Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttis -> Sähkö konversiot

Aloittaja Jabe, 30.01.09 - klo: 16.52

Ile__

Omaki ST Pro ehkä joskus vielä liikkuu sähköillä :wink:

Tuli uusi idea mieleen. Onko kukaan sattunu törmäämään internetin kaupoissa isoon harjattomaan moottoriin joka olisi kv-lukemaltaan 100 - 150 kierrosta per voltti?
Saa laittaa yv:nä tai tänne linkkiä...
Tilasin jo 1000kv koneen, mutta hoksasin että sehän kiertää aivan liikaa.

Kuvia projektista:
moottorin paikka saattaa vielä muuttua keskemmäs...


Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Janezki

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 21.05.09 - klo: 16.14
Tuli uusi idea mieleen. Onko kukaan sattunu törmäämään internetin kaupoissa isoon harjattomaan moottoriin joka olisi kv-lukemaltaan 100 - 150 kierrosta per voltti?

Kokomääre "iso" tarvinnee hieman tarkennusta, eli noin minkä kokoinen (suhteessa johonkin ehkä)?
Moottoreitahan löytyy todella isoja jos niikseen tulee...  :azn:

Ulkopyörijä varmaan olisi tarkoitukseen sopivin noilla kv määrillä.

Ile__

540/550/580 XXL/XL-kokoinen 1/8 truggyyn tai buggyyn.
Lehnerillä näky olevan 131kv kone, mutta hintaaki oli liki 600 ja painoa 1,6kg :roll:
Ei niitä taida olla noin pienelle kv:lla olevia.
Pitää näillä näkymin mennä perinteisellä tyylillä keskidiffin kans...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

tt-rc

On muuten komeat akkutelineet Ilellä. Mistä moiset vai onko omaa tuotantoa?
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

Qazu

Medusalta löytys, mutta möyrintäänkö konetta etit? Ehkä siihen sopis joku normi kone mutta säätäs epat ohjaimesta?

http://www.medusaproducts.com/motors/036-V2.htm
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Janezki

Ile__: Kyllä se melkein ulkopyörijän vaatii, jos meinaa pysyä kohtuullisissa hinnoissa.
Tuosta 206kv ulkopyörijä ja kardaanikupit käy suoraan akselille. :)
Tai tästä hieman isompikokoisempi 193kv malli.

blaah

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 21.05.09 - klo: 20.24
Tuosta 206kv ulkopyörijä[/url] ja kardaanikupit käy suoraan akselille. :)

Aika perverssi idea, tosin miten saisit kaksi kardaania (etu/taka)?

Janezki

#127
Yleensä (poikkeuksetta) noissa ulkopyörijöissä saa tuota akselia siirrettyä, lähinnä sen takia koska monien käyttökohteiden (lentokone/heli/yms.) ja moottorin kiinnitystapojen takia propellin tms. vetolaitteen sijainti ei ole vakio.
Eli akselia siirtäen saa kupit vaikka molempiin päihin mottia. :)

edit: en ole 100% varma onko tuo se varsinainen syy miksi akseli on siirrettävissä, jostain vain tulin tuollaista lukeneeksi.

Ile__

Lainaus käyttäjältä: tt-rc - 21.05.09 - klo: 18.55
On muuten komeat akkutelineet Ilellä. Mistä moiset vai onko omaa tuotantoa?
Omaa tuotantoa. Eivät ole vielä täydelliset, mutta aika hyvät. (näitä on muillekin asti.. jos kiinnostaa niin yv)


Lainaus käyttäjältä: Janezki - 21.05.09 - klo: 20.24
Ile__: Kyllä se melkein ulkopyörijän vaatii, jos meinaa pysyä kohtuullisissa hinnoissa.
Tuosta 206kv ulkopyörijä ja kardaanikupit käy suoraan akselille. :)
Tai tästä hieman isompikokoisempi 193kv malli.

En ite ollenkaan hoksannu katsoa noita outrunnereita.
Aika jööti toi 193kv mutta kun keskidiffi jää pois niin eihän siinä paino edes lisäänny.

