Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.

Aloittaja janus, 24.02.09 - klo: 20.30

janus

Itselläni on vielä epäselvää millä ruuveilla noi kiinalaiset 1/10 koneet kiinnitetään eli M3 näyttää olevan melkoisen väljä. Onko jollain parempaa tietoa. Yritin kysellä suoraan Hobbywingiltä mutteivat ainakaan kovin nopeasti vastaa sähöposteihin. Mahtanee olla joku jenkkistandardi tai jotain?
RC-kamaa myynnissä. Osta pois kun harrastukseni loppui. http://rc10.fi/index.php?topic=42788.0

Jabe

Ainakin nuo isommat eli XL koneet menee M3 pulteilla kiinni, luulempa että sinullakin on M3 kiinnitys, mutta laatu on vaan huonoa että ovat väljät. Onko kyseessä Hobbywing kone vai joku KD-36?
Noiden KD alkuisten koneiden valmistaja on Keda Motors.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

rubberduck

1/18 Hobbywingin koneet kiinnitetään M2.5 ruuveilla.

Tosta 1/10 motin kuvasta kun kattoo, niin akseli on 3.17mm ja kiinnitysreijät vähän pienempiä.

jsalmela

Lainaus käyttäjältä: janus - 24.02.09 - klo: 20.30
Itselläni on vielä epäselvää millä ruuveilla noi kiinalaiset 1/10 koneet kiinnitetään eli M3 näyttää olevan melkoisen väljä. Onko jollain parempaa tietoa. Yritin kysellä suoraan Hobbywingiltä mutteivat ainakaan kovin nopeasti vastaa sähöposteihin. Mahtanee olla joku jenkkistandardi tai jotain?

Samaa vikaa oli yhdessä omassa kiinanpadasssakin. Kierre yrittää kaiketi olla M3, nousu on sama, mutta on vaan liian väljä. Tuumakierrekään se ei taida olla. Tämä on näitä kiinalaisten omia standarteja/toleransseja taas.
Vaikka kannussa on kiinnitysreikiä 3 paria, niin sain hyvin äkkiä korkattua kaikista reijistä kierteet lippiksen radalla. Sain koneeseen onneksi vaihtopäädyn, jossa on edellistä tiukemmat jengat, ja korkanneen päädyn pystyy kierteyttämään itse helposti uudelleen.  Se akselinpuoleinen pääty lähtee kannusta irti pyörittämällä vastapäivään: kannu ruuvipenkkiin, pari ruuvia reikiin ja niistä vääntämällä aukeaa.
Leluautoja vain.

rubberduck

Sepä kumma ettei kierteet kestä. Olen käyttänyt muistakseni 7-8kpl eri valmistajien 1/18 autoihin sopivia "kiinanmotteja", eikä vielä tähän mennessä ole tullut yhtään huonoa kiinnitysreikää vastaan. Kokeilin äsken vielä kahdella juuri paketista otetulla hobbywingillä, että M2.5 ruuvi sopii todella napakasti reikään, eikä minkäänlaista välystä tunnu mihinkään suuntaan.
Moottorin pääty sensijaan saattaa korkata helpostikin ja jos kone kuumenee ajossa enemmänkin, ei pikaliimat tai ruuvilukitteet oikein riitä pitämään päätyä paikoillaan. Melkein kannatta liimata pääty kiinni kannuun noista joissa on pääty kierteillä kiiinni.

janus

Kyllä mullakin kaikenmaailman KD:t tai DY:t yms. 1/18 toimii, mutta nyt onkin nuo Janin kokemukset tiedossa ja fakta että ruuvit on todella väljät tuossa 1/10 koneessa. Ei kai se auta kun vetää noilla M3:lla kiinni ja korjata sitten kun korkkaa. Kyse kuitenkin Drifteristä eli ei saa ihan niin pahaa settiä kun hyppivä auto.
RC-kamaa myynnissä. Osta pois kun harrastukseni loppui. http://rc10.fi/index.php?topic=42788.0

Casull

Tai jos kannun ruuvaa heti auki ja pyöräyttää tilalle 4mm:n kierteet hyvällä tapilla tentun kanssa jo ennekuin alkaa ajamaan pinjonin/spurrin tuhoutumisen riskillä.

