Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Associated B4 / B4.1 / B4.2

Aloittaja snakepoison, 02.03.09 - klo: 21.45

snakepoison

Huomenna pitäs laittaa myös omaan pirssiin litkut iskareihin. WJ odotellessa.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Janne A

Lainaus käyttäjältä: Grönroos. - 23.03.10 - klo: 17.57
Kannattaako vaihtaa kaikki laakerit keraamisiin kun on vanhat vaihtokunnossa ? Onko niistä paljoa hyötyä ja mistäs niitä kannattais ostaa ?

Ei kannata tuhlata rahoja. Ainakin pyörän laakereita menee sellasta tahtia, että ei riitä kellään rahat ajaa keraamisilla. Mielummin ostaa normilaakereita pari 10kpl pötköö ja tarkistaa useammin autossa kiinni olevien kuntoa.

snakepoison

Eli ilmeisesti ihan perus halpa tarvikelaakeri kelpaa hyvin. Kannattaako suomesta laakerit ostaa ja jos niin mistä ? Täälläpäin ratamatto on selaista että se nukkaa ja sotke autoa todella paljon, kuin lumessa olisi ajanut. Itsellä oli B4 laakerit joissa kuulien päällä oli sellainen silikoni / muovi suoja. Maton nukka söi suojat pois yhden ajopäivän aikana, joten itse ainakin alan käyttämään tavan laakeria joissa tuota kumia ei ole. Tosin kyllä sinnekin lika ja nukka pääsee.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx


snakepoison

#544
Tällainen kysymys vielä maavarasta ja iskareista. Onko normaalia että autoa painaessa maata vasten auto ei palaudu ihan samaan asentoon ( tarpeeksi ylös vaan hieman yli puolen välin ). Anteeksi huono selitykseni mutta toivottavasti hieman tajuatte mitä tarkoitan. toinen mitä mietin on auton maavaran mittaus. Eli mitataanko maavara aivan yläasenosta vai painetaanko auto eka maata vasten ja päästetään irti jonka jälkeen mitaatan maavara. Vaikea selittää mitä tarkoitan mutta. . .
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

mof

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 24.03.10 - klo: 12.09
Tällainen kysymys vielä maavarasta ja iskareista. Onko normaalia että autoa painaessa maata vasten auto ei palaudu ihan samaan asentoon ( tarpeeksi ylös vaan hieman yli puolen välin ). Anteeksi huono selitykseni mutta toivottavasti hieman tajuatte mitä tarkoitan. toinen mitä mietin on auton maavaran mittaus. Eli mitataanko maavara aivan yläasenosta vai painetaanko auto eka maata vasten ja päästetään irti jonka jälkeen mitatan maavara. Vaikea selittää mitä tarkoitan mutta. . .

Tiputa auto n. 10-15cm korkeudelta ja mittaa maavara siitä asennosta, johon auto jää.

snakepoison

Lainaus käyttäjältä: mof - 24.03.10 - klo: 13.05
Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 24.03.10 - klo: 12.09
Tällainen kysymys vielä maavarasta ja iskareista. Onko normaalia että autoa painaessa maata vasten auto ei palaudu ihan samaan asentoon ( tarpeeksi ylös vaan hieman yli puolen välin ). Anteeksi huono selitykseni mutta toivottavasti hieman tajuatte mitä tarkoitan. toinen mitä mietin on auton maavaran mittaus. Eli mitataanko maavara aivan yläasenosta vai painetaanko auto eka maata vasten ja päästetään irti jonka jälkeen mitatan maavara. Vaikea selittää mitä tarkoitan mutta. . .

Tiputa auto n. 10-15cm korkeudelta ja mittaa maavara siitä asennosta, johon auto jää.
kiitoksia tästä, tämän teen tänään.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Funk

Nyrkkisääntö sopivasta korkeudesta ulkoradoilla oli kai jotain sen suuntaista, että edestä tukivarret olisivat vaaterissa ja takaa vetoakselit. Iskareissa pitää olla vähän ulosjoustovaraa.
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

snakepoison

Kiitoksia neuvoista, jospa sitä auton saisi vlopuksi kuosiin. Tuossa kun pari ison pojat sheettia tulostin huomasin tuolla nuo conditions merkinnät. Kaiken muun kyllä ymmärrän mutta kertokaapas tyhmälle millainen alusta on blue groove ? On minulle täysi mysteeri millaisen pidon tarjoaa yms
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

juhou

blue groove taitaa olla kova savi johon on kumia tarttunut pintaan. korjatkaa jos väärässä oon?
-3 racing sakura zero s drifter-
www.juhou.1g.fi

