Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hobbylinna Mini/Alfa + Drifting 18.4 tulokset ja jälkipeli

Aloittaja FrzT, 18.04.09 - klo: 16.14

FrzT

Mini/Alfa tulokset:

1. Teemu Karvanen
2. Tommi Turku
3. Jan Öhman
4. Kai Jämsä
5. Matti Iivonen
6. Matti Niinistö
7. Toni Frantsi
8. Janne Suutari
9. Ari Nerg
10. Marko Jussila
11. Petri Ainasjärvi
12. Pekko Iivonen

Kierrosaikoja löytyy täältä.
Powered by: Araldite & Panduit
| 808 | M18T Pro | M03 |

kenne

Drifting Challengen tulokset:

1. Jan Öhman
2. Jukka Eskelinen
3. Marko Jussila
4. Roope Jansson

Erityis maininta Jukka Eskelisen hienosta Celican korista 'best in show' pytty olis menny sinne jos sellainen olisi ollut.

Tuomaristo kiittää osallistujia hyvästä kisasta. Nyt finaali ei kestännykkään puolta tuntia mutta olihan matkan varrella monta tiukkaa vääntöä joita piti uusia moneen kertaan että saataisiin ukot oikeaan järjestykseen. Oliko se tuomariston ammattitaidottomuutta vai kuljettajien tasaisuus.
Kaikenkaikkiaan HIENOA ajoa ja HIENOJA driftereitä. Tätä vauhtia jos kalusto kehittyy niin niillä ei varmaan edes uskaltais ajaa kun yksin radalla :-) Yritimme tehdä haastavan radan mutta kyllä muutama kuski vaan taas osas hakea kaikki 'klipping pointit'.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Nege

Vielä kerran kiitos osallistujille.
Ja ajanottajallemme.  :smiley:

Huomaa kuinka minit on tasaväkisiä.
Yksi ajoi kovaa karkuun, yksi vahti häntäpäätä ja muut kolisteli hyvinkin tiiviissä kasassa.

Ja minä kolistelin tasaisesti kaikkien jaloissa.  :grin:
Pahoitteluni etten aina tajunnut antaa tilaa.

Oma tulos ei ollut ihan sitä mitä toivoin mutta hauskaa oli, sehän se on pääasia.
Tarttee varmaan treenata kun ei ole lahjojakaan suotu.  :lol:

Paarma78

Suuret kiitokset järjestäjille! Jatkuukos kesällä kisat Gallerian katolla?

Pikkasen hintsusti oli driftaajia, lisää porukkaa vaan mukaan niin saadaan vieläkin paremmat kahinat aikaiseksi!

Finaali tuli munittua ihan omaan hermoiluun, kyllä vastustajan (Bluebeetle) meriitit sai sen verran polvet tutisemaan että vapina siirtyi sormiin asti :mrgreen:...

Kiitokset myös 'best in show' maininnasta! Kyllähän tuohon koppaan tuli panostettua, taisi lisäpainon ansiosta ajettavuuskin vielä parantua kun noin hyvä sijoitus tuli!?
Perheen autot: Xray T3 2012 VTR/Touring | Xray T2 007 drifter | Tamiya DB01R | Tamiya DF-03ra | Xray M18T | TD DESC210R

Isosuo

#4
Tässä kuvat palkintojenjaosta


Driftiväännön kärkikolmikko:

Marko Jussila (pronssia),  Jan Öhman (kultaa),  Jukka Eskelinen (hopeaa)

Minivääntöjen kärkikolmikko:

Jan Öhman (pronssia), Teemu Karvanen (kultaa), Tommi Turku (hopeaa)


Kiitokset omasta puolestani järjestäjille, radat olivat oikein hyvät ja oli ilo kahinoida! Kiitos!

Muutaman muun paikanpäältä otetun kuvan linkitän tähän myöhemmin.

Nege

Lainaus käyttäjältä: Paarma78 - 18.04.09 - klo: 17.25
Jatkuukos kesällä kisat Gallerian katolla?

Sekin saattaisi olla yksi vaihtoehto.
Tosin olemme suunnittelemassa lavankoon assubaanaa mineille ym. vastaaville joten se saattaa olla kesän kahinapaikka.

Valmistautukaahan pojat pikkuhiljaa enduranceen.
Sillon otetaan kalustosta todella mittaa.  :laugh:

FrzT

Pistetääs vielä kuva miltä lipolla varustettu auto näyttää, siis pohjasta. yli 140 grammaa piti laittaa lisäpainoa, jotta on sääntöjen mukainen.
Powered by: Araldite & Panduit
| 808 | M18T Pro | M03 |

Nege

Tästä kehkeytyikin jo varikolla keskustelu.
Tulevaisuudessa / nyt kun lipot yleistyy mineissäkin, niin harkintaan voisi laittaa painorajan pudottamista esim. 100g.
Näin ei tarvitsisi vuorata koko autoa lisäpainolla.