Tenttu on ainoa kunnollinen harrastajaystävällinen leikkuneste alumiinille.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: Casull - 25.02.09 - klo: 16.53
Tai jos kannun ruuvaa heti auki ja pyöräyttää tilalle 4mm:n kierteet hyvällä tapilla tentun kanssa jo ennekuin alkaa ajamaan pinjonin/spurrin tuhoutumisen riskillä.

Tenttu on ainoa kunnollinen harrastajaystävällinen leikkuneste alumiinille.

Tota mäkin mietin että tekee itse paremmat kierteet tilalle ennen kuin tulee ongelmia, niin ei tarvi painia huonojen kanssa.
Jos käsiräikällä vääntää rauhallisesti niin leikkuuneste ei ole pakollinen. Jotkut kun tekee kierteitä esim. akkuporalla niin siinä saakin jo olla litkua välissä.

Lainaus käyttäjältä: janus - 25.02.09 - klo: 16.30
Kyllä mullakin kaikenmaailman KD:t tai DY:t yms. 1/18 toimii, mutta nyt onkin nuo Janin kokemukset tiedossa ja fakta että ruuvit on todella väljät tuossa 1/10 koneessa. Ei kai se auta kun vetää noilla M3:lla kiinni ja korjata sitten kun korkkaa. Kyse kuitenkin Drifteristä eli ei saa ihan niin pahaa settiä kun hyppivä auto.

Kyllä mä sen uskon oikein hyvin, että ne on huonoja mutta mun pointti olikin, että on se kumma jos isommissa on kierteet mitä sattuu kun kaikissa pikkumoteissa on ollu ihan kelvolliset kierteet. :roll:

tturku

Täällä on hobbywingin 540 kokoinen 5.5T kannu ja en itse huomannut, että olis huonot kierteet. Ei oo ainakaan vielä korkannu takatuupparista vaikka sillä on hypitty aika hurjia voltteja ja droppeja suoraan tasaiselle betonille.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: tturku - 25.02.09 - klo: 18.47
Täällä on hobbywingin 540 kokoinen 5.5T kannu ja en itse huomannut, että olis huonot kierteet. Ei oo ainakaan vielä korkannu takatuupparista vaikka sillä on hypitty aika hurjia voltteja ja droppeja suoraan tasaiselle betonille.

Onko siinä ihan kunnolliset M3 kierteet vai onko jotain tuumakokoa?

*HOKE*

3M siinä on.

Ps: kuinka tturku ajettava sun auto on tolla moottorilla?
Ja onko paljon rajoteltu.
Itsellä 7.5T moottori ja tehoja on oikeasti liikaakin.

LaNi5

Moottorit ja kierteet on kaunisti eloksoitu. Eloksoinnissa (esikäsittelyssä) alumiinia syöpyy eli reijät kasvaa (samalla häviää työstöjälkiä, mikä edesauttaa kaunista pintaa). Pienet kierteet tulee helpolla väljiksi eli kierteet on voinut olla mitoillaan ennen eloksointia. Tämän takia pitäisi käyttää normaalia pienempää kierretappia ja olla hyvin huolellinen eloksoinnin suhteen, että kierteet kasvaa aina saman verran.

tturku

eilen kävin ajelemassa lippiksessä. Alussa kolmannes pois ohjaimesta eli siellä 100 nurkilla arvo, kun 150 on maksimi, lopussa päästelin jo 120 arvolla. Hyvin huilaa :) Ei se 5.5T taida olla ihan vertailtavissa oleva lukuarvo esim LRP:n koneiden kanssa. kv arvokin on vaan 6000.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

*HOKE*

No juu, ei se suoraan verrattavissa ole kieltämättä, mutta olettaa voisin että 6000 kv arvolla oleva moottori on kyllä perhanan potkukas lippulaivassa vaikka hobbywing onkin.