Lainaus käyttäjältä: blaah - 21.05.09 - klo: 20.40
Lainaus käyttäjältä: Janezki - 21.05.09 - klo: 20.24
Tuosta 206kv ulkopyörijä[/url] ja kardaanikupit käy suoraan akselille. :)

Aika perverssi idea, tosin miten saisit kaksi kardaania (etu/taka)?
Niinku Janezki jo totesi, niin helpostihan ne saa joissain moottoreissa. Toisissa taas vaikeammin mutta kaikkihan yleensä on toteutettavissa jos on aikaa, työstövehkeitä ja motivaatiota on riittävästi :angel:
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Jabe

Hienolta näyttää, taitaa löytyä jyrsin kotoa, ei ihan dremelillä taida tuollasta jälkeä tulla...
Milläs nuo akkukoteloiden päädyt tulee kiinni? Muutenkin, onko nuo paloista tehty vai taivutettu yhdestä palasta?
Katoppa tuolta ekalta sivulta moottori linkeistä Scorpion Power System, sieltä löyty 160kv ulkopyörijä, laadusta en sitten tiedä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Ile__

Yhdestä palasta on akkukotelot taivuteltu.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Ile__

#131
Tänään se liikahti :grin:
MM + MaxAmpin 4S 6,5Ah lipot + 2800kv kiinakone. Mahtava tosiaan tuo kiihtyminen.
Nyt minäkin uskon kun täällä ihmiset suosittelee aloittaville harrastajille ensin sähköautoa. Vaikka aloitinkin polttis M8:lla ite niin kyllä tämäntapaisella sähköautolla ois ollu paljon siistimpää harjoitella ajamista :grin:



Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Qazu

Voi olla että tuo 6XL hajoo alta aikayksikön... seuraa lämpöjä. :) Voi palaa sellasessa lämmössä että ei oo ees vielä "kuuma".
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

4wdkanootti

Voi että sun kommentti ja allekirjotus sopivatkin yhteen:
...
.love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

PS. Mun XL06 toimii yhä!
Tosin autokin on kevyempi, kun se on CRT,5 .
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Ile__

Lainaus käyttäjältä: qazu - 23.05.09 - klo: 15.06
Voi olla että tuo 6XL hajoo alta aikayksikön... seuraa lämpöjä. :) Voi palaa sellasessa lämmössä että ei oo ees vielä "kuuma".
53 asteinen oli kone noin 10 minuutin täysiä leikkimisen jälkeen. Mulla on 9T pinjoni, joten huippuja ei ole laskennallisesti kuin 55km/h. Kv-lukeman valitsin siksi näin ison, kun laitan pojan 1/8 buggyyn tuon koneen. Nyt vaan kokeilin truggyssä, että miten se sähköisenä kulkee. Ja hauskahan se oli leikkiä. Nurmikolla oli suunnanvaihtaminen vähän haastava kun välillä tahtoi auto myös kääntyä ylösalaisin keulan tai perän kautta :grin:
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Jessev

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 24.05.09 - klo: 09.52
Lainaus käyttäjältä: qazu - 23.05.09 - klo: 15.06
Voi olla että tuo 6XL hajoo alta aikayksikön... seuraa lämpöjä. :) Voi palaa sellasessa lämmössä että ei oo ees vielä "kuuma".
53 asteinen oli kone noin 10 minuutin täysiä leikkimisen jälkeen. Mulla on 9T pinjoni, joten huippuja ei ole laskennallisesti kuin 55km/h. Kv-lukeman valitsin siksi näin ison, kun laitan pojan 1/8 buggyyn tuon koneen. Nyt vaan kokeilin truggyssä, että miten se sähköisenä kulkee. Ja hauskahan se oli leikkiä. Nurmikolla oli suunnanvaihtaminen vähän haastava kun välillä tahtoi auto myös kääntyä ylösalaisin keulan tai perän kautta :grin:

Noita 2800kv xl:iä hajos 4kpl omassa 1/8 buggyssä. Kolme niistä demagnetoitu, ~60C kohilla. Yksi leipas kiinni kun roottorin päätyyn oli laitettu epoksiklöntti tasapainottamaan sitä, lähti irti ja meni käämien ja roottorin väliin.