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: juhou - 24.03.10 - klo: 21.12
blue groove taitaa olla kova savi johon on kumia tarttunut pintaan. korjatkaa jos väärässä oon?

sitähän tuo tahtoo tarkottaa,

edit: eipä jaksanu enempää ettiä, tosta selvii

http://jconcepts.smugmug.com/RC-Racing-1/FSORS-Round-2-Lake-Park-2009/DSC7607/709488494_rUgdo-L.jpg
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

snakepoison

BeeNelkku Jyväskylän WJ-kisojen jälkeen
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx


kisaaja

Toi medium-heavy lähtee asson kolmos männästä ylöspäin ;)

Samaa haetaan kuin Chealla mut noita saa veistellä et saa edes iskarin sisälle :mrgreen:
Toimii paremmin kuin asson vakkari männät.
-Goldi

juhou

eli ghea toimii siis paremmin ku rpm?
-3 racing sakura zero s drifter-
www.juhou.1g.fi

kisaaja

-Goldi

juhou

kiitti tiedosta, ei tartte alkaa noita testaamaan  :wink:
-3 racing sakura zero s drifter-
www.juhou.1g.fi

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: juhou - 29.03.10 - klo: 21.56
kiitti tiedosta, ei tartte alkaa noita testaamaan  :wink:

ghea:t maksaa vaan riittävästi  :shocked:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

juhou

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 30.03.10 - klo: 09.16
Lainaus käyttäjältä: juhou - 29.03.10 - klo: 21.56
kiitti tiedosta, ei tartte alkaa noita testaamaan  :wink:

ghea:t maksaa vaan riittävästi  :shocked:

eipä tämä muutenkaan ilmasta taida olla?  :grin:
-3 racing sakura zero s drifter-
www.juhou.1g.fi

snakepoison

Asson omilla vakioilla mennään =D
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Janne A


MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Janne A - 30.03.10 - klo: 09.42
Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 30.03.10 - klo: 09.28
Asson omilla vakioilla mennään =D

Todellakin.

Juu niillä mennään..

tuli sitten purettua auton aivan osiin, remonttia riittää taas  :grin:

pohjalevy, bulkheadi, ohjaus kamat ja "ylädekki" vaihtoon
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

snakepoison

Miro sun auto kyllä piti jokseenkin mielenkiintoista ääntä. =D Tosin se oli sun Corri. Tää nyt tuli vähän väärään topiciin, annettakoon se anteeksi
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

svart

Tuuli tunnelissa testatut ja hiottu siellä sitten niin vimpan päälle :grin:
Kainuissa sitten nähdään miten tuuli tunneli testit on onnistunut  :tongue:




B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

juhone

Moro kaikille!

Erehdyin käymään Model-expossa ja tykästyin täysin RC autoihin. No, onhan niitä aina katsellut sillä silmällä, mutta nyt jäi pahasti polttelemaan. Täysin ummikkona ajattelin että kannattaa aloittaa sähkövehkeillä ja foorumeilta luin, että takavetoiset olisivat aloittajaystävällisempiä. Monen threadin jälkeen päädyin siihen, että hyvä hankinta olisi Associatedin RC10B4 FT. Aluksi varmaan rälläisin sillä hiekkamontulla, mutta jos jossain vaiheessa kilpaileminen alkaisi kiinnostaa, käsittääkseni auto on ihan laillinen kisavehje?

Radio ja vastaanotin jutut on jo melko selvillä. Ajattelin hankkia Futaban 2PL 2.4Ghz:n, joka pitäisi riittää näin alkuun.

Akuksi olen ajatellut LiPoa. Onko foorumilaisilla suositella jotain laturia? Suojapussin aion kanssa hankkia, ettei talo pala alta.

