Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttis -> Sähkö konversiot

Aloittaja Jabe, 30.01.09 - klo: 16.52

jesi

Enivei, aina ko. pärnäsen korjaamon kamppeet on näyttäny polven päällä väännetyiltä.
Hinnat ja toimitusajatkin viittaa siihen.
/ Jere Siirilä

Qazu

Ton 1:5 auton renkaat lienee Maxx Mulcherit.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Janezki

Katuvempelettä tulikin tänään ulkoilutettua nopeustestit mielessä.
Meni muuten oikein kivasti mutta tuon korin aerodynamiikan (tai oikeastaan sen puutteen) johdosta korin etureuna haukkasi asfalttia ja rengasta kuvissa näkyvin seurauksin.



Onneksi jeesusteippi korjaa...  :laugh:

Loput nopeusvedot suoritettiinkin sitten ilman koppaa isompien vahinkojen välttämiseksi, tuloksena jo varsin kohtuullinen 105km/h.



Lyhkänen "heilucam"-video asfaltilta alla:
(en ole muuten ihan äsken kuullut että rc-autossa rengas ulisee?)



Koska uudet tuulet puhaltelevat, niin pirssi löytynee kohtapuoliin myyntiosiolta rullaavana. Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä - säästynpähän ilmon tekemiseltä.

jesi

Mageestiha tua kulkeepi  :police:


Kerro ny silti ihmeessä uusista tuulista tarkemmi  :huh:
/ Jere Siirilä

moggi-samuli

#454
Huomasin jotain mielestäni omituista ton sähkö truggyn nopeuden säätimen toiminnassa. Nopari on losin xcelorin 1/8. Autolla on ajettu noin 5 tuntia. Aikaisemmin ei tätä ole mielestäni tapahtunut. Nyt kun noparin kytkee päälle ja lähtee ajamaan joutuu ajelemaan arviolta puoli minuuttia ennenkuin autosta irtoaa täys hönkä. Ikäänkuin nopari "lataantuisi pikkuhiljaa ajon alkaessa" sama ilmiö on kun on ajanut jonkin aikaa ja pysäyttää auton ja jättää virrat päälle ja antaa auton seistä joitain minuutteja. Taas ajoon lähtiessä menee jonkin aikaa ennenkuin kulkee kunnolla. Olisiko jollain tietoa mistä tämä voisi johtua? Noparista särkyi tuuletin viime ajokerralla mutta nopari ei ehtinyt lämpenemään kuin hieman yli käden lämpöiseksi kun huomasin asian. Ainoa muutos on että kytkin väliaikaisesti nopariin yleiselektroniikasta hankitun 5v laite tuulettimen joka on ulkoisilta mitoilta sama kuin alkuperäinen. En tajunnut kokeilla toistuuko asia ilman tuuletinta. No nyt on sekin asia kokeiltu ja tuulettimella ei ole vaikutusta asiaan.
HPI Baja 5b Flux

Koheltaja

Paha sanoa, mieleen tulee että onko siellä fetti tai joku muu komponentti viallinen joka lämmetessään alkaa toimia?
Kylätason RC-kuski.

Jabe

Vai onko se sittenkin akuissa se vika, että ei toimi kylmänä?
Mitkäs akut sulla on paikallaan? Kokeile seuraavan kerran lämmittää akkuja n.~30C lämpöön ennen ajoa ja sitten kokeilet uudelleen.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

moggi-samuli

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 13.09.09 - klo: 20.27
Vai onko se sittenkin akuissa se vika, että ei toimi kylmänä?
Mitkäs akut sulla on paikallaan? Kokeile seuraavan kerran lämmittää akkuja n.~30C lämpöön ennen ajoa ja sitten kokeilet uudelleen.

Sitä tossa kaverikin ehdotteli mutta mutta.. Akut ovat seisseet auton takakontissa päivän ja puolelta päivin oli melko lämmin sää ja teki samaa silloinkin. nyt illalla on tosin jo aika viileä niin diaknoosi voisi sopiakin. mutta miksi päivällä??

