Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hobbylinna Mini/Alfa + Drifting 18.4 tulokset ja jälkipeli

Aloittaja FrzT, 18.04.09 - klo: 16.14

tturku

Ne nykyiset nimhien rajoitukset tulee siitä, että ei voisi käyttää noita Uusimpia IBkennoja vissiin.
Mitä vikaa on siinä sub-C pötkön muotoisessa akussa. Oletko saanut rikki sellaisen?
Vaikka se vähän pehmeämpi onkin kuoreltaan niin on siellä ton kutistesukan ja kennojen välissä jotain muutakin tavaraa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Isosuo

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 19.04.09 - klo: 22.41
Miksi kapasiteettia pitäisi rajoittaa - tätä sääntöä en ole käsittänyt nykyisissäkään minisäännöissä...

Voisiko tuolla olla tekemistä sen kanssa, että mitä enemmän kapasiteettiä, sitä hitaammin voltit tippuvat. Näin oomma kuulunna  :wink:

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 19.04.09 - klo: 22.56
Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 19.04.09 - klo: 22.41
Miksi kapasiteettia pitäisi rajoittaa - tätä sääntöä en ole käsittänyt nykyisissäkään minisäännöissä...

Voisiko tuolla olla tekemistä sen kanssa, että mitä enemmän kapasiteettiä, sitä hitaammin voltit tippuvat. Näin oomma kuulunna  :wink:
Jaa no mutta eihän toi maputsi edes ime mitään virtaa akusta, eli eihän ne voltit normi erän aikana kerkeisi edes desimaalilla tippumaan...

Eikö säännöissä olisi kuitenkin parempi välttää turhia rajoitteita, joilla ei käytännössä ole kuitenkaan mitään väliä?
Old fart

Isosuo

Kysäiseppäs Mr Cale:lta, josko hän tietäisi.  Hän on tuon KyPakin minisäännöt tuottanut.

pka

Lyhyt ja aika huono pätkä, tuli vaan napattua kännyllä videota.. (ääni täysin puuroa)

http://www.youtube.com/watch?v=LoRnhb-FlIM

Latoin kuitenkin jos jotain kiinnostaa

-PKa
Traxxas Slash+Slash4x4, Tamiya TT01, Tamiya Mini M05, Asso TC4

bluebeetle

Ja niitä löytyy jo modaamattomaankin runkoon, kuten aiemmin on jo todettu. Itse ajoin koko lippiksen kisan sellaisilla, noin esimerkkinä.. Edelleen rungon muokkaamista vastaan.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: pka - 19.04.09 - klo: 23.23
Lyhyt ja aika huono pätkä, tuli vaan napattua kännyllä videota.. (ääni täysin puuroa)

http://www.youtube.com/watch?v=LoRnhb-FlIM

Latoin kuitenkin jos jotain kiinnostaa

-PKa

Ihan kiva että kävit kuvaamassa mutta miksi et kuvannut yhtä autoa joka kiersi rataa ympäri niin olis nähnyt koko radan :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 20.04.09 - klo: 07.45
Ja niitä löytyy jo modaamattomaankin runkoon, kuten aiemmin on jo todettu. Itse ajoin koko lippiksen kisan sellaisilla, noin esimerkkinä.. Edelleen rungon muokkaamista vastaan.

Jos on virallinen lipo akku mutta se ei mene runkoon heittämällä niin se on silloin kielletty :huh: Se jos jokin on jo kumma sääntö.
Kuinka moni Suoman maahantuojista myy noita virallisia akkuja mini luokkaan. Onko edes noita pötkö lipoja kuin monta eri merkkisiä yleensäkin markkinoilla.
Jerzi

PS Nyt kuin noita minejä on noinkin paljon kisoissa niin mikä nyt estää tehdä täysin vapaa luokka ja toinen olis se rtr luokka jota se nykyinen on :huh:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

pka

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 20.04.09 - klo: 08.00
Ihan kiva että kävit kuvaamassa mutta miksi et kuvannut yhtä autoa joka kiersi rataa ympäri niin olis nähnyt koko radan :huh:
Jerzi

Kävin hakemassa varaosia -30% ja kurkkasin samalla ajoa, tarkoitus ei ollut alunperin kuvata mutta satuin sitten vain näppäämään pienen pätkän.

Jos haluaisi kuvata kunnolla niin toki pitäisi olla valaistus kunnossa, seurata välillä autoja ja kuvata muulla kuin kännykällä

-PKa
Traxxas Slash+Slash4x4, Tamiya TT01, Tamiya Mini M05, Asso TC4

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 20.04.09 - klo: 07.45
Ja niitä löytyy jo modaamattomaankin runkoon, kuten aiemmin on jo todettu.

