Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

X Factory X-6 Squared/ Cubed

Aloittaja Mikko L, 10.03.09 - klo: 14.58

kisaaja

#90
Mulla on asson ft iskarit, ilman tutteja. Ghean männillä kuiteski ;)
-Goldi

juhou

Lainaus käyttäjältä: kisaaja - 14.01.10 - klo: 14.41
Mulla on asson ft iskarit, ilman tutteja. Chean männillä kuiteski ;)
minkälaista eroa oot huomannu vakiomäntiin verrattuna ?
-3 racing sakura zero s drifter-
www.juhou.1g.fi

kisaaja

#92
Ghea palauttaa iskarin nopeammin, eli röykyt, suunnanvaihdot, yli pitkät ländit helpompi ajaa. Suosittelen!

Edit. Joka toinen chea korjattu :D
-Goldi

Janne A

Ettei ny Googletella mitä sattuu, ni se on Ghea.

Matti Räsänen

Mihin Ghean männän toiminta perustuu? Reiät kartion muotoiset? Jos asia näin, kuinka päin mäntä on?

juhou

Lainaus käyttäjältä: mvar - 14.01.10 - klo: 17.27
Mihin Ghean männän toiminta perustuu? Reiät kartion muotoiset? Jos asia näin, kuinka päin mäntä on?
oisko se sit niin? alapuolella kait pitäis olla leveämpi pää jos rebound on nopea?
-3 racing sakura zero s drifter-
www.juhou.1g.fi

JUkka-san

Mua kiinnostaisi tietää mihin tuo kartiomännän toiminta perustuu?

Kuvittelisin että reiästä mahtuu läpi vain se määrä öljyä joka mahtuu kartioreiän pienemmästä päästä.

sakke_

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 14.01.10 - klo: 17.36
Mua kiinnostaisi tietää mihin tuo kartiomännän toiminta perustuu?

Kuvittelisin että reiästä mahtuu läpi vain se määrä öljyä joka mahtuu kartioreiän pienemmästä päästä.
Se perustuu siihen että nesteen pyörteet kartiossa aiheuttavat sen että toiseen suuntaan öly virtaa vapaammin kuin toiseen, näin karkeasti kerrottuna.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Matti Räsänen

Eli hienosti sanottuna Toiseen suuntaan virtaus on laminaarisempi ja toiseen suuntaa turbulenttisempi  :grin:
Järkeen kävisi tosiaan että reijät ovat alhaalta laajemmat.

Mikko L

Vaan ei ole! Reikä itessään on aivan suora, mutta männän yläpuoli on tasainen ja alapuoli kartio. Tuolla lienee sitten merkitystä juuri siihen miten se öljy virtaa reiästä. Toki kohtisuoran reijän pinta-ala on suurempi kartiolla pinnalla kuin suoralla, mutta se reikä on kuitenkin ihan suora 1.2 mm tms.
Old fart

juhou

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 14.01.10 - klo: 18.02
Vaan ei ole! Reikä itessään on aivan suora, mutta männän yläpuoli on tasainen ja alapuoli kartio. Tuolla lienee sitten merkitystä juuri siihen miten se öljy virtaa reiästä. Toki kohtisuoran reijän pinta-ala on suurempi kartiolla pinnalla kuin suoralla, mutta se reikä on kuitenkin ihan suora 1.2 mm tms.
selkis  :wink:
-3 racing sakura zero s drifter-
www.juhou.1g.fi

kisaaja

Ja niinkuin Mikko sanoi, yläpuoli on tasainen ja alapuoli kartio!
-Goldi

Matti Räsänen

http://www.redrc.net/2010/01/x-factory-x-6-mip-c-cvd-set/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+RedRc+%28Red+RC+-+RC+Car+News%29

Uusi vetari X6:een. Tapin lukitus aika fiksu, vetarin päälle kierretään kaulus, joka pitää nivelen tapin paikallaan. Äkkiseltään kuulostaa varmemmalta kuin lukitusruuvi.

Soo

Lainaus käyttäjältä: mvar - 15.01.10 - klo: 14.07
http://www.redrc.net/2010/01/x-factory-x-6-mip-c-cvd-set/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+RedRc+%28Red+RC+-+RC+Car+News%29

Uusi vetari X6:een. Tapin lukitus aika fiksu, vetarin päälle kierretään kaulus, joka pitää nivelen tapin paikallaan. Äkkiseltään kuulostaa varmemmalta kuin lukitusruuvi.


Valitettavasti ei sitä ole. B4:ssa ollut tuollaiset vetarit, joissa kauluslukitus. Tuollainen muovikaulus napsahtaa poikki todella helposti ja sieltähän se tappi taas lentää.

Funk

Ne perus dogbonet kestää  :wink:
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

slashdot

Voiko noita ghean mäntiä asentaa "väärinpäin", jolla saisi enemmän vaimennusta vaikka isoja hyppyjä varten?

Matti Räsänen

Lainaus käyttäjältä: Soo - 15.01.10 - klo: 15.08
Valitettavasti ei sitä ole. B4:ssa ollut tuollaiset vetarit, joissa kauluslukitus. Tuollainen muovikaulus napsahtaa poikki todella helposti ja sieltähän se tappi taas lentää.

Jaahas, vai niin. No kai ne eivät sitten kestä kun ei niitä ole näkynyt. Luulin vain että tää on uusi juttu laittaa tollainen ihan vakiona siihen. Omin kokemuksin vaan arvelin että vois olla hyvä, kun käytän kutistesukkaa varmistuksena vetarin päällä ja toimii, kunhan vain sukan uusii silloin tällöin.

