Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Sh 28 Käynti ongelmat!?

Aloittaja 200t, 17.03.09 - klo: 21.17

200t

Moottori siis sh28(nosram 28 sama?)Moottori on vähän ajettu ja puristukset erittäin napakat, Ongelmana on ettei käy eikä kierrä puhtaasti/korkealle ollenkaan, käymään lähtee ihan ok kun saa liemet kaasariin saakka.
säädöt seuraavat

PÄÄSUUTIN 3.75 KIERROSTA AUKI
ALASUUTIN 3.75 AUKI
LUISTIN RUUVI KAASARIN RUNGON TASALLA
TULPPA UUSITTU JUURI

Apuja kiitos?

wictro

Ootko kokeillu laittaa pääneulaa kiinne/auki?



Jos se röpeltää, kiristä vaik aluksi 1/2 kierrosta.

Jos se pätkii sillai nikottelemalla, niin avaa se 1/2 kierrosta.

.w
-Lithium Love Racing-

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: wictro - 17.03.09 - klo: 21.46
Ootko kokeillu laittaa pääneulaa kiinne/auki?



Jos se röpeltää, kiristä vaik aluksi 1/2 kierrosta.

Jos se pätkii sillai nikottelemalla, niin avaa se 1/2 kierrosta.

.w

Pääneula on sitten se viimeinen ruuvi jota lähdetään ruuvaamaan  :shock: noista ruuveista.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

wictro

Siis "yläsuutin" , vaikkei semmosta olekaan.

Pääsuutin se periaatteessa on, kun rajoittaa koko kaasarille tulevaa polttoainetta.

Selkeyden vuoksi - Se mikä sohottaa yläviistoon, johon tulee polttoaineletku kiinne.

.w
-Lithium Love Racing-

Tmbo

En nyt muista miten oli minun sh:ssa mutta ainakin alaruuvi oli jotain 2-2,5 kierrosta auki, joten jos sitä koitat aluksi säätää, yläruuvi oli varmaankin jotain 3,5 kierroksen luokkaa ja tyhjäkäyntiruuvi ei vaikuta muuhun kuin tyhjäkäyntiin. Sitte myös jos on liikaa öljytty ilmanputsari saa koneen käymään huonosti. Liian rikkaalla se kuitenkin käy jos ei ota jengaa.
HN X2

wictro

Joo, toi tukkoinen ilmanputsari voi hyvinkin olla syynä kans

.w
-Lithium Love Racing-

200t

Tulihan tota säädettyä käännettyä ja kirottua taas.... pikku hiljaa kun alkoi paranemaan niin alkoi löytyä tälläistä.

-kaasua hollätessä jättää tyhjäkäynnin huutamaan tosi ylös(ei näkyviä ilma vuotoja)
-nopeasti kaasua tarjotessa alkaa "höthöthöt" empiminen, yläneulallaa rikastaen toi pois?
-mukavan kuuloista tyhjäkäyntiä ei saa millään,eikö tyhjis pitäisi laskea ruuvia aukaistessa?

jnejne.. riepoo ja kovin

Tmbo

#7
Juu kyllä se tyhjäkäynti pitäis hitaasti laskea kun ruuvia aukaisee. Onhan sulla koneen lämmöt varmasti oikeat kun säädät? Kyllä mullakin jää tyhjäkäynti kovan ajon jälkeen vähäksi aikaa korkeammalle mutta palaa aika pian aloilleen, ei ole ihan parhaassa säädössä mutta opetellaan ja opitaan kokoajan lisää, sikäli aika hankalaa opetella säätelemään näitä moottoreita talviaikaan kun ei tiedä edes miten ne kuuluisi kesällä toimia. :) Jos sulla on se yläneula auki jo melkeen neljä kierrosta niin ei sitä nyt enään kannata avata lisää, putoo pian pois? :D

Polttoaineen laatukin kannattaa tarkistaa? Entäs onko polttoainesuodattimella vaikutusta jos pahasti likainen?
HN X2

wictro

Lainaus käyttäjältä: 200t - 18.03.09 - klo: 17.44
Tulihan tota säädettyä käännettyä ja kirottua taas.... pikku hiljaa kun alkoi paranemaan niin alkoi löytyä tälläistä.

-kaasua hollätessä jättää tyhjäkäynnin huutamaan tosi ylös(ei näkyviä ilma vuotoja)
-nopeasti kaasua tarjotessa alkaa "höthöthöt" empiminen, yläneulallaa rikastaen toi pois?
-mukavan kuuloista tyhjäkäyntiä ei saa millään,eikö tyhjis pitäisi laskea ruuvia aukaistessa?

jnejne.. riepoo ja kovin

Jos paikaltaan ei lähde vinkeesti, vaan tollai "höt höt höt" niin alaneula liian laihalla.

Voi johtua se kierrosten huono laskeminen siitä kans.