Pitänee kokeilla ajaa nopariin uusin päivitys. ja varmuudeksi kokeilla ottaa akut sisään lämpimään ja ajaa testi..
HPI Baja 5b Flux

Ile__

Kerro vielä mitkä ne akut on, jotka sulla on käytössä?
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

moggi-samuli

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 13.09.09 - klo: 20.43
Kerro vielä mitkä ne akut on, jotka sulla on käytössä?

Turnigyn 18.5v 5.0
Onko tosiaan näin että viileä ilma vaikuttaa näin paljon akkujen toimintaan? Kun näin jälkikäteen mietin niin ei se päivälläkään nyt ihan niin lämmin ollu..
HPI Baja 5b Flux

Ile__

Onhan se mahdollista. Akuista jäi vielä kertomatta C-arvo?
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

moggi-samuli

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 13.09.09 - klo: 21.27
Onhan se mahdollista. Akuista jäi vielä kertomatta C-arvo?

ai niin sekin vielä eli 30c
HPI Baja 5b Flux

Ile__

Kyllähän noissa silloin pitäis paukut riittää. Kokeileppa ens kerralla hieman lämmittää niitä akkuja, niin näkee auttaako asiaan.
(ei mikrossa, eikä grillissä :wink: )
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

moggi-samuli

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 13.09.09 - klo: 21.36
Kyllähän noissa silloin pitäis paukut riittää. Kokeileppa ens kerralla hieman lämmittää niitä akkuja, niin näkee auttaako asiaan.
(ei mikrossa, eikä grillissä :wink: )

Joo kyllä riittää. Vika ilmeni tänään ja olen ajellu jo sen 5 tuntia niillä ilman ongelmia. Täytyy huomenna kokeilla ottaa akut lämpimään ja testata onko eroa..
HPI Baja 5b Flux

peitsamo

Tuli mieleen, kun tutkiskelin noita HB V8e:n kuvia, että siinähän on laitettu akku ja moottori samalle puolelle. Eli äkkiä veikkamalla painopiste ei ole lähellekkään keskilinjassa. Kun kattelin muita vekottimia, mitä tässäkin ketjussa on kuvailtu, kaikissa on joko akku ja moottori eri puolilla tai sitten akut ovat molemmin puolin. Onko kellään kokemusta / muuta perusteltua mielipidettä, kuinka paljon vaikuttaa auton ajettavuuteen?

Tästä kuvasta näkyy:

Flying Calacucco

jesi

#465
Juu, saman huomioin.

Toisaalta, kuvassakin oleva akku on näin pihasuttaajan silmin ihan naurettavan kokonen, joten pelataanko tässä painolla ja siten akkukin jää pieneksi?


Mulla oli aikoinaan trukissa reilu kilo lipoa toisella poskella ja toisella puolella oli vain kone ja sähköt, ei se kyllä vinoon hypänny.
Pitääköhän renkaiden luoma massa (inertia?) siitä huolen?


Mutta kai kansa huomasi, jarrut?
/ Jere Siirilä

Ile__

Saattaahan se ilmalennossa kammeta vähä enempi vasemmalle puolelle kallelleen. Mutta eipä tuommosesta ole tietoa kun on ite järjestelly komponentit aina tasaisesti ympäri autoa.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

jesi

/ Jere Siirilä

Jabe

Jotkut on puhunut että V8e ja Vorza olisi lähes sama auto, niin pohjalevy on ainakin ihan erillainen meinaan tavaran sijoitukseltaan. Vorzassa ei näy jarruja lainkaan.
Hieman ihmetyttää tuo HB:n valinta että painavimmat osat on samalla puolella, mutta voihan siinä olla ajatuksena se että auto on muuten niin kevyt että siihen tarvitsee joka tapauksessa lisätä painoa että pääsee minimi painoon, jolloin painopiste tulee oikeaksi.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Koheltaja

Mekaanisesta jarrusta sen verran että itse en ole sitä juurikaan kaivannut krossipaanalla, Tekinin jarru on toimivan oloinen ja auto käyttäytyy jarrutuksissa yllättävän tasapainoisesti. Jos käyttää "suoraa vetoa" niin mekaaninen jarru ei ole välttämätön, vähemmän huollettavia ja rikkoontuvia osia.