J.Hovi

Lainaus käyttäjältä: slashdot - 15.01.10 - klo: 17.32
Voiko noita ghean mäntiä asentaa "väärinpäin", jolla saisi enemmän vaimennusta vaikka isoja hyppyjä varten?

Siis nehän on juuri oikein päin "isoja hyppyjä varten".. Eli siis alapuoli männissä on kartio, jolloin iskari palauttaa herkemmin kuin joustaa sisään.

Vanha Patu

Jokainen voi miettiä onko noista kartiosta "mitään hyötyä". Tärkein asia on että kun vaimentimet kokoaa niin malttaa odottaa että ilma on poistunut öljyn seasta. Kaiken voi tehdä nopeasti, mut sen kyllä huomaa myöhemmin.   :azn:

Duster1

Jos kisakuskit noita hyviksi sanoo niin miksi epäilemään.
Tuo iskarin täyttöhän on jokaiselle ihan perus kauraa.
Axial SCX 10 TR

Vanha Patu

Täyttöhän on amma miehelle selvää kauraa. Mut laitas alotteli jolle "tyly" kauppias on saanut myyty kunnon ajo pelin ja se rupeaa kasaileen autoa. Lyö sit saman tien vaimentimet kasaan, lähtee ajeleen ja ihmettelee miksi mahtaa pompottaan. No siinä tulos. No näitten vehkeiden kanssa voidaan ruveta hifisteleen, jos sille tielle lähdetään :wink:.

Duster1

No kasaajan vika silti eikä mäntien. Siihen edes tartte mitään ammatti miestä.
Omaa typeryyttähän se on jos kasaa "sinne" päin ja turha sit on itkeä kun ei toimi.

Jos on peukalo keskellä kämmentä niin turha syyttää siitä osia  :lol:
Axial SCX 10 TR

Vanha Patu

Kysehän ei ollut ettei aloittelia myös osaa kuvaa katsoa, miten ne kasataan vaan miten öljyn seasta saa ilman pois. Tuleehan tuota paivän verran odoteltua ennen "kansien" kiinni laittoa.
Itsessään iskarin varmaan on huippua, onhan valmistajalla suunnittelija. Testejä ovat tehneet etsiessään kopromisseja ja parhaita ratkaisuja.

kisaaja

Eilen testasin painoja. Paras läppi parani 0.15sek, et ei ihan hukkaan mennyt :wink:

Mikko oli tehny hyvän pohjatyön painojen kanssa, sillä juuri tuo 80g säätimen alla toimi parhaiten. Testasin painoja myös servon takana, mutta se verotti jo takapitoa. Aloitin 60g ylöspäin ja auto oli parhaimmillaan 70-80g painoilla. Tuosta ylöspäin ei ollut enää iloa, varsinkin jos painot sijoitti servon taakse. Auton kokonais paino nyt 1740g. Eikös tuo ollut se tavoiteltu "isojen poikien" paino?

45g etubulkki, 80g säätimen alla(keski lokero), sekä joka nurkassa 7g painot. Toimii!

Seuraavaan reeniin etu spoileri ja jotain pieniä viilauksia.

-Goldi
-Goldi

Vanha Patu

Mahtaako olla tullut painon kanssa näppäin virhe? Sallittu minimi hän on taka tuuppareissa 1474g. Aika paljon ylinmääräistä 266g. Eikös kuitenkin mahdollisimman lähelle minimiä ja säädöt sit autoon. Ei nuo ulkomaan kaverit ajaa noin paljolla extra painolla. :wink:

Datajätkä

miltä harrastevuosikymmeneltä se vanha patu on?

Vanha Patu

Voishan tuota kertoa mut jääköön nyt sanomatta. Voi sen kevyemmän auton saada myös säätöihin.
Eikös silloin opi säätää oman auton, sekä tietoa säädöistä. Voidan kaiken tehdä miten kaverit kertoo, mut ei se aina ole paras vaihto ehto. Tää on myös tekniikka laji, eikös vaan :azn: 

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Vanha Patu - 19.01.10 - klo: 20.41
Voishan tuota kertoa mut jääköön nyt sanomatta. Voi sen kevyemmän auton saada myös säätöihin.
Eikös silloin opi säätää oman auton, sekä tietoa säädöistä. Voidan kaiken tehdä miten kaverit kertoo, mut ei se aina ole paras vaihto ehto. Tää on myös tekniikka laji, eikös vaan :azn: 
Nykyään autoissa suositaan painoa koska koneissa ja akuissa on tehoa enemmän kuin tarpeeksi joilloin lisäpaino auttaa mekaanisessa pidossa ja auton käytöskin rauhoittuu. Voithan lähteä kisaajan kanssa viivalle ja näyttää kuinka kevyt auto kulkee.  :wink:
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

kisaaja

Kyllä ne "isot pojat" vetelee painavilla autoilla. Tottahan se on että auton saa hyviin säätöihin kevyenäkin, mutta ei se vaan yhtä nopea ole. Tuli tuo itekkin todettua--> 0.15sek parannus läppiin  :wink:
-Goldi

SS

Kovastihan tuota Vaasassa 2007 jo ihmeteltiin kun brittien autot olivat 100-150 grammaa painavampia kuin meikäläisten. Kummasti vaan vetivät meitä pataan kotikisoissa 6-0.

Voihan se olla että radioista puuttuva ratti ja oikeanpuoleisen ohjauksen vaatimat lisäpalikat painoivat niin paljon...
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-