Kato vaikka tämä, ja osa 2 perään, niin auttaapi ehkä:

http://www.youtube.com/watch?v=oSmMzpZM_As&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=BJFsJAxNoRg&feature=related

.w
-Lithium Love Racing-

pukki81

Väärän mallin tulppa voi aiheuttaa myös jotain yllättäviä juttuja. Itsellä Sh28 pro kävi takaperin wanhalla tulpalla. Vaihto os a3 ja kävi kuin unelma. Ja ottaa kiekkaa.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Tmbo

Aivan totta... Tulppa juuri uusittu, toimiko se sitten sitä ennen olevalla tulpalla paremmin? Tai onko kone ollut ikinä toimiva. Tietysti jos on toinen kone niin voisi kokeilla heittää kiinni jotta saisi selvyyden onko vika autossa vai moottorissa.
HN X2

pukki81

Lainaus käyttäjältä: Tmbo - 19.03.09 - klo: 19.41
Aivan totta... Tulppa juuri uusittu, toimiko se sitten sitä ennen olevalla tulpalla paremmin? Tai onko kone ollut ikinä toimiva. Tietysti jos on toinen kone niin voisi kokeilla heittää kiinni jotta saisi selvyyden onko vika autossa vai moottorissa.

No tuskin se auton vaihto auttaa asiaa. Suosittelen hakemaan kaupasta vaikka tuon os a3 tulpan. Mikä on nyt käytössä?

Itse ostin sh28:in käytettynä ja todella helppo kone säätää.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

wictro

Polttoainatankin korkin tiiviste kannattaa tarkastaa myös, ja yleensäkin koko polttoainejärjestelmä.

Tukokset letkuissa, pakoputken tiiviys, ilmavuodot jne

.w
-Lithium Love Racing-

Tmbo

Lainaus käyttäjältä: pukki81 - 20.03.09 - klo: 13.16
Lainaus käyttäjältä: Tmbo - 19.03.09 - klo: 19.41
Aivan totta... Tulppa juuri uusittu, toimiko se sitten sitä ennen olevalla tulpalla paremmin? Tai onko kone ollut ikinä toimiva. Tietysti jos on toinen kone niin voisi kokeilla heittää kiinni jotta saisi selvyyden onko vika autossa vai moottorissa.

No tuskin se auton vaihto auttaa asiaa. Suosittelen hakemaan kaupasta vaikka tuon os a3 tulpan. Mikä on nyt käytössä?

Itse ostin sh28:in käytettynä ja todella helppo kone säätää.

Kirjoitinko että auto pitäisi vaihtaa? Pelkkä kone riittäisi, eikai siitä ainakaan mitään haittaa olisi, että saisi selvyyden toimiiko autossa polttoainejärjestelmä jos ei muilla konstein pysty todentamaan järjestelmän toimivuutta. Mutta tämä vain jos sattuu ylimääräinen motti olemaan jonka tietää varmuudella toimivan.

Yleensä kun lähdetään korjaamaan jotain vikaa, joka ei ole itsestään selvyys, pitää alkaa sulkea eri vaihtoehtoja pois.  :shocked:

Myöskin SH:n 4 tulppa on toiminut --> http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=98_16&products_id=68
HN X2

200t

Joo uutta tulppaa on tulossa ens viikolla, eilen porsi vetokäynnistys. Vuotoja polttoainejärjestelmässä ei näy, ja viimeiset kokeilut ollu ilman pa filtteriä.

samuli80

Terve! Yhtyisin tuohon samaan juttuun, eli talvella tuo "oikean" käyntilämpötilan saavuttaminen. Tämä säätäminen on mullekkin hiukan uutta, mutta pääperiaatteiltaan alkaa löytymään oikeat jutut! Onko sulla infrapuna mittaria käytössä? Helpottaa hirveästi säätämistä, pelkän perstuntuman lisäksi!Mulla jäi tyhjäkäynti korkealle, kun kone kävi liian laihalla! Mutta lisää soppaa vaan, ni jo lähti wörkkimään.

200t

Ei oo mittaria, jos huomisen aikaan sais taas auton nippuun niin pääsis taisteleen taas

vecoxz

Moi.

Ostin kysyisen koneen 2viikkoa sitten. Sisään ajoa suoritin tehdas säädöillä 2tankkia pukilla ja 3 tankkia pinta kaasulla, niin että auto pysyi just ja just käynnissä koska ne tehdas säädöt on todella rikkaalla,et auto meelkei tukehtuu. välillä kallistelin autoa että pillistä valu ylimääräset öljyt pihalle.

Löysin aikasta sopivat säädöt niin että auto lämpimäks, yläruuvia kiinni voin vartti, vähän ajoa sitten taas vartti.
niin kauan kunnes se meni täysii ja lauloi :D ja toi kone kans menee :D....

Alaneula:

-Sitten pysäytin auton tyhjäkäynnille annoin olla noin 10-15sek...ja löin kaasun pohjaan, tehdas säädöistä (3,75) jouduin suurinpiirtein  n.20minuuttia säätämään kireemmälle, mutta tein sen 10sekunnin välein.

vielä se on vähän rikkaalla kun lämmöt ei nouse 3 tankin jälkeen yli 80, mutta saa se vähä ollakkin viel muutaman tankillisen.

-Tulppa mulla on muuten 4, sitä myyjä suositteli näille keleille

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(((-kaasua hollätessä jättää tyhjäkäynnin huutamaan tosi ylös(ei näkyviä ilma vuotoja) )))

toi kyll vaikuttais että alaruuvi on liian kireella, mutta eihän se voi olla, jos se on se 3,75. eli ilmanputsari se sit varmaan on ku ei saa tarpeeks ilmaa? tai sitten se on liian pieni tolle koneelle.

Tyhjä käynti kannattaa säätä aina viimiseks kohilleen, koska alaneulan säätö vaikuttaa tyhjäkäyntiin. perus 1mm auki.