Jos nyt siis lipo akut on käytössä.

Koheltaja

Anodisoinnin osuus kierteiden syövyttämisessä on melko pieni, suurempaa sutta saadaan aikaiseksi tuotantovaiheessa työkaluilla jotka ei ole toleransseissa.

Kiinan toleranssit on hyvin tuttu käsite jo vuosien takaa, halvalla hyvä tulee :wink:
Kylätason RC-kuski.

tturku

Joo, lipot tietty käytössä. Kyllä sen saa tolla 120 auton keulimaan kun vähän yrittää, bunchi on muistaakseni laitettu minimiin myös säätimestä. Eli kyllä tolla motilla sen auton saa lentämään miten sattuu jos haluaa, mutta kyllä siitä saa ihan ajettavan myös.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

laban


http://www.swanghobby.com/product.php?productid=435&cat=36&page=1

tommosen tilasin

Joku sanoi tuolla ylempänä että hobbywingin 1/18 koneet laitetaan 2,5 M ruuveilla kiinni. Onko asson rc18 vakiomoottorin kiinnitykset samoja ruuveja, ja jos ei niin mistä mä tiedän hommata oikean pituiset ruuvit tohon? pitääkö tilata jotkut rc-kaupan 5 $ ruuvit että löytyy sopivat? :D

*HOKE*

2.5mm ruuvit ovat.
Älä siitä pituudesta huolehdi.
Jos on liian pitkät niin lyhennät.

Asson omat ruuvit ei muistaaksei sovi.
Muistelisin että asson vakio moottori on 3mm ruuveilla.

Eikä tarvii mitään rc liikkeiden special ruuveja tilailla.
ruuvi.net löytyy varmasti

Fabe

Ole kuitenkin tarkkana noiden ruuvien pituuden kanssa. Liian pitkillä pilaa käämin hetkessä. Käämit suoraan ruuvinreikien alla.

laban

jep, sitä mä vähän pelkäänkin. osaako joku sanoa kuinka pitkät ne saa olla?

vwaltsu

#20
Lainaus käyttäjältä: laban - 03.03.09 - klo: 14.56
jep, sitä mä vähän pelkäänkin. osaako joku sanoa kuinka pitkät ne saa olla?

Tuohan riippuu ihan moottorista ja moottoripukistasi. Kierrät kiinitysruuvit ensin varovasti kädellä loppuun asti ja katsot kuinka paljon jää 'tyhjää' ja vertaat sitä moottoripukkiisi. Jos ovat liian pitkät, katkaiset lyhyemmäksi tai hankit uudet  :p Siis tässähän toimii ihan 'maalaisjärki'
HPI Savage FLUX & X  | HPI E-Firestorm 10T/MM5700 | XRay XB8 | F u t a b a  2.4 FASST

Fabe

#21
Työntömitta (tönäri) on ihan käyttökelpoinen työkalu.

Fabe

Tuli tuollainen 35A/12T + ohjelmointi kortti paketti. Nyt sitten luin heidän sivuiltaan, että tuo noparin flekti ei kestä 3s lipoa. Kehotettiin vaihtamaan suuremman jännitteen kestävä flekti. Eikös tuon flektin jännitten voi otta Becistä, mistä vastarillekkin menee. Kait se nyt sen kestää tuon yhden servon lisäksi. Flekti otta n.120mA. Vai onko tuossa joku juttu, kun eivät ole sitä suoraan siihen kytkeneet? Kokeilin ja ainakin ilman servoa toimii.

tturku

luulis kyllä että virtaa riittää flektiä pyörittämään myös beciltä otettuna
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Fabe

Paljonkohan tuollainen 1/10 auton ohjausservo suunnilleen nappaa virtaa? Riippuu tietysti servosta ja tilanteesta, mutta n.arvo? Tuossa edellä mainitussa noparissahan on 1,5A Bec.   