Tässä olisi taas se hyöty ettei lisäpainoilla pääsisi kikkailemaan painopisteellä niinkuin nyt.
Onhan se eri asia laitella se 100g ylimääräistä takapäähän autoa ja mahd. alas kuin että sitä on luonnostaan etupäässä ja ylempänä enemmän.

Tätäkin keskustelua tietenkin kannattaa jatkaa enemmän tuolla mini topicissa.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: kenne - 18.04.09 - klo: 16.55Erityis maininta Jukka Eskelisen hienosta Celican korista 'best in show' pytty olis menny sinne jos sellainen olisi ollut.

Vaikka Celicaa en ole livenä vielä nähnyt niin oikeaan osoitteen olisi Show Car palkinto mennyt. Kuvien perusteella erittäin hienosti ja hyvällä maulla tehty kori. Piste.

Harmi että en päässyt rupsahtaneella Subarulla kisoihin koheltamaan, olin jo aiemmin lupautunut Lavangon talkoisiin kuormia kuskaamaan ja molemmat sattui harmittavasti samalle päivälle.

Kylätason RC-kuski.

bluebeetle

Kiitoksia vaan kovasti järjestäjille, päivä oli omalta osaltani todellakin mahtava...!

Myöskin Isosuolle kiitokset majoituksesta ja korkeanpaikan leirityksestä, näyttää toimivan meidän resepti...  :mrgreen:

Pitkäjänteinen työ minin kanssa alkaa jo tuottaa hedelmää, kolmas sija on jo merkittävä edistysaskel.

Driftin voitosta olen taas aivan yhtä yllättynyt kuin edellisellä kerralla...

Onneksi oli koko viikko sairaslomaa töistä, niin pääsi osallistumaan kisoihinkin!

Ja olisittepa nähneet mamman ilmeen kun repäisin kaksi pokaalia repusta  :grin:

Celica tosiaan joo mahtava ilmestys, varsinkin livenä, ei olisi shoupalkinto mennyt väärään osoitteeseen!


Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Paarma78

Lisäsin tuonne drifterikeskusteluun videopätkän Celicasta yleisön pyynnöstä:
http://rc10.fi/index.php?topic=23990.900

Maalausvirheitä lukuunottamatta ylitin omat odotukseni tässä koppaprojektissa. Mukavaa että Celica näyttää hyvälle myös muidenkin mielestä! :afro:
Perheen autot: Xray T3 2012 VTR/Touring | Xray T2 007 drifter | Tamiya DB01R | Tamiya DF-03ra | Xray M18T | TD DESC210R

Isosuo

...todellakin näyttää hyvältä!


Joku näytti ottavan driftingistä videokuvaa... mahtaako videopätkää tulla näytille asti jonkun toimesta? Olisi kiva jos joku viitsisi laittaa!

jerzirccar1

Ja joku sanoi että minit olivat rento rtr luokka :lol:
Tilatkaas se lyijjy runko (new on market, hitec material) niin ei tarvitse vuorata lyijjyllä :lol:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Nege

Sitähän se on.
Ollut ja on edelleen.
Kuten olemme todenneet niin tekniikka kehittyy.
Tämäkin luokka saadaan pysymään edelleen samana vanhana luokkana kun eletään tekniikan mukana ja viilataan sääntöjä sen mukaisella tavalla.

Tänäänhän oli kokeilussa lipo sovellus miniin.
Vauhdissa en huomannut eroa suuremmin.
Ainut haitta oli nuo painot ja niiden mahdollisesti tuoma pieni etu/haitta.  :p

Isosuo

No ei painosta ainakaan haittaa ollut, päinvastoin. Sen sai sijoitettua optimaalisiin paikkoihin, eikä näinollen auto kippaillut niin paljon.

Painorajoituksen pudottamista voisi kokeilla, muttei tämän tulisi olla turhan iso tiputus.  100g kuullostaa ihan hyvältä. NiMH -kennoilla ajavia tuo sorsisi, mutta kaikki taisivat ajaa tänään lipoilla? Lienee suurin osa jo ymmärtänyt NiMH:ien antiikkisuuden..


Ajo oli kyllä aivan rentoa ja hauskaa, vaikka välillä lauteilla olevat kuumenivat enemmän kuin maputsi ja muutama voimasana kuuluikin.  Letkeetä oli! :mrgreen:

Jämsä

Mä ajoin tänään NiMH:eillä. Mun akut on maksanut joskus 17€ kpl. Kyllä niilläkin vauhtia sai.

Hyvät kisat oli. Rata oli mukava ajaa - sopivasti mutkaa ja suoraa. Hyppyri alkoi toimia paremmin päivän mittaan.

