan aidon pelin, johon saranatapitkin sopii sorvaamatta.  :mrgreen:

Itse asiaan en uskalla enää vastata.

Hyvää joulua kaikille servoista ja muusta pienoisautoiluun liittyvästä kiinnostuneille. Tämä tiimi lähtee nyt mökille offline'en.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

TTKoo

#44
Lainaus käyttäjältä: TommyW - 22.12.08 - klo: 10.45
Koska en vielä ehtinyt painaa "Tilaa-nappia" Korvatunturilla, kysyisin, onko ERG-RZ:aa käytettäessä Futaban HRS-moodissa luvassa liekkejä ja savua?

Tuossa asiaa hieman käsitellään....  http://rc10.fi/index.php?topic=20058.msg292058

Siis sulla on vastari, joka on HRS (?) (itse moodinhan saa vaihdettua ohjaimesta kyllä)
Mikäli sulla on 2.4 gHz radio, niin käytä PPM-moodia silloinkin.

Meillä on Futaba 3PK ja tilasimme sen nimenomaan PCM vastarillisena, ettei tule ongelmia.(PCM-vastari on hieman painavampi ja kookkaampi, mutta vähemmän kait häiriöherkkä, ja siksi hyvä jos häiriöitä esiintyy esim. joillakin kisapaikoilla)
Pääasiassa käytämme  PPM moodia, ja "normaaleja" FM vastareita

HRS vaatii Futaban digiservot (jopa muiden merkkien digiservot ovat olleet ongelma) (eli kun kerran ko.  ERG-RZ servo on analoginen, ei käy HRS vastarin ja/tai moodin kannssa)
Näin tämä on meille kerrottu, ja siihen olemme luottaneet.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

TommyW

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 22.12.08 - klo: 10.49
Tommi, Jyrin kanssa lauantaina pähkäiltiin mistä saatais kestävät hubin saranatapit, koko olisi 2,5mm x 24,5mm. Voisitko sorvata esim. Tamiyan tapeista tai tiedätkö vastaavat?

Vastaus 2. (edelleen vahvasti "servo-aiheinen"  :tongue:): 2,5mm poranterässä näyttää olevan n. 26mm "sileää vartta", joten esim. Biltemasta löytyy a' 1,45€/2kpl -> katkaisu Dremelin laikalla oikean mittaiseksi.

Ja mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen (kommenttia TTKoo:lle): juu, tiedän, että analogiservo ja PPM-moodi ovat yhteensopivia, mutta tavoitteena on nimenomaan HRS-yhteensopivuus (en tiedä, huomaako tasoiseni kuljettaja eroa PPM:n ja HRS:n tiedonsiirtonopeudessa, mutta mieli pysyisi ainakin hyvänä  :wink:)


TTKoo

Lainaus käyttäjältä: TommyW - 22.12.08 - klo: 18.14
Ja mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen (kommenttia TTKoo:lle): juu, tiedän, että analogiservo ja PPM-moodi ovat yhteensopivia, mutta tavoitteena on nimenomaan HRS-yhteensopivuus (en tiedä, huomaako tasoiseni kuljettaja eroa PPM:n ja HRS:n tiedonsiirtonopeudessa, mutta mieli pysyisi ainakin hyvänä  :wink:)

Eli kynnyskysymys ei ollutkaan se, että piti olla tuo sanwan servo.

Silloinhan tuon kohdan luulisi olevan vastaus.

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 22.12.08 - klo: 12.41
HRS vaatii Futaban digiservot (jopa muiden merkkien digiservot ovat olleet ongelma)     


Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

TommyW

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 22.12.08 - klo: 19.13
Lainaus käyttäjältä: TommyW - 22.12.08 - klo: 18.14
Ja mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen (kommenttia TTKoo:lle): juu, tiedän, että analogiservo ja PPM-moodi ovat yhteensopivia, mutta tavoitteena on nimenomaan HRS-yhteensopivuus (en tiedä, huomaako tasoiseni kuljettaja eroa PPM:n ja HRS:n tiedonsiirtonopeudessa, mutta mieli pysyisi ainakin hyvänä  :wink:)

Eli kynnyskysymys ei ollutkaan se, että piti olla tuo sanwan servo.

Silloinhan tuon kohdan luulisi olevan vastaus.

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 22.12.08 - klo: 12.41
HRS vaatii Futaban digiservot (jopa muiden merkkien digiservot ovat olleet ongelma)     




No ei nyt aivan noinkaan: tavoitteena oli/on Sanwan servo (koska minulle muodostuneen käsityksen mukaan sellainen oli/on paras sähköturistin ohjaukseen <- tämähän ei ole absoluuttinen totuus, mutta jostain syystä tuntuvat monet nopeat kuljettajat päätyneen ko. valmistajan servoon) HRS-yhteensopivuudella (eli tavoitteena paras radiossani oleva tiedonsiirtonopeus).

Ensimmäisessä postauksessani ei ollut mainintaa HRS-yhteensopivuudesta, sillä itselleni muodostuneen käsityksen mukaan maininta servon digitaalisuudesta riitti kattamaan nämä tarpeet automaattisesti.

TTKoo

#48
Lainaus käyttäjältä: TommyW - 22.12.08 - klo: 19.42
Ensimmäisessä postauksessani ei ollut mainintaa HRS-yhteensopivuudesta, sillä itselleni muodostuneen käsityksen mukaan maininta servon digitaalisuudesta riitti kattamaan nämä tarpeet automaattisesti.

Mielestäni se viimeistä edellinen vastaukseni kattoi kaikki vaihtoehdot.

Futaban HRS:n kanssa vain futaban digiservo.

Edit:

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 22.12.08 - klo: 12.41
HRS vaatii Futaban digiservot (jopa muiden merkkien digiservot ovat olleet ongelma)

(eli kun kerran ko.  ERG-RZ servo on analoginen, se ei käy HRS vastarin ja/tai moodin kannssa)


Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Cruisaaja

Sunhan kantsii Tommy vaihtaa se sun vanha lennokkiradio samaaan brandiin kun servokin  :mrgreen:
Sponsored by own wallet