Vorza ja V8 on aika erilaisia pelejä vaikka sukulaisuus on nähtävissä, oma kuppi kallistuisi kuvien perusteella Vorzan puolelle. Vorzan rojujen sijoittelu on tasapainoisempi kuin V8:ssa ja omaan makuun simppelin oloinen kun mekaaninen jarru on jätetty kokonaan pois. Jos Vorzan hinta tulee olemaan kohtuullinen niin siinä on aika valmis patterikasi krossipaanalle.
Kylätason RC-kuski.

Bonzer

Lainaus käyttäjältä: jesi - 14.09.09 - klo: 17.53
Mutta kai kansa huomasi, jarrut?

Huomasin kanns et noi jarrut näyttäis ollevan mekaaniset

jesi

Oliha tossa towerilta joku hinta hpiille?

Mä kyllä huudan ite jarrujen puolelle, saa balanssin säädöt, extreme-tilanteissa jää keskidiffillä jarrutus-bugi pois ja ennenkaikkea turha kuorma koneelta ja säätimeltä pois.
/ Jere Siirilä

Koheltaja

Siitä nää patterikasit on kivoja pelejä että jokaiselle löytyy mieleinen vaihtoehto voima/jarrulinjan osalta. Suora veto/moottorijarrulla, suora veto/mekaanisella jarrulla, veto kytkimellä/mekaanisella jarrulla :wink:
Kylätason RC-kuski.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 15.09.09 - klo: 00.54
Jotkut on puhunut että V8e ja Vorza olisi lähes sama auto, niin pohjalevy on ainakin ihan erillainen meinaan tavaran sijoitukseltaan. Vorzassa ei näy jarruja lainkaan.

Onhan niissä eroja, esim. juuri nuo mainitut. Kuitenkin esim. voimansiirto, ripustukset ym. osat ovat ihan identtisiä HB:n kanssa.
Flying Calacucco

jesi

#474
Pari sivua taaksepäin kelasin, jaksanu koko topikkia, sori josso w.

Mutta aika rohkeesti vedetty:





Leiska muuttunu aika radikaalisti ja kun ei oo runkoo saatu jäykistettyä keskidiffiin, nii pohjis kantattu.


http://ofna.com/pdf/14351-HYPER-9e.pdf


towerissa 449usd.
/ Jere Siirilä

moggi-samuli

Pitäisi saada varmistuksen varmistus.. Eli monella amppeerilla kyseisiä akkuja voi ladata..? Tekstin alalaidassa lukee jotain max charge rate (2)

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9517&Product_Name=Turnigy_5000mAh_5S_30C_Lipo_Pack
HPI Baja 5b Flux

sjos

Turvallisinta on ladata 1C:llä eli 5ah:lla.
son loppu ny.

Koheltaja

Näyttää lupaavan 2C latausvirralla eli 10A kun törkkää niin kohta pääsee ajamaan, jos ei kiirutta niin varmanpäälle 1C eli 5A virralla :wink:

Kylätason RC-kuski.

jesi

olen törmännyt että hc tuotekuvaus ja akun tekstit sanoo eriä, varsinkin lataus c-lukemasta.......
/ Jere Siirilä

Jagemon

#479
Lainaus käyttäjältä: moggi-samuli - 15.09.09 - klo: 22.09
Pitäisi saada varmistuksen varmistus.. Eli monella amppeerilla kyseisiä akkuja voi ladata..? Tekstin alalaidassa lukee jotain max charge rate (2)

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9517&Product_Name=Turnigy_5000mAh_5S_30C_Lipo_Pack

Minulta kyseinen akku löytyy ja latausvirraksi kertoo että maksimit on 2C eli se 10 ampeeria. En tosin viitsi itse ladata kuin 5 ampeerilla. Ei sillä, laturikaan ei pysty kuin tuohon viiteen  :roll:

edit: Muokataan nyt vielä että tuo 2C latausvirta vähentää kapasiteettia minkä akkuun voi puskea ja samalla lyhentää akun ikää. Siksi imo on viksumpaa hommata vaikka kaksi samanlaista akkua ja ladata sillä 1C arvolla. Ei mene niin kauaa ladatessa, vaikka suhteellista sekin taitaa olla.