Ihmettelinkin miten joillakin auto oli tontissa kuin terva. En ihmettele enää.
Laittamanne lisäpainot pohjassa arvatenkin auttavat ajossa.

tturku

Kiitos järjestäjille. Todella hauskaa ja rentoa oli. Driftauksessakin aloin loppua kohti taas pysymään radanreunojen välissä  :grin:

Mineistä sen verran että lipot eivät tuoneet ainakaan tolla suht nopealla radalla liikaa vauhtia. Punttien sijoituksella oli todellakin merkitystä. Laitoin ekaan alkuerään 120g yhteensä puskurien päälle ja auto kaatui herkästi. Toiseen alkuerään heitin painot pohjaan samaan tyyliin kun franzin kuvassa ja kas, auto muuttui heti paremmaksi ajaa ja tulosta alkoi syntyä. Kokonaispainoa sais siis ehkä vähän tiputtaa siitä 1350g tulevaisuudessa. Varmaan 100g olis sopiva pudotus. Toisaalta jos halutaan niin säännöt voisi muokata siten, että pohjaan ei saisi laittaa niitä puntteja, jolloin painon lisäyksellä ei päästäisi vaikuttamaan auton painopisteen laskemiseen.

-Tommi
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

redman

#17
Kiitokset hauskasta päivästä..

alfa/mini skabat oli mulle ensimmäiset lajissaan, mutta ehdottamasti ei viimeiset. Rata oli hauska ajaa ja tilanteita oli riittämiin kun toista kymmentä Tamiyaa kiersi rataa  :laugh:

milteen unohtu.. Kiitokset Jaskalle (kovien)lipojen lainasta ja Negelle korin maalauksesta !
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

_valtsu_

Kiitokset kisajärjestäjille loistavista kisoista. Drifting rata oli todella hyvin suunniteltu. Laittelen videota driftingistä, kunhan kerkeän.

karvanaama

Kiitoksia järjestäjille ja etenkin kanssakilpailijoille tältäkin suunnalta. Lisäpaino-hitec aiheutti varikolla varmaankin enemmän hilpeyttä, kuin niiden sijoittelusta saatavien etujen suunnittelua.

Päivä oli antoisa sikälikin, että allekirjoittaneella nämä kilpailut toimii ainoina treeneinä ja nyt kun finaaleita ajettiin 3x12min, niin reeniä sai yllin kyllin.

Kiva oli myös seurata radalla osaavissa käsissä kiitänyttä alfaa, jonka perävalot tuli päivän mittaan hyvinkin tutuksi.. :p

AssoRacing

Kiitokset järjestäjille. Hyvät kisat oli jälleen kerran.
Rata oli hyvä ja aikataulu ok.
www.saikart.fi/   www.rc-offi.net  www.ekpa.suntuubi.com/

TTKoo

#21
Lainaus käyttäjältä: tturku - 18.04.09 - klo: 23.57
Punttien sijoituksella oli todellakin merkitystä. Laitoin ekaan alkuerään 120g yhteensä puskurien päälle ja auto kaatui herkästi. Toiseen alkuerään heitin painot pohjaan samaan tyyliin kun franzin kuvassa ja kas, auto muuttui heti paremmaksi ajaa ja tulosta alkoi syntyä. Kokonaispainoa sais siis ehkä vähän tiputtaa siitä 1350g tulevaisuudessa. Varmaan 100g olis sopiva pudotus. Toisaalta jos halutaan niin säännöt voisi muokata siten, että pohjaan ei saisi laittaa niitä puntteja, jolloin painon lisäyksellä ei päästäisi vaikuttamaan auton painopisteen laskemiseen.
-Tommi

Eipä nuo oikein enää pohjaan asennettuna saa autoa näyttämään "miniluokan kilpurilta".

Siitä, että ne kielletään noin, niin samalla voidaan tosiaan pudottaa kokonaispainoakin juuri sen 100g (siis lipoilla, koska niihin siirtyminen tulee viimeistään muiden luokkien myötä)

EDIT: Kyse on nyt siitä ajankohdasta, jolloin kaikki ajavat lipoilla.
Painonpudotuksella on siis se taka-ajatus, että hirveällä painomäärällä autosta ei tehdä "suoraan pyörilleen kääntyvää mallia".
Joku arvo pitää olla ajotaidollakin!!!!


Lipoista sen verran, että vähintään se kovakuorinen, ja lisäksi saattaa olla syytä miettiä akun päiden suojaamista, ne nimittäin ovat mineissä aika arassa paikassa.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Isosuo

Kieltää pohjaan sijoitus, tai sitten ei kieltää...  sinänsä sillä ei ole merkitystä, sillä sääntö on aina sama kaikille.