Mistä näitä akkuja saa Suomesta? Kannattaa huomioida että kaikilla ei ole mahdollisuutta tilata akkuja ulkomailta :wink:

Paitukei, pitäisikö tämä vääntö käydä sille varatussa topicissa eikä kisan jälkimittelöissä?
Kylätason RC-kuski.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: pka - 20.04.09 - klo: 08.12
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 20.04.09 - klo: 08.00
Ihan kiva että kävit kuvaamassa mutta miksi et kuvannut yhtä autoa joka kiersi rataa ympäri niin olis nähnyt koko radan :huh:
Jerzi

Kävin hakemassa varaosia -30% ja kurkkasin samalla ajoa, tarkoitus ei ollut alunperin kuvata mutta satuin sitten vain näppäämään pienen pätkän.

Jos haluaisi kuvata kunnolla niin toki pitäisi olla valaistus kunnossa, seurata välillä autoja ja kuvata muulla kuin kännykällä

-PKa

Ok. Minun mielestä niin tuo valaistus oli kelvollinen ja kuvan laatu ihan ok.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

peitsamo

Flying Calacucco

redman

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 20.04.09 - klo: 08.46
Lainaus käyttäjältä: pka - 19.04.09 - klo: 23.23
http://www.youtube.com/watch?v=LoRnhb-FlIM

Olikos se Matin valkopunainen alfa, joka kiemurteli kuin käärmeen kusi autiomaassa ?  :lol:

kyllä  :grin:

tota pätkää ei kannata laittaa opetusvideoon  :tongue:
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 19.04.09 - klo: 22.41
Miksi? Miksi kapasiteettia pitäisi rajoittaa - tätä sääntöä en ole käsittänyt nykyisissäkään minisäännöissä...

Nämä teilläkin käytössä olevat säännöt on tehty Mäntsälän Minicuppiin vuodenvaihteeseen 2007/2008. Kapasiteetti raja tuli siitä, ettei käytettäisi uusimpia kisa-akkuja. Kapasiteetilla ei sinäänsä ole mitään merkitystä, mutta kun uusimmat kisa-akut olivat tuolloin kaikki yli 4000 mAh, niin raja asetettiin siihen. NiMH-akuissa ero suorituskyvyssä (jännitteessä kuormitettaessa) kisa-akkujen ja muiden välillä on todella merkittävä ja tämä näkyi/näkyy Minin vauhdissa todella selkeästi.

Akkukolon muokkaus oli tällöin kielletty samasta syystä (kovimmat kisakennot rajattiin pois). Kisa-akut vaativat jatkuvaa erillispurkua ja kasataan kennot vierekkäin. Muokkaamattomaan akkukoloon tämän muotoiset akut eivät mahdu. Mutta kuten nähtiin, lähti tämäkin homma lapasesta ja erillispurkuja ruvettiin virittelemään pötköakkuihin (mitkä oli tietenkin itse kasattu niista ainoista alle 4000 mAh kulkevista kennoista)...  :laugh:

Kaikkiaan nuo käytössä olevat säännöt ovat siis WANHAT ja varmasti kannattaa miettiä päivityksiä LiPo aikakautta varten.

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 20.04.09 - klo: 10.24
Nämä teilläkin käytössä olevat säännöt on tehty Mäntsälän Minicuppiin vuodenvaihteeseen 2007/2008. Kapasiteetti raja tuli siitä, ettei käytettäisi uusimpia kisa-akkuja. Kapasiteetilla ei sinäänsä ole mitään merkitystä, mutta kun uusimmat kisa-akut olivat tuolloin kaikki yli 4000 mAh, niin raja asetettiin siihen. NiMH-akuissa ero suorituskyvyssä (jännitteessä kuormitettaessa) kisa-akkujen ja muiden välillä on todella merkittävä ja tämä näkyi/näkyy Minin vauhdissa todella selkeästi.

Akkukolon muokkaus oli tällöin kielletty samasta syystä (kovimmat kisakennot rajattiin pois). Kisa-akut vaativat jatkuvaa erillispurkua ja kasataan kennot vierekkäin. Muokkaamattomaan akkukoloon tämän muotoiset akut eivät mahdu. Mutta kuten nähtiin, lähti tämäkin homma lapasesta ja erillispurkuja ruvettiin virittelemään pötköakkuihin (mitkä oli tietenkin itse kasattu niista ainoista alle 4000 mAh kulkevista kennoista)...  :laugh:

Kaikkiaan nuo käytössä olevat säännöt ovat siis WANHAT ja varmasti kannattaa miettiä päivityksiä LiPo aikakautta varten.
Kiitos vastauksesta, keskustelua sääntöjen kehittelystä jatketaan minitopikissa.
Old fart

_valtsu_

#45
Tässä pieni huonolaatuinen pätkä driftingistä. Vanhalla digipokkarilla otettu.