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: Fabe - 09.03.09 - klo: 11.41
Tuli tuollainen 35A/12T + ohjelmointi kortti paketti. Nyt sitten luin heidän sivuiltaan, että tuo noparin flekti ei kestä 3s lipoa. Kehotettiin vaihtamaan suuremman jännitteen kestävä flekti. Eikös tuon flektin jännitten voi otta Becistä, mistä vastarillekkin menee. Kait se nyt sen kestää tuon yhden servon lisäksi. Flekti otta n.120mA. Vai onko tuossa joku juttu, kun eivät ole sitä suoraan siihen kytkeneet? Kokeilin ja ainakin ilman servoa toimii.

Itselläni on samanlainen nopari ja satuin huomaamaan manuaalissa tuon saman asian juuri ennen kuin olin lähdössä ulkoiluttamaan autoa ja uutta noparia 3S lipon kanssa.
Olettaisin että kyse ei ole siitä että BEC:n virta loppuu kesken, vaan siitä että tuuletin saattaa aiheuttaa häiriöitä BEC:n tuottamaan jännitteeseen. Tuuletinhan on silloin samassa syttöjännitteessä kuin vastari ja servot, joten jos kytkee tuulettimen BECiin, kannattaa testailla servojen ja vastarin toimivuutta kunnolla ennen kuin lähtee ajelemaan.

Minä ratkasin asian ottamalla tuulettimen kokonaan pois ja kokeilin ensin varovaisesti 2S lipolla lämpeneekö säädin. Eihän se mihinkään lämmennyt, joten vähän kerrallaan annoin kovempaa kyytiä ja sitten kun olin päässyt 3S lipolla 15min kaahailun ja todennut että nopari on edelleen kädenlämpöä kylmempi, uskalsin vasta ruveta ajelemaan ilman että tarvitsee pelätä noparin kuumenemista.

Jos kokeilee ilman tuuletinta niin kannataa vähän testailla ennen kuin alkaa rymistelemään kunnolla.
Käytän noparia Mini-Infernossa ja moottorina on max 28A ottava 24mm x 35mm 4400kv, akkuna 3S 1600mAh ja noihin nopari riittää kevyesti ilman tuuletinta.

rubberduck

Lainaus käyttäjältä: Fabe - 09.03.09 - klo: 12.30
Paljonkohan tuollainen 1/10 auton ohjausservo suunnilleen nappaa virtaa? Riippuu tietysti servosta ja tilanteesta, mutta n.arvo? Tuossa edellä mainitussa noparissahan on 1,5A Bec.   

Servoja tosiaan on monenlaisia, mutta kyllä normaali käyntivirta pitäisi pysyä alle 1A jos kaikki on kunnossa. Tarkoitan siis että ohjauslinkit ja muut matkanvarrella olevat vivut, tangot ja nivelet pääsevät liikkumaan vapaasti, eikä servon varren päällä makaa mitään 1kg painoista akkua :mrgreen:
Varmasti maailmasta löytyy enemmänkin virtaa syöviä servoja, mutta oletan että puhutaan ns. perusservosta.

Fabe

Juu, tuo häriöjuttu kävi mielessä. Motti oli tarkoitus laittaa toiseen Spedeen, toisessa Velineon. Virrat varmaan vähän kovemmat. Täytyy kokeilla tuleeko häiriöitä. Varmaan tuon flektin voi ottaa poiskin ja laittaa vaikka vähän lisää jäähdytysripaa.

Fabe

Enpä tuossa huomannut mitään häiriöitä, ainakaan pöydällä kokeillessa. Tuntuu vain liian helpolta, että tuo toimisi noin. Tai siis ihmetyttää, ettei flekti ollut valmiiksi tuossa Becissä kiinni.

tomik78

Joo itse olen käyttänyt ez run60A mallia 3-4lipolla ja tuuletin on kytketty begin lähtöön ja ohjausservo on hitec mg645.
mitään häiriöitä ei ole ilmaantunut vaikka 4kennoa on käytössä. Tosin am27 radiolla oli häiriöitä jo kahdella kennolla, nyt käytössa gigaset radiot ja toimii.
Rc-veneitä ei voi olla koskaan liikaa!!!