Oli viimeset kiinamotit. Sittemmin samalla setupilla (4S, 13/43 pinion/spur) toiminu Medusan 70mm 2300kv moottori erinomaisesti. Lämmöt alle 40C 20min ajelun jälkeen, tuplasti enemmän ajoaikaa hyvän hyötysuhteen ansiosta (parhaillaan yli 90%). Tehoa ja vääntöäkin enemmän. Toki en ole vielä kunnon kesäkeleillä ajanut, että tuskin se aina noin pieniin lämpötiloihin päätyy. :)

Butch

Menace valmistui pari päivää sitten ja ajoja takana n.15 akullista. Sähköinä Yeah Racing(Hobbywing) 60A säädin ja koneena saman valmistajan 12T 3300kv. Ensimmäiset testailut 20T pinjonilla nosti koneen lämpötilan 80 asteeseen, joten vaihdoin 18 hampaisen tilalle. Nyt lämmöt pysyy normiajossa 60 asteessa ja jos jyllää koko akun kaasupohjassa niin maksimit 70C. Onkos tuo liikaa? Ajoaika 3300m 2s lipolla 9 minuutista ylöspäin.

Makea peli ajella ja ajo-ominaisuudet on hyvät. Hypyissä hieman etupainoinen. Akkuteline on kuvissa vielä viimeistelyä vaille. Moottori saisi olla hieman tehokkaampi ja tekisi mieli hommata 3s lipo testausta varten. Mutta onko siinä sitten mitään järkeä, koska auto pysyy nyt ihan hyvin näpeissä ja ehjänä.

http://i227.photobucket.com/albums/dd293/haasto/menace1.jpg
http://i227.photobucket.com/albums/dd293/haasto/menace2.jpg
http://i227.photobucket.com/albums/dd293/haasto/menace3.jpg

tapsa92

Kuulostaa siltä että lämpöä on liikaa. Ei tee hyvää koneelle. Hieman alimitoitettu nopari ja moottori ehkä, mutta välityksiä lisää säätämällä tuosta voi saada ajettavan alemmilla lämmöilläkin.
- Tapsa

Jabe

Ei nuo lämmöt vielä pahoja ole siinä rajalla kylläkin, kunhan ei tuosta enää nouse, mutta olisi hyvä jos olisi ~10C alemmat lämmöt.
Tuohon kannattais harkita isompaa akkua, siis jännitettä lisää ja samalla välitystä alemmas tai miedompaa konetta.
Tuosta pääset laskeskelemaan sopivaa setuppia.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Butch

Nopeudensäädin ei lämpene kuin n.35C asti, joten uskon että se on riittävä. Käytetäänhän 1/8 autoissa jo 80A säätimiäkin ja Menace on kuitenkin selkeästi kevytrakenteisempi.
Miedompi kone ja 3 kennoinen akku voisi olla ratkaisu. Mistä porukka on ostanut Medusan koneita? Niitä kun tunnutaan kehuvan auliisti.

Jabe

Suoraan valmistajalta ostin, RC-Monster ja Impakt-RC ainakin myy ja monet helikopteri kaupat.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Qazu

Lainaus käyttäjältä: Butch - 26.05.09 - klo: 16.13
Mistä porukka on ostanut Medusan koneita? Niitä kun tunnutaan kehuvan auliisti.
Tänään just laitettiin kaverin revoon paikalleen Medusa 36 70 2000 Kv. Magneetti oli niin voimakas, että joutu puristamaan lujaa akselista ja sitten vääntämään aikalailla, jotta sai koneen pyörimään (vs. kiinakoneet). Tilattiin medusaproductsista ja otettiin siihen 9 USD siili kans. Eilen se haettiin tullista ja kokonaishinta oli joku 135~ EUR. Todennäköisesti tulee halvimmaks tilata sieltä. Halvimmalla postilla tilaus tuli varmaan kuudessa päivässä tulliin. Tilattiin torstaina 15:30~ ja 21:00 paketti oli jo lähetetty. Loppuviikosta tilatessa posti kulkenee jenkkilässä tai lentokoneessa eikä jumitu suomen viikonloppuseisaukseen.

Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Chevy

On tässä jo jonkin aikaa ollut mielessä että josko muuntaisi tuon Losin LST:n toimimaan nitron sijasta harjattomalla moottorilla.

Netistä löytyikin valmis muutos sarja autolle http://www.finedesignrc.com/ct-losi-.asp
(sivun alareuna ja sieltä tuo Combo paketti).

Eli noista harjattomista ei vielä kokemusta ole joten kertokaapa te asiantuntijat että tekeekö tuolla paketilla yhtään mitään?

Hintaa tuolle paketille tulisi postikuluineen 411 taalaa...

Jabe

Noita valmiita autopaketteja ei ainakaan kannata ostaa, meinaan saman saa monta sataa halvemmalla kun ostaa osat erikseen.

TDR tekee myös moottoripukkeja.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Chevy

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 02.06.09 - klo: 01.11
Noita valmiita autopaketteja ei ainakaan kannata ostaa, meinaan saman saa monta sataa halvemmalla kun ostaa osat erikseen.

TDR tekee myös moottoripukkeja.

En siis tarkoita mitään valmista autopakettia (auto mulla jo on) vaan pelkästään tuota "Conversion equipment for the Losi LST2 and Aftershock" settiä, joka maksaa siis euroiksi käännettynä n. 290e + tulli.

Suomesta kun tuolla rahalla saa pelkän tuohon settiin kuuluvan Mamba monster max nopari/kone combon.

Mutta parempia ehdotuksia otetaan ehdottomasti vastaan!

Breweri

Eiköhän Jabe tarkoittanut juuri sitä, että tuommosta konversiosettiä ei kannata ostaa vaan ostaa kamat erikseen niin siinä säästää pitkän pennin.
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

ma-de

#146
Tässä E-mädi. Moottori on 6.5 lankanen. Akkuna life 5s2p ja ehkä kohta 5s3p. Jos haluaa auton jonka ajo-ominaisuudet eivät muutu vaikka autoon lataa parikiloa akkuja niin tämä on hyvä valinta  :p.Mutta erittäin hauska ajettava kuitenkin.



Qazu

#147
Nyt olen vaikean valinnan edessä. Tarkoitus on hankkia rullaavana 1:8 nitrobuggy, mutta en oikein osaa päättää vaihtoehdoistani. Alustasta tarkoitus tehdä rallygame/slash -tyyppinen sähkökonversio.

Tarjolla olisi Hobao Hyper 7 (2 kpl) aluosilla ja paremmilla diffeillä sekä Cen Matrix Pro (2 kpl) lukemattomilla hop-upseilla (cnc alustat, ohjauspalikat, yms.).

Hobaoon voi olla parempi varaosasaanti, mutta toisaalta molemmat paketit on sellaisia notta, jos jotain sattuisi hajoamaan ei alustaan sellaisia tarvinne ostaa, kun löytynee sitten omasta takaa eikä välttämättä varaosana olisi edes mitään RTR-kamaa. CENiin taitaa saada suomestakin jotenkin osia. Hobaoon ja CENiin saanee myös podium rc:stä (uk:ssa) melko helposti osia ja edullisesti. CENin Matrix Pro lienee myös uudempi. Miten te valitsisitte?

---

edit:

Voi kyllä olla että tulee hommattua 1:8 truggy, kunhan sopiva ja sopivan hintainen sattuu kohdalle. Siitä saa tehtyä mitä tarvii.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Qazu

Osittainen OT:

Kai tämäkin on sähkökonversio?



http://www.evalbum.com/35
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Qazu

Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...