Kuitenkin jos mietitään asiaa niin, että auto ei kippaa niin herkästi nykyisellään - vähemmän hajoaa mitään kun ei paiskota autoa niin paljoa. Jokaisellahan on kuitenkin mahdollisuus laittaa näitä painoja....

Mitä päiden suojaukseen tulee, niin vähintään kovakuorinen sen olla pitää, kuten jo edellä mainittu.

Toisaalta päissähän PITÄISI olla alkuperäiset akkustopparit, joita tosin ei monella näkynyt.  Eihän niitä saisi pois sääntöjen mukaan ottaakaan...

bluebeetle

Ja niin kauan kun nimheillä ajavia löytyy ei mielestäni ole järkevää käydä rukkaamaan painorajaa, silloinhan nimenomaan sorsitaan aloittelevia. Vai kuinka monta RTR-miniä tulee lipoilla toistaiseksi?

Painojen sijoitushan on kaikille sama, jos haluaa kippaavan niin laittaa sitten vaikka etupuskimen päälle... :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Isosuo

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 19.04.09 - klo: 20.15
Ja niin kauan kun nimheillä ajavia löytyy ei mielestäni ole järkevää käydä rukkaamaan painorajaa, silloinhan nimenomaan sorsitaan aloittelevia. Vai kuinka monta RTR-miniä tulee lipoilla toistaiseksi?

Painojen sijoitushan on kaikille sama, jos haluaa kippaavan niin laittaa sitten vaikka etupuskimen päälle... :)

AAMEN!

IIVONEN

Mun mielestä lipojen kapasiteettiä mini luokaan tulisi rajoittaa johonkin 3000-4000 mAh, 20-25C tienoille. Markkinoilla on hyviä präsättyjä kovakuoriais lipoja (ne kielettävä jotka on tehty sub-c muovikenno koteloon) ja lisäksi ko. lipot ovat edullisia  ja  sopivat heittämällä miniin  Esim yeah racing 3600 Lipo.
Kun näyttää siltä että touring puolella mennään yli 5000 mAh ja  40C luokan kennohin. Siellä alkaa sitten manipuloiminen firmojen ja harrastajien kautta katsotaan mitä tulevan  pitää.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: IIVONEN - 19.04.09 - klo: 22.31
Mun mielestä lipojen kapasiteettiä mini luokaan tulisi rajoittaa johonkin 3000-4000 mAh, 20-25C tienoille. Markkinoilla on hyviä präsättyjä kovakuoriais lipoja (ne kielettävä jotka on tehty sub-c muovikenno koteloon) ja lisäksi ko. lipot ovat edullisia  ja  sopivat heittämällä miniin  Esim yeah racing 3600 Lipo.
Kun näyttää siltä että touring puolella mennään yli 5000 mAh ja  40C luokan kennohin. Siellä alkaa sitten manipuloiminen firmojen ja harrastajien kautta katsotaan mitä tulevan  pitää.

Masa, kerroppas nuoremmalle mikäs noissa yeah racing akuissa on pielessä. Omistan kyseiset akut ja ei niissä mitään vikaa ole tähän mennessä ollut :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: IIVONEN - 19.04.09 - klo: 22.31
Mun mielestä lipojen kapasiteettiä mini luokaan tulisi rajoittaa johonkin 3000-4000 mAh, 20-25C tienoille.
Miksi? Miksi kapasiteettia pitäisi rajoittaa - tätä sääntöä en ole käsittänyt nykyisissäkään minisäännöissä...

Edit: Niin ja noi YR-akut ovat ROAR-hyväksyttyjen listalla, joten miten ihmeessä ne sitten on huonommat kuin jotkin toiset?
Old fart

bluebeetle

Mun puolesta jos akku menee modaamattomaan runkoon ja on oikeasti kovakuorinen, niin olkoon vaikka 8000 mAh. Kun sinne ei semmonen mene....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 19.04.09 - klo: 22.43
Mun puolesta jos akku menee modaamattomaan runkoon ja on oikeasti kovakuorinen, niin olkoon vaikka 8000 mAh. Kun sinne ei semmonen mene....
Miksi mini/ alfan runkoa ei saisi modata siten, että noi ROAR/ EFRA -akut eivät sinne mahtuisi? Akuille on aneettu selkeät mitat, eli olisi erittäin helppo tehdä tarkat ja yksiselitteiset ohjeet kuinka tuon rungon modaaminen olisi sallittu.

Tämähän ei olisi mitenkään pois siitä ajatuksesta, että luokka menettäisi aloittelijaystävällisyyttään. Tähän ongelmaan kun törmää lähinne ne joilla ko. akkuja on jo ennestään - eli "ei aloittelijat". Aloittelijat voivat oikein hyvin heti alkuun ostaa lipoja jotka sopivat miniin suoraan.
Old fart