Paarma78

Perheen autot: Xray T3 2012 VTR/Touring | Xray T2 007 drifter | Tamiya DB01R | Tamiya DF-03ra | Xray M18T | TD DESC210R

bluebeetle

Aika ahneesti sinne sisäkurviin tungettiin joo... :)

Ohittaminen sinänsähän ei ole itseistarkoitus, vaan kaverin ajovirheiden kyttääminen mahdollisimman lähellä "hiillostaen"....

Edit: mitenkään siis moittimatta, mutta toinen autoista tulee clipping-pointin kautta kurviin, ja toinen suorastaan kaahaa sisäkurvia peittämään :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Paarma78

Pakko oli yrittää ohi, tilaahan siellä sisällä kuitenkin oli. Tosin aika vauhdikkaasti sinne tuli puskettua (eikä ihan clipping-pointin kautta tullu tosiaan mentyä) :wink:. Se eka erä tuli munittua omaan hölmöilyyn niin ohituspiste olis toisessa ollu tarpeen että olis ollu mahikset edes uusintaan :shock:.

Kyllä se vaan niin on että paras voitti! Täytyy ite kato pistää kaikki munat kerralla samaan koriin ja koittaa ylittää ittensä, nähtiinhän se miten siinä käy :evil:...
Perheen autot: Xray T3 2012 VTR/Touring | Xray T2 007 drifter | Tamiya DB01R | Tamiya DF-03ra | Xray M18T | TD DESC210R

tturku

Ois ollut mielenkiintoista nähdä, jos et ois Jukka osunu keulalla siihen sisämutkaan. Se oli oikeasti lähellä. Olis ollut mielenkiintoista kuunnella tuomarien kommentit. Se on se sun celica aika liukas peli kulkemaan.

Ps. Onpas hieno oranssi Trueno tossa kuvassa, oikein liekit ja kaikki (väärään suuntaan)  :p
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Paarma78

#50
Lainaus käyttäjältä: tturku - 20.04.09 - klo: 23.38
Ois ollut mielenkiintoista nähdä, jos et ois Jukka osunu keulalla siihen sisämutkaan. Se oli oikeasti lähellä. Olis ollut mielenkiintoista kuunnella tuomarien kommentit. Se on se sun celica aika liukas peli kulkemaan.

Ps. Onpas hieno oranssi Trueno tossa kuvassa, oikein liekit ja kaikki (väärään suuntaan)  :p

EDIT: Jotenkin mulle jäi sellainen käsitys että onnistuessaan tuo ohitus olisi tuomareiden mielestä ollut ihan sallittu, vaikka siinä ei edelläajavan virheestä ollut kyse. Täytyy kyllä myöntää että jotenkin siinä kilpailutilanteessa ainakin itsellä pyöri koko ajan ohitus mielessä. Eikä niinkään tullut vaan peesattua toisen virhettä. Sain tuomareilta kommentin alkuerissäkin ettei toista tarvii karkuun ajaa (tais olla just Tommi sua vastaan :kiss:). Kysehän on driftingistä, eikä niinkään jokkiksesta tms. :p

Hyvin silläkin Trueno kuskilla taas alkoi pelit ja vehkeet pysymään lapasessa loppua kohti! :p
Perheen autot: Xray T3 2012 VTR/Touring | Xray T2 007 drifter | Tamiya DB01R | Tamiya DF-03ra | Xray M18T | TD DESC210R

janus

Juu haastelin tuomareiden kanssa noista linjoista juuri tuossa tapauksessa ja kivenkovaan väittivät, että jos edelläoleva menaa klipping pointtien kautta niin se sulkee ohittavan linjan, mikä tietysti ei videon perusteella eikä omasta mielestäni pitänyt paikkaansa. Tuohan ei missään nimessä olisi leveäksi menneen kurvin mokan kautta ohitus. Myöskään klipping pointtien kerääminen ei kuulemma ollut niin tärkeää tuossa pariajossa, eli ota siitä sitten selvää. No varmasti tuomarointikin paranee kun näitä kisoja saadaan alle enemmän. Nythän noviiseja ovat sekä kilpailijat, että ajajat.

Lainaus käyttäjältä: tturku - 20.04.09 - klo: 23.38
Ois ollut mielenkiintoista nähdä, jos et ois Jukka osunu keulalla siihen sisämutkaan. Se oli oikeasti lähellä. Olis ollut mielenkiintoista kuunnella tuomarien kommentit. Se on se sun celica aika liukas peli kulkemaan.
RC-kamaa myynnissä. Osta pois kun harrastukseni loppui. http://rc10.fi/index.php?topic=42788.0

bluebeetle

Edelleenkin pariajossa on ensisijaisena tarkoituksena seurata ykkösenä menevää, mahdollisimman "iholla" jotta saa painetta luotua ja mahdollisen ajovirheen aikaiseksi. Tämmöisen sattuessa on ohittaminen tietty ihan ok, mutta tuossa videossa esiintyvä "kiilaaminen" taas ei sitä ole. Tuossahan suljettiin ykköseltä ideaali ajolinja, jopa osuma oli seurauksena.

Kakkosena tulevan driftiä ei seurata, ykkösen pitää kuitenkin ajaa väh. 90% suoritus lajitteluajoonsa nähden.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

kenne

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 21.04.09 - klo: 22.03
Edelleenkin pariajossa on ensisijaisena tarkoituksena seurata ykkösenä menevää, mahdollisimman "iholla" jotta saa painetta luotua ja mahdollisen ajovirheen aikaiseksi. Tämmöisen sattuessa on ohittaminen tietty ihan ok, mutta tuossa videossa esiintyvä "kiilaaminen" taas ei sitä ole. Tuossahan suljettiin ykköseltä ideaali ajolinja, jopa osuma oli seurauksena.

Kakkosena tulevan driftiä ei seurata, ykkösen pitää kuitenkin ajaa väh. 90% suoritus lajitteluajoonsa nähden.
Juuri näin.
Ja suuri osa (ei aivan kaikki) 'klipping pointeista' oli ihanne drifting ajolinjalla (ei nopeimmalla). Linjalla haetaan mahd ulkoa ja leikataan mahd sisään jonka jälkeen taas ajaudutaan radan olkoreunaan. Eli käytetään rataa mahdollisimman paljon hyväksi, ulkonäöllisesti jotta ajo olisi mahd tyylikästä ja jouheaa.
Klippingpointeilla vain hiukan vaikeutetaan linjaa jotta 'jyvät erottuvat akanoista' ja tuomarit näin pystyisivät laittamaan kuskit paremmuus järjestykseen karsitaajossa.
Jos osuu edelläajavaan ja se muuttaa edelläajavan ajoa niin takana ajava saa virhepisteen. Tarkoitus ei tosiaan ole mennä väkisin ohi. Siitä ei välttämättä saa sitä 'ohitus pistettä'. Sen saa helpoiten ja varmemmin kun tosiaan hiostaa edelläajavan tekemään virheen ja silloin tyylikkäästi kuittaa ohi.
Tämä ei ole minun mielipiteeni vaan tuomarointiperusteita drift kilpailuissa.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Paarma78

Hyvä että tuomaristokin otti kantaa! :azn: Mielestäni pariajossa juuri pitäisi hyödyntää noita clippoing-pointteja. Ainakin lauantaina tuomariston kommentti oli ettei pariajossa niitä liiemmin katsota ja tämä vaikutti kyllä pariajon ajosuorituksiini. Ehkäpä jatkossa kiinnitetään näihin kuitenkin enemmän huomiota...

Myönnän että ainakin minulla on ajotyylin/-tavan ja sääntöjen kanssa vielä sisäistettävää, tahtoo kilpailutilanteessa unohtua kaikki!? :tongue:

Kuten sanoin, paras driftaaja voitti! :angel:
Perheen autot: Xray T3 2012 VTR/Touring | Xray T2 007 drifter | Tamiya DB01R | Tamiya DF-03ra | Xray M18T | TD DESC210R

hmort

Lainaus käyttäjältä: Paarma78 - 22.04.09 - klo: 09.29
Hyvä että tuomaristokin otti kantaa! :azn: Mielestäni pariajossa juuri pitäisi hyödyntää noita clippoing-pointteja. Ainakin lauantaina tuomariston kommentti oli ettei pariajossa niitä liiemmin katsota ja tämä vaikutti kyllä pariajon ajosuorituksiini. Ehkäpä jatkossa kiinnitetään näihin kuitenkin enemmän huomiota...

Myönnän että ainakin minulla on ajotyylin/-tavan ja sääntöjen kanssa vielä sisäistettävää, tahtoo kilpailutilanteessa unohtua kaikki!? :tongue:

Kuten sanoin, paras driftaaja voitti! :angel:

Takana tulevan tehtävä on painostaa edellä ajava virheisiin...... Ja jos edellä ajava sortuu virheeseen..... Eli ajaa leveäksi mutkan niin silloin ohitus on sallittu ja ihan hyväkin asia... Mutta jos ajo menee vaan siihen että yrittää ohitusta väkisin niin ei siitä saa kovin kummoisia pisteitä....Jos molemmilla on ajo näyttävää ja takana tuleva pystyy vielä hyvin painostamaa.... Niin pointsit tulee takana tulevalle..
-Henry Mort