Nopeudensäädin ja moottori ovatkin sitten suurin kysymysmerkki. Tässä threadissa on suositeltu nopareista ainakin seuraavia: Novak GTB, LRP TC-Spec ja Sidewinder Brushless ESC. Silmääni osui myös Castle Creationsin Mamba Max, joka olisi kai edellämainittujen kompromissi hinta-laatusuhteessa. Siinä olisi koneella ohjelmoitavat hienoudet ja LiPo cutoff yms. http://www.castlecreations.com/products/mamba_max.html#. Kannattaako hankkia? Sen verraan ulapalla olen vielä, että en tiedä minkälaisen moottorin tuohon sitten lykkäisi. Harjattoman kyllä, muuta minkä? Threadissa aiemmin suositeltiin LRP X12 8.5t:ä. Ovatko nämä yhteensopivia?

Kiitoksia jo etukäteen ja pahoittelut kun tyhmiä kyselen.

-Juho


Heuli

Takavetocrossarissa on tärkeää hyvä kaasutuntuma. Tuo Mamba Max on sensoriton ja niissä on sensorillisia epätarkempi kaasu. Jos joku 200 euroa on laittaa yhteensä säätimeen ja moottoriin niin jotain tuollaisia voisi katsoa:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-GranTurismo-20-LPF-Blue-Star-108256
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOMOOTTORIT-JA-TARVIKKEET-Harjattomat-moottorit-ja-roottorit/GM-PRO-STOCK-105-T-FinTrack-2009-2010-104468

Moottoriksi uuden kuljettajan ei kannata sitä ihan kireintä ostaa, tuollainen 10,5t riittää hyvin takavedossa ensimmäisen vuoden.

snakepoison

#566
Juhone. Ei muuta kuin harrastelemaan vaan RC-autoilua. Asso B4 on kisalaillinen auto kyllä ja aikalailla suosittu tuuppariauto. Aika moni on päivittänyt autoaan X-6 Squaredpaketilla jollain autosta tulee keskimoottorinen. Itsekin olen sitä miettinyt mutta opettelen ensiksi saamaan perus BeeNelkkuun sen verran vauhtia että sijoitukset paranee. Jos pihasuttausta ajattelee niin T4 on varmasti parempi laitos isojen renkaidensa ansiosta.

Jos paikkakunnaltasi tai edes läheltä löytyy seura ja rata niin ei muuta kuin radalle vain. Itse autosta sanoisin että on helppo kasata ja helppo huoltaa. Osista joutuu hieman hiomaan purskeita pois mutta niin luultavasti lähes kaikissa paketeissa joutuu.

FT mallihan on ns "kisamalli" ja ainakin titaanivantit, säätöruuvilliset iskarit, alumiininen moottoripukki ja alumiininen etutukivarsien kiinnikepala löytyy. Tosin jkl WJ kisassa huomasin että kyllä se titaanivanttikin vääntyy.

Autoon on suomessa hyvä varaosatarjonta ja osien hinnatkaan eivät ole kamalan pahat. Myös kulutuskestävyys on ollut mielestäni ihan hyvää luokkaa. Tuosta koneasiasta sanoisin että itselläni oli 10.5 kone ja sillä ajelinkin ihan hyvin, ainoa ongelma oli että voima ei kuitenkaan ihan riittänyt hyppyreihin. Kun voimaa tarvitaan hyppyriin esim triplaan ja kiihdytys matka on lyhyt loppuu voima kesken. itse melkein suosittelisin sitä 8.5 konetta, saahan siitä tehoja rajoitettua jos se liian ärhäkältä tuntuu.

EDIT : Jos meinaat LIPOja käyttää niin katso että laturissa on sisäinen balanceri tai osta erillinen balanceri joka tulee laturin ja akun väliin.

EDIT2 : Auton iskarit ovat hieman kinkkiset. Siis ne toimivat ja öljyt pysyvät sisällä mutta ne on kasattava ja täytettävä huolellisesti.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

juhone

Kiitoksia Heuli ja Snakepoison nopeista vastauksista. Helpotti kovasti valintaurakkaa.

trax.xas

Hyvä autovalinta. Asso kun kestää kans tätä mällinkiä. Laturiksi suosittelisin sinulle tuota , sisäinen balancerikin

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751
Spede EzRun 60A , Sp 5,5R 2s 25c Lipo
Projekti Ansmann Racing Vapor 1:8 Brushless

snakepoison

Itseä hieman ovat nyppineet nuo Asson iskarit, ne kun ovat mielestäni vaikeat täyttää ja ilmata. Onko porukka käyttänyt jotain muita iskareita Assossa vai onko se tarpeen. Millälailla porukka iskarit tekee ja mitä kannattaa ottaa huomioon ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx